Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05-2023
Update!!!
Na het bijwonen van de voorlichting voor officieren ben ik het volgende te weten gekomen:
  • Je kan met een MBO-4 opleiding GEEN hbo doen via het leger.
  • Je kan wel het leger in als korporaal waarmee je het minimum loon krijgt maar je moet dan in je EIGEN tijd met je EIGEN geld HBO gaan doen.
  • Hoe het verder zit is mij nog steeds niet duidelijk, wat ik er dus van begrijp is dat je weinig baat hebt om te solliciteren bij het leger als student... Dit kan echter ook aan de gekozen richting liggen. Ik durf het niet 100% zeker te zeggen.

Mijn achtergrond:

Ik ben 22 jaar en in het volgend lesjaar behaal ik mijn ICT Niveau 4 beheerder diploma met de richting netwerkbeheer.

Zelfs met mijn certificaten zijn er weinig functies beschikbaar met deze diploma en is het loon dat je krijgt ook om te janken. Daarbij komt ook dat werkplekbeheer/systeembeheer geen toekomst heeft en gaat verdwijnen door de modernisering.

Daardoor concludeer ik dat het beter is om minimaal mijn HBO Bachelor informatica te behalen.

Dit is echter financieel zwaar schadelijk vanwege het nieuwe leenstellsen van het kabinet dat ingevoerd gaat worden en zelfs de basis beurs vervangt met een lening waardoor de kosten tot wel 3000 euro per jaar omhoog gaan voor nieuwe studenten.

Source: http://www.nationaleonderwijsgids.nl/hbo/paginas/studiefinanciering-tegemoetkomingen/wat-is-het-sociaal-leenstelsel.html
[mbr]Dit plaatje lijkt me irrelevant.[/mbr]

Conclussie: de enige mogelijkheid om kosteloos door te blijven studeren is om bij defensie te gaan solliciteren.

Wat ik wil gaan doen:

Wat mij leuk lijkt is om bij de luchtmacht ICT (CIS) officier te gaan worden op de vliegbasis in Leeuwarden.

Ik wil dan mijn HBO gaan doen via het leger.

Uiteindelijk verwacht ik dat ik als 2de luitenant ingezet ga worden bij b.v.b. een commando post om luchtaanvallen to coordineren, en leiding te geven in het CIS infrastructuur. Een beter beeld heb ik er nog niet van gekregen.

Volgende week ga ik een voorlichting bijwonen voor luchtmacht officieren en vragen stellen.

Veel vragen...

Nou komt het... Ik heb al een mail gestuurd naar de werving afdelingen van de luchtmacht maar nog steeds geen reactie gekregen:
  • Is het mogelijk dat ik na het behalen van mijn diploma kan doorstuderen in het leger, en dan specifiek de Luchtmacht om vervolgens als CIS officier op HBO niveau (informatica) opgeleid te worden?
  • Wat is dan de duur van deze opleiding?
  • Volg ik dan ICT informatica op het NHL in Leeuwarden of moet ik ergens anders gaan wonen?
  • Welke mogelijkheden zijn er in de ICT? Mijn voorkeur gaat uit naar CIS coordination centres of CIS operations. Wat moet ik hier mij bij voorstellen, blijf ik dan bij een commando post om airstrikes te coördineren? Graag zou ik meer willen weten in detail.
  • Wat is de procedure om mij aan te melden voor deze specifieke route?
Ook vraag ik mij af of ik gewoon in mijn apartement kan blijven wonen zodat ik mij levenstijl kan behouden, dit vanwege mijn tijd consumerende hobbie: Gamen (ik wil wel Star Citizen kunnen spelen als het uitkomt :P )....

Of toch maar bij Empatec gaan solliciteren? Lol. 8)7

Dankjewel voor de feedback! Alle informatie is welkom!

Afbeeldingslocatie: http://i765.photobucket.com/albums/xx293/SpaceOwl/asdgdasg-2012-3.jpg
Overige bronnen:

https://werkenbijdefensie.nl/defensie-als-werkgever/leerovereenkomst-techniek-mbohbowo.html
https://werkenbijdefensie...ficiersopleiding-389.html

Alternatieve carrière richtingen die ik overweeg te nemen als het niks wordt:
  • [s]
  • Piloot
  • Commando
  • Huisman
  • [/s]
(grapje :+ )

Edit: ik heb ook gelezen dat je in bepaalde landen weinig tot geen college geld hoeft te betalen.

