Kleinere accus in UPS wel of geen probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 01:21
Ik heb een APC 2200xl, daar zitten 4x 12v 17ah accu's in en één of meerdere accu's hebben de geest gegeven.

Nou is mij vraag zou de UPS er problemen mee hebben kwa werking als ik hier 4x 12v 7ah of 10ah in zou stoppen? Vind de 12v 17ah accu's wat aan de dure kant en heb toch niet zoveel running time nodig.

Dus heeft iemand hier ervaring mee om kleinere accu's te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Niet veel ervaringen met UPSjes, maar wel met loodaccu's. En wat ik weet van loodaccu's is dat de laadcyclus altijd wordt opgevolgd aan de hand van de uitgangsspanning die die accu op dat moment geeft. Vervang je de accu door een lichtere, dan zal die eerder op spanning zijn en de lader zal dat doorhebben. De kans op overchargen acht ik daarbij nihil, mits de hoeveelheid cellen gelijk blijft. Wel kan ik mij voorstellen dat, indien de UPS een levensduurindicatie berekent, deze af zal wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

NiMh accu en een 200W lamp

Zo iets bedoel je? Ik heb hem nog niet horen klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 12:18
Ik denk dat dit geen probleem is, alleen je runtime zal inderdaad korter zijn. Vaak is je maximum uitgangsvermogen ook lager omdat kleinere accu's over het algemeen een lagere ontlaadstroom hebben. Dus als ie 2200VA was, zal deze nu misschien maximaal 1500VA kunnen leveren. Meer dan genoeg lijkt me nog steeds.

Enige is wel dat er vaak een vaste oplaad stroom gebruikt wordt om de accu's op te laden. Wellicht dat deze ideaal gezien iets te hoog is voor de nieuwe accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Gaat je accu niet leuk vinden. Een 7Ah kan zo'n stroom niet leveren (kijk maar naar de accupolen, die zijn veel kleiner dan bij de 17Ah variant).

Ook zit je met Wikipedia: Peukert's law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Als de discharge rate (tov de capaciteit) van de accu's gelijk zijn hou je dan iets van 40% van het vermogen over (verliezen van de ups niet meegerekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 12:18
Oei, ik dacht dat hij van 17 naar 12 ging, weer niet goed gelezen 8)7
Het zal wel gaan maar met 7 Ah accu's zou ik denk ik niet meer dan 300VA gaan belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07-2018
Ik heb veel gerommeld met APC backups met kleinere accu's maar ik moet eerlijk zeggen dat de meeste in de war raken van de te kleine accu. Ze verwachten toch een bepaald vermogen lijkt het wel.

Aan de andere kant heb ik 1000va backups en die vind 2 kleinere accus dan weer geen probleem, maar de meeste die ik gehad heb vinden het niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Op zich maak het mij niet uit dat de accu's sneller slijten, waar ik zeker van wil zijn is of me server op tijd uit gezet kan worden voor de accu's leeg zijn. Dus dat me UPS niet me server laat denken dat die nog vol is om vervolgens eruit te klappen met alle gevolgen van dien. Het is mijn idee om de 10 ah accu's te nemen en die daarna iedere 2 jaar preventief te vervangen.

De server is geen groot gebruiker, ik verwacht met de nieuwe server die ik gepland heb staan dat ik niet boven de 80 watt gemiddeld uit zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Waarom dan zo'n dikke UPS (2200VA 8)7 ) gebruiken? Kun je toch ook prima af met een 500VA / 700VA.

Die grote units (eigenlijk de hele SmartUPS serie) hebben ook nog een lekker standbyverbruik, 40W is niet vreemd, terwijl ze _niks_ staan te doen. Zonde van je energierekening, en dus je portemonnee.

Scoor gewoon een kleiner model waar 7Ah accu's in gaan voor noppes op MP en druk daar je accu's in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Simpel ik heb deze met werkende accu's gekocht op een veiling voor 50 euro. Maar idd ik overweeg dus ook iets anders te gaan nemen.

Iemand die ervaring heeft met openUPS in combinatie met een pico voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Vind het wel leuk om nog even de afloop te melden.

Ik heb de UPS vervangen voor een andere. Het is deze geworden: pricewatch: APC Smart-UPS 750VA LCD 230V APC SMT750I op de kop weten te tikken voor een mooi bedragje van 60 euros. Mijn server en ik zijn weer zeer gelukig :P

Bedankt voor de adviezen allemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door AndreStarTrek op 06-07-2014 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat doet die qua standbyverbruik? Smart-UPS trekt vaak zo 40W in standby zonder dat hij echt wat doet...
Beetje zonde voor je portemonnee als hij 80 euro per jaar (standbyverbruik * 2 = verbruik in euro's per jaar) aan stroom verbruikt.

Heb hier een Back-UPS model (CS500) welke maar 4W idle snoept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
10-12 watt onbelast, heb echter niet echt tijd gehad om echt goed te testen wat die verbruikt. Kans is groot dat als die belast is minder gaat gebruiken, want onbelast zal die toch wat moeten doen natuurlijk.

Verder kan je in deze UPS aangeven hoe goed je energy is wat uit je stopcontact komt. Als je aangeef dat je energy slecht is gaat die veel meer bij springen om de schommelingen er uit te houden. Die van mij staat op goed dus hoeft niet veel bij te springen.

Het is iedergeval een flink verschil die oude verbruikte wel 40 watt onbelast, heb ik nooit erg ingehad tot jij het schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Daarom wou ik je er even voor waarschuwen ;) Je zet zo'n unit neer, en kijkt er verder nooit meer naar. Maar ondertussen staat het ding wel stroom te slurpen. En de keren dat in NL de stroom uitvalt is op één hand te tellen, dus om daar nou 80 euro per jaar voor te verstoken aan elektriciteit is gewoon zonde ;)

Maar is ook maar net wat je aan capaciteit nodig hebt. Mijn server gebruikt maar 35-40W, dus aan een kleine 500VA UPS heb ik genoeg. Als hij dan 10-12W slurpt is dat al een kwart van het totale verbruik van de server. En juist sluipgebruik is duur verbruik, omdat het 24/7 aan staat ;)
Pagina: 1