Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Beste Tweakers,

Even een korte schets van de situatie. Mijn moeder zet zich al jaren in voor een vereniging als bestuurslid. Deze vereniging heeft onlangs € 2.000 betaald aan een 'vriend' van een ander bestuurslid, die daarvoor een website gebouwd heeft. De vereniging was hier op het eerste gezicht blij mee, maar helaas werd al snel duidelijk dat ze er vrij weinig mee konden. Het bestuur bestaat uit behoorlijk wat oudere mensen en die moeten wel op het backend in kunnen loggen en fatsoenlijk artikelen kunnen toevoegen. Wat deze 'vriend' gedaan heeft is wat met een standaard WordPress template klooien en klaar. WordPress heeft qua backend nogal een leercurve en men snapt er intern helemaal niets van, terwijl die 'vriend' met de noorderzon is vertrokken en geen uitleg heeft gegeven. Ik vind het in feite pure oplichting, maar goed. Ik zal het diplomatiek moeten brengen want het blijft een 'vriend' van een bestuurslid...

Nu heb ik zelf wat opgezet met SilverStripe (100x simpeler backend) en phpBB (want de vereniging wilde ook een forum, maar dat zat niet eens in de prijs van die 'vriend'). Na wat spelen met de CSS etc. ben ik tot een, wat mij betreft, vrij aardig resultaat gekomen. De eerste reacties van bestuursleden die al een sneakpeak hebben gekregen vonden het er ook erg goed uitzien en zeker een verbetering t.o.v. van wat nu online staat.

Het is vrijwel zeker dat het bestuur met dit opzetje akkoord gaat en ik hier verder mee aan de slag ga, in ruil voor een bescheiden vrijwilligersbijdrage, gespreid over een aantal maanden. Tenminste, dat is mijn voorstel.

Wat belangrijk is om te vermelden is dat ik geen programmeur ben en mijn kennis van zaken gering is. Wel weet ik goed wat deze vereniging nodig heeft en heb hier ook naar gehandeld met mijn opzetje. Bovendien vind ik het ook leuk om een beetje te pielen met dit soort dingen, dus het uiteindelijk niet doorgaat dan vind ik de verloren tijd niet eens zo erg. Het gaat me meer om de ervaring en omdat ik weet dat mijn moeder van de vereniging houdt, dan om de vrijwilligersbijdrage. :P

Aangezien de vorige webmaster dus met de noorderzon is vertrokken en ook niet echt een licht was wat betreft websites bouwen gaan ze er met mij wel op vooruit, zeker omdat mijn prijs (véél) lager is en ik eerlijk ben in wat ik doe en gedaan heb voor ze.

Wat mij vraag is aan jullie: zie ik dingen over het hoofd? De bedoeling is dat ik ook voor een bescheiden bedrag per maand support bied (in de vorm van 'hoe moet dit'-mailcontact en het updaten van de software). Ik word dus in feite de nieuwe webmaster. Mijn verantwoordelijkheden heb ik voor zover ik heb gezien goed afgebakend en ik heb ook duidelijk vermeld dat ik absoluut geen fulltime programmeur o.i.d. ben, maar een simpele vrijwilliger.

Heeft er iemand van jullie wel eens eerder in deze of een vergelijkbare situatie gezeten? Wat was je ervaring?

Ik wil graag beslagen ten ijs komen en niet voor verrassingen komen te staan. :)

Vriendelijke groet,

G4H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
Wat een verhaal, terwijl er zo weinig wordt gezegd. ;)

Hoe moeten wij nu weten of je dingen over het hoofd ziet. :? Je zegt de ene keer dat je vrijwilliger bent, maar je wilt wel een maandelijks bedrag. Maar dat moet je nog wel voorstellen aan de vereniging. De hele rant op de voorgaande sitebouwer is eigenlijk ook irrelevant.

Overigens, dit hoort in WI en niet in SG.
Topic moved

[ Voor 37% gewijzigd door Señor Sjon op 27-05-2014 17:36 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat is je reden om het niet gratis te doen? Ik heb geen idee wat voor vereniging het is, hoe groot, hoe groot en funky de website is en wat je zelf in het dagelijkse leven doet, maar verenigingswerk is imo nog liefdewerk oud papier.

