i2500k onvoldoende bij high end gaming?

Pagina: 1
Acties:

• Dellmorte
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-10-2025
Beste Tweakers,

Na een aantal dagen testen heb ik wat vragen.

Ik ben in het bezit van het onderstaande systeem.

Waar ik me aan erger is dat ik bij crysis 3 en Watch Dogs niet het bepaalde fps haal.

Ik moet er wel bij melden dat ik bij beide games alles op maximaal zet en al er een extra optie geactiveerd kan worden dit aan staat. AA gebruik ik TXAA4x of MSAA8x (1920x1080 is de gebruikte resolutie)

Nu behaal ik bij Crysis 3 een fps van rond de 80 max maar op zware momenten soms wel 20 tot 25 fps :S

Bij watchdogs is het hellemaal drama. dan zit ik rond de 60 max en als ik een hoge snelheid behaal met een auto dropt hij tot wel zo'n 15 fps :S

Als ik in het taakbeheer mijn processorgebruik bekijk zie ik dat bij crysis 3 en watch dogs de proccesor enorm hoog is. watchdogs is het soms wel bijna 100%!

Ook heb ik ter vegelijkiing tomb raider 2013 nog even getest met het processorgebruik om te vergelijken en ook daar zie ik het varieren van 60% t/m 80% processorverbruik en het taakbeheerscherm. wel moet ik melden dat ik bij deze game 100+ fps behaal als ik alles volluit plaats dus.

Nu is mijn grote vraag of ik ineens 60 fps gemmiddeld ga behalen met bijv een i7 4770k. dit lijkt mijn zo stug omdat de GPU de key is in gaming. en ook omdat tombraider ook veel actieviteit laat zien bij de processor maar toch een 100+ fps behaal.

Last but not least zie ik dat watchdogs tot net over de 7gb van mijn geheugen gebruikt!

Ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen. want als ik online naar benchmarks kijk tussen een i5 en i7 de verschillen op 1920x1080 zon 1 t/m 3 % zijn in de fps performance.

Alvast bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock P67 Extreme4 Gen3€ 0,-€ 0,-
2EVGA GeForce GTX 780 Superclocked 3GB ACX Cooler€ 440,50€ 881,-
1Western Digital Caviar Black WD2002FAEX, 2TB€ 137,99€ 137,99
1Xigmatek Elysium€ 0,-€ 0,-
1Noctua NH-D14€ 63,-€ 63,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 67,04€ 67,04
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Professional Gold AX850€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.149,03

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:55
Volgens mij ga je geen grote verschillen zien met een nieuwe processor. Die 2e generatie i7's zijn best nog competitief. Meeste games zijn ook GPU bound.

• Dellmorte
Als ik overal benchmarks bekijk zie ook totaal geen verschil.

Maar wat verklaart die FPS resultaten en CPU gebruik dan bij het taakbeheer van deze games.

Coinminer is al uitgesloten. in het verleden wel is gehad maar dan zag je dat bij het idle staan van de PC.
manzonderdas schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 15:13:
Volgens mij ga je geen grote verschillen zien met een nieuwe processor. Die 2e generatie i7's zijn best nog competitief. Meeste games zijn ook GPU bound.

Verwijderd

Misschien heb je last van een brakke sata controller?

i5-2500K presteert waar ondermaats / 1 core performance

Aangezien je mobo ook gebruik maakt van een P67 chipset, zou dit het probleem kunnen zijn.

• Dellmorte
Hoe kom ik hier achter?

Heb namelijk geen onderdelen waar ik mee kan testen.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 15:47:
Misschien heb je last van een brakke sata controller?

i5-2500K presteert waar ondermaats / 1 core performance

Aangezien je mobo ook gebruik maakt van een P67 chipset, zou dit het probleem kunnen zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk of je bord een B3-revisie is of niet. Er werd destijds best duidelijk bijgezet als het om een B3 ging, dus lastig moet dit niet te achterhalen zijn.

