Toon posts:

Upgrade oude PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik een mooi lekker werkende Q6600 uit 2007 / 2008 Hij draait nog battlefield 4 in combinatie met een Geforce 560. Ik wou zodra de Haswell-E uit kwam deze gaan vervangen. Hierbij denken aan een nieuw moederbordje / Nieuw geheugen en nieuwe Voeding.

Gister las ik dat de spec van de Haswell-E uitgelekt waren. Het eerste wat me opviel was dat de i7 5820K een core base snelheid zal hebben van 3,3 GHz. Dit was in mijn ogen een beetje teleurstellend aangezien de I7 4820K 3,7 GHz heeft. Ik verwacht wel wat van de volgende generatie in combinatie met het DDR4 geheugen maar nu ik de snelheid zie van de I7 5820 begin ik me serieus af te vragen of dit DDR 4 wel die lage snelheid kan compenseren. Omdat ik naast het game de pc voor veel verschillende dingen gebruik zag ik wel het voordeel in van de 6 core’s. Met dit alles in het achterhoofd zijn er in mijn ogen 3 keuzes, wachten op de eerste test resultaten van de I7 5820k . Misschien toch gaan voor de I4790K of voor de I7 4820K. Hierbij hou je dan iets meer geld over voor een high end moederbord bijvoorbeeld.

Wat is jullie verwachting waarmee is de meeste winst te halen. en waarom is de base coresnelheid van de nieuwe 5820K zo veel langzamere als de 4820K

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2014 09:56 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-02 20:56

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ok.

En wat is je bedoeling dan met dit topic? :)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:50
Leuk, zo'n stukje informatie. :)

Maar houdt er rekening mee dat CPU frequentie niet alles (meer) zegt tegenwoordig. De laatste jaren stijgt deze niet zoveel meer, en wordt er meer aandacht besteed aan het integreren van GPU en meerdere kernen.

Verwijderd

Topicstarter
Dus eigenlijk als ik kijk naar de spec die uitgelekt zijn ( processor Core, Hyper Threading, Cache, BLK, Core Base Frequency, Core min Frequency Supported memmory, Memory Controler frequency, Memory ECC Enable, PCI Express Configuration, Max PCI Expresse Link Speed en TDP. ) is hieruit niet af te leiden hoe de benchmarking eruit zal zien. Wat Jolke inderdaad ook zegt valt me ook op valt in de Benchmark lijsten dat niet de processors met hoge snelheid boven aan in de lijst staan. Wat me ook opvalt is dat ik niks van vinden over de GPU snelheid. Kijk ik dan verkeerd of staan dat soort gegevens niet op Benchmark lijsten zoals

http://www.cpubenchmark.n...-4790+%40+3.60GHz&id=2226

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-02 20:56

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik vermoed dat je nu advies wilt over wat je moet doen?

Move ik je topic iig naar CAA

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:22
er zijn nog twee opties:
- geen €400+ uitgeven aan een cpu maar nu een i5 systeem kopen dat vele malen sneller is dan je huidige q6600 systeem
- geen €400+ uitgeven aan een cpu maar wachten tot er betaalbare cpu's zijn met ddr4 ondersteuning
Omdat ik naast het game de pc voor veel verschillende dingen gebruik zag ik wel het voordeel in van de 6 core’s.
is dat zo? Weet je zeker dat je huidige (verouderde) systeem niet voor meer dan 90% van de tijd nagenoeg niets aan het doen is?

[ Voor 35% gewijzigd door Rrob op 28-05-2014 13:16 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
DDR4 gaat in het begin weinig toevoegen aan de snelheid van het systeem. Kijk eens naar het verleden, DDR2 was nauwelijks sneller dan DDR1, DDR3 niet veel sneller dan DDR2. DDR4 ondersteunt officieel van 2133MHz tot 4266MHz (nu ja, MT/s en niet MHz want het is allemaal x2 met DDR), maar je kunt dus al overklokt DDR3 geheugen van meer dan 2133MHz kopen. In het begin werd DDR3 voornamelijk geproduceerd met snelheden van 1066 of 1333MHz, nu is 1600MHz ongeveer standaard en 2133 niet bijzonder veel duurder. De eerste DDR4 sets gaan volgens mij niet veel sneller zijn dan 2133MHz en ver van de 4266 blijven. Het grote verschil tussen DDR3 en DDR4 zit vooral in de lagere spanning om die snelheden te halen en het bijgevolg lagere energieverbruik. Maar is dat relevant als je CPU een TDP heeft van 140W? Een Haswell cpu met DDR3 gaat minder verbruiken dan een Haswell-E ondanks dat die laatste DDR4 heeft.

Je zegt dat je veel doet op je pc en dat daarom meer cores wel helpen, maar het kan geen kwaad eens een voorbeeld geven. Doe je videobewerking? Ja dan helpen meer cores. Doe je aan 3D modellering? Dan wil je snellere singlecore prestaties. Een quadcore met snelle cores volstaat ruimschoots voor de meeste toepassingen en er zijn bijna geen games die gebruik maken van meer cores (behalve Crysis 3 dan).