Jij een mooie referentie erbij, zij ook blij en no strings attached.

[ Voor 45% gewijzigd door Ardana op 27-05-2014 17:37 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

ATS

Help je ze niet van de regen in de drup? Ik bedoel: ik geloof best dat die eerdere webmaster e.e.a. op een voor de vereniging niet erg bruikbare manier heeft achtergelaten en wellicht niet heel competent was, maar jij zegt direct dat je er eigenlijk ook geen verstand van hebt. Nu is op zichzelf een site bouwen en onderhouden voor een vereniging natuurlijk een prima manier om er ervaring in op te doen, maar dat is wel een risico voor de vereniging, zeker als het geen club is die in de eigen gelederen voldoende mensen heeft die er iets mee kunnen.

Hoe lang ben jij beschikbaar om dit te blijven doen? En waarom wil je er een vergoeding voor? Ik heb ooit ook wel gewerkt aan verenigingssites. Maar dat deed ik altijd gewoon als vrijwilliger. Merk ook op: vrijwillig is nog niet vrijblijvend. Ik vind zelf dat als je hier aan begint, er ook een commitment gevraagd mag worden voor hoe lang ze op je kunnen rekenen, en hoe je e.e.a. gaat achterlaten cq overdragen.

[ Voor 12% gewijzigd door ATS op 27-05-2014 17:44 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4H
  • Niet online
@Sjon, sorry. Ik dacht dat ik het wel vrij duidelijk had uitlegd. Thanks voor het verplaatsen. :p

@Ardana
Daar zeg je wat inderdaad. Mijn gedachtegang was dat aangezien de andere persoon zo dik betaald was ik ze tegemoet zou komen door véél minder te vragen, maar op het moment dat ik het inderdaad volledig gratis doe dan is het qua verantwoordelijkheden opgelost. :o Denk dat ik dat maar doe dan, het bedrag wat ik aanvankelijk wilde vragen is toch te verwaarlozen.

Zou ik dan nog wel een vrijwilligersbijdrage moeten vragen voor het up to date houden en aanspreekpunt zijn? Ik krijg namelijk echt de titel 'webmaster' dan. Aangezien ik daar wel maandelijks terugkomend werk in heb en mijn affiniteit met de vereniging zelf nou ook weer niet zó groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:11
Eens met Ardana. De aantekening dat het "voor het leuk" is, en "no strings attached" zorgt er voor dat je met een opgeheven hoofd kan stoppen.

Dat laatste gaat namelijk een keer gebeuren, en dan is het wel zo lekker als dat kan zonder ruzie.

Overigens: WordPress een leercurve? phpBB? Wie is er verantwoordelijk voor als de zaak gehackt wordt?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4H
  • Niet online
ATS schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:42:
Help je ze niet van de regen in de drup? Ik bedoel: ik geloof best dat die eerdere webmaster e.e.a. op een voor de vereniging niet erg bruikbare manier heeft achtergelaten en wellicht niet heel competent was, maar jij zegt direct dat je er eigenlijk ook geen verstand van hebt. Nu is op zichzelf een site bouwen en onderhouden voor een vereniging natuurlijk een prima manier om er ervaring in op te doen, maar dat is wel een risico voor de vereniging, zeker als het geen club is die in de eigen gelederen voldoende mensen heeft die er iets mee kunnen.

Hoe lang ben jij beschikbaar om dit te blijven doen? En waarom wil je er een vergoeding voor? Ik heb ooit ook wel gewerkt aan verenigingssites. Maar dat deed ik altijd gewoon als vrijwilliger. Merk ook op: vrijwillig is nog niet vrijblijvend. Ik vind zelf dat als je hier aan begint, er ook een commitment gevraagd mag worden voor hoe lang ze op je kunnen rekenen, en hoe je e.e.a. gaat achterlaten cq overdragen.
Ik help ze absoluut niet van de regen in de drup, ik wil ze echt graag helpen en denk dat ik dat ook kan. Ik bedoelde dat mijn ervaring met programmeren from scratch gering is. Ik heb wel vaker wat websites op basis van opensourcesoftware gedraaid en troubleshooten e.d. wat daarbij kwam kijken is me altijd goed afgegaan. Vandaar dat ik dus ook volledig op eigen initiatief begonnen ben met een opzetje waarin ik laat zien wat (wat mij betreft) beter en logischer kan. :)
DiedX schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:42:
Eens met Ardana. De aantekening dat het "voor het leuk" is, en "no strings attached" zorgt er voor dat je met een opgeheven hoofd kan stoppen.

