Nas voor Raspberri Pi

Pagina: 1
Acties:

• Sjoorr
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-12-2025
Sinds een tijdje heb ik een Raspberri Pi maar nog zonder Nas.
Ik heb verschillende mappen op mij (windows) pc gedeeld alleen loop ik steeds
vaker tegen het probleem aan dat films, vooral de 15Gb+ films haperen..

Ik heb wat rondgevraagd en veel mensen vertelden mij dat het delen met een NFS share vele malen sneller is dan een windows share.

Nu wil ik dus een Nas gaan aanschaffen die niet perse heel veel mogelijkheden hoeft te hebben.
Het enige wat voor mij belangrijk is, is dat ik vloeiend kan streamen naar mijn Raspberri Pi

En maakt het dan nog uit wat voor soort harddisk ik in de nas plaats?
Moeten dit bijv. snellere Western Digital disks zijn of merk je dat verschil niet in dit geval?

Alvast Bedankt!

[ Voor 30% gewijzigd door Sjoorr op 27-05-2014 15:59 ]

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-01 23:51
NFS heeft misschien een betere performance, maar ik ben (bij het afspelen van films) via SMB ook nog nooit problemen tegen gekomen. Het protocol is m.i. snel genoeg voor video, ook bij hoge bitrates.
Een NAS om je films op te zetten is een prima idee maar ik betwijfel of je daarmee de problemen oplost.

De Raspberry Pi heeft volgens mij slechts 100mbit lan en daarmee zou je bij hoge bitrates in de problemen kunnen komen. Verder is de Pi natuurlijk geen snelheidsmonster maar ik weet niet of dat ook de oorzaak kan zijn. Mischien dat een ervaringsdeskundige daar meer over kan vertellen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:02

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het zou mij verbazen als een RP in staat is om full hd content af te spelen.

Dat zou moeten kunnen en de zwaarste full hd bitrates zijn rond de 40 Mbit, dus 100 mbit zou genoeg moeten zijn.

Maar het bestandsformaat kan nog wel een issue zijn.

Vrijwel alle NAS apparatuur ondersteunt NFS en NFS is vaak wel efficienter / sneller dan SMB. Dus mogelijk dat dit helpt.

Speel films eerst eens af vanaf een USB 2 harde schijf. Als dat al niet werkt, weet je zeker dat NFS niet gaat helpen.

Relevant: http://www.raspberrypi.or...opic.php?t=12359&p=133476

[ Voor 86% gewijzigd door Q op 27-05-2014 17:08 ]

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 14:26
Voor de R-Pi maakt het niet zo heel veel uit wat voor nas je gebruikt. Kijk wel uit naar de overige mogelijkheden en de prijs. Mijn ervaring is dat de huidige nas-sen goed en snel genoeg zijn voor streaming naar de R-Pi, ook in full-hd. Een snellere nas gebruikt vaak meer electriciteit...

Wat wel uit maakt is het te gebruiken protocol. Voor OpenELEC kan dlna, smb en nfs gebruikt worden waarbij ik zelf de voorkeur heb voor nfs, daarna smb (windows shares) en pas in uiterste nood dlna (media sharing)

Voor de te gebruiken schijven: hou het redelijk. Er zijn speciale schijven voor in nas-systemen. Dat is speciaal voor nas-systemen met meer dan 2 (liever 4 of meer) schijven en dan alle schijven in een raid-configuratie. Je kan ook gewone zuinige disks gebruiken. Snelle disks hebben in de meeste huis-tuin-en-keuken nas systemen geen voordeel, maar worden vooral veel warmer en verstoken veel meer electriciteit: dus wel een nadeel.

• Sjoorr
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-12-2025
Bedankt voor de reacties!

Ik ga het vandaag even proberen met de usb harddisk!
Ook heb ik een Qnap TS119P+ weten te bemachtigen, dus hier ga ik ook even mee aan de slag.
Ben heel erg benieuwd of het verschil gaat maken.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:48

Croga

The Unreasonable Man

Mijn ervaring is dat de Pi voor sommige bestandsformaten gewoon ontoereikend is. Zeker als de compressie veel vraagt van de processor gaat de Pi het niet meer trekken.
Ik heb m'n Pi in de huiskamer ondertussen vervangen door een "volwaardige" PC zodat ik gewoon weer alles zonder haperen kan afspelen. De Pi's in de twee slaapkamers laat ik wel in stand omdat ze alsnog 90% van alles wat ik wil zien kunnen afspelen.

Overigens is het ook eenvoudig na te gaan waar het probleem ligt. Als films regelmatig moeten bufferen ligt het aan de toevoer. Als ze simpelweg haperen (geen vloeiend beeld) ligt het aan de processing power. Dat laatste ga je nooit met een NAS oplossen.
Pagina: 1