Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke Hybride fiets?

Pagina: 1
Acties:

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-11 20:09
Ik doe veel aan hardlopen en wil nu ook erbij gaan fietsen. Nu heb ik de overweging gemaakt of ik een race, hybride of mountainbike wil. Aangezien ik het voornamelijk wil gaan gebruiken om snel vanuit huis een rondje te gaan fietsen of ook als normale fiets wil gaan gebruiken, lijkt een hybride mij het meest geschikt. Dan hoef ik niet elke keer naar een bos te rijden zoals met een mountainbike en ik kan ook gewoon een keer in mn normale kleren een rondje fietsen met mn vriendin, wat ik niet zo snel met een wielrenner zie gebeuren.

Nu wil ik wel een beetje een sportieve hybride, dus mijn oog is gevallen op de Gazelle Playa. Heeft iemand hier ervaring met deze fiets? Of ervaringen/aanraders met andere sportieve type hybride fietsen? Hoor graag welke melke/modellen er nog meer zijn. Ben zelf helemaal nieuwe in het fietswereldje, dus weet er weinig tot niets vanaf. Word ook mn 1e fiets :)

Alvast dank voor de reacties!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:55
Is de Gazelle Playa dan nog nieuw te krijgen of betreft het een 2e hands model? Het soort model is in ieder geval geschikt voor wat je er mee wil gaan doen alleen zou een bagagedrager wellicht handig zijn op het moment dat je geregeld boodschappen oid gaat doen.

De juiste maat fiets is erg belangrijk lees je hier goed in of laat je adviseren. Sommige fietsenmakers zijn geneigd te verkopen wat ze in de winkel hebben ook al is het niet je maat.

Afhankelijk van je budget kan je ook kijken naar
http://www.stevensbikes.d..._id=108&cou=NL&lang=nl_NL
http://www.stevensbikes.d..._id=106&cou=NL&lang=nl_NL
http://www.giant-bicycles...el/anyroad.2/15879/68736/

En nog een hele berg fietsen in de categorie.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waar ik veel aandacht aan zou besteden is wat voor versnellingen er op liggen. Standaard worden hybride fietsen met net geen MTB versnellingen geleverd, maar dat betekent nog altijd dat je er zonder problemen de Mont Ventoux mee op komt. Een lagere dan 1:1 overbrenging is voor de kleinste versnelling niet vreemd (22 voor, 28 achter), maar in Nederland absoluut overbodig.

Signatures zijn voor boomers.

• Standeman
  • Laatst online: 22:09

Standeman

Prutser 1e klasse

Deze past beter in VV dan in SG :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• YinYang
Dank voor de reacties.

Ik wil een 2e hands model kopen, vandaar mijn vraag hier, omdat ik momenteel niet heel erg veel Playa's zie staan op Marktplaats.

Heb inderdaad al research gedaan over de framemaat die ik zou moeten hebben. Ik had op het internet de volgende berekening gevonden: http://www.ssvbreda.nl/files/welke_framemaat.pdf

De maat van mijn kruis tot de grond (met de voeten 20cm uit elkaar) = 78cm. 78*0,66 = 51,48 = framemaat van 52. Kan ik dan zoeken op een framemaat van laat zeggen 48 tm 56?

@Maasluip: Snap niet precies wat je bedoeld met de versnellingen? Sorry, maar ben echt een leek op dat gebied... Bij een Playa zie ik bijvoorbeeld 24 versnellingen staan, is dat dan goed genoeg?

@Refro: Dat zijn ook mooie fietsen, thnx! Ga die ook maar even opzoeken op Marktplaats.

Iemand nog meer voorbeelden / ervaringen met goede, sportieve, hybride fietsen?

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29
Ik heb een tijd naar de Cube SL Pro gekeken, maar ben nu bezig met een collega om 'm zelf samen te stellen... Voor de 1100 euro die je uitgeeft heb je betere onderdelen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vergeet niet dat frame maat niet alles zegt, het ene of andere model en merk heeft een sportievere zit dan een ander (nu kan er met stuurpennen en sturen nog wel wat geschoven worden maar toch). Zeker als je 'gewoon' een rondje om wilt en ook nog wel eens met je vriendin wilt fietsen zou ik zelf niet een te sportieve geometrie frame nemen, gezien dat dan (imho) toch niet echt relaxt fietst naast iemand die gewoon op d'r stadsfiets rijd. Dat is echter persoonlijk dus probeer het vooral wat uit.

