Stabiele en efficiënte PC voor Foto/Video bewerking

Pagina: 1
Acties:

• Kesasar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-02 03:56
• Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Mijn vader is een foto enthousiast en gaat binnenkort de overstap maken van een Canon APS-C naar een Canon Full frame camera met de mogelijkheid tot het opnemen van full-hd video. Zijn computer wordt op dit moment voornamelijk gebruikt voor fotografie en nog in mindere mate voor videobewerking, maar het is te verwachten dat de videobewerking ook een vast onderdeel van de PC activiteit gaat worden. Programma's die gebruikt gaan worden zijn onder andere Adobe Photoshop (waarbij CS5 en CS6 soms naast elkaar draaien), Adobe Premier Pro, software voor het importeren en exporteren van foto en film bestanden, een internetbrowser waarin meerdere tabs zijn geopend en af en toe een first person shooter (van nieuwere games is dat vaak alleen de single player, van oudere games zoals L4D2 en COD4&5 de multiplayer - het systeem hoeft dus absoluut niet gericht te zijn op het spelen van zware games of het verkrijgen van veel fps).

Duidelijk mag zijn dat de PC eigenlijk altijd gebruikt wordt voor multitasking: het importeren, exporteren en bewerken gaat vaak tegelijk, waarbij er vaak ook nog internet geopend wordt (meerdere tabs) of een spelletje gedaan wordt. Daarbij is er behoefte aan voldoende schijfruimte voor het archiveren van projecten.

• Wat mag het systeem gaan kosten?

Vanwege de mogelijkheid tot grote fluctuaties heb ik nog geen kosten ingecalculeerd. Ik verwacht wel dat de desktop tussen de 700 en 1000 euro zal gaan kosten (richtprijs), exclusief de monitor. Als een bepaalde keuze een significant (merkbaar) voordeel oplevert kan daar iets (10-15%) overheen gegaan worden.
De componenten worden door mij zelf geassembleerd.

• Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Alleen de Logitech Webcam. Het AMD systeem uit 2011 zal vervangen worden door een Intel systeem. Heb nog wel even gedacht aan de Lian-Li case of de opslagmedia, maar alles mag aangepast worden op de wensen van mijn vader.

• Wat denk je allemaal nodig te hebben?

- Voorlopige lijst (discussieerbaar):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590S Boxed€ 169,50€ 169,50
1Asus TUF SABERTOOTH Z97 MARK 2€ 143,51€ 143,51
3Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 64,89€ 194,67
1Corsair Carbide 330R€ 72,95€ 72,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 121,90€ 121,90
2Samsung SH-224DB Zwart€ 12,97€ 25,94
1Corsair HX650W€ 80,01€ 80,01
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 959,38

- Verder zijn er de volgende componenten nodig:

#ProductOpmerking
1xVoedingGold efficiency, degelijke condensators etc.
1xPrimaire Schijf (SSD)Zit te denken aan een Crucial M550
3xOpslagmediaData, Foto Archief en Video Archief
1xMoederbord Minimaal 6 SATA aansluitingen - OC en/of SLI niet nodig
1xProcessor - IntelMogelijkheid tot OC is niet nodig
1xProcessor KoelerVoorkeur voor een zo passief mogelijk (groot) blok
1xGeheugenIk twijfel of 16GB een merkbaar voordeel heeft over 8GB
1xVideokaartGeen voorkeur
1xMultimedia toetsenbord en muisLiefst multimedia toetsen en USB hub op het toetsenbord
1xSD/CF Card Reader (USB 3.0)Iets als een Sandisk ImageMate All-in-One

• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Door de tijd heen heb ik een (grotendeels irrationele) voorkeur gekregen voor merken als Corsair, Logitech en Samsung. Kwa opslag wil ik van de nu gebruikte Samsung Spinpoints overstappen naar Toshiba schijven. Ik las dat de Deskstar 7K3000 een schijf was met een hoge betrouwbaarheid en de Toshiba DT01ACA300 en PA4293E-1HN0 gebasseerd zijn op deze schijf.

• Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

De desktop moet in ieder geval weer drie jaar de komende tijd weer meekunnen (future proof) en gebouwd worden op energie efficiëntie (zuiniger). Daarbij moet de desktop stabiel draaien op een enkele videokaart en zullen overclock mogelijkheden nooit gebruikt worden. Het systeem moet natuurlijk voldoen aan alle eisen, inclusief zaken zoals voldoende SATA en USB connectoren op het moederbord en het liefs zonder dat het overkill wordt. Ook mag de keuze voor de case duidelijk maken dat als het kan, de desktop zo stil mogelijk mag zijn.

