Deze kritiek heb ik nu al vaker gehoord en ik vind hem onterecht. Ik zal uitleggen waarom:
1. De reden dat veel nieuws over BlackBerry afgelopen anderhalf jaar negatief werd opgevat, was omdat er veel negatief nieuws was: BB dook in de rode cijfers, verkopen van BB10-telefoons lopen niet storm en de enige positieve noten kwamen van John Chen, die daadwerkelijk nieuw elan lijkt te brengen (zo maak ik op uit gesprekken met BB-medewerkers, die zich overigens positief toonden over onze coverage van het merk en platform).
2. Wij kiezen vaak een veel minder negatieve insteek dan andere media, als dat in onze ogen gerechtvaardigd is. Bij het uitkomen van de laatste kwartaalcijfers kopten wij
nieuws: Verkopen BlackBerry 10-telefoons blijven stabiel En Nu.nl?
Toestelverkoop Blackberry blijft kelderen . En, om andere kritiek te pareren, dit was niet '2-3 dagen na Nu.nl', maar vrijwel tegelijkertijd.
3. Wij zijn de enige grote Nederlandstalige site geweest die de BlackBerry Z30 hebben gereviewd. Centrale punt daarin?
BlackBerry 10.2 is het beste besturingssysteem als je een smartphone vooral gebruikt voor chat, mail en Facebook, dankzij de lockscreen-notificaties en de Hub. De slecht gevulde BlackBerry World, die vooral alle nieuwe en niche-apps mist, vormt voor veel mensen een struikelblok. Als update 10.2.1 uitkomt, met de mogelijkheid via bijvoorbeeld Amazon App Store of via de browser Android-apps te downloaden, is dat in elk geval voor gevorderde gebruikers geen steekhoudend argument meer.
Bovendien brengen we gewoon het voor Tweakers relevante nieuws over BlackBerry: verkopen,
updates van het OS, visie van de directeur op de toekomst en geruchten over komende BlackBerry's. In reviews staan BlackBerry's waar relevant als alternatief genoemd, zeker nu de Z10 zo in prijs is gedaald dat het voor iedereen een goed alternatief wordt. Ik moet het cijfermatig nog ondersteunen, maar mijn indruk is dat we veel, veel meer submits over Apple in de prullenbak gooien dan over BlackBerry.
Met onze coverage van niet alleen de populairste platformen iOS en Android, maar ook BlackBerry 10, Windows Phone, Firefox OS, Jolla en Ubuntu proberen we een zo compleet mogelijk beeld van de smartphonemarkt te geven - en het lang niet alleen een wereld van iPhones en Galaxy's. Dat doen we met nieuws, reviews en achtergronden.
Het zal uiteraard gebeuren dat we steken laten vallen. Ik was afgelopen weken afwezig door vakantie en in mijn plaats is er op de nieuwsredactie geen vervanger die BlackBerry op de voet volgt, en de timing van dit topic doet vermoeden dat ook dat er iets mee te maken kan hebben.
Ik kan iedereen verzekeren dat we de focus hebben en houden op alle interessante mobiele platformen - hoe klein in marktaandeel ook - juist omdat we weten dat onze lezers veelal alles willen weten. Wij waren naast de eerste met een review over de Z30 de eerste met reviews over Firefox OS, Jolla en op Android-gebied de eerste met reviews van smartphones van Oppo, Xiaomi en iOcean - merken die allemaal op moment van publicatie nog ver onder de radar van zelfs Android-fans zaten. Wie groot fan is van één bepaald platform en daarover alles leest, zal uiteraard hiaten vinden in onze berichtgeving - fouten maken is immers onvermijdelijk bij mensen die hard werken, maar we proberen het in elk geval.
Het is altijd goed om te zien dat mensen het gepassioneerd opnemen voor een platform dat in mainstream media zo weinig aandacht krijgt - en als het aandacht krijgt, gaat het vaak over de vraag hoelang het nog zal bestaan. Het toont gelukkig aan dat veel mensen zien dat er meer is dan iOS en Android - en dat is precies wat we in al onze berichtgeving willen laten zien: er is meer dan de mainstream platformen en wij zijn denk ik een van de weinige grote media in Nederland die dat aan lezers en kijkers tonen. Het is jammer als juist de grootste liefhebbers van een van de kleinere platformen dat niet inzien - wij zijn juist een van de laatste media in Nederland die zoveel aandacht geven aan BlackBerry.