Dat laatste gaat namelijk een keer gebeuren, en dan is het wel zo lekker als dat kan zonder ruzie.

Overigens: WordPress een leercurve? phpBB? Wie is er verantwoordelijk voor als de zaak gehackt wordt?
WordPress heeft voor het grootste gedeelte van 't bestuur wat er nu zit een behoorlijke leercurve, zeker als er geen aanspreekpunt is. En dat laatste wat jij zegt is precies wat ik bedoel met beslagen ten ijs komen: daar heb ik dus geen trek in. 100% veiligheid garanderen is niet mogelijk, zeker als je software van anderen gebruikt. Zou het voldoende zijn als ik ze een zo up to date mogelijke versie van zowel SilverStripe als phpBB garandeer, niets meer, niets minder? Mocht het gebeuren dat de site gehackt wordt o.i.d. dan zal ik er uiteraard alles aan doen om de schade te beperken, maar ze moeten wel snappen dat ik geen wonderen kan verrichten. Vandaar ook 'vrijwilliger'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Is de kans dat zo'n forum gehackt word wel iets om rekening mee te houden? Volgens mij valt er niet zo gek veel te halen, hoewel ik uiteraard geen verdere info heb. Als je phpBB up to date houd lijkt dat mij voldoende.

[ Voor 28% gewijzigd door Smitovic op 27-05-2014 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:11
Smitovic schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 20:22:
Is de kans dat zo'n forum gehackt word wel iets om rekening mee te houden? Volgens mij valt er niet zo gek veel te halen, hoewel ik uiteraard geen verdere info heb. Als je phpBB up to date houd lijkt dat mij voldoende.
Mijn ervaring is echter dat in dat soort zaken uiteindelijk de klad raakt. En dan ís het opeens mis, maar dan ben jij wel het bokje.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Ja, je zal ook van te voren moeten aangeven dat je geen tovenaar bent. Zoals TS zelf ook aangeeft te zullen doen. Nogmaals, NSA-proof security leveren lijkt mij wat overdreven voor een kleine(?) vereniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:34

Basszje

Reisvaap!]

Zeker met phpBB :X

Maar goed wat anderen ook al zeggen. Het helpt niet echt als helemaal niemand binnen de vereniging weet hoe het allemaal werkt. Maar dat is met andere zaken ook zo natuurlijk ( Ook in het verenigingsleven gezeten :X) . En ik kan je ook al melden dat een forum geen enkele meerwaarde gaat hebben aangezien niemand het gaat gebruiken.

MIsschien moet je het nog simpeler maken met een of andere klik-klik website online-service . Het zal altijd wel een moeilijk punt blijven. Neemt niet weg dan ruim 2k toucheren van een vereniging als die je beschijft wat mij betreft gewoon oplichting mag heten. Liever een simpele pagina dan te moeilijk doen.

Je hebt nu een eerdere 'webmaster' gehad die het een heeft gedaan, jij hebt nu het ander gedaan, wat denk je dat de volgende gaat doen :+

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die zal zeggen wat voor een prutser het is en voor kwaliteit betaald moet worden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

Als ik jou was zou ik er helemaal geen geld voor vragen. Laat die vereniging gewoon de hosting etc betalen, en doe het verder gratis. Of voor de vereniging of voor je moeder. Dat is nu eenmaal vrijwilligerswerk.
Als jij als webmaster al geld zou krijgen, dan zou het bestuur, de koffiejuffrouw en de rest dat ook moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:34
Ik heb dit al zo enorm vaak gezien. Telkens weer wordt er een kapitaal (aan ontwikkeling en dure hosting) gestoken in een nieuw iets wat 'beter en eenvoudiger' is en uiteindelijk voldoet het niet (joh!), wordt het niet gebruikt (joh!) of bloedt het beheer dood (joh!). Dit wordt dan gevolgd door een nieuwe cyclus.