[ Voor 20% gewijzigd door xavier91 op 03-06-2014 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 13:29
Volgens mij heb je geen idee wat het leger inhoudt en de impact die dit gaat hebben op je (sociale) leven. Het leger is niet iets wat je doet vanwege de opleiding die ze voor je betalen, het is eerder een bewuste keuze. Pas daar mee op, anders kan het vies tegen gaan vallen en zomaar stoppen bestaat bij het leger niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-05 08:46
Het leger is geen opleidings instituut. Het is zeer lastig om via defensie een opleiding te volgen. Defensie is hard getroffen door de bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Och ja, even piloot of commando worden! Sure :D

Nee, hier heb je overduidelijk goed over nagedacht, dat merk je meteen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05 15:57
xavier91 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:52:
...
  • Piloot
  • Commando
  • Huisman
Ik hoop dat je meer opties hebt? Volgens mij krijg je eerst een basisopleiding/training van een paar jaar. Ook zal het leger niet vorstelijk betalen en officier word je ook niet zomaar. Geen idee van je fysieke staat natuurlijk, maar je bent iets te opportunistisch bezig.

Het is niet zoals vroeger dat de overheid studies en rijbewijzen in het leger weggeeft.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Zelfs met mijn certificaten zijn er weinig functies beschikbaar met deze diploma en is het loon dat je krijgt ook om te janken. Daarbij komt ook dat werkplekbeheer/systeembeheer geen toekomst heeft en gaat verdwijnen door de modernisering.
Dat laatste is wat kort door de bocht imho.
Wat mij leuk lijkt is om bij de luchtmacht ICT (CIS) officier te gaan worden op de vliegbasis in Leeuwarden.

Ik wil dan mijn HBO gaan doen via het leger.

Uiteindelijk verwacht ik dat ik als 2de luitenant ingezet ga worden bij b.v.b. een commando post om luchtaanvallen to coordineren, en leiding te geven in het CIS infrastructuur. Een beter beeld heb ik er nog niet van gekregen.
Ik sluit de mogelijkheid niet uit dat de krijgsmacht opleidingen vergoed. Maar het is niet meer zoals vroeger dat er gestrooid werd met opleidingen en andere perks. Rijbewijzen krijg je al niet meer tenzij het echt nodig is.

Welke taak je zal krijgen binnen de luchtmacht is ook maar de vraag. Straks ben je degene die de plee mag schrobben. :P :+ Maar even serieus, er zijn ook functies in de luchtmacht waarbij je nooit het kantoor hoeft te verlaten.
  • Is het mogelijk dat ik na het behalen van mijn diploma kan doorstuderen in het leger, en dan specifiek de Luchtmacht om vervolgens als CIS officier op HBO niveau (informatica) opgeleid te worden?
  • Wat is dan de duur van deze opleiding?
  • Volg ik dan ICT informatica op het NHL in Leeuwarden of moet ik ergens anders gaan wonen?
  • Welke mogelijkheden zijn er in de ICT? Mijn voorkeur gaat uit naar CIS coordination centres of CIS operations. Wat moet ik hier mij bij voorstellen, blijf ik dan bij een commando post om airstrikes te coördineren? Graag zou ik meer willen weten in detail.
  • Wat is de procedure om mij aan te melden voor deze specifieke route?
Ook vraag ik mij af of ik gewoon in mijn apartement kan blijven wonen zodat ik mij levenstijl kan behouden, dit vanwege mijn tijd consumerende hobbie: Gamen (ik wil wel Star Citizen kunnen spelen als het uitkomt :P )....
Als je al een HBO studie op kosten van Defensie mag doen vermoed ik dat ze er eisen aan stellen. Dat je bijvoorbeeld een X aantal jaar in dienst blijft. Geen idee hoe ze het invullen, of je echt naar school gaat of ze je een pak boeken van de LOI geven. Geen idee.

Als je studeert en werkt tegelijk dan verwacht ik dat je de studie in deeltijd moet doen.