• Dellmorte
als ik een benchmark draai met AIDA64 CPU Queen kom ik er dan ook snel genoeg achter of die nog goed werkt toch?
TERW_DAN schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 16:40:
Kijk of je bord een B3-revisie is of niet. Er werd destijds best duidelijk bijgezet als het om een B3 ging, dus lastig moet dit niet te achterhalen zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met een benchmark kom je er niet achter of je een B3 hebt of niet, al zal het wellicht wel gewoon in de systeemspecs staan.
Een B2rev hoeft niet direct een trager systeem te betekenen, het kan alleen wijzen op mogelijke problemen.

Een benchmark draaien zal je wel een indicatie geven die je kunt gebruiken om je CPU met andere 2500s te vergelijken.

• Dellmorte
Zal ik zo ff nakijken.

maar als die sata-controller niet goed werkt dan zal toch 1 van de cores niet meer moeten werken?

Alle vier werken gewoon volledig.

Is ook geen stuttering. je ziet echt dat bij zware momenten in de game het probleem ontstaat. Ik begin zelf erg te twijfelen of bij de games zoals crysis 3 en watchdogs de i2500k toch een bottleneck kan vormen als je alles voluit plaatst in de settings.

Of heb ik dit nou mis?
TERW_DAN schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 16:46:
Met een benchmark kom je er niet achter of je een B3 hebt of niet, al zal het wellicht wel gewoon in de systeemspecs staan.
Een B2rev hoeft niet direct een trager systeem te betekenen, het kan alleen wijzen op mogelijke problemen.

Een benchmark draaien zal je wel een indicatie geven die je kunt gebruiken om je CPU met andere 2500s te vergelijken.

• Dellmorte
zie hier trouwens een benchmark. maakt totaal geen verschil hier.

http://www.dslreports.com...7-4770K-Gaming-Benchmarks

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-02 08:01
@TS: Je hebt het mis.
Download van Internet bijv CPU-Z. Pracht tooltje die je zo verteld wat je hebt ;)

Behalve dat een deel van de aansturing van je S-ata comminucatie via de CPU gaat, zit de controller nog op het moederbord. (Intel).
Pas bij latere generaties is dit meer richting de CPU verplaatst.

Verder zal een bench meer vergelijkingsmateriaal laten zien, maar zal geen info geven over mogelijk half werkende onderdelen.

Succes ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Dellmorte
rev b3.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img845/5141/tkiz.png

en nu?
D_Jeff schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 18:03:
@TS: Je hebt het mis.
Download van Internet bijv CPU-Z. Pracht tooltje die je zo verteld wat je hebt ;)

Behalve dat een deel van de aansturing van je S-ata comminucatie via de CPU gaat, zit de controller nog op het moederbord. (Intel).
Pas bij latere generaties is dit meer richting de CPU verplaatst.

Verder zal een bench meer vergelijkingsmateriaal laten zien, maar zal geen info geven over mogelijk half werkende onderdelen.

Succes ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dellmorte op 27-05-2014 20:51 ]

• D_Jeff
Doe eerst maar eens een BIOS update :P

Link: http://www.asrock.com/mb/...en3/?cat=Download&os=BIOS

Je loopt een beetje achter.
Ik geef geen garantie dat het je probleem oplost, maar het KAN WEL.

• Dellmorte
zal ik doen..

maar laat duidelijk zijn dan ik geen problemen ondervind.

ekel de FPS is te laag.

Geen stuttering of flickering ofzo.

Alle processors werken ook volledig en zoals in de link naar een eerder topic, geeft deze jongen ook aan dat zijn processor niet meer goed presteerd door een defecte Sata-controller.

Als en controller defect is moet ik toch zeker wel wat merken qua prestatie, zoals die jongen ook aangaf?

Het is ook leuk dat iedereen die een bechmark doet de leukste stukjes uit crysis 3 pakt. Maar het level dat je voor het eerst buiten komt zorgt voor een enorme drop en die kom ik een stuk minder vaak tegen:P

Daarom is het ook zo lastig als je hier de benchmarks bekijkt omdat ik niet weer wat voor run hun hebben gedraaid. niet elke game heeft een standaard benchmark.
D_Jeff schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 00:11:
Doe eerst maar eens een BIOS update :P

Link: http://www.asrock.com/mb/...en3/?cat=Download&os=BIOS

Je loopt een beetje achter.
Ik geef geen garantie dat het je probleem oplost, maar het KAN WEL.

