Basisvragen over Linux

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al een tijdje speel ik met Linux op een oude desktop. Het begon ermee dat ik een gratis computer kon krijgen, een oude Athlon X2 4450e met 3 GB RAM en een 320 GB harddisk. De computer stond vol met malware en virussen. Ik wilde eens proberen of het überhaupt mogelijk was om zonder format c: alle virussen en malware te verwijderen, dus downloadde ik een Linux Mint (Cinnamon)-iso, startte als live-cd en was verrast over hoe prettig het werkte.

Na een avondje aanklooien met de live-cd besloot ik om Linux Mint te installeren op die oude computer, en eigenlijk zit ik de laatste tijd meer achter die oude computer dan mijn eigen pc omdat ik Linux fijner vind dan WIndows. Kortom, ik ga Windows maar eens vervangen door Linux Mint op mijn hoofd-pc.

Ik mis echter een hoop basiskennis. Ik kan een hele hoop informatie op internet vinden, maar die informatie is altijd in de vorm van tutorials. Als je iets specifieks gedaan wilt hebben is dat handig, maar ik leer er niks van als een tutorial mij opdraagt om "sudo vaagcommando onbegrijpelijketermen vreemdetekens --extraswitches --onduidelijkheid" in de CLI te typen. Ik weet immers niet wat elk commando doet en ik kan niet ontcijferen wat er nu daadwerkelijk gebeurt. Dat vind ik ook maar gevaarlijk, want in principe kan elke site mij nu opdragen malware te installeren zonder dat ik zelf door heb dat dat gebeurt.

Ik heb een tijdje nagedacht, en ik heb de volgende basisvragen:

1. Hoe werken partities? Ik heb altijd gewerkt met twee partities in Windows: een C-partitie waar Windows en programma's geïnstalleerd zijn en een D-partitie waar ik documenten, downloads enz. op zet. Ik heb dat altijd gedaan zodat ik zonder problemen de C-partitie kon formatteren als er problemen ontstonden. Maar Linux lijkt anders te werken. Als ik "Files" open, krijg ik een overzicht van Personal Folder, Documents, etc, maar ook "File system", met daarin allerlei mappen met vreemde namen als bin, usr, var, etc. Bij de installatie heb ik een grote partitie gemaakt, waarom lijkt er een soort verschil te zijn tussen de verschillende folders? Benadert Linux dat op een andere manier?

En als ik Linux op mijn hoofd-pc wil installeren, wil ik een OS-partitie en een data-partitie. Hoe realiseer ik dat? Bij Windows krijgt elke partitie een eigen letter, wat is het Linux-equivalent daarvan? Ik lees bijvoorbeeld wel eens over /dev/sda1 en dev/sda2/, maar dat lijken me folders, geen partities?

2. Wat zijn bepaalde standaardextensies van bestanden in Linux? Tot dusver snap ik dat .tar.gz een soort RAR-bestanden zijn, en .deb zijn software-packages die ik kan installeren. Maar wat is de standaardextensie van een uitvoerbaar-bestand? Wat is de Linux-variant op .exe? Wat doen .sh-bestanden? In Windows waren er bepaalde extensies die door Windows zelf gebruikt werden. De exe-bestanden waren uitvoerbare bestanden, er zijn DLL-bestanden, .com-bestanden, .bat-bestanden, etc. Zijn er soortgelijke extensies in Linux?

3. Waar wordt software geïnstalleerd? Ik typ wel eens in de CLI sudo apt-get install programma en even later heb ik in het menu een nieuw programma. Maar waar staat dat programma? Hoe verwijder ik het?

4. Is er een eenduidige manier om programma's te installeren? In Windows kun je een installer downloaden en de wizard helpt je. Bij Linux krijg je soms alleen de source code die je dan zelf moet compileren. Dat lukt me echter _nooit_, dus dat laat ik maar voor wat het is. Waarom moet dat zo spartaans? Überhaupt, hoe installeer ik een programma dat ik van een website download? Waarom krijg ik niet gewoon een installer?