Je huisvesting kan ik ook slechts naar raden. Tijdens je basis opleiding van Defensie moet je sowieso op de basis verblijven, dat weet ik wel. Maar daarna ligt waarschijnlijk ook aan de functie die je uit gaat oefenen.

Waar haal je de link tussen ICT en luchtaanvallen vandaan? :? ICT is meer zaken als werkplekbeheer, serverbeheer, netwerkbeheer e.d.. Of je moet iets te veel Call of Duty gespeeld hebben.
  • Piloot
  • Commando
  • Huisman
Not sure if trolling.... Piloot vereist een WO opleiding in ieder geval. Commando is zowel psychisch als fysiek enorm zwaar. Huisman... tja.... misschien een rijke vrouw vinden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-05 15:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je moet naar de KMA in Breda om eerst de officiersopleiding te doen voor de luchtmacht. Je kan dus niet in Leeuwarden blijven wonen. Je solliciteert ook voor een functie waarna de opleiding pas volgt. Dus niet het gebruikelijke eerst opleiding, daarna solliciteren.

Ik heb het een paar jaar geleden ook nog overwogen. Ben toen uiteraard ook naar meerdere voorlichtingen geweest, o.a. in Breda. Het is wel een stuk anders dan het studentenleven en volgens mij heb jij niet goed door wat het inhoudt. Zet dat vele gamen maar uit je hoofd.

[ Voor 18% gewijzigd door Bolletje op 29-05-2014 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:52

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik ben oud-officier opgeleid op de Koninklijke Militaire Academie en voormalig plaatsvervangend hoofd opleidingen adaar, AMA ;)

Laat ik beginnen met een aantal zaken te ontkrachten die hierboven worden gesteld:
CMD-Snake schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 18:15:
[...]

Ik sluit de mogelijkheid niet uit dat de krijgsmacht opleidingen vergoed. Maar het is niet meer zoals vroeger dat er gestrooid werd met opleidingen en andere perks. Rijbewijzen krijg je al niet meer tenzij het echt nodig is.
Een HBO opleiding krijgen naast je reguliere werkzaamheden is er niet bij, maar: als officier volg je al een opleiding op wetenschappelijk nivau (BSc) als je het lange traject volgt. Het korte traject geeft je recht op een vakopleiding die qua niveau wel op HBO zal zitten, maar geen HBO papiertje oplevert. (o.a. vanwege de veel kortere duur).
Welke taak je zal krijgen binnen de luchtmacht is ook maar de vraag. Straks ben je degene die de plee mag schrobben. :P :+ Maar even serieus, er zijn ook functies in de luchtmacht waarbij je nooit het kantoor hoeft te verlaten.
De taak staat in dit geval al vast: Een CIS officier poetst geen plees en komt inderdaad het kanttor niet of nauwelijks uit.

[...]
Je huisvesting kan ik ook slechts naar raden. Tijdens je basis opleiding van Defensie moet je sowieso op de basis verblijven, dat weet ik wel. Maar daarna ligt waarschijnlijk ook aan de functie die je uit gaat oefenen.
Er is geen binnenslaapverplichting, wel een mogelijkheid daartoe. Afhankelijk van de geleverde huisvesting kost je dat al dan niet een deel van je wedde.
Waar haal je de link tussen ICT en luchtaanvallen vandaan? :? ICT is meer zaken als werkplekbeheer, serverbeheer, netwerkbeheer e.d.. Of je moet iets te veel Call of Duty gespeeld hebben.
Die link is realistische rdan je denkt. Voor werkplekbeheer heeft defensie een externe partner. CIS richt zich op operationele ICT en het leggen van de juiste verbindingen. OVerigens stuurt een CIS geen luchtgevechten aan, daar is de GVL voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

excuus, dit had een edit moeten zijn:

Conclussie: de enige mogelijkheid om kosteloos door te blijven studeren is om bij defensie te gaan solliciteren.
Buiten dat je je fysieke en psychische gesteldheid moet bewijzen, dien je je motivatie te overleggen aan ee ncommissie. En die moet wat verder gaan dan je nu etaleert.
Vergeet je de uitzendingen naar Mail, Afghanistan, etc. niet?
Volgende week ga ik een voorlichting bijwonen voor luchtmacht officieren en vragen stellen.
Dat lijkt me een goed beginpunt.
[q]

Defensie leidt je op wanneer dat nodig is. Heb je voor je vervolgfuncties meer opelding nodig, dan krijg je die op dat moment aangeboden. Over de exacte duur en inhoud van de initiele opleidingen kan je meer lezen op de website van de KMA.