• D_Jeff
Normaal gesproken zou ik zeggen: Die controller is als een gloeilamp. Hij werkt goed of hij werkt niet.
Echter is met de "bug" in deze serie een "half werkende" als optie erbij gekomen.

Dat wil zeggen dat de controller eigenlijk S-ATA 3 hoort te zijn, maar als S-ATA 2 'werkt'.

Ik zal me alleen even verder kort moeten verdiepen wat deze sandy brigde quad normaal hoort te doen icm GTX780 SLI bridged.

Ideetje:
1) Zonder ik verder gekeken, heb je geprobeerd de SLI brigde "te breken" en daarna even te testen "how it rolls?"
2) Nvidia GE installed + welke driver versie?
De 700 serie is nogal nieuw, dus het kan zijn dat de driver nog niet helemaal lekker is.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Misschien proberen de 2500K iets over te clocken? Je hebt een K-serie gehaald met een reden lijkt me ;)
Mijn 2500K tikt al 2,5 jaar vrolijk op 4.6Ghz en is op die snelheid nog steeds sneller (voor gaming) dan elke i5 / i7 die je kunt kopen (zonder te oc'en).

www.ping-win.nl

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Gezien het formaat van de SSD neem ik aan dat je games draait vanaf de HDD?

De beschrijving die je geeft doet mij denken dat er gewoon (veel) data geladen word van de HDD en dat daardoor je FPS inkakt.

En dat je al aangeeft dat Watchdogs al 7GB gebruikt (en als ik de specs zie heb je 8GB totaal RAM), en dan heb je alle andere processen op de achtergrond nog, denk ik dat Windows de hele tijd aan het swappen is (en dan kakt je performance enorm in).

Overigens, alle settings gewoon 'dom' op maximum zetten "omdat het kan" loop je al snel tegen performance problemen aan. Als je dat graag doet kun je zowat ieder (half) jaar weer 500 euro of meer uitgeven aan nieuwe hardware.
Ga gewoon na of er daadwerkelijk een groot verschil zit in settings qua looks en performance. Vaak voegen de aller hoogste settings weinig toe tov een tandje lager (metname Anti Alliasing, 8x voegt bar weinig toe tov van 4x, maar scheelt enorm in performance). Ook dingen als view-distance en dat soort dingen, dan gaat je kaart dingen berekenen die je waarschijnlijk niet eens kan zien, kost alleen maar performance.
Nu zie ik wel dat je een SLI setup hebt, maar dat betekend niet automatisch dat je alles meteen op het hoogste kan zetten. Bepaalde games schalen niet goed met SLI, bepaalde games zitten bugs in (krijg je zelfs de zwaarste machine mee op de knieën).
Daarnaast is het ook nog eens factory OC. Ok moet kunnen, maar soms met die factory-OC modellen word de kaart instabiel, met SLI is de kans 2x groter. Je hoeft dan niet meteen crashes of artefacts te krijgen, soms maakt de kaart een fout, en berekent het vervolgens opnieuw, en dat opnieuw berekenen kost (in computer termen) veel performance.
Als ik in het taakbeheer mijn processorgebruik bekijk zie ik dat bij crysis 3 en watch dogs de proccesor enorm hoog is. watchdogs is het soms wel bijna 100%!
Bijna is nog altijd niet helemaal, dus zolang die niet helemaal non-stop 100% is zul je denk ik niet veel opschieten met een andere CPU. Natuurlijk wel wat (nieuwere generaties Core i CPU's zijn ietsje sneller dan hun voorgaande op dezelfde kloksnelheid) maar zeker geen wereld van verschil. Een 2500K is voor de meeste dingen snel zat.

