R9 280X op voeding zonder 8pin-aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:25

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Even een kort vraagje: ik wil de Club3D R9 280X bestellen en deze heeft 1x een 6pin-aansluiting en 1x 8pin.

Mijn voeding (een 650W Chieftec) heeft alleen maar 2x 6pin (zit nu een HD6870 in). Nu lees ik her en der dat die 8pin in feite hetzelfde is als een 6pin maar dan met twee extra ground-wires. Hier op Tweakers las ik dat je de twee lege pintjes van de 8pin-aansluiting met een draadje aan elkaar kunt verbinden en daarmee het probleem min of meer oplost, al wordt overklokken dan niet aangeraden (toch al niet van plan).

Ik heb al gekeken naar een molex > 8pin kabeltje maar die vind je bijna nergens.

Iemand hier die wat meer duidelijkheid kan geven? :)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• goofer_nieuw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:26
Ik had vorige week het zelfde probleem met de 7970 (identiek aan de 280X) die ik in de PC van mij zoontje heb gezet. Heb uiteindelijk bij een PC winkel in het naburige dorp ( woon in Amsterdam, maar deze PC winkel is het makkelijkst bereikbaar) een 2x molex naar 1x 6pin en een 2x 6pin naar 1x 8pin gekocht voor 11 euro.

Dit werkt prima. Molex naar 6 pin is dus prima beschikbaar denk ik. Maar dan heb je dus wel (iig in mijn geval) een extra 2x 6pin naar 1x 8pin kabel nodig.

Was mij voor mij een zegen als ik naar het gezicht van mijn zoontje voordat ik de kabels had en nadat ik de kabels had. Was mij de 11 euro zeker waard :)

Deze kabels moeten dus wel beschikbaar zijn.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:13
Ik heb 2x : pricewatch: Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0
Bij beide kreeg ik de stekkertjes gewoon meegeleverd. 1x 8pin naar 2x 4pin & 1x 6pin naar 2x 4pin.
4pins heb je over het algemeen wel over.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kabel van 6 pins naar 8 pins lijkt mij het makkelijkste. Dit gaat verder geen probleem opleveren.

Verwijderd

SomerenV schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 16:01:
Hier op Tweakers las ik dat je de twee lege pintjes van de 8pin-aansluiting met een draadje aan elkaar kunt verbinden en daarmee het probleem min of meer oplost
Klopt.
al wordt overklokken dan niet aangeraden (toch al niet van plan).
Dat is onzin, zoals je zelf al zegt zijn het maar twee extra ground aansluitingen. Bij zowel de 6 als 8 pins PEG connector zitten dus ook evenveel (drie) +12V draden, de stroom is dus even groot door één zo'n draad bij beide connectors.
Ik heb al gekeken naar een molex > 8pin kabeltje maar die vind je bijna nergens.
Die zijn dan ook minder aan te raden, door de hogere stroom per draad. Je kunt eerst gewoon testen als het met twee maal 6 pins werkt. Werkt dat niet kun je of een 6 naar 8 pins PEG verloopje kopen of dus de twee lege pinnetjes verbinden.

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 19:02

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 19:54:

[...]
Dat is onzin, zoals je zelf al zegt zijn het maar twee extra ground aansluitingen.
Maar die extra aansluitingen zitten er niet voor niets lijkt mij?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Verwijderd

KofjeKoppie schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 20:06:
[...]

Maar die extra aansluitingen zitten er niet voor niets lijkt mij?
De 6 pins was er eerst, maar aangezien videokaarten meer gingen gebruiken hadden ze een nieuwe aansluiting nodig. Twee 6 pins gaat immers maar tot 225W (75W voor elke 6 pins aansluiting en 75W via het PCI-e slot). Heb je dus een videokaart welke meer verbruikt dan heb je drie 6 pins PEG stekkers nodig, worden nogal veel kabels en kost veel ruimte op de videokaart. Aangezien de drie draden prima meer stroom kunnen trekken dan de 6,25A (75W) die er nu door heen gaat hebben ze het verhoogd naar 12,5A (150W). Maar aangezien niet elke voeding 150W door een 6 pins stekker kan trekken, kan namelijk een beveiliging in de voeding zitten die er voor zorgt dat de voeding wordt uitgeschakeld (OCP), omdat het voor de voeding dan lijkt dat er te veel door de connector wordt getrokken, zou een kortsluiting dus kunnen zijn. Daarom zijn er twee extra draden aan toegevoegd, zodat de maker van de voeding er rekening mee kan houden dat er meer stroom door heen kan. Is echter niet van toepassing in 99% van de gevallen, ook bij de TS niet.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:25

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties! De Club3D 280X hangt nu in m'n PC en na wat gekloot (de BIOS stamde nog uit 2011) en gedoe werkt het! Momenteel de drivers aan het installeren en daarna maar eens kijken of het ook allemaal werkt met games. De oplossing voor nu is een draadje die de twee 'lege' puntjes verbindt. Zowel Paradigit als 4Launch (Bij beide moest ik zijn) hadden geen kabeltjes naar een 8pins-connector en hier in de buurt zit geen fatsoenlijke computerwinkel. Ik ga wel kijken voor een fatsoenlijke oplossing, maar voor nu lijkt dit te werken.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Pagina: 1