Buitne je normale stroom verder studeren op kosten van defensie is alleen bestemd voor uitzonderlijk functionerenden.
Werken bij defensie is intensief. Het is niet altijd een baan die je in normale tijden kunt doen. Ik was (landmachter, luchtmobiele brigade) 30 van de 52 weken per jaar van huis. Bij CIS is dat beduidend minder, maar nog ben je regelmatig even weg. ovendien kun je voor een functie (2-4 jaar) overgeplaatst worden naar waar de KLu je hebben wil. Leeuwarden, Gilze Rijen, de Peel, you name it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:12
Ga gewoon hbo doen, die 3000 euro per jaar waar je het over heb kan je verspreid over 30 jaar terug betalen, daar kan je toch niet om wakker liggen, defensie is een heel ander leven en uit je openingspost denk ik dat je dat niet zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Om te werken bij defensie moet je psychische in iedere geval helemaal in orde zijn, dus ga tijdens het psychologisch onderzoek niet vertellen dat je een einzelganger bent want dan kom je er niet door heen.

Maar goed een gratis tripje naar Amsterdam vergoed defensie sowieso, maar door die keuringen komen is niet makkelijk. Mij wilde ze in iedere geval niet hebben, en achteraf is dat maar goed want die kruistochten van Amerika zijn ja niet onze oorlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
Not sure if trolling.... Piloot vereist een WO opleiding in ieder geval. Commando is zowel psychisch als fysiek enorm zwaar. Huisman... tja.... misschien een rijke vrouw vinden.....
Bedankt voor je mening!

Die "Alternatieve carrière richtingen" waren inderdaad een beetje troll, ik weet zelf ook wel dat je daar je hele leven daar aan moet toewijden en dat het echt maar een handjevol mensen zijn die dat kunnen. Ik zou er wel meer over willen weten dat er niet van.

Het is altijd een droom van mij geweest om piloot te worden. Ik heb in mijn jeugd een hoop flightsims gedaan en een half jaartje gezweef vlogen. Het probleem daarmee is dat je indd WO niveau denken nodig hebt.

Mogelijk maar zeer onwaarschijnlijk kan je als je echt uit de testen springt met een MBO 4 papiertje instromen.

Maargoed ICT is meer mijn ding dus dat wil ik eerst onderzoeken haha.

Ik denk dat andere mensen met deze vragen deze thread ook gaan lezen en ook van hun wolkje af donderen als ze dit zien.

Fysiek ben ik erg gezond en sport regelmatig. Mentaal heb ik een plaat voor mijn kop en zal ik alles doen wat nodig is om te bereiken wat ik wil.

Past het leger bij mij? Niet helemaal, maar er ik zou er mee kunnen leven voor zolang het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

xavier91 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 19:49:
[...]

Past het leger bij mij? Niet helemaal, maar er ik zou er mee kunnen leven voor zolang het nodig is.
Nee, dat kun je niet. Als het niet bij je past, val je binnen vier weken uit de opleiding. Die laat je namelijk fysiek en mentaal zo ver gaan, dat je het alleen redt als je echt gemotiveerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
Defensie leidt je op wanneer dat nodig is. Heb je voor je vervolgfuncties meer opelding nodig, dan krijg je die op dat moment aangeboden. Over de exacte duur en inhoud van de initiele opleidingen kan je meer lezen op de website van de KMA.

Buitne je normale stroom verder studeren op kosten van defensie is alleen bestemd voor uitzonderlijk functionerenden.
Ok dit vraag ik mij dus af, kan defensie mij de mogelijkheid geven om HBO informatica doen.

