Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor gps-navigatie op mijn fiets heb ik een Asus Memo Pad HD7 aangeschaft. Ik heb een primitieve bevestiging aan het stuur geknutseld om te testen. Die is indrukwekkend: Een uur navigeren, met interne GPS en met het scherm aan op 60% brightness, kost 8% accu. Dit betekent 12 uur navigeren met leesbaar scherm in de zon. Een vergelijkbare test in de auto levert hetzelfde resultaat.

Ik heb ook een leverancier gevonden die bevestigingen voor zowel 7" tablets als smartphones levert. RAM Mounts, niet goedkoop, wel oerdegelijk.

Er is echter één 'maar': Een 7" tablet is aan de grote kant, eigenlijk net iets te groot voor op een fietsstuur. Een forse smartphone zal een mooier resultaat geven. Probleem is echter de accuduur. Die is bij veel telefoons matig, vooral door de kleinere accu. Ook lees ik in reviews veel klachten over de GPS en zijn de telefoons vaak veel duurder dan zo'n Memo Pad.

Een optie is echter het gebruiken van een Motorola Moto E. Leuke specs, spotgoedkoop en degelijk. Deze telefoon is binnenkort leverbaar. Reviews zijn behoorlijk positief, en de weinige accu-testen die gedaan zijn, zien er niet verkeerd uit. Wat kan ik verwachten wat de accu betreft? Probleem is dat ik niet zo'n toestel heb om te testen, als het toestel niet voldoet voor deze taak heb ik er niets meer aan want ik ben nog tevreden met m'n iPhone als telefoon. Dilemma is dus: De lompe maar uitstekend presterende tablet gebruiken, of kan een smartphone ook voldoen?

Dit is geen vraag voor aankoop-advies, als ik voor een smartphone ga ben ik er wel over uit dat het de Moto E wordt. Wat ik zoek is dat ervaringen van mensen met een Android telefoon op het gebied van GPS navigatie en accuduur. De testen zijn namelijk veelal gebaseerd op websurfen of video afspelen en niet op navigatie. Als ik wat ervaringen heb dan kan ik die vergelijken met wat de reviews schrijven over accuduur en zo een indicatie krijgen van wat mogelijk is.

Ik heb behoefte aan zo'n 10 uren navigatie. Voor de lange dagen tijdens fietsvakanties zal ik op termijn een identiek tweede apparaat aanschaffen.

[ Voor 12% gewijzigd door SvMp op 28-05-2014 15:47 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-11 08:54
SvMp schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 15:45:
Ik heb behoefte aan zo'n 10 uren navigatie.
Mijns inziens kan je dit met vrijwel elke telefoon helemaal vergeten. Ken niemand in mijn omgeving die ook maar in de buurt komt van zo'n tijd. Haal zelf met een SGS4 hooguit een paar uur. Vriend van mij met een iPhone 5 zelfde verhaal, een andere met een HTC ook. Daarbij laten we wel het scherm altijd aan staan. Scherm aan plus navigeren is echt killing voor de accuduur.

Nickname does not reflect reality

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dan heb je inderdaad een externe krachtbron nodig, bijvoorbeeld een USB-batterij. In de auto kan het als je hem op de sigarettenaansteker aansluit met zo'n verloopstukje, maar dat gaat moeilijk op de fiets (een dynamo wil je ook niet ;) ).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• gijsemans
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-11 19:25
SvMp schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 15:45:
Voor gps-navigatie op mijn fiets heb ik een Asus Memo Pad HD7 aangeschaft. Ik heb een primitieve bevestiging aan het stuur geknutseld om te testen. Die is indrukwekkend: Een uur navigeren, met interne GPS en met het scherm aan op 60% brightness, kost 8% accu. Dit betekent 12 uur navigeren met leesbaar scherm in de zon. Een vergelijkbare test in de auto levert hetzelfde resultaat.

Ik heb ook een leverancier gevonden die bevestigingen voor zowel 7" tablets als smartphones levert. RAM Mounts, niet goedkoop, wel oerdegelijk.

Er is echter één 'maar': Een 7" tablet is aan de grote kant, eigenlijk net iets te groot voor op een fietsstuur. Een forse smartphone zal een mooier resultaat geven. Probleem is echter de accuduur. Die is bij veel telefoons matig, vooral door de kleinere accu. Ook lees ik in reviews veel klachten over de GPS en zijn de telefoons vaak veel duurder dan zo'n Memo Pad.

