• Hemmen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-02-2025
Beste tweakers,

Ik heb onlangs een moederbordje en processor gehaald. Mijn power supply heeft een ATX connector die bestaat uit twee stukken (20 pins en 4 pins).

Nu heb ik tijdens de installatie deze 4 pins niet direct naast de 20 gestopt maar daarnaast in de 8 pins (CPU?) aansluiting van het moederbord (in de 4 pinnen waar normaal de "echte" 4P connector in moet). Daarna PC aangesloten en proberen te starten maar dat werkte niet.

Later kwam ik er achter dat er op mijn voeding een aparte 4P connector aanwezig is die daar wel in hoort.

Dom dom dom...

Als ik nu de PC start begint er een rood lampje te branden van de CPU op het moederbord. Ik heb dit systeem echter nog niet werkend gehad dus kan niet zeggen of dit nou door mijn domme actie komt of niet..

Heeft iemand een idee of dit fataal is of kan zijn voor de CPU of het moederbord? }:O

Vage is trouwens dat het allemaal paste zonder te forceren...

Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/us/2004/05/14/two_xeon_cpus_are_better_than_one_intel_p4_extreme_platform/atx.gif

[ Voor 3% gewijzigd door Hemmen op 28-05-2014 15:59 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:06

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat geeft de handleiding van je moederbord aan?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Hemmen
Outerspace schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 16:04:
Wat geeft de handleiding van je moederbord aan?
De LED zou aangeven dat er iets met de CPU is. Maar wat... Dat staat er niet bij.

Heb de CPU gecontroleerd. Zie geen gebogen pinnetjes op het moederbord. CPU zit netjes in het socket, koeler zit goed vast en is aangesloten op de CPU FAN aansluiting.

Handleiding zegt dat ze CPU ondersteund is vanaf een bepaalde BIOS versie. Kan echter nergens zien welke BIOS versie er op dit moederbord aanwezig is. Daarnaast lijkt het me dat je nog wel kunt booten met een dergelijke CPU aangezien je anders ook geen BIOS upgrade uit kunt voeren. Het is een socket 1150 moederbord en een socket 1150 cpu.

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-02 22:06
CMOS reset? Om welk moederbord en processor gaat het? Heeft het moederbord de goede bios versie voor die processor?

• Hemmen
iamzero456 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 16:09:
CMOS reset? Om welk moederbord en processor gaat het? Heeft het moederbord de goede bios versie voor die processor?
Moederbord: Asus Z87I-Pro (0704)
CPU: Intel Core i3-4150 (LGA1150)

Dit zou inhouden dat de BIOS versie de CPU niet ondersteund. Deze wordt pas na 0903 ondersteund. Houdt dat dan ook meteen in dat hij helemaal niet boot? Geen display output, niks....

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als een CPU niet werkt of niet herkend wordt door te oude BIOS, dan doet een moederbord helaas niets...

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 28-05-2014 16:51 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Hemmen
Raven schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 16:49:
Als een CPU niet werkt of niet herkend wordt door te oude BIOS, dan doet een moederbord over het algemeen helaas niets...
Op de site van Asus ben ik nu artikelen aan het lezen die zeggen dat je de BIOS moet kunnen updaten zonder een CPU of RAM:

Hardware-level USB BIOS Flashback allows users to update to new UEFI BIOS versions even without a CPU or DRAM installed. Just plug in a USB flash drive containing the BIOS file and press the BIOS Flashback button for 3 seconds with the power supply connected. Hassle-free updating for ultimate convenience!

ff proberen... :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb wel eens van dat soort BIOS recovery's gehoord, op die manier een compleet vernaggelde BIOS herstellen, maar nooit geweten dat die methode blijkbaar zonder CPU werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 28-05-2014 17:01 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Hemmen
Nou, hier komt de ontknoping:

Overal gezocht naar documentatie. In de handleiding bij het moederbord staat bijna niets over het flashen van de BIOS (zonder cpu en memory via een USB drive). Vervolgens online gezocht en op asus.com alleen onschrijvingen van andere type moederborden. Vervolgens een of andere vage BIOS rename tool van de site geplukt en gebruikt. Deze hernoemd je BIOS file naar de filename waar dat specifieke moederbord op zoekt als hij de USB stick uitleest. En voila, mijn BIOS heeft nu de laatste versie en de CPU werkt!

Ben ik opgelucht! Bedankt voor de hulp!

• Hemmen
Met dank aan Asus voor de geweldige moederborden maar de belabberd slechte documentatie en trage website :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mooi dat dergelijke features bestaan, dat mogen ze wel in alle moederborden stoppen :)

Oscar Wilde

• Hemmen
Raven schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 17:25:
Mooi dat dergelijke features bestaan, dat mogen ze wel in alle moederborden stoppen :)
agree! Al zou het mooi zijn als ze het wat gebruiksvriendelijker maken 8)7
Pagina: 1