Aha, uitzonderlijk functionerende hebben alleen het recht om buiten de normale stroom verder te studeren. Wat dat precies inhoud weet ik niet, misschien vallen deze ICT functies daar wel onder. Een heel goed punt om te opperen bij de voorlichting!
Werken bij defensie is intensief. Het is niet altijd een baan die je in normale tijden kunt doen. Ik was (landmachter, luchtmobiele brigade) 30 van de 52 weken per jaar van huis. Bij CIS is dat beduidend minder, maar nog ben je regelmatig even weg. ovendien kun je voor een functie (2-4 jaar) overgeplaatst worden naar waar de KLu je hebben wil. Leeuwarden, Gilze Rijen, de Peel, you name it.
Klopt, als je het leger ingaat kan je niet in je veilige bubbel blijven achter je pc'tje in je eigen wereldje. De kans zit er dik in dat je alleen maar weg bent. Tot hoever dat gaat voor deze functie weet ik dus nog niet maar ik ben bereid om uit die bubbel te stappen en wat in te leveren voor de aangeboden mogelijkheden.

Ik heb al even gepraat met een oud CIS officier die ik ken van mijn werk en daardoor ben ik eigenlijk hier aan gaan denken. Hij was gestopt omdat hij geen tijd voor zijn vrouw en kinderen had en geen normaal leven kon leiden door de uitzendingen.

Mij is ook verteld dat tegenwoordig alles een stuk slechter is en er behoorlijk gekrimpt wordt op het defensie budget.

Maar dan nog als ik mijn HBO kan halen en daar pakweg 6 jaar voor moet inleveren... Daar moet ik meer over weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
Edmin schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 19:53:
[...]

Nee, dat kun je niet. Als het niet bij je past, val je binnen vier weken uit de opleiding. Die laat je namelijk fysiek en mentaal zo ver gaan, dat je het alleen redt als je echt gemotiveerd bent.
Klopt helemaal. Om eerlijk te zijn ben ik er nog niet helemaal over uit wat het allemaal betekent om in het leger te zijn. Ik heb verhalen gehoord dat je veel Niets doet en van hangaar naar hangaar loopt als ICT'er.

Ik moet daar nog een heel goed over prakiseren.

Overigens bedankt voor de erg nuttige en feitelijke informatie, realistisch gezien moet je een beetje een idealist zijn wil je het leger in gaan erg daar van houden. Of ik dat ook doe weet ik dus niet.

[ Voor 14% gewijzigd door xavier91 op 29-05-2014 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
"Mwaaah, kweet 't niet, moeilijk, mwaah lastig, mwooahh" 't Klinkt wel errug als...

Afbeeldingslocatie: http://blog.iusmentis.com/wp-content/uploads/2008/10/geschikt-ongeschikt-spam-landmacht.png

..mijns inziens.

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 29-05-2014 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als je dat niet weet, ga je het denk ik ook niet halen. Ed_L heeft ze blijkbaar zien komen en gaan bij zijn oude functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
Señor Sjon schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 20:15:
Als je dat niet weet, ga je het denk ik ook niet halen. Ed_L heeft ze blijkbaar zien komen en gaan bij zijn oude functie.
Zucht... zo'n type ben ik niet. Ik weet wel van doorzetten.

Daarbij komt ook dat het leger mij wel degelijk aantrekt, de discipline en duidelijke structuur bevalt mij wel. Als ik daardoor mijzelf een zekere plek op de arbeidsmarkt kan vestigen dan zet ik mij daar 100% voor in.

Ik heb eerder gesprekken gehad met beroepsmillitairen en ben mij bewust van de benodigde doorzettingskracht die je daar voor nodig hebt.

Laten we het flamen en trollen achterwegen laten zodat deze thread zo informatief mogelijk kan blijven?
Meer ga ik er niet over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-05 08:46
xavier91 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 20:26:
[...]

Daarbij komt ook dat het leger mij wel degelijk aantrekt, de discipline en duidelijke structuur bevalt mij wel. Als ik daardoor mijzelf een zekere plek op de arbeidsmarkt kan vestigen dan zet ik mij daar 100% voor in.

Ik heb eerder gesprekken gehad met beroepsmillitairen en ben mij bewust van de benodigde doorzettingskracht die je daar voor nodig hebt.

Laten we het flamen en trollen achterwegen laten zodat deze thread zo informatief mogelijk kan blijven?
Dat duidelijke structuur kan je op het moment wel vergeten.
Er is momenteel een omschakeling naar SAP/SPEER
Daarnaast is de reorganisatie nog steeds niet afgerond.
De reservedelen stroom is nog niet op gang ect..

