Beste oplossing voor uitbreiding opslagruimte voor video

Pagina: 1
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik doe de laatste tijd veel trouwvideo's en mijn interne harde schijf begint inmiddels vol te geraken.
Nou heb ik nog wel een paar USB 2.0 externe harde schijven liggen, maar die kun je simpelweg alleen gebruiken om te back-uppen.

Ik zou graag meer opslagruimte hebben, waar ik ook direct van kan editen.
Nou dacht ik altijd dat interne harde schijven sowieso sneller zijn dan externe, maar dat is sinds de komst van USB 3.0 volgens mij niet meer zo.

Nou heeft mijn moederbord 2x USB 3.0 dus laat ik daar dan van profiteren.
Maar wat ik nu niet precies begrijp is, wat nou precies voor de snelheid zorgt in een harde schijf setup en wat de beste optie is. Ik wil niet teveel uitgeven, want heb al veel te veel geïnvesteerd dit jaar eigenlijk, dus dat probleem komt er nog eens bij.

Wat zou ik voor, zo rond de 100-150 euro, nou het beste kunnen doen? Er een interne HDD van 3 TB bij plakken ofzo met 7200 rpm? Of zijn er ook externe USB 3.0 harde schijven die dezelfde snelheden behalen zodat ik daar ook direct vanaf kan editen? Dan geniet dat zeker mijn voorkeur, omdat ik ook vaak met een laptop werk.

Dank voor je advies :)

Verwijderd

7200rpm is niet zo interessant; 5400rp is beter al helemaal voor een externe schijf. Je idee van USB3 is prima. Ik begrijp alleen het volgende niet zo:
Maar wat ik nu niet precies begrijp is, wat nou precies voor de snelheid zorgt in een harde schijf setup en wat de beste optie is.
Wat zorgt er voor de snelheid in een hardeschijf? Hoe snel hij draait (rpm), de grootte van de leeskop en de datadichtheid zijn primaire kenmerken. De SoC-chip die erin zit kan ook een beperking vormen.

Hardeschijven worden maar langzaam sneller. Alleen met het verhogen van de rpm of het vergroten van de datadichtheid kun je een snellere hardeschijf maken. Dat eerste is de verkeerde manier (opvoeren); dat laatste is de juiste manier (innovatie).

In jouw geval kun je een USB3 behuizing kopen met daarin een WD40EZRX bijvoorbeeld. Ben je voor 160 euro klaar en heb je gelijk 4TB opslag. Het 4TB-model was geloof ik zuiniger dan het 3TB model.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Interne schijf kopen is het beste(en normaal ook sneller), de controller is beter dan via usb, zeker als er meer op je usb zit. Interne controller is normaal ook stabieler met hoge snelheden, dit kan natuurlijk per moederbord verschillend zijn.
Alleen kijken/zoeken welke hd het snelste is, zeker als je grite files wilt werken.
Een ssd zou natuurlijk het beste zijn maar kost veel geld, maar is heel erg snel.

[ Voor 57% gewijzigd door jan99999 op 28-05-2014 05:38 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
Een 3 of 4 TB interne schijf is een logische keuze, daar heb je voorlopig (denk ik?) wel even genoeg aan. Voordeel van intern is dat je later makkelijk een extra schijf erbij kan plaatsen.

Denk ook even aan je backup - het zijn unieke momemten die je gefilmd hebt - bijvoorbeeld een USB3 disk of een NAS.

• Stab
Oke dankjulliewel.

Maar waarom zit er zo veel prijsverschil tussen, in mijn ogen, vrijwel dezelfde harde schijven?
De ene 2 TB schijf (7200 rpm) is 70 euro en een andere is 250 euro ofzo. Wat maakt die duurdere zoveel beter dan?

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:32
Betrouwbaarheid

Hoeveel schijfruimte heb je nu en wat denk je over een jaar nodig te hebben?

[ Voor 72% gewijzigd door bregweb op 30-05-2014 14:56 ]

Hattrick: Thorgal Eagles

• Jolke
De ene is voor een NAS bedoeld, een ander voor een desktop... en 250 euro voor een 2TB disk, dan heb je de server edities te pakken, niet voor consumenten.

• Stab
Hmm een NAS klinkt op zich ook wel interessant. Kan een 'gewone' harde schijf ook gewoon in een NAS? Of zijn die er 'niet voor geschikt?'

En begrijp ik het goed dat mijn collega, die een paar km verderop woont, dan ook bij de bestanden zou kunnen door ze te downloaden?
Dan creëert de NAS dus eigenlijk een eigen FTP server ofzo?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Als je een kant en klare nas koopt, dan staat er op de website van de maker welke hd's goed werken.
Indien je zelf een nas maakt, vraag het dan hier voordat je hd's koopt.

