Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoviper
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 13:04
Beste Mede Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn zelfgebouwde systeem: De PC start niet op tenzij CMOS gereset word.

Even een nadere uitleg en situatieschets:
1. Indien de pc wordt ingeschakeld (nadat deze uit is geweest) werkt de pc perfect;
2. Indien de pc wordt ingeschakeld (nadat de stekker uit het stopcontact is geweest) werkt de pc niet meer. De pc start kort op, circa een halve seconde, waarna de pc weer uitschakeld, vervolgens start de pc weer kort op, waarna weer uitschakeld enz enz. De 'loop' lijkt continu;
3. Indien na stap 2 de CMOS gecleard wordt is het probleem weer weg.
4. nadat ik stap 3 uitvoer start de pc (na Hardeschijfmode weer op Raid) correct op (stap 1) totdat ik de stroom weer verwijder....

Een vreemd probleem. Mijn eerste idee: Voeding of misschien moederbord;

Wat heb ik gedaan:
1. Verwijderen van alles, waarna ik de processor en 1 geheugen bankje heb terug gezet en voeding aangesloten, probleem bleef. Ook met een ander een geheugenbankje en andere voeding bleef het probleem.
2. BIOS gereset;
3. 2de BIOS geactiveerd;
3. BIOS geupdate (lukt niet: meest recente bios);
4. Moederbord controleren op bolle/slechte condensatoren;
5. Systeem gecontroleert op kortsluitingen.

Het probleem doet zich dus voor bij het moederbord of de processor is mijn idee:
Het betreft het volgende moederbord en processor: Asrock Z87M OC http://tweakers.net/produ...rock-z87m-oc-formula.html Formula en Intel I7 4770K.

Hebben jullie enig idee wat het probleem kan zijn? Is het Hardware of Software matig. Als jullie nog ideeen hebben hoor ik het graag. Anders wordt het waarschijnlijk het moederbord vervangen....

Bedankt alvast!

Groet,
Henko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

batterijtje leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 15:39
Dit hier boven denk ik ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-09 19:51

Nemesizz

Untouchable

Gebruikt je geheugen het XMP profiel of 'default' SPD?

Sommige moederborden kunnen problemen geven met XMP profiel (dan 'denkt' de PC dat er een instabiele overklok is of iets dergelijks).

Kun je altijd even checken.

CMOS batterijtje denk ik eigenlijk niet, want dan zou die na een CMOS reset ook niet goed doen...immers, de batterij zou dan leeg zijn. Voeding is mogelijk, maar dan zou ik het raar vinden dat er een CMOS reset nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoviper
Bedankt voor de reacties! :)

Ik gebruik het 'Default' profiel -> alle biosinstellingen zijn standaard (na CMOS reset).
De processor draait eveneens op stock.

Batterijtje leeg ging ook al een keer door mijn gedachten (next to nieuw batterijtje). Maar waarom zou de PC dan niet opstarten?
Ik ga binnenkort een nieuwe batterij halen... Dat zijn de kosten niet en wie weet helpt het...

[ Voor 8% gewijzigd door Henkoviper op 28-05-2014 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoviper
Bisobatterij vervangen... Nog steeds het zelfde probleem. Nog andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoviper
UPDATE:

De pc is compleet uit elkaar geweest waarbij het moederbord op afstandhoudertjes in een doos stond en enkel processor en moederbord aangesloten: nog steeds zelfde probleem (enkel aangesloten moederbord, processor en voeding)...

Dus: moederbord of processor zorgt voor het probleem...

Iemand ideeen (behalve geld uitgeven aan een van beide?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scratcher
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03-2024

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

Misschien een stomme vraag maar zijn dat nieuwe spullen of (van meerdere eigenaren) 2e hands?
Indien 2e hands zou ik eens de BIOS settings naar default settings zetten. Misschien dat de vorige eigenaar van alles gewijzigd heeft wat voor jouw configuratie dan weer niet werkt.

Intel Core i7-7700K @stock | MSI Z270 Gaming M7 | MSI GTX1080 Gaming X 8G | Corsair DDR4 Vengeance LED 2x8GB 3200 Blue | Samsung 850 Evo 250GB SSD | Crucial MX300 525GB SSD | Corsair RMx Series RM750x | Cooler Master MasterLiquid Pro 280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoviper
Bedankt voor je reactie!

Bios heb ik al gereset naar default (en ook andere profielen). Dit haalt niets uit. Moederbord en processor zijn nieuw door mij aangeschaft (half jaar geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scratcher
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03-2024

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

Heb zelf ook ooit zo'n soortgelijk probleem gehad en toen bleek dat de voeding toch net iets te zwak was. Gelukkig kon ik hem nog omruilen voor een zwaardere waarna het probleem voor goed opgelost was. Anders dan alles dat al genoemd is hier zou ik het ook zo gauw niet weten.

Intel Core i7-7700K @stock | MSI Z270 Gaming M7 | MSI GTX1080 Gaming X 8G | Corsair DDR4 Vengeance LED 2x8GB 3200 Blue | Samsung 850 Evo 250GB SSD | Crucial MX300 525GB SSD | Corsair RMx Series RM750x | Cooler Master MasterLiquid Pro 280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoviper
De voeding heb ik, naar aanleiding van jouw bericht, nog eens getest op een vergelijkbaar systeem ,daarnaast had ik al een andere voeding op het systeem aangesloten met zelfde problemen. Helaas mocht het niet baten --> Conclusie Moederbord of Processor. Ik ga maar een 'processortje' aanschaffen om te testen welke van beide het probleem veroorzaakt.

Een van mijn gedachten: kan een brakke bios dit veroorzaken?
Pagina: 1