Je kan rustig zeggen dat de structuur ontbreek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
cable-one schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 20:33:
[...]

Dat duidelijke structuur kan je op het moment wel vergeten.
Er is momenteel een omschakeling naar SAP/SPEER
Daarnaast is de reorganisatie nog steeds niet afgerond.
De reservedelen stroom is nog niet op gang ect..

Je kan rustig zeggen dat de structuur ontbreek.
Oh shit, kijk daar heb je alweer zoiets...
Gaat niet zo goed met de ICT in het leger. Daar gaat mijn structuur :-(

Het ministerie heeft naar aanleiding van de uiterst moeizame invoering van Speer hierover een eindrapportage laten opstellen door adviesbureau HEC. De vijf hoofdconclusies hieruit zijn:

1. Bezuinigingsdruk stimuleerde de keuze voor een risico volle aanpak. Onder druk van bezuinigingen heeft het ministerie bij de start gekozen voor de meest risicovolle implementatiestrategie waarbij standaardisatie en integratie gelijktijdig plaatsvonden.

2. Ambitie en sturing sloten niet op elkaar aan. Aanvankelijk ontbrak een centrale sturing op het project en sloop de verzuiling van het ministerie het project binnen. Dit bemoeilijkte het standaardiseren van de werkprocessen.

3. Er ontbrak een visie op de samenhang tussen verschillende verandertrajecten. Een samenhangende besturing van de reorganisatietrajecten en de implementatie van erp ontbrak in het begin.

4. Oud en nieuw naast elkaar ondergroef het draagvlak. Het langdurig naast elkaar bestaan van een oude werkwijze ondersteund met de legacy-systemen en een nieuwe werkwijze ondersteund met het erp-systeem leidt er toe dat de voordelen van het nieuwe systeem niet zichtbaar worden en het draagvlak voor het nieuwe systeem afneemt.

5. Nieuw systeem dwingt innovatie niet af. Anders dan aanvankelijk werd verondersteld, dwingt het gekozen erp-pakket verbetering van de werkprocessen niet af. Innovatie van werkprocessen vindt alleen plaats als daar expliciet op wordt gestuurd.
Bron: Eindrapportage Programma Speer - Terugblik bij invoering erp bij Defensie. Ministerie van Defensie en PBLQ HEC (SDU, 2013).

Read more: http://www.computable.nl/artikel/nieuws/erp/4976173/1276992/rekenkamer-speer-kost-defensie-900-miljoen.html#ixzz338ESb1b8

[ Voor 58% gewijzigd door xavier91 op 29-05-2014 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
xavier91 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 20:26:
[...]

Flames en trolls wordt op gemodereerd en kan je altijd via een TR: Forum FAQ #trsem melden. Maar wij kunnen je motivatie niet herleiden uit je 9 posts hier? Ik zal even wat snippets uit je eerdere posts hier zetten en daar moeten wij een oordeel op vormen.
Beste mensen,

Of toch maar bij Empatec gaan solliciteren? Lol. 8)7
Je wilt je levensstijl behouden en bij defensie gaan werken. Dat dit niet gaat had je denk ik zelf wel kunnen bedenken. Gamen is blijkbaar een passie, maar het leger is geen 40u/week activiteit.
xavier91 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 19:49:
[...]
Die insteek gaat je denk ik niet helpen als beroepsmilitair.
xavier91 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 20:02:
[...]

Ok dit vraag ik mij dus af, kan defensie mij de mogelijkheid geven om HBO informatica doen.

Aha, uitzonderlijk functionerende hebben alleen het recht om buiten de normale stroom verder te studeren. Wat dat precies inhoud weet ik niet, misschien vallen deze ICT functies daar wel onder. Een heel goed punt om te opperen bij de voorlichting!

[...]