Ik heb natuurlijk al op Google gezocht, maar zoals gezegd: ik krijg teveel tutorials, maar ik ben juist op zoek naar basisprincipes. Hopelijk kunnen jullie me helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:32
Ik heb niet veel tijd om uitgebreid te antwoorden, maar wat korte dingen:

Extensies van bestanden in Linux zijn niets meer of minder dan een afspraak. Dingen als .sh zullen over het algemeen shell scripts zijn, .gz staat voor gzip (een zip variant), .tar voor een bestand dat met het tar commando gemaakt is. Veel van dat soort info komt sowieso naar boven met het commando 'file <bestandsnaam>. Een executable wordt niet bepaalt door een bestandsextensie, maar door de rechten. Het x-bit (execute) bit moet gezet zijn, dan kun je iets uitvoeren. Overigens wordt datzelfde x-bit gebruikt om een directory toegankelijk te maken.

Software wordt in /bin, /usr/bin of nog ergens anders (afhankelijk van het type bestand) neergezet, maar dat is niet zo heel belangrijk. Met apt-get remove <pakketnaam> verwijder je het weer.

Probeer altijd zaken te installeren via je package manager, in jouw geval apt/aptitude. Dan hou je met zekerheid een stabiel systeem. Compileren van source is echt niet zo ingewikkeld als het lijkt, maar daar kun je beter eens naar kijken als je de rest van het systeem wat beter begrijpt. Veel software wordt overigens wel als een .deb bestand beschikbaar gemaakt, dat installeer je met 'dpkg -i <bestand.deb>.

Verder, zoek eens op LPIC en study guide of iets in die richting. Dan kun je vast wel wat vinden waar je basiskennis kunt opdoen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shuyg
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 16:47:
1. Hoe werken partities? Ik heb altijd gewerkt met twee partities in Windows: een C-partitie waar Windows en programma's geïnstalleerd zijn en een D-partitie waar ik documenten, downloads enz. op zet. Ik heb dat altijd gedaan zodat ik zonder problemen de C-partitie kon formatteren als er problemen ontstonden. Maar Linux lijkt anders te werken. Als ik "Files" open, krijg ik een overzicht van Personal Folder, Documents, etc, maar ook "File system", met daarin allerlei mappen met vreemde namen als bin, usr, var, etc. Bij de installatie heb ik een grote partitie gemaakt, waarom lijkt er een soort verschil te zijn tussen de verschillende folders? Benadert Linux dat op een andere manier?
Linux kent geen drives. Iedere disk die je hebt kan je een directory/folder geven. En die directory die verwijst inderdaad naar /dev/sdX. Daarbij is a meestal de eerste disk en het cijfer daarachter de eerste partitie op die disk.

Ik zou je data netjes in je eigen home-directory plaatsen. Daar hoort het qua beveiliging ook te staan.

Je zou er voor kunnen kiezen om de /home te laten verwijzen naar je oude data-disk.
Dus dan mount je /dev/sda2 bijvoorbeeld op /home. Dan ga ik er voor het gemak vanuit dat /dev/sda2 een partitie is op de eerste disk. Heb je twee disks, een voor C: en een voor D:, dan zou je /dev/sdb1 moeten gebruiken. Let er op dat het maar een voorbeeld is. Je kan talloze combinaties maken en je kan er zelfs voor kiezen om meerdere disks samen zichtbaar te maken als 1 disk/partitie.

Maar begin simpel met een partitie voor /home (mogelijk je oude D: ) en de andere partitie voor de rest als / (de root).

