[Win7] Computerbeheer en onervaren gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 13:25
Beste Tweakers,

Ik kan redelijk uit de voeten op het gebied van computers vind ik zelf. Bij mijn ouders thuis hebben ze ook een computer die ik in elkaar gezet heb voor ze. De "verse" installatie doet het altijd naar wens.

De problemen komen pas na enige tijd. De computer wordt gebruikt door 4 verschillende personen met ieder een eigen user account en door mij. Iedereen heeft zijn eigen wensen. Na enige maanden komt de klacht: de computer doet het niet goed. Als je dan gaat kijken ligt het probleem (in mijn ogen) bij onnodige software die ook nog eens opstart bij het starten van windows. Denk hierbij aan toolbars, registry cleaners en laatst ook conduit search.

Welke opties zijn er om de windows installatie te beschermen tegen dit soort dingen.

Ik heb het meerdere keren uitgelegd waar men op moet letten bij het installeren van programmatuur en het voorgedaan. Ik heb uitgeprinte handleidingen erbij gelegd. Het lukt me niet om ze het aan het verstand te peuteren om niet zomaar willekeurige meuk te installeren.

Ik heb zelf de volgende oplossingen:

1 admin account waar alleen ik toegang tot heb.
Voordelen: Gebruikers kunnen geen software installeren zonder mijn tussenkomst en geen instellingen veranderen
Nadelen: Zeer gebruiksonvriendelijk omdat ik niet meer thuis woon. Remote desktop met een admin account is een beveilingsrisico.

Meerdere admin accounts:
Voordelen: Gebruikers kunnen software installeren.
Nadelen: Rotzooi stapelt zich in de loop van tijd op.

Een tussenweg met group policies. Het probleem ligt bij het installeren en downloaden van programmatuur...

Bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 23:12
Heel gemakkelijk, laat ze hun eigen rotzooi oplossen, je hebt gezegd wat er gebeuren moet om rotzooi tegen te gaan, en ze willen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-10 22:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Punt 2 is je huidige situatie. Als je daar aan zou denken als oplossing, zou je je vraag hier niet stellen. Punt 1 is dus de weg waar je heen wilt. Het is ook de meest ideale oplossing om te voorkomen dat je elke maand (of andere periode) weer de rotzooi van ze moet opruimen omdat ze gewoonweg niet weten hoe ze met een computer om moeten gaan en overal maar op OK, Next, Next, Finish rammen. Windows heeft tegenwoordig extra beveiligingsopties, maar als men alles maar toestaat, ben je nog geen klap verder dan met Windows 9x waar er geen duidelijk verschil was tussen gebruiker en administrator. Handleidingen helpen niet tegen onwetende gebruikers die op 'funnyvideo.exe' klikken.

Je zegt dat remote desktop onveilig is, maar hoe onveilig is TeamViewer? Want RDP is alleen beschikbaar bij Professional en hoger. De gemiddelde consument heeft Windows 7 Home Premium of Windows 8 (basic), geen Pro, laat staan Ultimate. Bovendien vereist RDP dat er een wachtwoord op een account wordt gezet. Prima, jouw account heeft een wachtwoord, maar dat weerhoud niet de andere gebruiker om sommige onderdelen te vergrendelen door een installeer te openen en open te laten. Of om jouw sessie eruit te trappen want ze moeten wat opzoeken (uiteraard doe je al het werk terwijl je ze aan de telefoon hebt, maar toch).

Wil je niet de richting op van TeamViewer, dan kan je altijd nog VPN instellen. Er zijn routers die als VPN server kunnen dienen waarmee je dus gewoon het netwerk op kan alsof je bij je ouders thuis zit.