Dingen die je eventueel kan proberen:
-check met GPU-z (ja GPU-z, die geeft iets meer info over de videokaarten) of bepaalde dingen kloppen;
-GPU en geheugen snelheid (of die niet in idle ofzo blijft hangen)
-PCI-e snelheid (dat niet een van de 2 op een te lage snelheid blijft hangen, als het goed is moeten beide
kaarten op 8x gen 2.0 snelheid draaien)
-videokaart(en) ietsje underklokken (metname geheugen) naar 'normale' GTX780 snelheden, puur om even te testen en kijken of dat iets verbetert.
-settings tweaken (ook even om te testen), kijken of dat enige positieve invloed heeft op de snelheid, want als er niks veranderd qua snelheid op (iets, niet te laag want dan gaat je CPU zeker bottlenecken) lagere settings kan er ook iets anders aan de hand zijn.

offtopic:
Bepaalde stukken tekst kunnen misschien 'aanvallend' over komen, dit is niet is zo bedoeld ;)

• Dellmorte
Ik zal er is mee aan de slag gaan. Misschien dat ik dan kan achterhalen of er iets niet klopt.

Het grappige is dat ik op youtube iemand met een sli 780 TI tegenkom en die blijft in het level welkom to the jungle (crysis 3) tussen de 40 en 120 fps. die ti is niet zoveel beter en ik kom tussen de 20 en 80.

Koop ook ieder jaar nieuwe hardware dus en weet wel wat je bedoeld, heb je gelijk in maar ben niet van plan dit niet meer te gaan doen. Buiten dat het moet wel gewoon goed presteren.

Nadeel is altijd met die slechte sli profiles en slecht uitgebrachte games. maar daarom test ik het met crysis 3 omdat deze nu al ff uit is en je dus op youtube mensen het wel goed ziet draaien.

Best echt een voorstander van pc maar geeft wel altijd veeeel meer shit met zich mee. al die verschillende merken en types maakt het niet makkelijker voor de ontwikkelaars.
Nemesizz schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:44:

De beschrijving die je geeft doet mij denken dat er gewoon (veel) data geladen word van de HDD en dat daardoor je FPS inkakt.

En dat je al aangeeft dat Watchdogs al 7GB gebruikt (en als ik de specs zie heb je 8GB totaal RAM), en dan heb je alle andere processen op de achtergrond nog, denk ik dat Windows de hele tijd aan het swappen is (en dan kakt je performance enorm in).

Overigens, alle settings gewoon 'dom' op maximum zetten "omdat het kan" loop je al snel tegen performance problemen aan. Als je dat graag doet kun je zowat ieder (half) jaar weer 500 euro of meer uitgeven aan nieuwe hardware.
Ga gewoon na of er daadwerkelijk een groot verschil zit in settings qua looks en performance. Vaak voegen de aller hoogste settings weinig toe tov een tandje lager (metname Anti Alliasing, 8x voegt bar weinig toe tov van 4x, maar scheelt enorm in performance). Ook dingen als view-distance en dat soort dingen, dan gaat je kaart dingen berekenen die je waarschijnlijk niet eens kan zien, kost alleen maar performance.
Nu zie ik wel dat je een SLI setup hebt, maar dat betekend niet automatisch dat je alles meteen op het hoogste kan zetten. Bepaalde games schalen niet goed met SLI, bepaalde games zitten bugs in (krijg je zelfs de zwaarste machine mee op de knieën).
Daarnaast is het ook nog eens factory OC. Ok moet kunnen, maar soms met die factory-OC modellen word de kaart instabiel, met SLI is de kans 2x groter. Je hoeft dan niet meteen crashes of artefacts te krijgen, soms maakt de kaart een fout, en berekent het vervolgens opnieuw, en dat opnieuw berekenen kost (in computer termen) veel performance.

[...]

Bijna is nog altijd niet helemaal, dus zolang die niet helemaal non-stop 100% is zul je denk ik niet veel opschieten met een andere CPU. Natuurlijk wel wat (nieuwere generaties Core i CPU's zijn ietsje sneller dan hun voorgaande op dezelfde kloksnelheid) maar zeker geen wereld van verschil. Een 2500K is voor de meeste dingen snel zat.