Overigens kan je daar vast bij het installeren voor kiezen.
2. Wat zijn bepaalde standaardextensies van bestanden in Linux? Tot dusver snap ik dat .tar.gz een soort RAR-bestanden zijn, en .deb zijn software-packages die ik kan installeren. Maar wat is de standaardextensie van een uitvoerbaar-bestand? Wat is de Linux-variant op .exe? Wat doen .sh-bestanden? In Windows waren er bepaalde extensies die door Windows zelf gebruikt werden. De exe-bestanden waren uitvoerbare bestanden, er zijn DLL-bestanden, .com-bestanden, .bat-bestanden, etc. Zijn er soortgelijke extensies in Linux?
Daar moet je je niet druk over maken. Dat is niet anders dan onder windows. Onder windows kan je een .tar.gz (of .tar of .gz) ook openen met de juiste sotware.
3. Waar wordt software geïnstalleerd? Ik typ wel eens in de CLI sudo apt-get install programma en even later heb ik in het menu een nieuw programma. Maar waar staat dat programma? Hoe verwijder ik het?
Ik gebruik zelf meestal CentOS en dan gebruik je yum in plaats van apt-get. Meestal kan je van de command line (CLI) "which programma" doen om te zien waar de executable staat. Maar verwijder niet zomaar software. Dat deed je onder Windows ook niet en dat moet je onder Linux ook niet doen. Gebruik gewoon apt-get om software te verwijderen. Zal vast iets zijn van "apt-get remove", maar "man apt-get" zal je vast meer informatie geven.
4. Is er een eenduidige manier om programma's te installeren? In Windows kon je een installer downloaden en de wizard hielp je. Bij Linux krijg je soms alleen de source code die je dan zelf moet compileren. Dat lukt me echter _nooit_, dus dat laat ik maar voor wat het is. Waarom moet dat zo spartaans? Überhaupt, hoe installeer ik een programma dat ik van een website download? Waarom krijg ik niet gewoon een installer?
Je zei het zelf eigenlijk al. Gebruik apt-get.
Is er geen package die je met apt-get kan installeren, dan moet je de boel inderdaad zelf compileren. Eventueel kan je daar dan weer een package van maken, maar dat gaat nu echt even te ver om uit te leggen. Voorlopig is het verstandig om gewoon apt-get te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Als je wilt weten wat 'vaagcommando' doet kun je kijken naar "man vaagcommando"

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Antaresje schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 17:02:
Ik heb niet veel tijd om uitgebreid te antwoorden, maar wat korte dingen:

Extensies van bestanden in Linux zijn niets meer of minder dan een afspraak. Dingen als .sh zullen over het algemeen shell scripts zijn, .gz staat voor gzip (een zip variant), .tar voor een bestand dat met het tar commando gemaakt is. Veel van dat soort info komt sowieso naar boven met het commando 'file <bestandsnaam>. Een executable wordt niet bepaalt door een bestandsextensie, maar door de rechten. Het x-bit (execute) bit moet gezet zijn, dan kun je iets uitvoeren. Overigens wordt datzelfde x-bit gebruikt om een directory toegankelijk te maken.
Okay, dus de informatie die Windows uit de extensie haalt (namelijk wat voor bestand het is), haalt Linux uit het bestand zelf?
Software wordt in /bin, /usr/bin of nog ergens anders (afhankelijk van het type bestand) neergezet, maar dat is niet zo heel belangrijk. Met apt-get remove <pakketnaam> verwijder je het weer.

Probeer altijd zaken te installeren via je package manager, in jouw geval apt/aptitude. Dan hou je met zekerheid een stabiel systeem. Compileren van source is echt niet zo ingewikkeld als het lijkt, maar daar kun je beter eens naar kijken als je de rest van het systeem wat beter begrijpt. Veel software wordt overigens wel als een .deb bestand beschikbaar gemaakt, dat installeer je met 'dpkg -i <bestand.deb>.

Verder, zoek eens op LPIC en study guide of iets in die richting. Dan kun je vast wel wat vinden waar je basiskennis kunt opdoen.
Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk via aptitude (thanks, nou weet ik wat apt betekent :)) te doen. Maar het komt genoeg voor dat een programma niet beschikbaar is via aptitude. Dan ontkom ik er niet aan om het op een andere manier te installeren, maar elk programma moet op een andere manier geïnstalleerd worden, lijkt het wel. Bij Windows is het allemaal hetzelfde. Bij Linux zit bij eigenlijk elk programma dat ik gedownload heb een extra tekstbestand met informatie over hoe je het moet installeren. Ik probeer daarom chocola te maken van wat er nou precies gebeurt als je iets installeert in Linux.