Je bent net meer dan 6 jaar toe gekomen met een cpu, dan moet je toch nogal van plan zijn om andere dingen met je pc te doen om cpu's van meer dan €300 te verantwoorden. En een i7 4790K gaat ongeveer even veel kosten als een i7 5820K, maar de moederborden verschillen wel bijna €100 in prijs. Met een i5 4690K of i7 4790K kom je volgens mij weer jaren toe. Ik krijg zo het idee dat je gewoon een hexacore cpu wilt omdat je anders niet het gevoel hebt een upgrade te doen vanaf je oude quadcore, maar elke core is wel meer dan dubbel zo snel geworden...

[ Voor 34% gewijzigd door MacPoedel op 28-05-2014 14:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat je wel aardig gelijk hebt MacPoedel. In het begin had ik met de Q6600 ook amper wat aan de cores. Mijn gevoel gaat steeds meer uit naar de I7-4790 van 259,- of de Intel Core i7 4770K Boxed 277,75. Dit betekend wel dat er extra geld vrij kom voor een ander moederbord. Eerst zat ik te kijken naar de Gigabyte G1.Sniper B5 van 70,- is dit geld dan beter te investeren in een beter moederbord of moet ik dan eerst kijken naar meer geheugen aangezien de SSD al aanwezig is in het oude systeem.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
G1.Sniper B5 is vrij goed maar neem dan wel geen K processor want overklokken gaat toch niet, dus Core i7 4770 of 4790. Je kunt op die G1.Sniper B5 wel geen SLI of Crossfire gebruiken omdat de x16 PCIe lane niet te splitsen is bij B85 moederborden. Nog een probleem met het moederbord is dat er een BIOS update vereist is om de Core i7 4790 te ondersteunen en die update is nogal moeilijk als je geen andere Haswell cpu hebt liggen. Als je voor de 4790 of een andere Haswell Refresh cpu gaat, neem je best een H97 of Z97 moederbord. Je kunt met zo'n moederbord later ook een snellere SSD plaatsen, kan me voorstellen dat je huidige SSD niet even lang zal meegaan als de rest van het systeem.

Ik heb me nog niet goed verdiept in Z97 moederborden en er zijn ongelooflijk veel gaming moederborden bij deze keer dat je door het bos de bomen niet meer ziet. De Gigabyte Z97X Gaming 3 lijkt me wel goed en de Gigabyte Z97X UD3H is ongeveer hetzelfde bord maar met net iets andere componenten en styling (die UD3H borden vind ik altijd een goede prijs/feature verhouding). De MSI Z97 Gaming 5 is ook best goed, de Asus Z97-Pro ook, maar ik ben nu steeds duurdere moederborden aan het opsommen ;). Je kunt er eigenlijk weinig mis aan doen, maar zo goedkoop als die G1.Sniper B5 zijn Z97 moederborden natuurlijk niet. De G1.Sniper Z97 zou ik trouwens afraden omdat die geen M.2 of SATA Express ondersteunt. Zou er op letten dat je een moederbord neemt dat M.2 PCIe en SATA Express ondersteunt omdat we nu nog niet weten welke de standaard gaat worden.

En wat investeren in moederbord of geheugen betreft, zonder budget kan ik daar moeilijk iets over zeggen. Neem gewoon 16GB 1600MHz geheugen, als dat door het budget niet lukt, bespaar dan op het moederbord, maar aangezien je Haswell-E processors overwoog, lijkt mij dat geen probleem te zijn. Je kunt ook hoger geklokt geheugen nemen, maar het gaat je weinig prestatiewinst opleveren. 32GB geheugen is ook een optie maar het lijkt mij nog lang te duren voor dat allemaal benut gaat worden. Ik kom nu zelf toe met 8GB.

Om even op dat DDR4 verhaal terug te komen, AMD zou er wel best aan doen om DDR4 zo snel mogelijk te ondersteunen want dan kunnen hun APU's veel sneller werken, maar Haswell-E heeft niet eens een iGPU dus het boeit daar weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Het budget is 1000,- inclussief kosten inbouwen. Hierbij moet aan CPU, moederbord geheugen en voeding gedacht worden. Cooling was nog niet aan vervanging toe.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:50
Dat lijkt me anders een ruim genoeg budget :o
Kosten voor het inbouwen? Dat is toch gewoon een kratje bier?

Verwijderd

Topicstarter
Na een lang weekendje zoeken en wat overleg in de winkel waar ik het wou kopen is er toch nog wat verrassends uit gekomen. Ik moet helaas nog wel 2 weken wacht aangezien het nu nog niet in nederland is ern ik ga 25 euro over budget heen maar ja dan maar een weekje geen beleg op brood.

Het uiteindelijke resultaat is.

Gigabyte GA-Z97X-UD5H-BK
Core I7 - 4790K
Ballistix Sport 16GB kit, 2x 8GB CL9 1600Mhz

NZXT HALE90 v2 850W Hij moest vanwege de kast gewoon wit zijn

Windows 8.1 + DVD OEM en ik had nog een legale windows nodig aangezien er nog een vista licentie op de pc zat.

Thanks voor de Hulp
Pagina: 1