:) Alvast bedankt voor alle input!

[ Voor 12% gewijzigd door Kesasar op 27-05-2014 17:15 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Mooie uitgebreide openingspost, maar wat had je zelf al in gedachte? Het is verplicht zelf met een voorzetje te komen door middel van de Handleiding Pricewatch. Als je je eigen lijstje punt voor punt langsloopt en de populairste artikelen uit de Pricewatch kiest, kom je al een heel eind. Ook een kijkje nemen in andere topics met soortgelijke vraagstellingen helpt erg!

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 27-05-2014 15:55 ]

• Kesasar
br00ky schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 15:52:
Mooie uitgebreide openingspost, maar wat had je zelf al in gedachte? Het is verplicht zelf met een voorzetje te komen door middel van de Handleiding Pricewatch. Als je je eigen lijstje punt voor punt langsloopt en de populairste artikelen uit de Pricewatch kiest, kom je al een heel eind.
Dat is erg lastig, omdat ik er op een gegeven moment niet meer uit kwam. Wat betreft processor zat ik te denken aan een i5-4590s, i5-4679k (al is deze wel overclockbaar, dus ik vraag mij af of het een meerwaarde heeft), of de i7-4790 (waar ik twijfel over het voordeel van i7 over i5). Een bijpassend bord vinden vond ik een lastige opgave. Ik heb gezocht op chipset en zelfs dan zijn er te veel opties. Vandaar de tabel met opmerkingen en het richten tot de community door middel van dit forum.

Daarnaast kan ik wel de standaard bestbuy lijstjes pakken, maar ik vraag mij af in hoeverre dit aansluit op de behoefte van mijn vader. Momenteel werkt hij met een AMD X4, 8gb Corsair Dominators en een Sapphire HD 5770. De AMD zal vervangen worden door intel, ik weet niet of een herhalingskeuze voor de Dominators een goede keuze is en ik ben al helemaal niet up-to-date wat betreft de huidige videokaarten.

Als het echt verplicht is om mijn huidige lijstje (3 producten) uit te breiden, zal ik dit zo snel mogelijk doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Kesasar op 27-05-2014 16:02 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Daar zijn dus de andere topics voor. Je hebt zo te zien het DAA goed doorgenomen, en daar staat ook in dat een eigen voorstel verplicht is.
Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze. Niemand is geboren met die kennis; neem andere topics door, kijk naar de BBG en lees reviews. Zo leer je er zelf ook het meeste van.
Je kan zelf zien hoeveel nieuwe topics er per dag worden aangemaakt en Tweakers blijft een groep liefhebbers die hun tijd er in steken. Datzelfde wordt dan ook verwacht van posters, hoe mooi de OP ook is :).

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Aardige begin build.

CPU: de S versie zou ik niet nemen, die is extra zuinig en niet erg interessant in dit systeem. Je kunt beter voor de gewone pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed kiezen.

Mobo: ik neem aan dat je deze hebt gekozen ivm 6x SATA. Is dat echt nodig, 2 branders en 3 interne drives? Ik heb even geen berekening voor me maar ik denk dat je 70 euro kan besparen op het moederbord door 1 brander weg te laten (die zie je sowieso bijna niet meer in builds terugkomen) en 1 HDD extern te nemen. Om nog een beetje te kunnen gamen zal er nog een GPU in moeten, dus je moet ergens op besparen.

Koeler is prima.

Afhankelijk of er nog een GPU inkomt heb je op dit moment meer dan zat aan een 400w voeding, komt die er nog wel in, dan is ~520w aan te raden. Met een Seasonic of XFX zit je in ieder geval goed qua condensatoren.

SSD kan je ook eventueel kiezen voor de M500, die zijn een stuk goedkoper.

16GB RAM kan prima zijn. Je kan het ook proberen met 8 (scheelt toch een aardige duit). Blijkt dat re weinig, kan je altijd bijsteken.

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 27-05-2014 18:27 ]

• Kesasar
br00ky schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 18:22:
CPU: de S versie zou ik niet nemen, die is extra zuinig en niet erg interessant in dit systeem. Je kunt beter voor de gewone pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed kiezen.

...