Bedankt voor de tip van LPIC trouwens, maar ik heb het idee dat dat veel meer is dan ik nodig heb. Ik wil gewoon mijn pc thuis Linux laten draaien. Hij hoeft alleen maar met de NAS te kunnen communiceren, verder doe ik er niets ingewikkelds mee. :)
shuyg schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 17:04:
[...]

Linux kent geen drives. Iedere disk die je hebt kan je een directory/folder geven. En die directory die verwijst inderdaad naar /dev/sdX. Daarbij is a meestal de eerste disk en het cijfer daarachter de eerste partitie op die disk.

Ik zou je data netjes in je eigen home-directory plaatsen. Daar hoort het qua beveiliging ook te staan.

Je zou er voor kunnen kiezen om de /home te laten verwijzen naar je oude data-disk.
Dus dan mount je /dev/sda2 bijvoorbeeld op /home. Dan ga ik er voor het gemak vanuit dat /dev/sda2 een partitie is op de eerste disk. Heb je twee disks, een voor C: en een voor D:, dan zou je /dev/sdb1 moeten gebruiken. Let er op dat het maar een voorbeeld is. Je kan talloze combinaties maken en je kan er zelfs voor kiezen om meerdere disks samen zichtbaar te maken als 1 disk/partitie.

Maar begin simpel met een partitie voor /home (mogelijk je oude D: ) en de andere partitie voor de rest als / (de root).

Overigens kan je daar vast bij het installeren voor kiezen.
Okay, eens kijken of ik het goed begrijp. Stel, ik heb een SSD en een traditionele HDD. De SSD is een partitie, de HDD twee. De SSD is de eerste partitie, in Windows: C. De partities van de HDD zijn D en E. Op de SSD staat Windows in C:\Windows, en nog een map C:\Programma's. Op D staat een map D:\Muziek en op E staat een map E:\Games.

In Linux-termen heb je het dan over: /dev/sda1 (<-- root, dus de Windows map?), /dev/sda1/Programma's, /dev/sdb1/Muziek en /dev/sdb2/Games.

In de CLI zou ik dan iets moeten intypen als "sudo mount /music/ /dev/sdb1/Muziek" om de inhoud van de map D:\Muziek als "Music" te mounten?

Ik heb geen tijd om overal op te reageren, later vanavond volgt de rest van mijn reply. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Ubuntu installeert standaard / en swap,(2x)
dan zit /home in je /
Je kunt ook /home apart op een partitie zetten, dus / en swap en /home(3x)
Of je kunt / en swap en en extra partitie video(dus /video), de extra partitie is of een hele hd of een over gebleven stuk van een harde schijf. Je kunt /video in je /home zetten of in /media, dus /home/piet/video als voorbeeld.
/ is de root van het file systeem,bij normale installatie zit je home in je /(root).
maar je zou alles apart kunnen zetten(maar is tegenwoordig niet meer van toepassing)
/
/home
/tmp
/var
etc.......(bovenstaande zijn of partities of hele hd).

Deb is een install paket van debian, hier maakt ubuntu en mint gebruik van. Maar er zijn meer soorten van deze paketten, die dus niet met debian/mint werken.
Zoek een pdf of een boek over linux, hoe dit allemaal werkt.

Installeren, alleen uit het software centrum installeren of synaptic.
Nu komen alle programma's van de mint server, dus veilig, indien je dus zelf gaat compileren van een vreemde site, dan maak je zelf rotzooi op je pc, dus niet doen.
Vaak kun je wel een server toevoegen zodat je extra software krijgt(of 1 programma), ben hier ook voorzichtig mee, maar mag wel.
Dus indien je software nodig hebt eerst in je software centrum kijken, want bijna alles staat hier in, 99%, staat op je linux server, geheel virusvrij en spyware vrij.