Een optie is echter het gebruiken van een Motorola Moto E. Leuke specs, spotgoedkoop en degelijk. Deze telefoon is binnenkort leverbaar. Reviews zijn behoorlijk positief, en de weinige accu-testen die gedaan zijn, zien er niet verkeerd uit. Wat kan ik verwachten wat de accu betreft? Probleem is dat ik niet zo'n toestel heb om te testen, als het toestel niet voldoet voor deze taak heb ik er niets meer aan want ik ben nog tevreden met m'n iPhone als telefoon. Dilemma is dus: De lompe maar uitstekend presterende tablet gebruiken, of kan een smartphone ook voldoen?

Dit is geen vraag voor aankoop-advies, als ik voor een smartphone ga ben ik er wel over uit dat het de Moto E wordt. Wat ik zoek is dat ervaringen van mensen met een Android telefoon op het gebied van GPS navigatie en accuduur. De testen zijn namelijk veelal gebaseerd op websurfen of video afspelen en niet op navigatie. Als ik wat ervaringen heb dan kan ik die vergelijken met wat de reviews schrijven over accuduur en zo een indicatie krijgen van wat mogelijk is.

Ik heb behoefte aan zo'n 10 uren navigatie. Voor de lange dagen tijdens fietsvakanties zal ik op termijn een identiek tweede apparaat aanschaffen.
http://www.megagadgets.nl/solar-charger-zonne-oplader.html

Zoiets op de bagagedrager? ;)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 13:13

Tazzios

..

Ik zou kijken naar extra accu`s, usb lader, USB lader met zonnepanelen, ed in plaats van 2 apparaten te kopen.

Verder zijn er misschien ook software mogelijkheden om het scherm te dimmen indien er geen instructies zijn.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:46
Of een cheapy accu ertussen?
bijv Afbeeldingslocatie: http://www.voordeelmuis.nl/img/gif/1306/1306309.gif (xenos)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Brad Pitt
Dan is de combinatie wáy groter dan een tablet plus het vastzetten wordt daarmee een lastige situatie.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:51
mocht je toch voor een externe accu gaan, neem er dan 1 die je met een kabel aansluit, anders breekt je usb connector na 1 ritje af.

Strava

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:46
Met een verlengkabel onder je zadel monteren en dan langs de remkabel met tierips is geen optie?

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• SvMp
  • Niet online
In 2009 ben ik begonnen met een iPaq, een externe bluetooth GPS en TomTom voor PocketPC. Met de externe GPS haal ik 11 uren en met zo'n iPaq 6 uren.

Omdat dit erg kort is, heb ik geëxperimenteerd met een externe/alternatieve spanningsbron in de vorm van een accu. Dit sluit aan bij veel adviezen die in dit topic zijn gegeven. Niet voor herhaling vatbaar: Heel onhandig, lelijk, soms lijkt de iPaq niet op te laden. Toen heb ik iets gedaan wat veel logischer is: Een tweede apparaat aangeschaft, identiek aan mijn eerste iPaq, voor drie tientjes via Marktplaats. Deze oplossing is elegant en ook betaalbaar zolang je met goedkope hardware werkt.

Dit werkt allemaal prima. Er zijn zelfs nieuwe kaarten. Probleem is echter totaal geen dekking meer zodra ik buiten de Europese Unie kom. Om afgelopen zomer mijn weg te vinden door de Balkan, heb ik een iPhone 3GS gebruikt met offline kaart app (Skobbler). Dit was toen een redelijke oplossing, maar qua accuduur een drama. Ook had ik een oud Android toestel mee met OsmAnd. Hopeloze accuduur, maar toestel was versleten. Gelukkig zijn in die landen zo weinig wegen dat het vaak een kwestie is van alleen maar rechtdoor rijden. Maar ik wil een permanente oplossing die overal goed werkt. Sinds mijn experiment op de fiets met de tablet en de huidige versie van de OsmAnd-software lijkt TomTom op die iPads echt prehistorisch. OsmAnd is in een jaar tijd enorm verbeterd. Dus nu speelt ook nog het argument vooruitgang een rol :P
Brad Pitt schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 15:50:
[...]