Klopt, als je het leger ingaat kan je niet in je veilige bubbel blijven achter je pc'tje in je eigen wereldje. De kans zit er dik in dat je alleen maar weg bent. Tot hoever dat gaat voor deze functie weet ik dus nog niet maar ik ben bereid om uit die bubbel te stappen en wat in te leveren voor de aangeboden mogelijkheden.
Uit je OP blijkt namelijk van niet. Daar wil je je levensstijl handhaven en bij voorkeur een beetje vrije tijd om te kunnen gamen.
Ik heb al even gepraat met een oud CIS officier die ik ken van mijn werk en daardoor ben ik eigenlijk hier aan gaan denken. Hij was gestopt omdat hij geen tijd voor zijn vrouw en kinderen had en geen normaal leven kon leiden door de uitzendingen.

Mij is ook verteld dat tegenwoordig alles een stuk slechter is en er behoorlijk gekrimpt wordt op het defensie budget.

Maar dan nog als ik mijn HBO kan halen en daar pakweg 6 jaar voor moet inleveren... Daar moet ik meer over weten!
Ik zou de postings van Ed_L nog eens goed doorlezen. Er is een overschot aan mensen op dit moment, ook in de ICT. Waarom zouden ze geen HBO-ICTer werven i.p.v. een MBO4-ICTer opleiden? Ik denk dat 6 jaar ook te kort is. Ik kan me voorstellen dat Defensie een langere toewijding van jou wilt om de opleiding 'terug te verdienen'.

Ik zou het zelf niet weten met Defensie als werkgever. Op dit moment volgen de bezuinigingen elkaar snel op en de ene golf is nog niet ontslagen of er zijn opeens weer wervingsspotjes te zien op tv, terwijl de volgende ontslagronde alweer aangekondigd wordt.

Wat ik geregeld zie, is dat het veelal zwaarder is dan men vooraf verwacht.

Maar goed, als je het zeker weet, dan moet je er gewoon voor gaan. Maar wees niet teleurgesteld als je geen HBO-opleiding aangeboden krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
[b]Señor Sjon schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 21:12:
Maar goed, als je het zeker weet, dan moet je er gewoon voor gaan. Maar wees niet teleurgesteld als je geen HBO-opleiding aangeboden krijgt.
Ik heb duidelijk laten merken dat ik bereid ben om mij aan te passen, in eerste instantie prefereer ik om tijd te hebben voor het gamen tijdens mijn opleiding. Dat wil niet zeggen dat ik niet open sta voor een andere levensindeling.

Er is een overschot aan mensen? Ok dat wist ik niet, ik dacht dat ICT'ers altijd nodig waren geweest, zeker met de omschakeling van de nieuwe IT infrastructuur, maar dit is ook maar een mening en geen feit.

Totdat ik dit zeker weet neem ik geen genoegen met speculatie. Toch moet ik dit te horen krijgen van iemand die in de ICT zit in het leger of van een betrouwbaar bron.

Men is snel met oordelen, dat blijkt maar weer. Goed, dat zijn forums, probeer daar maar eens wat te vinden haha. Desalniettemin ben ik al een stuk wijzer geworden van deze gesprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mijn scepsis komt uit dit soort berichten:

september 2013: 2.400 arbeidsplaatsen weg met 700-900 gedwongen ontslagen
januari 2012: 'personeelsbeleid defensie een puinhoop'
april 2011: 12.000 arbeidsplaatsen weg met 6.000 gedwongen ontslagen

Tevens is het op de wiki wel een beetje treurig om te lezen wat we hadden en wat we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ach, de grote reorganisaties zijn allemaal inmiddels ingezet en ik verwacht, gezien het huidige politieke klimaat, niet zo snel nog een krimp in die hoek. Bovendien werft defensie nu op basis van de verwachtingen tegen einde opleiding (anderhalf jaar, minimaal). Daar zou ik me niet druk om maken.

Verder wil ik nogmaals benadrukken dat er een wezenlijk verschil tussen tussen ICT voor de vredesbedrijfsvoering (waar SAP/SPEER onderdeel van uitmaakt) en de operationele ICT waar de CIS'er (in ieder geval in de onderbouw die 9 jaar duurt) toe behoort. Als je liever in de beheershoek zit, dan kun je als burger solliciteren bij IVENT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
Señor Sjon schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 22:07:
Mijn scepsis komt uit dit soort berichten:

september 2013: 2.400 arbeidsplaatsen weg met 700-900 gedwongen ontslagen
januari 2012: 'personeelsbeleid defensie een puinhoop'
april 2011: 12.000 arbeidsplaatsen weg met 6.000 gedwongen ontslagen

Tevens is het op de wiki wel een beetje treurig om te lezen wat we hadden en wat we nu hebben.
Dankjewel, wow, het begint er steeds meer op te lijken dat een carrière in het leger toch steeds minder aantrekkelijk wordt.