Je hoeft niet alles via terminal te doen, bijna alles kan via grafische schermen, alleen uitleg is vlugger via terminal.

[ Voor 12% gewijzigd door jan99999 op 28-05-2014 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik mis echter een hoop basiskennis. Ik kan een hele hoop informatie op internet vinden, maar die informatie is altijd in de vorm van tutorials. Als je iets specifieks gedaan wilt hebben is dat handig, maar ik leer er niks van als een tutorial mij opdraagt om "sudo vaagcommando onbegrijpelijketermen vreemdetekens --extraswitches --onduidelijkheid" in de CLI te typen. Ik weet immers niet wat elk commando doet en ik kan niet ontcijferen wat er nu daadwerkelijk gebeurt. Dat vind ik ook maar gevaarlijk, want in principe kan elke site mij nu opdragen malware te installeren zonder dat ik zelf door heb dat dat gebeurt.
Goed dat je het zelf realiseert. Genoeg mensen die overmoedig zijn en gewoon maar wat aanklooien om dan een 'rm -rf /*' uit te voeren zonder te weten dat 't alles verwijdert.
Ik heb een tijdje nagedacht, en ik heb de volgende basisvragen:

Partities werken niet anders dan in Windows of elk ander OS. Je moet alleen niet gaan denken aan schijfletters, maar aan zogeheten mount-points. Dit zijn mappen waar je een partitie aan hangt. Itt Windows ben je niet beperkt in de hoeveelheid schijven die je kan koppelen. Nu kan je in Windows wel aan een map hangen, ipv letter, maar vroeger was 't puur letter en dat was 't. Schijven A en B waren voor floppies, C was het OS en dan had je nog 23 tekens over.

Als je 'Files' opent begin je in je persoonlijke map, je gebruikersprofiel. File System is /, de root van de mappenstructuur. Wil je weten wat /bin, /usr en /var bijvoorbeeld doen, dan is Wikipedia: Filesystem Hierarchy Standard verplicht leesvoer.
En als ik Linux op mijn hoofd-pc wil installeren, wil ik een OS-partitie en een data-partitie. Hoe realiseer ik dat? Bij Windows krijgt elke partitie een eigen letter, wat is het Linux-equivalent daarvan? Ik lees bijvoorbeeld wel eens over /dev/sda1 en dev/sda2/, maar dat lijken me folders, geen partities?
Alles in /dev zijn geen bestanden of mappen, maar device nodes. Hierin zijn alle apparaten in je systeem te vinden. Zo heb je /dev/sd? voor schijven die op een SCSI bus zitten. Vroeger was /dev/hda de eerste IDE schijf en /dev/sda de eerste SCSI schijf. Toen SATA net uit was, werd alsnog /dev/hda aangehouden voor de harde schijven. Dat is langzaam verandert naar /dev/sda, ook voor de oude IDE/PATA schijven. In servers kan je schijf weer anders aangegeven worden, maar dat is afhankelijk van de schijfcontroller.
Je CDROM drive is bijvoorbeeld /dev/sr0. Je kan met Google meer informatie vinden over wat /dev/ nou precies bevat en wat je ermee kan.
Linux doet niet echt aan bestandsextensies, maar kijkt naar het MIME type, of magic number van een bestand. Je kan een tekst bestand bijvoorbeeld de extensie .txt geven, maar ook .sh, .bat, .exe, .bladiebladiebla, het zal nog steeds worden gezien als plain text. Als je echter bovenaan het bestand een shell interpreter zet, de zogenoemde shebang (te herkennen aan #![pad naar interpreter], zoals #!/bin/bash) zal het systeem het gaan zien als een script. Voorbeeldje, bestand bevat een enkele regel met tekst:
code:
1
dit is wat tekst.

$ file test.sh
test.sh: ASCII text

Zet ik echter #!/bin/bash op de eerste regel en hernoem 't bestand zodat er geen .sh meer staat als extensie, dan komt er dit uit:
code:
1
2
#!/bin/bash
dit is wat tekst.