Mijns inziens kan je dit met vrijwel elke telefoon helemaal vergeten. Ken niemand in mijn omgeving die ook maar in de buurt komt van zo'n tijd. Haal zelf met een SGS4 hooguit een paar uur. Vriend van mij met een iPhone 5 zelfde verhaal, een andere met een HTC ook. Daarbij laten we wel het scherm altijd aan staan. Scherm aan plus navigeren is echt killing voor de accuduur.
Ik heb ervaring met de iPhone 3GS en dat was een drama. Mijn dure iPhone 4S ga ik er niet voor gebruiken, maar ik verwacht geen indrukwekkende resultaten.

De reden dat ik vraag naar praktijkervaring is de volgende: Sommige reviews geven best goede resultaten op batterijtesten met webbrowsing.

Zowel de tablet als een low-end smartphone kost ca. 130 euro. Dat is niet niets, maar een tweede toestel is met deze prijs nog wel een optie. Het moet dan niet zo zijn dat het na 5 uurtjes al is afgelopen.

[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 28-05-2014 17:00 ]

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

https://www.fiets-navigat...kel/teasi-one-gps-europa/ 10-12 uur navigatie, of moet het echt een telefoon zijn?

Last.fm | Code Talks

• Brad Pitt
SvMp schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 16:58:
De reden dat ik vraag naar praktijkervaring is de volgende: Sommige reviews geven best goede resultaten op batterijtesten met webbrowsing.
Met webbrowsing haal je véél langere resultaten dan met navigeren, is althans hier de ervaring.

• SvMp
  • Niet online
Veel van die dedicated toestellen voor fietsen zijn duur en slecht. Dit lijkt wel een uitzondering, niet duur en uitbreidbaar geheugen. Ik zal mij hier wat verder in verdiepen. Ook bij dit apparaat wordt zo'n beetje alleen de EU ondersteund, terwijl ik ook in landen als Wit-Rusland en Albanië volwaardige dekking wil.

Een voordeel van PDA, tablet of telefoon is de vrijheid om zelf geschikte software te zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door SvMp op 28-05-2014 17:14 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:03
Brad Pitt schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 17:05:
[...]

Met webbrowsing haal je véél langere resultaten dan met navigeren, is althans hier de ervaring.
Hier ook...

Met webbrowsing doet mijn SGS4 zo rond de 4-5 uur afhankelijk van de helderheid, met de Tomtom navigatie een uurtje of 3-4 (wel staan dan ook Wifi en 3G nog gewoon aan en maak ik gebruik van spraakinstructies)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Gewoon een smartphone (2-4 uur met 1500-2300 mAh interne accu) + powerbank van >= 10.000 mAh. De afmetingen voor zon powerbank staan er meestal wel bij, zag een 12.000 mAh van 100*70*23 mm. Dat zijn ongeveer smartphone afmetingen met schermen 4-4.5". Alleen is een powerbank voornamelijk dikker.

De powerbank dan achter de smartphone plakken/zetten en usb kabeltje ertussen. De dikte van het geheel is dan alleen een punt van kritiek/montage.

[ Voor 20% gewijzigd door ToFast op 28-05-2014 17:29 ]

Verwijderd

Je haalt een telefoon met verwisselbare batterij (S4 ofzo), en steekt er een 7500 mAh Zerolemon batterij in. Ja de telefoon wordt dikker, maar het blijft wel een mooi geheel. Volgens mij zal je wel relatief dicht in de buurt van die 10 uur komen daarmee?

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:54
10 uur scherm aan is nogal wat!!
Welk navigatie programma heb je op het oog?
Zelf gebruik ik een MotoG o.a. op de motor met Igo Primo.
Praktijkvoorbeeld: 's morgens een uur iGo met scherm continu aan, dan 7 uur wandelen met Locus Pro (scherm uit maar ca 1 uur "raadpleeg tijd"en geluidssignaal bij afwijken van de route. Daarna weer een uurtje iGo naar huis met scherm aan. Daarmee gebruik ik zo'n 70% vd accu. Alles met fulltime GPS (en o o wat een super GPS in die Moto G).

Locus Pro heeft ook Beta offline navigatie met scherm uit en TTS voice. Heb ik laatst op de ATB gebruikt. Je kan er een .gpx track mee volgen maar is nog Beta. Misschien gaat dat met een track over wegen en fietspaden beter, heb ik niet getest.
Met Locus kun je overigens een bruikbare (fiets) navigatie online opstarten en dan offline (en met scherm uit) uitvoeren op TTS stem (met evt af en toe raadplegen). Dan ga je met een Moto G zeker 10 uur halen. Er wordt ook gewerkt aan een functie die het scherm aanzet als er een aanwijzing is.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• SvMp
  • Niet online
Vraagje over de powerbank, een suggestie die ook in het topic is genoemd:
Bij gebruik van een powerbank zal ik de telefoon tijdens het opladen blijven gebruiken, omdat ik geen tijd heb om te wachten. Is dat niet heel slecht voor de accu van de telefoon?