In de laatste cases hebben we het tegen kunnen houden, een dure offerte weten te stuiten, en het tot kleine aanpassingen aan het bestaande systeem kunnen beperken. Dat bestaande systeem: een service voor clubwebsites genaamd clubwebware. Niet geweldig, maar de basis zit erin en het wordt extern beheerd dus geen gezeik met neefjes en kennissen. Helaas vereist het wel enige mate van leercurve en affiniteit, maar dat moet met elk systeem. Kan of wil niemand in de vereniging / bestuur dat opdoen dan moet je zo'n website gewoon niet willen hebben.

1e of 2e partijen betalen in een vereniging is per defnitie vragen om ellende. Voor hen moet je het beperken tot bewijsbare kosten. Met 3e partijen kun je een zakelijke overeenkomst aangaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 28-05-2014 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHankey
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-02-2022
Ik heb ook wat 'dingetjes' geregeld voor een vereniging met voornamelijk 50+ers/senioren. Je kan het beste niets er voor vragen en het gewoon als vriendendienst doen. Die mensen zullen dan op hun beurt zich ook weer inzetten om jou een stapje verder te helpen. Je moet zelf de afweging maken of je daar iets aan hebt.

M.b.t. die site kun je er op rekenen dat ook jouw simpelere systeem weinig anslusch gaat hebben bij de oudere doelgroep. Elke knop is voor hun weer een nieuw obstakel, hoe simpel jij het ook denkt te hebben ingericht. Het feit dat je een topic start op t.net maakt je ten aanzien wat deze groep mensen al een expert en digitale guru. Deze generatie digibeten ziet gewoon simpelweg de verbanden niet tussen UI elementen. Voor hen is word ui totaal iets anders dan powerpoint ui totaal iets anders dan excel ui. Ze hechten er blijkbaar ook weinig prioriteit aan, en de leercurve is er toch wel. Ik zou als ik jou was de site laten voor wat het is en een handleiding schrijven om met de ipad app naar WP te posten. Zo breng je het directielid ook niet in discrediet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook ooit iets voor een vereniging gedaan ... laat ik het zo stellen:

het gemiddelde lid is "qua computers" nog net niet te dom om te poepen (meeste boven > 40 jaar oud). Joomla was veeeel te lastig, ik bedoel een nieuws bericht plaatsen / aanpassen is natuurlijk echt rocket sience. Het is ongeveer net zo moeilijk als een bericht op dit forum plaatsen ... maargoed _O-

Het beste kan je gewoon een gerenommeerd internet bedrijfje nemen, maar dat jij (iemand die meer weet van computers dan waar de aan knop zit) betrokken blijft bij de opzet / uitvoering. Anders krijg je dat boven genoemde mensen zich ermee willen bemoeien en dus zonder verstand van zaken de boel vertragen / frustreren. Ze mogen natuurlijk wel inbreng hebben maar iemand met verstand van zaken moet filteren richting het eind bureau die de uitvoering doet.

En gewoon helder stellen dat onderhoud / aanpassingen (buiten plaatsen van nieuws etc.) gewoon uurtje factuurtje is via dat internet bureau. Als de boel dus weer gehacked is om wat voor reden dan ook kan je bij dat bureautje aankloppen (anders sta je zelf te zweten in de vakantie om de boel weer aan de praat te krijgen .. veel succes :+ ).

Hebben ze er geen geld voor over ? Prima, dan krijgen ze via via via via een beunhaas pruts site (pro tip: niet mee bemoeien :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wat moeten die mensen met een website als ze er niks van snappen? De 'vriend van' een bestuurslid is natuurlijk net zo verstrengeld in belangen als het 'zoontje van' een bestuurslid.

Overigens kan je het bestuurslid aanspreken op die vriend. En anders gaan ze zelf maar wat leren, de meeste senioren hebben aardig wat tijd om handen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:57:
[...] En anders gaan ze zelf maar wat leren, de meeste senioren hebben aardig wat tijd om handen. ;)
Pfff wat denigrerend :N

Maar ik zou de opdracht:
• Of serieus maken en dan lever je een nette website op met uitgebreide handleiding en leg je alle functionaliteit en nazorg (support) heel goed vast in een contract. En daar betalen ze dan ook voor.
• Of je legt vast dat je het op basis van best practice bouwt zonder enige garantie. Maar lever dan wel het complete beheer op (alle wachtwoorden die ze nodig hebben), zodat, mocht jij geen zin meer hebben, ze iemand anders kunnen zoeken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niks denigrerend. Als ik kijk naar bv mijn ouders (70) dan hoeven ze niet meer te werken en zijn ze aan het leren hoe ze met tablets, laptops en smartphones om moeten gaan. Een volgende stap kan dan zijn om een simpele site zelf bij te houden als ze over het eerste koudwatervrees heen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 09:02
Waarom is er gekozen voor SilverStripe en phpBB?
Naar mijn idee heb je ze van de regen in de drup geholpen...