$ file test
test: Bourne-Again shell script, ASCII text executable

Het bestand is nog steeds niet direct uitvoerbaar, maar bevat wel mogelijke instructies om uit te voeren.

Omdat Linux niet naar de bestandsextensie kijkt, maar naar wat het bestand werkelijk is, zie je sneller of iemand een bestand probeert te maskeren, zoals een .exe vermommen als een Word document. Ipv MS Word Document zie je DOS/Windows executable. Omdat extensies niet vereist zijn, zal de file manager deze ook gewoon laten zien, terwijl Windows bekende extensies zal verbergen (indien ingesteld, is standaard zo).
Software wordt over het algemeen in /usr/ geplaatst. De executable komt in /usr/bin, man-pages en andere documentatie in /usr/share/doc/, libraries in /usr/lib/ en nog wat andere dingen komen apart in /usr/share te staan (denk aan default configuratie, browser plugins, of overige bestanden die 't nodig heeft).

Het installeren van software kan via de CLI met apt en aptitude, maar je kan ook de grafische interface Synaptic gebruiken. Mint heeft Mintinstall en Ubuntu heeft Software Center beschikbaar. Die laatsten zijn relatief simpel en geven je basis functionaliteiten. Met de command line kan je nog opgeven of een package een volledige purge moet krijgen, dus inclusief eventuele configuratie dat in /etc/ zou zijn opgeslagen. Purgen betekend niet dat je persoonlijke instellingen worden verwijdert uit /home/.
4. Is er een eenduidige manier om programma's te installeren? In Windows kun je een installer downloaden en de wizard helpt je. Bij Linux krijg je soms alleen de source code die je dan zelf moet compileren. Dat lukt me echter _nooit_, dus dat laat ik maar voor wat het is. Waarom moet dat zo spartaans? Überhaupt, hoe installeer ik een programma dat ik van een website download? Waarom krijg ik niet gewoon een installer?
Hier boven heb ik al wat uitgelegd, maar als je bijvoorbeeld een printer driver moet downloaden omdat deze niet in de repository te vinden is (bijvoorbeeld omdat er geen broncode wordt vrijgegeven) dan kan je dat via "dpkg -i [bestand.deb]" doen. Er wordt echter niet gezocht naar eventuele dependencies en meegeïnstalleerd als dat nodig is. Mis je software dat nodig is dan krijg je een error terug en is het pakket maar half geïnstalleerd. Je moet dan de dependencies handmatig installeren, bijvoorbeeld via "apt-get install -f". Gebruik je gdebi, of voor grafisch omdat je dubbelklikt op een .deb bestand vanuit je file manager gdebi-gtk (of gdebi-kde in geval je KDE gebruikt) dan wordt er wel gezocht en aangeboden om missende dependencies te installeren. Op die manier kan je ook gelijk zien of je alles hebt om het pakket te kunnen installeren. Als je Skype bijvoorbeeld zou willen installeren op een 64 bit installatie ga je veel fouten tegenkomen omdat je geen multiarch beschikbaar hebt (32 bit packages naast je 64 bit). Dit is uiteraard wel te configureren.

Je vervolg:
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 18:54:
Okay, dus de informatie die Windows uit de extensie haalt (namelijk wat voor bestand het is), haalt Linux uit het bestand zelf?
Correct. Hierboven uitgelegd :).
Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk via aptitude (thanks, nou weet ik wat apt betekent :)) te doen. Maar het komt genoeg voor dat een programma niet beschikbaar is via aptitude. Dan ontkom ik er niet aan om het op een andere manier te installeren, maar elk programma moet op een andere manier geïnstalleerd worden, lijkt het wel. Bij Windows is het allemaal hetzelfde. Bij Linux zit bij eigenlijk elk programma dat ik gedownload heb een extra tekstbestand met informatie over hoe je het moet installeren. Ik probeer daarom chocola te maken van wat er nou precies gebeurt als je iets installeert in Linux.
Als je aptitude zonder argumenten of parameters start, krijg je een soort grafische interface. Ik gebruik het voor al m'n package management. Het is verstandig, maar niet vereist, om je hier meer in te verdiepen.