-check met GPU-z (ja GPU-z, die geeft iets meer info over de videokaarten) of bepaalde dingen kloppen;
-PCI-e snelheid (dat niet een van de 2 op een te lage snelheid blijft hangen, als het goed is moeten beide
-videokaart(en) ietsje underklokken (metname geheugen) naar 'normale' GTX780 snelheden, puur om even te testen en kijken of dat iets verbetert.
-settings tweaken (ook even om te testen), kijken of dat enige positieve invloed heeft op de snelheid, want als er niks veranderd qua snelheid op (iets, niet te laag want dan gaat je CPU zeker bottlenecken) lagere settings kan er ook iets anders aan de hand zijn.

offtopic:
Bepaalde stukken tekst kunnen misschien 'aanvallend' over komen, dit is niet is zo bedoeld ;)

• Dellmorte
zonder sli wordt de performance van crysis 3 echt veel minder dus in dat opzichte werkt dat wel.

watchdogs is een ander verhaal maar ik ook nog maar net uit dus dat kan.

instaleer altijd de nieuwste drivers en gister ook de laatste release weer geinstalled. zoals ik hierboven ook al vemeld zie ik op youtube mensen met ook 780 sli veel beter presteren.

Lastig om naar een probleem te zoeken als je niet zeker weet of er een probleem is xD
D_Jeff schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:07:
Normaal gesproken zou ik zeggen: Die controller is als een gloeilamp. Hij werkt goed of hij werkt niet.
Echter is met de "bug" in deze serie een "half werkende" als optie erbij gekomen.

Dat wil zeggen dat de controller eigenlijk S-ATA 3 hoort te zijn, maar als S-ATA 2 'werkt'.

Ik zal me alleen even verder kort moeten verdiepen wat deze sandy brigde quad normaal hoort te doen icm GTX780 SLI bridged.

Ideetje:
1) Zonder ik verder gekeken, heb je geprobeerd de SLI brigde "te breken" en daarna even te testen "how it rolls?"
2) Nvidia GE installed + welke driver versie?
De 700 serie is nogal nieuw, dus het kan zijn dat de driver nog niet helemaal lekker is.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-02 14:49

Mavamaarten

Omdat het kan!

Over Crysis 3 kan ik niet zoveel zeggen, maar bij Watch Dogs moet je niet al te veel FPS verwachten. Dat ding is super slecht geoptimaliseerd. Hier gebruikt hij ook de volle 8GB RAM.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Zerotorescue
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-01 17:33
Rye schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:24:
Misschien proberen de 2500K iets over te clocken? Je hebt een K-serie gehaald met een reden lijkt me ;)
Mijn 2500K tikt al 2,5 jaar vrolijk op 4.6Ghz en is op die snelheid nog steeds sneller (voor gaming) dan elke i5 / i7 die je kunt kopen (zonder te oc'en).
4.6 is erg netjes, ik heb mijn 2500K alweer van 4.3 naar 4.2 moeten terugzetten wegens af en toe een BSOD (systeem is ondertussen ook een paar jaar oud). De OC scheelt inderdaad een ton, bij standaard Windows gebruik ervaar ik al een werkelijk verschil tussen OC en default.

Ik ga in de nabije toekomst ook maar eens wat benchmarks draaien; m'n HDD/SSDs voelen een stuk trager, heb al een nieuwe SSD klaar liggen maar als het aan de SATA controller zou kunnen liggen heeft dat ook weinig nut.

[ Voor 4% gewijzigd door Zerotorescue op 28-05-2014 13:59 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:42
Heb je al verschillende driver versies geprobeerd?
zeker bij oudere games kan de performance omhoog gaan. Maar meer om even te testen.

• Dellmorte
Arunia schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 14:46:
Heb je al verschillende driver versies geprobeerd?
zeker bij oudere games kan de performance omhoog gaan. Maar meer om even te testen.
ja gedaan. maar de slechte performance om weer als voorbeeld crysis 3 maar weer heb ik al sinds de release. vind het gewoon raar dat youtubers veel hoger uitkomen dan mij. en dan kijk ik naar bechmarks van 780 sli settings

• Dellmorte
er staat geen 8x 2.0 maar 16x 2.0 of kijk ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img843/7450/h3sa.png

gr,
Nemesizz schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:44:

[...]

offtopic:

• D_Jeff
Je bus is een PCI-E 2.0 16x type.
Echter omdat je SLI draait en je CPU/Northbridge maar een beperkt aantal lanen heeft, val je terug op 8x type. Dat geeft CPU-Z ook duidelijk aan ;)

En waarom geloof je bench blind? Een bench is een soort van 'gids', maar zal nooit jouw exacte situatie nabootsen.