Had die tijd dat jij besteed hebt gestoken aan uitleggen, want Wordpress is al erg makkelijker. Ipv weer een nieuwe website maken waarvan ze ws net zo weinig gaan (of willen) begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-09 14:11
Volgens mij wil de vereniging juist een webmaster. Of je nu TYPO3 /JOOMLA/ WORDPRESS/ SILVERSTRIPE/ COUCHCMS of wat dan ook gaat gebruiken, het probleem is dat de mensen van de vereniging het domweg niet willen snappen hoe een CMS werkt, waardoor je altijd de sjaak bent qua nazorg.

Mijn inziens heb je eigenlijk 3 keuzes:
1. Doorbaggeren met de huidige site en Webmaster spelen
2. Tijd en energie in een nieuwe site stoppen en Webmaster spelen
3. De opdracht teruggeven

Persoonlijk kies ik, tenzij de site echt gewoon waardeloos is, tussen de opties 1 + 3. Wordpress kan je bijvoorbeeld al enorm goed aanpakken met bijvoorbeeld templates, en gefaseerd layoutwijzigingen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 19:19
Ik begrijp hier niets van. De leercurve van Wordpress is echt niet zo stijl (neit veel stijler dan andere CMS systemen). Volgens mij is er gewoon helemaal niemand met kennis, dan zullen ze een vrijwlliger nodig hebben dit wél kennis heeft: jijzelf bijvoorbeeld. En dan maakt het toch niet zoveel uit welk systeem het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4H
  • Niet online
Dag beste Tweakers,

Heb jullie input meegenomen en heb onlangs vergaderd over de toekomst van de vereniging op het internet.

Daaruit bleek dat men niet eens een beetje weet wat nou de bedoeling is. Er werd al gesproken over de kleur van de website en waar alles moest, terwijl nog niet eens duidelijk was wie de artikelen nou ging plaatsen (frappant, want de huidige website was er dus al... --> daar deed men dus überhaupt al vrij weinig mee). Een ander vond weer dat systeem X superieur is aan systeem Y, terwijl de ander 'van opput werk' weer met systeem Z werkte en dat graag wilde. En oh ja, we moeten ook nog op Facebook! Dit ging zo een uur of 3 door, dus ik was er na de vergadering wel aardig klaar mee.

Ik heb er netjes voor bedankt en heb ze succes gewenst bij het vinden van een oplossing. Er is nu niets veranderd (website is hetzelfde gebleven en heb niets aangepast), behalve dat ik de dialoog weer op gang heb gebracht. Toch nog iets goeds gedaan, lijkt me zo. Zij zijn weer aan het praten, en ik ben weer een ervaring rijker. :)

[ Voor 3% gewijzigd door G4H op 12-06-2014 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkjobse schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 09:52:
Ik begrijp hier niets van. De leercurve van Wordpress is echt niet zo stijl (neit veel stijler dan andere CMS systemen). Volgens mij is er gewoon helemaal niemand met kennis, dan zullen ze een vrijwlliger nodig hebben dit wél kennis heeft: jijzelf bijvoorbeeld. En dan maakt het toch niet zoveel uit welk systeem het is.
Maar wellicht is de leercurve wel steil? :/

Lijkt me een goede oplossing TS! Dit soort zaken moet je enkel willen als je zelf veel hart voor de vereniging hebt en bereidt bent veel tijd erin te stoppen zonder vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Goed besluit. Dit is een can of worms en daar kan je alleen meer veel tijd in verliezen en nog een schop na krijgen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chayan71
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
*knip spam voor eigen website*

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 08-09-2015 09:10 ]

Pagina: 1