GTX 770 2GB of 4GB.

Pagina: 1
Acties:

• Thaikop
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
Hey iedereen!

Mijn vriend heeft mij gevraagd om hem een nieuwe pc in elkaar te steken.

Ik ga kiezen voor een GTX 770 omdat de R9 280x toch bij velen problemen veroorzaakt? En de 780 is boven het budget, tenzij ik een leuke 2de hands vind.

Nu is mijn vraag: Welke 770? En omdat hij later graag een 2de scherm zou bijkopen, die enkel en alleen zal dienen om te kunnen gamen op het een scherm, en te kunnen browsen etc. op het ander, of ik verplicht een 4GB zal moeten kiezen of zal die van 2GB voldoen?

Alvast bedankt! :)

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-02 21:48
neem maar de 2GB versie want hij zal nooit de 4GB aan kunnen sturen door een te kleine geheugenbus ;).

Gamertag: timmie271

• Thaikop
timmie271 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 18:48:
neem maar de 2GB versie want hij zal nooit de 4GB aan kunnen sturen door een te kleine geheugenbus ;).
Hmm, dus het zal mogelijk zijn dat hij op het ene zal gamen en het andere terwijl kan surfen op het internet? Hij wilt bv. graag streamen en kan dan zo meanwhile zijn stream in het oog houden ^^

Verwijderd

Deze vraag is al vaker voorbij gekomen, lees die posts eens

http://gathering.tweakers...eyword=GTX+770+2GB+of+4GB

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38
Dat een 256-bit bus (zoals van de GTX770) geen 4 GB kan aansturen is onzin, die jammer genoeg voortdurend wordt herkauwd op dit forum.
In de meeste situaties heeft een GTX770 met 4 GB echter geen of nauwelijks meerwaarde (prestatiewinst) t.o.v. de normale 2 GB-versie. Ik schat in dat dat in jouw geval ook zo is. 2 GB is genoeg om op één scherm te gamen en op het andere te browsen, en dat zal met 4 GB niet sneller of beter gaan.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als het geheugen van hetzelfde type is (GDDR5 oid) Dan zou ik gaan voor de 4Gb versie en wel omdat de kaart dan meer textures kan opslaan en je dan op hogere kwaliteitsniveaus kan spelen.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Brilsmurfffje schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:42:
Als het geheugen van hetzelfde type is (GDDR5 oid) Dan zou ik gaan voor de 4Gb versie en wel omdat de kaart dan meer textures kan opslaan en je dan op hogere kwaliteitsniveaus kan spelen.
Het heeft alleen zin als de kaart snel genoeg is om dit dan ook op een zinvolle manier te gebruiken. In dit geval heeft het voor deze kaart geen zin. Dit is meestal het geval trouwens voor videokaarten. Een nieuwe generatie videokaarten heeft pas effectief baat bij het dubbele geheugen (of je moet al een budget kaart vergelijken met de highend versie uit dezelfde generatie).

Ik zeg niet dat veel geheugen onnuttig is op videokaarten, maar wel als je er pas wat aan hebt als de frames per seconde al inkakt zijn naar <15 fps. Dus bespaar hier op! Zelfs als de 4GB evenduur zou zijn, kan het zijn dat door lagere speeds/bandwidth de 2GB versie sneller is.

Er is trouwens niks mis mee met r9 280x / 290 kaarten hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 28-05-2014 12:02 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Tegelijk browsen en gamen heeft niets te maken met videogeheugen en meer met systeemgeheugen. De prestaties gaan bijna hetzelfde zijn met 2 of 4GB videogeheugen, of dat nu met browser is of niet want die gebruikt bijna geen videogeheugen. Denk maar eens aan pc's die alleen de gpu op de processor gebruiken, daar kun je toch ook vlot mee browsen en die hebben niet eens videogeheugen.

Zorg er in elk geval voor dat de pc minimaal 8GB RAM geheugen heeft en dan zou dat browsen en gamen geen probleem mogen zijn.

Met de R9 280X zijn bij mijn weten geen problemen, maar de GTX770 is wel wat zuiniger. Als je nu verwijst naar de huidige problemen met Wolfenstein The New Order, dat is de schuld van de engine, en de iDTech 5 engine zat tot nu toe alleen in Rage en Wolfenstein (en Doom 4 dat nog moet komen zeker?). ID heeft uiteindelijk ook de problemen met Rage voor AMD videokaarten opgelost gekregen, dus zal het met Wolfenstein ook wel eens in orde komen.

Als je dan toch zo bekommerd was om videogeheugen was je wel beter af met de R9 280X: 3GB GDDR5 en een 384 bit brede geheugenbus tegenover 2GB en 256 bit bij de GTX770.

• Thaikop
MacPoedel schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 14:09:
Tegelijk browsen en gamen heeft niets te maken met videogeheugen en meer met systeemgeheugen. De prestaties gaan bijna hetzelfde zijn met 2 of 4GB videogeheugen, of dat nu met browser is of niet want die gebruikt bijna geen videogeheugen. Denk maar eens aan pc's die alleen de gpu op de processor gebruiken, daar kun je toch ook vlot mee browsen en die hebben niet eens videogeheugen.

Zorg er in elk geval voor dat de pc minimaal 8GB RAM geheugen heeft en dan zou dat browsen en gamen geen probleem mogen zijn.

Met de R9 280X zijn bij mijn weten geen problemen, maar de GTX770 is wel wat zuiniger. Als je nu verwijst naar de huidige problemen met Wolfenstein The New Order, dat is de schuld van de engine, en de iDTech 5 engine zat tot nu toe alleen in Rage en Wolfenstein (en Doom 4 dat nog moet komen zeker?). ID heeft uiteindelijk ook de problemen met Rage voor AMD videokaarten opgelost gekregen, dus zal het met Wolfenstein ook wel eens in orde komen.

Als je dan toch zo bekommerd was om videogeheugen was je wel beter af met de R9 280X: 3GB GDDR5 en een 384 bit brede geheugenbus tegenover 2GB en 256 bit bij de GTX770.
Hmm, ik zal nog is uitgebreid een research doen over de 280 ^^

Laatste vraag; Is de Seasonic 520W genoeg of moet ik minstens 1 hebben van 600W? Want daar zijn ook weer verschillende meningen over.

Ik dank jullie allen al voor de moeite!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verbruik van de gtx770 is tegen de 200 watt full stressed (dat ga je hopelijk nooit meemaken)
Als je het dan tegelijkertijd voor elkaar krijgt ook je cpu vol te belasten (in dat scenario is de game niet meer speelbaar) dan verbruikt je daarmee pakweg 150 watt (weet niet welke cpu je hebt, weet niet of je gaat overklokken). In dit full-stressed scenario verbruik je dus 350 watt maximaal.

Conclusie, de Seasonic 520W is reeds overkill.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Met 520 W kom je makkelijk toe voor een GTX770, zelfs een R9 290 zou daar mee toe komen. Als je de optie om later SLI of Crossfire te gebruiken wilt open houden, neem je wel best 600 W of meer, want dan is 520 W krap of eigenlijk al te weinig. SLI zou trouwens wel een reden kunnen zijn om de GTX 770 met 4GB te nemen want dat kan wel snel genoeg zijn om er gebruik van te kunnen maken en dan vooral bij hogere resoluties (1440p of meer of gamen op meerdere schermen tegelijk). Maar 2 schermen hebben is dus niet gamen op een hogere resolutie als je de game toch op slechts 1 scherm weergeeft.
Pagina: 1