Verder even: Kan je de 2 tabjes van CPU-Z posten met RAM timings (dus Memory & SPD). Misschien valt daar nog iets uit te sluiten ;)

• Dellmorte
ok xD

Heb me cpu overclocked maar 4500 en crysis loopt wel een stuk beter. komt nu niet meer onder de 30 fps en ik kwam wel is op de 20.

Wel BSOD nu gekregen zie printscr :)

ook nog gevraagde printscr's

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img837/5015/qwny.png

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img841/3526/l2px.png

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img843/3438/8iff.png

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img839/9572/vgzj.png
D_Jeff schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:38:
Je bus is een PCI-E 2.0 16x type.
Echter omdat je SLI draait en je CPU/Northbridge maar een beperkt aantal lanen heeft, val je terug op 8x type. Dat geeft CPU-Z ook duidelijk aan ;)

En waarom geloof je bench blind? Een bench is een soort van 'gids', maar zal nooit jouw exacte situatie nabootsen.

Verder even: Kan je de 2 tabjes van CPU-Z posten met RAM timings (dus Memory & SPD). Misschien valt daar nog iets uit te sluiten ;)

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Je kan helaas niet domweg je multiplier op 45 knallen en verwachten dat alles goed gaat.
Belangrijkste punten:

-speel niet met de bus snelheid; laat deze lekker op 100 staan
-Gebruik niet de standaard vcore setting (auto)! Deze komt dan eigenlijk hoger te staan dan de cpu nodig heeft om stabiel te zijn. Zet deze vast op 1.25V. Ga dan spelen met de multiplier en kijk hoe hoog je stabiel kunt komen.

Niet stabiel meer? Ga naar 1.3V en test opnieuw. En herhalen. Zodra je bij 1.35V aan bent gekomen: verklein de stapjes. Maximaal 1.4V.

Hierbij natuurlijk de temperaturen van je CPU nauwlettend in de gaten houden; max 70 graden stressed.

www.ping-win.nl

• Dellmorte
Klopt maar had ik geen zin in en hij bleef aardig stabiel. maar Ben nu stapsgewijs bezig door die BSOD :)
Rye schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 18:35:
Je kan helaas niet domweg je multiplier op 45 knallen en verwachten dat alles goed gaat.
Belangrijkste punten:

-speel niet met de bus snelheid; laat deze lekker op 100 staan
-Gebruik niet de standaard vcore setting (auto)! Deze komt dan eigenlijk hoger te staan dan de cpu nodig heeft om stabiel te zijn. Zet deze vast op 1.25V. Ga dan spelen met de multiplier en kijk hoe hoog je stabiel kunt komen.

Niet stabiel meer? Ga naar 1.3V en test opnieuw. En herhalen. Zodra je bij 1.35V aan bent gekomen: verklein de stapjes. Maximaal 1.4V.

Hierbij natuurlijk de temperaturen van je CPU nauwlettend in de gaten houden; max 70 graden stressed.

• D_Jeff
Phu? OC-en met DDR3-1333 MHz?
Die snap ik even niet.

Met een hogere snelheid heb je "meer lucht" om iets harder te gaan en ligt je limiet iets hoger.
Dan heb ik het over bijv DDR3-1600 / DDR3-1866 (Hoger gaan heeft weinig nut met deze cpu, volgens 'de buren')

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ter info:
Mijn 2500k draait op 4500.
Nooit problemen mee BSOD ofzo,
Wel heb ik er een Zalman cooler op, oud beestje maar nog steeds up to the job.

Daarmee score ik 8000+ passmark, wat volgens mij best goed is voor een i5-je.

★ What does that mean? ★

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Vanuit mn sig: millman in "Sandy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1"

[ Voor 78% gewijzigd door millman op 30-05-2014 18:43 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Als ik CPU-z mag geloven heeft dat ram gewoon een XMP profiel op 800MHz. Ik zou ook eens in je bios gaan zoeken naar XMP mogelijkheden bij je ram. Nu draait het op 666MHz.
Pagina: 1