Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij keuze tussen twee budgetlaptops

Pagina: 1
Acties:

• RoboSpinoza
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-08 10:29
Beste Tweakers,

ik ben op zoek naar een budgetlaptop voor mijn studie en mijn oog is nu op twee laptops gevallen.

Allereerst: wat zoek ik? Een klein, handzaam laptopje (liefst 11.6", maar 12"of 13" zou eventueel ook goed zijn). Batterij is niet de eerste prioriteit aangezien hij meestal gebruikt zal worden op een plek waar ik hem kan inpluggen. Verder zal hij in 99% van de gevallen voor tekstverwerken en internet gebruikt worden. Daarbij zullen wel vaak meerder tabs op Chrome tegelijk open staan, alsook een tekstverwerker en misschien een PDF erbij.
De enige echte performance 'uitschieters' zullen zijn: SPSS en misschien eens een potje Dota 2 (of heel misschien wat Civ V, maar als dat allemaal te zwaar is, is dat niet een deal-breaker). Qua prijs mik ik op de 400 euro. Maar er kan natuurlijk wat bij als het betekent dat ik ook daadwerkelijk een veel betere laptop koop.

Mijn oog is gevallen op de pricewatch: Asus VivoBook X200CA-CT179H & de pricewatch: MSI S12T 3M-037NL.

Qua cpu ontlopen de twee elkaar niet veel. De AMD A4-5000 van de MSI heeft 4 cores, de Intel i3-3217U van de Asus 2, clockspeed van de Intel is wel weer hoger en als ik zo rondkijk online qua benchmarks is de Intel meestal net iets sneller. Maar ik denk niet dat ik wat betreft cpu power bij geen van de twee echt verkeerd zit? Dan wordt het dus naar andere aspecten kijken.

Qua RAM heeft de MSI twee keer zoveel als de Asus (8 tegenover 4, de MSI kan zelfs 16 aan maar dat is zeker overkill). Vraag is alleen: ga ik dit merken met mijn gebruik? Bij dagelijks gebruik denk ik niet dat ik het snel zal merken, echter, bij SPSS of Dota misschien wel?

De MSI heeft standaard een SSD ingebouwd. Dat zal natuurlijk zijn impact hebben op de performance, maar qua SPSS of Dota ook?
Daarbij zou ik altijd in de Asus een SSD kunnen zetten. Dat zal wel zo'n 6-7 tientjes aan extra zijn, maar die standaard 500gb hdd uit de Asus kan ik dan natuurlijk wel kwijt op V&A hier.
120gb of 500 maakt mij verder niet uit, aangezien ik met mijn dekstop pc, usb sticks, externe hdd en natuurlijk de clouddiensten niet snel iets te kort zal komen.

Dan blijft de gpu nog over. Als ik naar benchmarks kijk van de AMD HD 8330 tegeonver de Intel HD Grpahics 4000 dan lees ik meestal dat ze niet veel voor elkaar onder zouden moeten doen. Kijk ik echter naar daadwerkelijke benchmarks specifiek voor Dota 2, dan lees ik ineens dat de HD 8330 niet boven de 20 frames gaat komen terwijl de HD 4000 afhankelijk van de instellingen een fijne 40+ kan leveren. Dan lijken de gpu's ineens niet echt aan elkaar gewaagd.
De HD8330 in de MSI heeft natuurlijk wel extra geheugen om aan te spreken tov de HD 4000 in de Asus. Bij de online benchmarks weet je natuurlijk ook nooit precies in wat voor pc/laptop ze precies gedraaid worden. Misschien kan de 4gb extra toch voor een meer respectabele fps zorgen in dit geval?
Als ik op game-debate de specs invul, dan scoort de MSI 111% op CPU, 85% op GPU en 200% op RAM. De Asus respectievelijk: 136%, 116%, 100%.

Dus: ga ik voor de MSI met SSD, maar inferieure GPU of de Asus met gewone HDD maar beter GPU? Of overdrijven de benchmarks van Dota 2 en liggen de HD 8330 en HD 4000 toch dichter bij elkaar dan ze daar zeggen?
Gezien de SSD en RAM zou ik het liefst voor de MSI kiezen, maar als het inderdaad zo is dat de MSI Dota 2 niet op een normale fps kan draaien terwijl de Asus dat wel kan, dan kies ik toch weer liever voor de Asus.

Andere opties dan de twee genoemde laptops zijn ook welkom als suggesties en als men nog tegen andere plus- of minpunten aanloopt wat betreft deze twee laptops dan hoor ik het graag!

Alvast erg bedankt voor de input!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Ik zat ook te kijken naar deze laptops. Waar ik benieuwd naar ben is het beeldscherm. De Asus heeft een touch screen. Dat maakt mij niet uit. Maar zijn deze in het zonlicht te gebruiken? Hoe is het spiegelend scherm.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

• RoboSpinoza
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-08 10:29
Over de Asus lees is wel dat men zegt dat het scherm erg spiegelt en dus lastig buiten te gebruiken is. Of dat bij de MSI ook zo is weet ik niet.
Jammer genoeg altijd moeilijk te testen omdat het in de winkels niet goed te zien is met de belichting daar.