Toon posts:

upgrade 4-jaar oude gamepc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag. Ik zit er aan te denken om m'n huidige gamepc te upgraden. Het doel is om de nieuwere games weer wat beter te kunnen spelen. Budget is 500~1000 euro, afhankelijk van de hoeveelheid componenten die een upgrade nodig hebben. (Oftewel een videokaart van 700 euro vind ik zonde van het geld, gezien het feit dat de prijs/kwaliteit dan niet meer in verhouding is).

Op dit moment heb ik het volgende:
Gigabyte GA-770TA-UD3
8GB DDR3 (4 x Corsair XMS3 TW3X2G1333C9)
AMD Phenom II X4 955 Black Edition Boxed
Asus EAH5850 DIRCU/2DIS/1GD5
2 SSD's voor OS/games
2 1TB schijven voor opslag

voeding: Be Quiet Pure Power 530W
scherm: Samsung SyncMaster 226BW

Ik heb me wat verdiept in de mogelijkheden: Het lijkt erop dat m'n mobo/ram/cpu nog wel meekunnen. Een upgrade zal op dat terrein weinig uithalen. Maar ik hoor graag als dit niet klopt.

Mijn idee is om een nieuwe videokaart en evt voeding te halen als dat nodig is. Ook zou ik mijn scherm willen upgraden. Dat lijkt een nog nader te bepalen 27 inch FullHD scherm te worden. (Voor het geval het relevant is voor de videokaart keuze).

M'n voorkeur gaat uit naar AMD. Onder andere vanwege het feit dat Nvidia wat lelijke fratsen uit zit te halen, zie bijv http://www.forbes.com/sit...tire-pc-gaming-ecosystem/. Het is niet mijn bedoeling om Nvidia in een kwaad daglicht te zetten, op dit moment lijkt mij simpelweg AMD de betere keus vanuit ethisch perspectief. (Ik kan ook het ook mis hebben).

De R9 290 lijkt me een goede optie betreft prijs kwaliteit, voor circa 350 euro een videokaart die ongeveer 3x sneller is. Dit is gebaseerd op http://videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Gaat m'n voeding dit trekken, of wordt dat kantje boord? Gaat dat niet werken, wat voor voeding zou er mooi bijpassen? Of is een andere videokaart een veel beter idee? Alvast dank voor de hulp.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Je mobo en geheugen kunnen prima mee, als het even kan zou ik je processor wel upgraden, als het goed is kan er ook een 8 core op draaien. Verder is de keuze tussen Nvidia en AMD een persoonlijke. de 290 is een prima kaart en meer 'bang for bucks' dan Nvidia op t moment. In sommige games langzamer, en in sommige sneller dan een gtx780. Een 290 is doorgaans wel lawaaiger, vanwege het stuk hogere verbruik, dus let erop dat je een goede aftermarked koeler neemt. Een reference 290 is net iets te lawaaig. Je voeding zou het prima moeten kunnen redden iig.

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 30-05-2014 06:58 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:11
cpu upgrade met : pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition
videokaart upgrade met: pricewatch: Asus R9290-DC2OC-4GD5
Voeding tsja, twijfelaar, ik zou het gewoon doen: pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:25
Een R9 290 heeft piekverbruik van 250W, dan heb je met je BeQuiet nog 270W marge en zoveel gaat je cpu nu ook weer niet verbruiken (de FX-8350 heeft een TDP van 125W, en meer als je gaat overklokken). Als je later Crossfire wilt gebruiken, gaat die voeding niet voldoende zijn, dat wel.

@JeroenC: Het is niet dat fandango hiervoor een voeding van slechte kwaliteit had, de capaciteit is ook gewoon voldoende dus een nieuwe kopen vind ik geld weggoeien.

Verwijderd

Topicstarter
De CPU moet dan wel draaien met 1333 RAM, is dat geen groot performance loss?

