4x 4tb hdd, NAS uitbreiding.

Pagina: 1
Acties:

• Styreta
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-02 19:02
Dag medetweakeraars.

Ik zet mijn backups en media al weer een paar jaar weg op een Qnap 412 met 4x 1,5TB in raid 5. Nou word dat met timemachine, windows backup en een media bibliotheek die alleen maar groeit onderhand wat krapjes.

Natuurlijk, "gooi eens wat weg", maar daar heb ik dat ding niet voor :P

Nou vroeg ik mij af of ik er gewoon 1 voor 1 een setje van 4TB schijven in kan doen en de array zo kan rebuilden en uitbreiden, of is er een slimmere manier.

Wat het aankoopadvies betreft, is er een slimme of handige manier om aan 4x 4TB schijven te komen, en welke schijven zal ik nemen? Enterpise of WD RED etc lijkt me namelijk nogal overdreven. Ik heb ooit wel gelezen dat het handig is om ze van verschillende webshops te kopen zodat je iig schijven uit verschillende batches krijgt.

Ideeën? Tips?

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:55
Ik zou gewoon schijven nemen van bij voorkeur Hitatchi of HGST en anders Western Digital, en vooral de schijven van Seagate een beetje vermijden want die hebben een behoorlijke hoge uitvalrate, zie ook:
nieuws: Onderzoek: harde schijven van Hitachi zijn het betrouwbaarst

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1390397232.jpeg

Hitachi's consumenten divisie is overigens overgenomen door Toshiba nu. Maar als je 4TB schijven wilt dan zou ik persoonlijk één van deze nemen:

pricewatch: WD Green WD40EZRX, 4TB
pricewatch: HGST Deskstar NAS, 4TB

Vooral die van HGST is erg interessant, nauwelijks duurder maar wel speciaal voor NAS gebruik en komt uit de Hitachi fabriek en draait altijd op 7200 rpm. Alleen de Seagate 4TB zijn nog goedkoper dan deze twee op dit moment, maar die zou ik ontwijken gezien bovenstaande.

HD4Life @ Full-HD

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:51
Mits je nas 4TB schijven ondersteunt kun je zo uitbreiden ja. Dus: 1 disk eruit en vervangen voor 4TB disk, array laten rebuilden, volgende disk vervangen, array laten rebuilden, etc. En dan na vier disks je volume vergroten.

Roomba E5 te koop

• Styreta
Bedankt voor de info.

Ik vraag me af hoeveel performance die hgst biedt tov de wd green in mijn Nas. Door raid 5 ligt de bottleneck toch meer op de CPU van mijn qnap 412 dan op hdd specs? Zoiets dacht ik ooit te lezen iig.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:51
Ach voor performance heb je geen 412 toch? Is gewoon puur storage

Roomba E5 te koop

• Styreta
Nee precies, maar dan heb ik niks aan de 7200rpm van de HGST ipv 5400rpm van die WD, of zitten er nog andere features in waarom ze meer voor een Nas geschikt zijn? Ik ga wel even op onderzoek uit.

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-02 18:22

thorgal21

Forum Noob

WD red's (pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB) zijn echte NAS schijven en betrouwbaar. Ik heb ze ook draaien in mijn Synology DS213+ en ze werken uitstekend!

• Styreta
ja maar gelijk 15 euro per schijf duurder dan green, dat is dus 60 euro op de totaal prijs.

Dan neem ik liever die HGST schijven, goedkoper en als ze bij Hitachi vandaan komen schijnbaar meer betrouwbaar.
Pagina: 1