Dat is een vreselijk argument om te voeren.w0w schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 21:48:
Voor mensen die denken dat een programma veilig kan zijn ondanks dat de NSA een backdoor heeft laten implementeren maar alsnog denken niks te vrezen te hebben omdat het de NSA maar is:
Er zijn in dit geval meerdere MS medewerkers en NSA medewerkers die er vanaf weten. Er hoeft er maar eentje uit de school te klappen en de backdoor ligt op straat. Er zijn meerdere voorbeelden van werknemers die uit onvrede (te laag salaris, te lage beoordeling, geen verlenging) dit soort dingen kenbaar maken. Als er inderdaad een bankdoor inzit is het wat mij betreft vooral de vraag hoelang je data veilig is en dat is wat mij betreft geen prettige gedachte.
Maargoed ik kan me ook voorstellen dat veel mensen het meer voor de leuk willen hebben en er andere dingen mee encrypten dan mensen voor wie het extreem belangrijk is dat de data echt veilig is. Deze mensen stellen natuurlijk andere eisen aan bitlocker en vinden een backdoor misschien wel acceptabel.
Persoonlijk heb ik meedrere situaties meegemaakt waarin ik, als werknemer, deel van een 'conspiracy' was samen met collegas om derden te benadelen, hoe klein of groot ook. Ik weet hoe het is om psycholgisch er absoluut geen problemen meetehebben wat een beheerder of chef wil. En wat we dan samen hebben afgesproken om X of Y te zullen doen. Je gaat er gewoon in mee. En ik heb ook gezien dat in verschillende situatites alle collegas welwillend instemmen. Het is pas jaren achteraf dat ik dacht goh gaat dit eigenljik zo makkelijk?
Het kan zo iets onschuldigs zijn als Marsrepen verkopen die overtijd zijn. Omdat je ervanaf wilt verlaag je de prijs en maak je geen verlies op de inkoop. is dit zo gek. Zou je hierom al uit de school klappen?
Als veiligheidsbambte zou ik wellicht argeloos meegaan met de "er bestaan terroristen die moeten worden opgepakt dus dit is een klein offer voor het grotere goed". Plus een dik salaris uiteraard.
Ik ken genoeg braindead IT-ers die argeloos en onsympathiek zijn tegenover schandalen en het leven an sich. Als zij maar elke dag na thuiskomst WoW kunnen spelen met hun dure videokaart en 24" DELL ultrasharp 45" NEC van 4000 euro en waterkoelingsysteem. Er zijn zat mensen die het werkelijk geen ene moer kunnen schelen wat de bewaking van recht op privacy betekent.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 502340 op 30-05-2014 00:58 ]