Qua frame maat verschilt het dus ook, gezien niet iedereen dezelfde verhoudingen heeft (voorbeeld, mijn pa is 5 centimeter groter dan dat ik ben maar heeft een stuk kortere benen en zit daardoor heel anders op een fiets. Als het zadel voor mij goed staat kan hij er niet echt lekker op fietsen). Maar houd aan dat je knie iets gebogen moet zijn als je de trapper helemaal beneden hebt staan. 9 v/d 10 die voor het eerst sportief gaan fietsen hebben hun zadel (te) laag.

Voor de rest is het met versnellingen inderdaad dat sommigen nogal lichte versnellingen hebben, echter is dat voor een groot deel al op te lossen door een grotere cassette (tandwielen achter) te (laten) monteren. Imho houd ik altijd aan bij mountainbike gerlateerd spul dat ik mijn cranck, shifters en derrailleurs minimaal Shimano Deore (of ongeveer equivalent van bijvoorbeeld een SRAM) wil hebben. Die zijn in mijn bevinding toch wel een stukje beter dan de series er onder (door de bank genomen) terwijl de meerprijs veelal wel mee valt. (let op veelal is enkel de achter derailleur een duurdere serie dan de andere onderdelen).

• YinYang
Denk dat het inderdaad ook vooral proberen is. Zaterdag ga ik naar een Gazelle Playa kijken, dus dan merk ik vanzelf wel of het goed fietst. Framemaat is 54, dus dat zou wel goed moeten zijn zou ik zeggen. KWam bij de berekening namelijk op framemaat 52 uit.

@GoldenSample: In je laatste alinea zie ik veel termen staan die me niets zeggen, maar dat ga ik wel ff Googlen ;)

• YinYang
Kun je trouwens ook met normale kleding gemakkelijk een rondje fietsen op bijvoorbeeld een Playa? Niet dat je er altijd in de sportkleding op moet zoals bij een racefiets..

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Crank=Trapas
Shifters=Versnellingsschakelaars aan je stuur
Derrailleurs zijn die dingen die de kettingen op een ander tandwiel gooien.

Verder qua gewoon fietsen is het vooral belangrijk dat je een zadel hebt wat niet te small is (maar ook niet te breed dat het in de weg zit als je flink door aan het fietsen bent in je fiets outfit, zoek hier dus een compromis en z'n zadel is echt heel persoonlijk). En het hangt er vanaf wanneer je 'gewoon' gaat fietsen. Als het ook door de regen is is een knap spatbord een must en een kettingscherm eigenlijk ook (hoewel je broekspijp in je sok proppen ook nog wel redelijk gaat).

• Refro
YinYang schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 10:42:
Kun je trouwens ook met normale kleding gemakkelijk een rondje fietsen op bijvoorbeeld een Playa? Niet dat je er altijd in de sportkleding op moet zoals bij een racefiets..
Ja hoor kan op racefiets op mountainbike ook heel goed (mits je geen klikpedalen hebt). Wel is een broekklem of postelastiek aan te raden om te voorkomen dat de broekpijp aan de rechterkant ruzie met de ketting gaat maken.

• YinYang
Dat is inderdaad een goed idee Refro! :)

Weet je ook of er een achterspatbord zo los te koop is voor een Playa? Kan het niet zo los vinden op internet. Kan zijn dat ik verkeerd zoek op "spatbord", maar weet niet of er een andere/betere benaming voor is?

• Refro
Niet specifiek voor de Playa maar http://www.topeak.com/products/Fenders hier moet wel iets tussen zitten dat past ( en anders zijn er nog zat andere merken die dat spul maken).

• YinYang
Vandaag een Gazelle Playa gekocht! :)

Alleen nu loop ik tegen een probleempje aan (al weet ik niet of dit echt een probleem is): Als ik het voorwiel opnieuw vast wil zetten (schroefdraad aandraaien en dan het klauwtje 180 graden draaien), dan zorgt dit voor wrijving bij de schijfrem, waardoor het wiel nog geeneens één keer ronddraait als ik deze aanduw. Als ik het voorwiel laat draaien, zonder dat deze vastzit, blijft deze maar draaien, ook nog als ik het schroefdraad iets aandraai. Op het moment dat ik het klauwtje vastzet/180 graden draai, loopt het wiel/de schijfrem vast. Wiel draait dan dus maar hooguit 1 rondje als ik het wiel aanduw.

Heb al geprobeerd om het schroefdraad zo min mogelijk aan te draaien en dan het klauwtje vast te zetten, zodat het niet zo heel erg strak zit, maar probleem blijft.

Hoop dat ik het een beetje goed uit heb gelegd zo. Is dit normaal of doe ik iets verkeerd?
Pagina: 1