@henkzelf:

Ik ga OsmAnd, de betaalde versie met onbeperkt offline maps downloaden. Heb je tijdens het motorrijden en wandelen online navigatie gebruikt? Dat kost ook een hooop accuduur. Ik richt mij helemaal op offline navigatie, omdat ik de navigatie voor >90% in het buitenland gebruik.

OsmAnd kaarten zijn zeer groot. Nederland is al 700 MB, terwijl Benelux voor TomTom nog geen 100 MB is. Maar de details zijn geweldig, zelfs perrons van treinstations zijn getekend. Dit betekent wel dat een sdcard-slot een must is, dus het eerste model Moto G is dan ongeschikt.

Die 10 uur scherm heb ik nog niet werkelijk bereikt, maar ik ga er van uit dat een accu lineair leegloopt bij gelijk gebruik. Ik heb een dik uur geprobeerd. Een uur blijkt 8% te kosten, met scherm aan, dus is mijn conclusie dat ik i.i.g. 10 uren kan rijden met het scherm aan. Ik gebruik dan alleen GPS, geen bluetooth, wifi of mobiele telefonie. Daarnaast heb ik veel onnodige services uitgeschakeld en een lichte launcher draaien zonder toeters en bellen. Van de andere kant: Die Moto G schijnt ook heel kaal te zijn. De houders zijn erg duur, dus na definitieve keuze koop ik pas aan houder. Dan kan ik pas echt 10 uren testen, fietsen met een proefopstelling met tiewrips is erg vermoeiend, iedere hobbel moet je dan ontwijken.

Ik ga geen Moto G kopen omdat je het geheugen niet kunt uitbreiden. Het nieuwe uitgebreide model Moto G kan dat wel, maar die is vrij duur. Ik denk aan de Moto E, ik ga zo in Duitsland kijken, daar ligt het toestel inmiddels bij de Mediamarkt.

Ik heb twee opties:
- Tablet, het oorspronkelijke plan
- Moto E + een Powerbank discreet in een klein tasje onder het stuur.

Ik neig sterk naar de Moto E omdat die tablet wel echt groot is en eigenlijk veel te opvallend op in landen als Roemenië leuk door de dorpjes te rijden.

henkzelf, welke bevestiging gebruik je voor de Moto G en je motor? Een Rammount?

[ Voor 26% gewijzigd door SvMp op 07-06-2014 12:13 ]

• thefal
  • Laatst online: 16-09 13:50
Ik heb verschillende telefoons gehad en wat ik bij Android telefoons merk is dat ze aardig snel op gaan als het scherm aanstaat. Navigeren zonder scherm is tegenwoordig echter opvallend zuinig, vooral in Kitkat waar je bepaalde bronnen voor locatie kan uitzetten (bv. enkel GPS ipv GPS+Wifi+3G). Een uur navigeren kostte mij 7% van de batterij van de Moto X.

Daarom een tip indien bruikaar: Laat het scherm zoveel mogelijk uit en doe deze pas aan wanneer dat echt nodig is. Google Maps heeft tegenwoordig een functie die soortgelijk werkt: Als er een paar minuten lang geen aanwijzingen hoeven worden gegeven dimt het scherm (helaas niet uit dus).

• SvMp
  • Niet online
thefal schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:13:
Ik heb verschillende telefoons gehad en wat ik bij Android telefoons merk is dat ze aardig snel op gaan als het scherm aanstaat. Navigeren zonder scherm is tegenwoordig echter opvallend zuinig, vooral in Kitkat waar je bepaalde bronnen voor locatie kan uitzetten (bv. enkel GPS ipv GPS+Wifi+3G). Een uur navigeren kostte mij 7% van de batterij van de Moto X.