Je 'tussenweg' is geen optie. Group Policies zijn weer iets zakelijks en gpedit.msc wat hiervoor nodig is, is alleen in bedrijven versies te vinden (Pro en uitgebreider). Je kan ze wel maken, maar dan moet je handmatig de registersleutels en waardes maken (of van een systeem exporteren die ze wel kan maken via gpedit).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

* Jester-NL lees titel en denkt "moet je niet willen".
En als ik verder lees, en zie dat het om familie/ouders gaat, denk ik dat nog een keer... en met meer klem.
Zeker als je begint te overwegen met policies te werken (waar HoT voldoende over gezegd heeft qua praktische invulling)

Zolas je het schetst kost het met enige regelmaat een behoorlijke hoeveelheid tijd... tijd die je ook 'gewoon' bij je ouders op bezoek kunt zijn... of op andere manieren aangenaam door kunt brengen.
Daarnaast worden je pogingen tot opvoeden gevoegelijk genegeerd. Misschien moet je het een en ander combineren... uitleggen dat jij hier ook een stukje opvoeding doet, eenmalig een image maken en die terugzetten.
Verder zou ik overwegen om ze bij tijd en wijlen wat te laten wachten... iets met opvoeding, horen en voelen enzo ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
Wat ik de laatste tijd doe op de laptop van mijn moeder is eigenlijk een beetje dreigen dat ik geen zin heb om die shit uit te zoeken en dan de laptop dan maar naar fabrieksinstellingen ga terugzetten. Heeft als bijkomend voordeel dat mijn ma behoorlijk goed de backup in de gaten houdt :) en het gaat toch al een hele poos goed nu.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het enige wat die ellende kan voorkomen is de admin rechten intrekken. Dan kunnen ze niets meer installeren.

Ken ook genoeg mensen die geen "nee" kunnen zeggen tegen toolbars of andere meuk.

Zelf probeer ik het beheer van privé computers zoveel mogelijk te voorkomen. Ik help tegenwoordig enkel nog maar een paar familieleden. Anders heb ik er ook zowat een fulltime baan bij om iedereens computer te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 13:25
Bedankt voor jullie tips. Ik ga geen onbetaald computerbeheer doen voor vreemden natuurlijk maar dit is voor mij een andere situatie. Ik fix de computer en dan mag ik de auto lenen of iets dergelijks. Het probleem lijkt ook een stuk groter dan het eigenlijk is. Het is misschien eens per kwartaal een beetje onderhoud of iets dergelijks. Maar we raken een beetje offtopic ;)

Ik heb zelf al jaren een de pro versies van windows en heb nooit echt stil hoeven staan bij de beperkingen van de simpelere versies eigenlijk.

Ik heb goede ervaringen met Teamviewer en ga dit proberen in combinatie met het beperken van installatierechten op verschillende accounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 22:17
Feitelijk wat je aandraagt, los admin account en normal user accounts voor gebruik is eigenlijk de ideale oplossing. Begrijpelijk is dat mensen hier niet aan willen, want het "hindert" je van je werk..

Dat de kans bestaat dat de computer totaal crashed word alleen meestal niet in acht genomen helaas...

Wat ik in de loop der jaren (voor wat het waard is) meegemaakt heb, is dat je het gewoon 1 x goed moet laten klappen. Bsods bij start-up bijvoorbeeld en niet meer willen opstarten..

Dan kun je nogmaals uitleggen wat de voordelen zijn van optie 1 :+

Feitelijk dus hetgeen wat eerder ook door Jester al woord aangegeven.. Wie niet horen wil....

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:59
Ik heb optie 1 op de laptop van m'n moeder gedaan. Ze hoeft bijna nooit wat te installeren, en als dat wel moet dan connect ik even naar hun netwerk (via VPN) vanaf m'n huis, en dan remote desktop :) Of als ik er langs ga fix ik het even.

Scheelt een hele hoop werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

schone windows maken
my documentsop een 2e schijf zetten.
iedereen eigen user en een admin account die ze kunnen gebruiken voor installaties
basic shit installeren
Image maken

waarschuwen. als het de spuigaten uitloop dat ze een image terug moeten zetten (handleidinkje maken en een keertje voordoen). en dat ze alle documenten op de andere schijf moeten bewaren

Iperf

Pagina: 1