Files naar je vrienden sturen, je upload is normaal langzaam voor grote files tenminste.
En denk aan goede beveiliging als je je nas op het internet zet.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:30

4POX

Everybody is wired

Een nas is een goede investering. Want dan heb je meteen raid. Je data is beschermd en je heb een groot werkvolume. Met losse schijven heb je veel overhead aan verdeelde ruimte. Met een gigabitverbinding naar de NAS heb je al een snelle verbinding. Is het niet snel genoeg. Moderne nassen kunnen twee gigabit verbindingen trunken.

Niets is zo vervelend om een pas getrouwd stel te vertellen dat de video's zijn verdwenen door een gecrashte schijf.

AKA Rinkel weblog

• Jolke
Een NAS betekent niet automatisch RAID natuurlijk. Hiervoor kan je kiezen, maar het is zeker geen verplichte. Ik persoonlijk zie meer nut in het hebben van een goede backup van je NAS dan een RAID. Immers een backup heb je altijd nodig, ook als je een RAID hebt. RAID is namelijk geen backup.
Maar goed, zoals gezegd, hier topics genoeg om je in te lezen en je vragen verder te stellen.

Met twee Synology NAS'en kan je vrij eenvoudig een buddy-backup met vrienden op zetten.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:30

4POX

Everybody is wired

Jolke schreef op zondag 01 juni 2014 @ 20:29:
Een NAS betekent niet automatisch RAID natuurlijk. Hiervoor kan je kiezen, maar het is zeker geen verplichte. Ik persoonlijk zie meer nut in het hebben van een goede backup van je NAS dan een RAID. Immers een backup heb je altijd nodig, ook als je een RAID hebt. RAID is namelijk geen backup.
Maar goed, zoals gezegd, hier topics genoeg om je in te lezen en je vragen verder te stellen.

Met twee Synology NAS'en kan je vrij eenvoudig een buddy-backup met vrienden op zetten.
Of een remote backup naar bijvoorbeeld Amazon S3 (duur) of Crashplan. Maar een vriend met een NAS is ook een goede optie.

Mijn tweede NAS die in een andere stad staat doet op dit moment de backups van meerdere mensen.

AKA Rinkel weblog

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangezien je toch maar met slechte 1 edit tegelijk bezig kan zijn: koop een 512GB SSD waar je de onder handen projecten op zet, en een NAS met 2x4TB in RAID1 als opslag. Problem solved.

Maar goed, het is maar net wat je uit wilt geven natuurlijk ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vergeet nooit je backup methode ... RAID is geen backup, nooit.

https://discord.com/invite/tweakers

• Jolke
Precies, dat zegt ik :Y

• Stab
Cool. Ben nu voor een NAS aan het kijken.

Ik begrijp dus dat al die apparaten aangesloten zijn op je modem / router en dat je een soort eigen 'ftp server' krijgt van de producent?
Koop je dus een NAS van WD, krijg je dus een 4TB cloud opslagruimte van WD?

Dat betekent dus ook dat de upload / downloadsnelheid direct gelinkt is aan, naast je eigen verbinding, de snelheid van de WD servers?

Het gaat bij mij namelijk nogal om grote files en mappen van 100 GB. Is dat uberhaubt nog wel praktisch dan? En weet iemand toevallig bij welke NAS-SEN (lol) de snelheden goed zijn?

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:47
Nee dat snap je verkeerd. Je hebt je nas op je thuisnetwerk staan. En dmv een programma van de producent kan je de nas thuis vanuit Lutjebroek benaderen, dat gaat dan op de traagste snelheid waarschijnlijk dus zo snel als je max upload thuis.

• Stab
analogworm schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 08:44:
Nee dat snap je verkeerd. Je hebt je nas op je thuisnetwerk staan. En dmv een programma van de producent kan je de nas thuis vanuit Lutjebroek benaderen, dat gaat dan op de traagste snelheid waarschijnlijk dus zo snel als je max upload thuis.
Ah zo, thanks.

Haal je wel meestal je maximale upload snelheid of wordt dat ook nog ergens door gelimiteerd?

Ik heb 6mbit p/s upload snelheid, dus dat is wel aardig traag... Kun je er ook niet een USB 3.0 op aansluiten om zelf sneller te kopiëren?

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:47
Die upload snelheid geldt natuurlijk alleen als je vanuit Lutjebroek je nas probeert te benaderen. Vanuit je thuisnetwerk zal dat niet van invloed zijn. Dan heb je te maken met de maximale snelheid van je eigen netwerk (100mbits/1000mbits bedraad, of minder draadloos).

• Stab
analogworm schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 11:35:
Die upload snelheid geldt natuurlijk alleen als je vanuit Lutjebroek je nas probeert te benaderen. Vanuit je thuisnetwerk zal dat niet van invloed zijn. Dan heb je te maken met de maximale snelheid van je eigen netwerk (100mbits/1000mbits bedraad, of minder draadloos).
Ah ok. Uiteraard. Oh dan valt het nog wel mee dus.

• Jolke
En 6 MBit/s is niet eens yo heel traag. Als je weinig te uploaden hebt, of het 's nachts doet, dan heb je daar weinig last van. De eerste synchronizatie moet je idd niet via internet doen als je backupt naar je buddy.
Pagina: 1