Versterker niet krachtig genoeg

Pagina: 1
Acties:

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:14
Beste Tweakers,

Ik luister al de nodige jaartjes met veel plezier naar het geluid dat uit mijn Sansui XL-300 speakers komt. Deze speakers heb ik kunnen overnemen van een emigrerend familielid. "Probleem" is echter dat om de speakers echt tot hun recht te laten komen je een aardige versterker nodig hebt om ze aan te sturen.

Nu heb ik een tweedehands Pioneer VSX-D512 staan, welke op zich zijn werk goed doet. Wil ik echter op een wat hoger volume luisteren, dan doet het relais *klik* en staat er mooi "overload" op het display. Van wat ik heb kunnen vinden aan specificaties heeft dit apparaat in stereo-modus 2x 100W @ 8ohm aan uitvoer.

Nu vroeg ik me af, zijn er (enigszins betaalbare) versterkers (of andere "Tweakers"-oplossingen) die wat dichter in de buurt van de invoer van deze speakers (270W @ 8ohm) in de buurt komen?

Bij voorbaat dank!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Van wat ik kan vinden over die Pioneer VSX-D512 is dat deze 2 x 80 Watt levert op 8 Ohm, echter is dat gemeten bij 1000 Hz en 1,0% THD. Oftewel al lager dan jij aanhaalde en ook nog eens niet representatief aangezien je je vervorming lager wilt zien en je een geheel bereik (20 - 20.000 Hz) aanstuurt. Al mag het vermogen niet het probleem zijn, op zoek naar een receiver die 2 x 250-300 Watt gaat leveren is mijn inziens dan ook niet de oplossing. Sowieso zal een receiver die dat soort vermogens kan leveren niet te betalen zijn dan wel krom ligt qua verhouding met de speakers. Makkelijkste manier om een berg vermogen toe te voegen is het aanschaffen van een eindversterker, maar daar biedt de Pioneer geen aansluitingen voor. Maar nogmaals, ik verwacht niet dat het aan het vermogen ligt want het volle vermogen gebruik je nooit. Ik zou eerder het impedantieverloop van de speaker willen weten, als die opeens flink en lang dipt naar 4 Ohm of lager kan het zijn dat daar je probleem zit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

@ FeaR

Maar wat blijft er van die 80 W nog over bij bass heavy muziek? Waarbij laten we zeggen 80% van het benodigde vermogen onder de 200Hz zit. Ik denk dat je dan best wel eens je versterker in de self protection kan sturen als je een keer aan de volumeknop draait.

Edit:
Als je het volume omhoog draait, gaat ie dan direct in self protection of duurt het een paar seconden?

[ Voor 17% gewijzigd door AtomicShockwave op 28-05-2014 16:14 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:58
AtomicShockwave schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 16:10:
Edit:
Als je het volume omhoog draait, gaat ie dan direct in self protection of duurt het een paar seconden?
Dat ligt aan de content. M'n receiver(s) hier ook een aantal keer in protection gesprongen maar dat was niet draai draai POEF. Muziekje X kan makkelijk af te spelen zijn terwijl muziekje Y de receiver laat uit gaan :) Kan best een hele tijd goed gaan, receiver wordt warmer en warmer, en gaat dán pas uit, bijv.

Nickname does not reflect reality

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ja, maar dat is niet precies waar ik op doel met die vraag. Als het een paar seconden duurt lijkt het voor de hand liggend dat het thermisch/vermogen gerelateerd is. Als ie direct in protection gaat past dat misschien meer bij een dip in de impedantie van de speaker.

Ik probeer alleen maar te achterhalen welke van de twee het is. Al is dat een beetje lastig zonder de goede gegevens.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:15

Jag

eBait schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:45:
Beste Tweakers,

Ik luister al de nodige jaartjes met veel plezier naar het geluid dat uit mijn Sansui XL-300 speakers komt. Deze speakers heb ik kunnen overnemen van een emigrerend familielid. "Probleem" is echter dat om de speakers echt tot hun recht te laten komen je een aardige versterker nodig hebt om ze aan te sturen.

Nu heb ik een tweedehands Pioneer VSX-D512 staan, welke op zich zijn werk goed doet. Wil ik echter op een wat hoger volume luisteren, dan doet het relais *klik* en staat er mooi "overload" op het display. Van wat ik heb kunnen vinden aan specificaties heeft dit apparaat in stereo-modus 2x 100W @ 8ohm aan uitvoer.

Nu vroeg ik me af, zijn er (enigszins betaalbare) versterkers (of andere "Tweakers"-oplossingen) die wat dichter in de buurt van de invoer van deze speakers (270W @ 8ohm) in de buurt komen?

Bij voorbaat dank!
Heb je een multimeter? Kan je eens de DC weerstand doormeten van beide speakers? Wat wordt er opgegeven voor nominale impedantie?

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:51

Tomatoman

Fulltime prutser

Nog een andere invalshoek: kan de versterker zijn warmte wel goed kwijt? Als hij strak is ingebouwd in een meubel en niet goed kan ventileren, zal hij sneller oververhit raken.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Pagina: 1