Als je overigens software niet in de standaard repo kan vinden, is het goed om iets verder te kijken. Misschien is er een alternatief of heeft iemand deze al netjes in een hapklare package gebakken. Zelf moeten compileren komt praktisch niet voor, tenzij je wat minder gebruikelijke software wilt gebruiken.
Bedankt voor de tip van LPIC trouwens, maar ik heb het idee dat dat veel meer is dan ik nodig heb. Ik wil gewoon mijn pc thuis Linux laten draaien. Hij hoeft alleen maar met de NAS te kunnen communiceren, verder doe ik er niets ingewikkelds mee. :)
LPIC is leuk voor als je er professioneel meer mee wilt gaan doen, maar voor je gewone 'hobby' gebruik wat overkill. Ik zit nog zonder enige vorm van certificering (komt binnenkort verandering in) en heb mij tot nu nog prima kunnen redden.
Okay, eens kijken of ik het goed begrijp. Stel, ik heb een SSD en een traditionele HDD. De SSD is een partitie, de HDD twee. De SSD is de eerste partitie, in Windows: C. De partities van de HDD zijn D en E. Op de SSD staat Windows in C:\Windows, en nog een map C:\Programma's. Op D staat een map D:\Muziek en op E staat een map E:\Games.

In Linux-termen heb je het dan over: /dev/sda1 (<-- root, dus de Windows map?), /dev/sda1/Programma's, /dev/sdb1/Muziek en /dev/sdb2/Games.

In de CLI zou ik dan iets moeten intypen als "sudo mount /music/ /dev/sdb1/Muziek" om de inhoud van de map D:\Muziek als "Music" te mounten?
Nee, dat is niet hoe het werkt. Je SSD zal waarschijnlijk /dev/sda zijn, met z'n enige partitie erop /dev/sda1. Dat is een block device, iets wat je moet 'mounten' Pas dan kan je de bestanden werkelijk lezen. Je HDD is /dev/sdb, met /dev/sdb1 en /dev/sdb2 als partities (bekend als D en E in Windows). Om je muziek in te zien dat op /dev/sdb1 staat, doe je het volgende:
mount /dev/sdb1 /media/schijf2partitie1

Uiteraard moet die map, /media/schijf2partitie1 wel bestaan. Je vind je muziek dan onder /media/schijf2partitie1/Muziek. Heb je films op die partitie staan in een map Films naast Muziek, dan kan je ze zien via /media/schijf2partitie1/Films.

Nog wat leesvoer:
Wikipedia: Package management system
Wikipedia: Advanced Packaging Tool

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je stelt een aantal vragen die zeer distributiegebonden zijn (.deb packages, installers) maar ook *nix afhankelijk (mount points, partitionering).

Ik zou je adviseren om - als je het aandurft - een distributie naar keuze te pakken en dan gaan spelen, boel verkloten en opnieuw installeren. Je zult niet in een keer een desktop hebben die alles voor je doet op de manier waarop je het wilt, spelenderwijs wordt men wijs!

Wil je echt het een en ander leren, neem dan een distributie die je niet een kant en klare desktop oplevert, maar liefst alleen een command prompt. Je zult dan het meest leren over packagers, wat je aanstaat en wat niet.

Ubuntu / Mint leveren je desktops op waar je op zich niet heel veel meer aan hoeft te doen. Arch linux, Debian server en Gentoo zijn vele malen kaler.

En verzin voor jezelf nieuwe uitdagingen. Ik wil die en die partie mounten, ik wil daar perse (om die en die reden) dat bestandssysteem op hebben. Ik wil dit graag delen met mijn huisgenoten, maar dit moet absoluut voor mij blijven. En ga daar dan oplossingen voor verzinnen.