Daarom een tip indien bruikaar: Laat het scherm zoveel mogelijk uit en doe deze pas aan wanneer dat echt nodig is. Google Maps heeft tegenwoordig een functie die soortgelijk werkt: Als er een paar minuten lang geen aanwijzingen hoeven worden gegeven dimt het scherm (helaas niet uit dus).
OsmAnd gebruikt deze functie niet en Google maps is totaal ongeschikt voor het serieuze werk. Ik zet het scherm wel uit bij een lang stuk om het een tijd later weer aan te zetten. Spraak gebruik ik niet, niet handig op een fiets en de grote wisselingen in omgevingsgeluid.

• SvMp
  • Niet online
Update: Ik heb inmiddels een Moto E aangeschaft. In Duitsland, want hier is het toestel nog steeds niet beschikbaar. Kost 119 euro. Het is een low-budget toestel wat uitstekend geschikt blijkt te zijn voor wat ik wil. Na het uitschakelen van veel services en het helemaal kaal configureren zodat het als dedicated navigatie systeem kan dienen, kost één uur navigeren met het scherm aan (bightness flink hoog zodat het in de zon leesbaar is) tussen de 12 en de 15%. Dit betekent dat ik ruim 6 uren kan navigeren op een accu met het scherm aan. Dat is geen verkeerde score :)

32 GB microSD er in, bijna heel Europa er op en nog 10 GB beschikbaar. >20 GB aan kaartmateriaal maar de details zijn geweldig :*)

Het is een fantastisch toestel, ook als telefoon een enorme aanrader als je een betaalbaar toestel zoekt. De GPS is enorm stabiel.

De accu is iets kleiner dan 2000 mAh. Ik wil een Powerbank kopen zodat ik de 24 uur haal. In theorie is een powerbank van 6000 mAh dan al voldoende.

Ik heb daar een vraag over:
Kan het kwaad om zo'n powerbank permanent aan het toestel te hebben? Is dat slecht voor de accu? Of moet je wachten tot de telefoon accu helemaal leeg is en dan de Powerbank accu aansluiten en pas los halen als het toestel weer 100% is? Of maakt het allemaal niets uit?

[ Voor 13% gewijzigd door SvMp op 14-06-2014 16:46 ]

Verwijderd

Ik gebruik al ruim een jaar osmand (offline navigatie) op mij Android telefoon (Sony Xperia S). Ik heb op mijn fiets een dubbel kastje gemonteerd (zelf gemaakt van triplex) , waar onderin een extra Accu (5500 Mah) past en bovenin de Smartphone. In die combinatie kan ik zo'n 8 á 9 uur navigeren met mijn smartphone en dat is voldoende.

Het staat niet echt fraai, maar in vergelijking met mijn eerdere Garmin Etrex HcX ben ik niet ontevreden. Je hebt een betere presentatie op het (grotere) scherm, je kaartmateriaal is up to date en gratis (OSM) en je bent flexibel voor gebruik in de auto, b.v. navigeren naar het beginpunt..

• SvMp
  • Niet online
@Asimov99:
Ik heb een RAMmount aangeschaft: http://www.rammount.com/C...080068051085/Default.aspx
Hoewel universeel is het niet te lelijk, en zeer stevig.

Waaron nu nog gewone navigatiesystemen voor fietsen worden verkocht, zoals die Garmin, is mij een raadsel. Misschien voor digibeten? Die navigatiesystemen hebben hele lage specs, amper capaciteit, vaak kaarten van alleen de Europese Unie en de prijs is veel hoger dan wat ik heb betaald voor die smartphone en de extra accu die ik ga kopen.

Hoe doe je het met het aansluiten van die accu? Direct of wacht je tot de smartphone zelf leeg is?

• henkzelf
  • Laatst online: 18:54
@SvMp: sorry late reactie wegens vakantie.
Igo Primo is een echte offline auto/motor navigatie.
Op de motor zit die voorlopig in een houder van de Action (soort doosje met rits en stuurklem, spatwaterdicht) en plastic venster dat de touch gevoelig is (2,95 hallo).

Locus gebruiken wij bij wandelen/hiken voor begeleiding op een track, dus in het veld gemarkeerde route maar bij afwijking van de track piept Locus en dan raadpleeg ik het scherm dat normaal dus uit staat. Ook bij ontbrekende bepijling check ik het scherm met OSM kaarten en diverse thema's.
Voor fietsen is dit minder handig, heb ik op de atb gemerkt.
Locus heeft wel een beta optie met voice commando's langs een track en dat is nog erg wennen. Op een wildvreemde track zal dat nog niet meevallen.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Pagina: 1