• Bjoebel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-11-2023
Hallo Tweakers. Ik heb vorige week een nieuwe PC in losse onderdelen besteld, met uitzondering van een nieuwe videokaart, die ik pas vandaag binnen heb gekregen. Ik heb een aantal dagen prima gebruik kunnen maken van mij nieuwe pc met mijn oude videokaart (een GTX 460).

Alles werkte prima tot vandaag. Vandaag kwam mijn nieuwe GTX 780 binnen en dus heb ik mijn oude videokaart direct vervangen. Toen ik de pc weer opstartte was er nog niets aan de hand. Ik begon met het installeren van de drivers op de bijgeleverde CD, en heb daarna Geforce Experience de allernieuwste update laten installeren. Echter, ergens halverwege de installatie viel het beeld ineens weg en omdat het beeld na 5 minuten wachten nog steeds zwart was ging ik er van uit dat de computer vastgelopen was en heb ik de PC gereset. Vanaf dat moment kwam ik Windows 8.1 niet meer in, en na een paar pogingen had de nieuwe PC ineens moeite met het booten. 1 van de 10 opstartpogingen is succesvol (dan kan ik Windows in en kan ik van alles doen behalve Gamen. Wanneer ik een game opstart krijg ik de BSOD met een Watchdog code). Maar de overige 9 keren krijg ik of geen beeld (het beeldscherm zegt geen input te krijgen) en hoor ik de PC wel geluid maken en vermoedelijk opstarten, of krijg ik en geen beeld en blijft de pc stil (dan is een simpele klik op de powerbutton ook voldoende om hem uit te schakelen, anders dan gewoonlijk het geval is wanneer je de powerbutton even ingedrukt moet houden).

Ik zit nu dus met het probleem dat ik geen idee heb welk onderdeel van de PC niet naar behoren werkt. De ellende begon na de gefaalde driver update van mijn videokaart (ik heb inmiddels de schijf geformatteerd en windows en alle drivers opnieuw geïnstalleerd dus dat kan het probleem niet zijn) en zou mijns inziens kunnen betekenen dat OF de videokaart niet naar behoren werkt (wat niet verklaard waarom de PC prima functioneert (op het gamen na) wanneer de pc wel opstart met beeld), OF het kan de PSU (750 Watt) zijn.

Hoe kan ik controleren welk onderdeel voor het probleem zorgt zonder dat ik meteen nieuwe onderdelen moet aanschaffen? (ik heb geen reserve onderdelen). Of zijn er mensen die ook met dit probleem te maken hebben gehad en wellicht een andere bron vermoeden?

Ik weet niet of het relevant is, maar hier mijn PC specs:

8 gb RAM
i5-4670K CPU
GTX 780 GPU
750 Watt PSU

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met dit frustrerende probleem. De nieuwe PC heeft me al genoeg geld gekost dus eventuele extra uitgaven wil ik indien mogelijk voorkomen.

Verwijderd

Wat voor een 750W PSU? Als het een brakke Antec of etc is, logisch die dingen leveren als je geluk hebt 350W, als het een 10 jaar oude Seasonic bv is, weggooien!

MAAR er is hoop,

Doe even je grafische kaart eruit halen, start op met de onboard, als je zo wel boot, super!

Download een drivercleaner, laat die alles er vanaf halen, en nu download je de drivers van NVIDIA'S SITE!

Nu zet je je pc uit, gpu erin, alssie niet boot dan even veilige modus, dan ook niet?

Even een voeding lenen van een medetweaker, als hij dan werkt, top, nieuwe voeding halen, werktie niet? Hoppaaa dat ding RMA sturen

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Wat voor een 750W PSU? Als het een brakke Antec of etc is, logisch die dingen leveren als je geluk hebt 350W, als het een 10 jaar oude Seasonic bv is, weggooien!
Nu heb je die zin er een beetje raar staan, en misschien begrijp ik het dan verkeerd, maar Antec heeft wel degelijk goede voedingen (komen gewoon van goede fabrikanten zoals Seasonic en plakken er dan hun eigen label op). Dus dat een 750W Antec slechts 350W kan leveren is natuurlijk BS.

@TS:
Het is misschien wel handig om te vermelden van welk merk je voeding is, op dat punt heeft S0L0 wel gelijk. Ook de leeftijd kan van belang zijn.
Want voedingen van bepaalde merken kunnen niet het aangegeven vermogen leveren, vaak merken als MS-Tech, Sweex/Qtec/Trust, Huntkey.

Check ook of je alle power kabels op de kaart wel hebt aangesloten, heel vaak vergeten mensen om 1 of 2 stekkertjes aan te sluiten.

Maar gezien de omschrijving denk ik ook iets richting de voeding.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Naast je voeding wat door de andere tweakers vermeld werd, kan je ook kijken of alles kabels goed zijn aangesloten. Soms moet je echt een klik horen / voelen.

Indien mogelijk, geef van de rest van je specs ook de merk / type door.

• Bjoebel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-11-2023
Inmiddels heb ik met de hulp van een maat met soortgelijke PC de voeding en de videokaart uitgesloten. Beide werkten goed in de PC van mijn maat. Het probleem lijkt ergens bij het moederbord te liggen. Hoewel het moederbord prima functioneert met mijn oude GTX 460 kaartje, zorgt het voor bootproblemen en een gameloze ervaring met de GTX 780 kaart.

In theorie zouden mobo en gpu prima samen moeten kunnen, maar om één of andere reden wil het niet lukken. Ik heb de BIOS van de mobo inmiddels geüpdatet naar de laatste versie, maar ook dit heeft niet geholpen. Ik ben bang dat ik maar terug naar de winkel moet met het moederbord.