Succes, linux is leuk en leerzaam als je meer kennis en ervaring wilt opdoen over hoe dingen echt werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Het probleem met Linux is niet dat het moeilijk(er dan Windows) is, maar dat je in het begin teveel in Windows-concepten denkt. Program Files, partities met letters, installers downloaden.. allemaal uit je hoofd zetten. Ik ben 6 jaar geleden begonnen met Ubuntu op mijn laptop, daarna een server opgezet, Ubuntu verruild voor Debian. Tussendoor nog eens een korte affaire met Arch Linux gehad en nu doe ik in mijn werk voor 95% Linux-support. Vanaf een MacBook met OSX :P Veel proberen, dingen kapot maken en herinstalleren, daar leer je het meest van.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco_v
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:42
Onderstaande visie schets mijn grondhouding om een vak (concrete taken) te kunnen leren en
zelfstandig te kunnen toepassen. Het is serieus niet mijn intentie te doen aan eigen-bevlekking
of enige commerciele belangen te dienen.

- ik weeg informatie door ALTIJD eerst zelf gedegen onderzoek te plegen ...
een standaard academische (onderzoeks) houding ten opzichte van alle misplaatste zelfoverschatting ...

- ik studeer / onderzoek mede gedegen omdat er zo veel aan 'informatie (mis)management' gedaan wordt .
Allerhande commerciele belangen die gedient worden maar zeer weinig van meerwaarde zijn voor mijn persoonlijke leercurve binnen de techniek ...

- ik test me suf ...eerst zien ; dan geloven (onderzoeker)
- ik sloop me suf ...eerst zien ; dan geloven (onderzoeker)

- ik erken mijn beperkingen ; ik ben geen nerd, ik ben niet wereldvreemd,
k ben niet asociaal, ik ben geen specialist, geen senior master supper blah blah blah

- stdout > rtfm

- ik blijf zover als mogelijk uit de buurt van allerhande lui die met name in abstracties of andersoortige dure marketing termen spreken die ze zelf niet eens kunnen uitvoeren. Iedereen kan middels een scherm interface het valse idee opdoen wat te kunnen. Echter die click en point werkelijkheid is dus dan ook rechtevenredig nadelig ten opzicht van mijn persoonlijk belang ..

Nu de poezie :

To follow the path,
look to the master,
follow the master,
walk with the master,
see through the master,
(maybe) become your own master.

On topic ; leer door het zelf te doen / fouten maken is de leercurve

eelcoV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Het volgende e-book bevat de basis van Linux:

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Kleine nota
Hero of Time schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 20:32:
[...]
Correct. Hierboven uitgelegd :).
Ook weer niet helemaal waar. Linux zelf haalt amper data uit het bestand zelf, of je moet die functie in je kernel aan hebben staan. Het feit dat hij bestanden echt uitvoert (dus de x perm) zit gewoon in je file system adhv inodes.
Al is het misschien simpeler om uit te leggen dat linux het "uit het bestand zelf haalt" :P.

Welja, als de functie in de kernel aanstaat kan je dingen als dit gebruiken, maar dat hangt dan ook weer af of de distromaker die functie weldegelijk aangezet heeft.
De meeste hebben het echter wel aanstaan.

Wikipedia: binfmt_misc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is trouwens wel erg stil bij de TS. Zou hij overdondert zijn van de informatie die hier geplaatst is?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Ik denk dat hij mijn boek aan het lezen is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door clogie886 op 31-05-2014 12:50 ]

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle informatie! Ik wil als ik reageer overal op reageren, maar ik ben vrij druk geweest de laatste tijd en ik heb er nog geen tijd voor gehad. Vandaar. :) Ik denk dat ik er vanavond wel aan toe kom. :)

Sowieso kan ik een heel stuk vooruit met alle informatie in dit topic en ik ben de laatste tijd ook relatief veel tijd kwijt geweest aan uitproberen, dingen stukmaken en weer repareren (imo de allerbeste manier om iets te leren :P) en lezen. Linux is leuk, het is lang geleden dat ik puur hobbymatig met mijn computer bezig was. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2014 17:04 ]

Pagina: 1