Ik laat wel horen hoe de voorlichting is afgelopen volgende week dinsdag, maar zo te horen lijkt het nogal hopeloos :(.

Ik dacht dat het in bedrijfsleven al slecht ging, zo te zien gaat het in het leger ook berg afwaarts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
Edmin schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 22:24:
Ach, de grote reorganisaties zijn allemaal inmiddels ingezet en ik verwacht, gezien het huidige politieke klimaat, niet zo snel nog een krimp in die hoek. Bovendien werft defensie nu op basis van de verwachtingen tegen einde opleiding (anderhalf jaar, minimaal). Daar zou ik me niet druk om maken.

Verder wil ik nogmaals benadrukken dat er een wezenlijk verschil tussen tussen ICT voor de vredesbedrijfsvoering (waar SAP/SPEER onderdeel van uitmaakt) en de operationele ICT waar de CIS'er (in ieder geval in de onderbouw die 9 jaar duurt) toe behoort. Als je liever in de beheershoek zit, dan kun je als burger solliciteren bij IVENT.
Ok, dan ga ik dit ook wel even onderzoeken. Hmmm, ik lees dat er ook veel banen zijn geschrapt bij het leger onderdeel ICT van IVENT... Ai, ik ga iniedergeval informeren haha.

Ik laat wel horen hoe het gegaan is dindsag aanstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
Hey,

Bij de voorlichting ben ik erachter gekomen dat je met MBO-4 geen HBO opleiding kan doen.

Als je doorwil studeren moet het echt nodig zijn in het leger dus als je gepromoveerd wil worden.

Ik zou als korporaal onderofficier kunnen beginnen en dan in mijn eigen tijd met mijn eigen geld HBO kunnen doen... Hmmmmm... Hoe dat dan zit weet ik ook niet.

IVT en IDT waren beschikbaar, een beetje aan radar systemen gaan werken... Achja, niet echt waarvoor ik gestudeerd heb...

Nou daar heb je het! Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
xavier91 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:16:
Als je doorwil studeren moet het echt nodig zijn in het leger dus als je gepromoveerd wil worden.

Ik zou als korporaal onderofficier kunnen beginnen en dan in mijn eigen tijd met mijn eigen geld HBO kunnen doen... Hmmmmm... Hoe dat dan zit weet ik ook niet.
Dus in die zin maakt het weinig uit. Enige voordeel is dat je dan een baan met inkomsten heb om je studie te betalen. Maar dan nog weet je niet hoe lastig studeren en werken bij het leger te combineren is.

Je hebt een IT beheer opleiding gedaan, waarom solliciteer je niet bij toko's als Peak-IT, Q-magic, Call2 etc. etc.? Die nemen doorgaans MBO'ers aan. Er staan bij Werk & Inkomen ook topics over deze bedrijven als werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
Hey Snake,

Klopt helemaal!

Ik zou graag willen door leren omdat ik dan meer zekerheid heb en wat interessanter en gevarieerd werk kan doen i.p.v. lullige probleempjes oplossen als dienst verlener.

Het liefst zou ik een bedrijf willen hebben waar ik door zou kunnen studeren, hier ben ik nog niet achter (Ja, overheid instanties, CJIB, gerechtshof etc bieden vaak die mogelijkheden) .

Het aanbod in Leeuwarden, Friesland voor ICT-beheer banen is veel kleiner dan in het zuiden, er wordt meer om helpdesk/callcenter en programmeurs gevraagd.

Erg interessante suggesties die je hebt! Reuze bedankt voor de tips, ik ga daar zeker werk van maken.

PS: ik ben volgend lesjaar pas klaar met mijn opleiding, ik maak mij erg zorgen over hoe het moet vandaar dat ik nog niet gesolliciteerd heb of een goede werkgever heb gevonden :P.
Pagina: 1