En is de volgende kaart een goede keus wbt de 290? Hij ziet er zo bruut uit :9~
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

ja dat is een mooie 290 zeker!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:26

Nemesizz

Untouchable

cpu upgrade met : pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition
Wel leuk zo'n FX8350, maar als ik op de CPU support list kijk bij dat moederbord word géén enkele FX support. Maximaal een Phenom II X6.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:12

auto660

1991 240 GL Brick

Nemesizz schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 19:15:
[...]

Wel leuk zo'n FX8350, maar als ik op de CPU support list kijk bij dat moederbord word géén enkele FX support. Maximaal een Phenom II X6.
Hé ja, ik zie het nu ook :p Dan zou een Phenom II x6 misschien nog wat voor hem zijn. Als je die op 3.6Ghz hebt dan kom je verdomd ver in de buurt van een FX8350 dat je geen verschil zal merken. (correct me if i'm wrong)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:03

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik zou de CPU laten voor wat ie is, RAM idem. Als een nieuwe GPU, SSD en monitor niet het gewenste effect oplevert wordt het tijd om verder te kijken, maar dat is het belangrijkste voor een game-PC.
Voeding zou het goed moeten trekken, totaalverbruik onder vollast hier (1090T + 7950) is 350W met bitcoin minen en CPU volledig belast. De 290 zal iets meer verbruiken, maar geen 500W (de aanbevolen specs zijn om zich in te dekken tegen '650 watt' Sweex-voedingen die net-aan 250 kunnen leveren).
SSDs lijk je gecoverd te hebben, ik neem aan dat die snel genoeg zijn, maar zie geen specs.
Monitor boeit niet voor je GPU, dan is alleen je resolutie van belang, niet hoeveel inch dat precies is. Zelf vind ik 27" met 1080p gewoon blokjeskijken, maar sommigen zweren erbij, al dan niet met riante hoeveelheden AA.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu inderdaad geneigd de cpu/ram te laten voor wat het is. (Beetje overklokken wellicht). In ieder geval dank voor de suggesties.

Zojuist heb ik de pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X besteld.

Verwijderd

Topicstarter
Kaart werkt goed in meeste games. Bij volledig stress test (Furmark, of tijdens OC) dan klapt de pc uit en duurt het ca 5 min (of na het uit/aan klikken van de voedingsschakelaar) voordat ik 'm weer aan kan doen. Dat zal wel de voeding wezen.

Waarom zou ik voor de Seasonic moeten gaan en niet deze pricewatch: Cooler Master VS V650S

Zelfde prijs, meer vermogen en modulair..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2014 16:07 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:25
Kan inderdaad je voeding zijn, waarschijnlijk ook. Wat zijn de temperaturen bij het uitvallen? Kan ook een oorzaak zijn. Als je de videokaart ook nog gaat OC'en lopen de voedingsvereisten op natuurlijk.

Wat betreft je eerdere vraag van 1333MHz (toen nog over de cpu), dat was geen probleem geweest. Zolang het DDR3 is kan een FX er net zo goed mee om als je Phenom II.

Over Seasonic vs Cooler Master, Seasonic is heel hoog aangeschreven en CM maakt niet altijd even goede voedingen. Van wat ik er zo vind lijkt die V650S wel goed.

[ Voor 18% gewijzigd door MacPoedel op 01-06-2014 18:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n 2 1GB datadisks en discdrive losgekoppeld en tevens wat controllers uitgezet op het moederbord. Nu lijkt het prima te werken, tevens na een goede OC. Hiervoor zag ik artifacts op een bepaalde OC, nu draait het perfect. (Zelfs zonder het voltage op te krikken van m'n gpu).

Het is dus zeker weten de voeding. Temp. kan het niet zijn, want de crashes gebeurde ook weleens meteen bij het starten een bench.

(Die CPU was al uitgesloten omdat m'n mobo deze niet ondersteunt).

Mijn voeding is dus kantje boord. Wat dat betreft kan ik prima af met een 550W die tevens een betere efficientie zal hebben tov van m'n oude 530W.
Pagina: 1