Mobo: ik neem aan dat je deze hebt gekozen ivm 6x SATA. Is dat echt nodig, 2 branders en 3 interne drives? Ik heb even geen berekening voor me maar ik denk dat je 70 euro kan besparen op het moederbord door 1 brander weg te laten (die zie je sowieso bijna niet meer in builds terugkomen) en 1 HDD extern te nemen. Om nog een beetje te kunnen gamen zal er nog een GPU in moeten, dus je moet ergens op besparen.
Hartelijk dank voor de reactie. Is de i7-4790 een betere keus ten opzichte van de i5? Als ik de processoren vergelijk zie ik dat een i7 enkel HT als voordeel heeft boven de i5, maar is zoiets rendabel in deze build?
Mobo komt uit een vergelijking tussen diverse borden, maar ik zie werkelijk door alle opties en mogelijkheden niet welk bord aansluit op de behoeftes in deze build 8)7 en dan heb ik alleen nog gekeken naar full atx bordjes. Als ik van een ding gek word, is het wel mobo keuze.
Ik zal eerst voor 8GB geheugen gaan zoals jij aanraadt. In de huidige PC zitten Corsair Dominator bankjes, hebben die een significant voordeel op het gekozen geheugen in de nieuwe build?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Photoshop kan wel hyperthreading gebruiken. Of het een meerwaarde is voor je vader is de vraag.

Ik heb even tussen de moederborden zitten kijken, en 6xSATA is wel prima te doen voor weinig geld, dus vergeet het verhaal met die externe HDD.
Ik kom op bijv. zoiets uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 168,50€ 168,50
1ASRock H97M Pro4€ 71,24€ 71,24
3Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,50€ 208,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,97€ 12,97
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,95€ 46,95
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 762,11

CPU: nieuwe Haswell refresh, zelfde als jij hebt gekozen maar dan de normale versie.
Moederbord: basic bordje met 6xSATA, meer dan voldoende voor je wensen.
HDD: 3x 2TB, ik neem aan dat al die opslag ook echt nodig is.
Case: zo gelaten.
CPU koeler: zo gelaten.
RAM: 8GB low profile, lage voltages, strakke timings.
DVD brander: tja, 1 is tegenwoordig al veel. Alles gebeurt eigenlijk online of met usb sticks.
Voeding: mooie Seasonic voeding. Eventueel kan je kiezen voor een duurdere gold.
SSD: lekker ruim, stuk goedkoper dan de M550.

GPU ontbreekt voorlopig nog. Wat voor monitor is er momenteel en is medium/high kwaliteit goed? Dan hebben we een idee welke GPU zou kunnen passen.

• Kesasar
Heeft het zin om in deze build naar de i7-4790 te kijken in plaats van de i5-4590? Als ik ze vergelijk dan is de i7 natuurlijk een stuk sneller, maar of het ook rendement oplevert in het systeem? Wellicht voor een 'future-proof build'?

Waarom is er gekozen voor Seagate schijven? Ik heb laatst juist een review gelezen dat Hitachi de meest betrouwbare schijven produceerde, maar ook de minst zuinige. Daarbij komt dat Hitachi is overgenomen.
Een aantal jaar geleden waren veel mensen nog enthousiast over de Samsung Spinpoint schijven. Heeft Seagate een bepaald voordeel?
Bron: https://tweakers.net/nieu...jn-het-betrouwbaarst.html

Ik ben verder niet echt een fan van moederbordjes van MSI, ASRock en (als ze nog bestaan) ECS/Elitegroup. Wel van Asus en Gigabyte. Maar dat is puur op persoonlijke ervaring gebasseerd.

Ook had ik de M550 gekozen omdat die in de vergelijkingen flink voordeel haalt op de M500. Seasonic Powersupplies ben ik benieuwd naar. Ik heb gelezen dat de HX lijn van Corsair uit dezelfde fabriek komen van CWT (Channel Well Technology). Als dat zo is kan ik gaan kijken naar het prijsverschil op dezelfde kwaliteit.
Bron: http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm
Bron 2: http://whirlpool.net.au/wiki/psu_manufacturers

Ik heb in het volgende lijstje ook de monitor en een GPU geplaatst. Als het mogelijk is zou ik graag feedback willen op dit lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 168,50€ 168,50
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 86,04€ 86,04
1Gigabyte GV-N760OC-2GD (rev. 2.0)€ 212,95€ 212,95
1Dell P2414H€ 192,95€ 192,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,97€ 12,97
1Corsair HX650W€ 80,01€ 80,01
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie