Oude HDD's en RAID?

Pagina: 1
Acties:

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:15
Ik heb twee quantum bigfoots van 2.1 GB, kan ik nu ok gebruik maken van de voordelen van RAID?

• AttiX
  • Laatst online: 00:15
Niemand? Kan ik raid 1 of 0 of 10 gebruiken, met zulke schijven?

Verwijderd

Waarom zou dat niet kunnen?
Als je maar twee schijven hebt, is natuurlijk alleen RAID0 of RAID1 een optie.

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-04 15:00

Kirpeknots

Wazzup!

Ik vind het wel linke soep. IDE raid is meestal niet "fault tolerant". DWZ als 1 van de 2 schijven er aan gaat ben je alles kwijt. Dus bij 2 schijven 2 maal zoveel kans op gegevensverlies dan bij 1 schijf voor hetzelfde volume.

En gezien de reputatie van de Quantum Smackfoot..... :'(

Maar op zich kan het wel. Of het slim is is een 2e.

Verwijderd

Als hij RAID0 gebruikt is het idd niet fault-tolerant, maar dat heeft verder niks te maken met het feit dat het IDE is (maar ik begrijp wel wat je bedoelt...)

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 16:31 schreef de_GeBo het volgende:
Als hij RAID0 gebruikt is het idd niet fault-tolerant, maar dat heeft verder niks te maken met het feit dat het IDE is (maar ik begrijp wel wat je bedoelt...)
RAID 0 niet fout-tolerant? Snap ik niet. Als er een schijf uitknalt, heb je toch nog steeds een over waar hetzelfde op staat?

Je zal wat moeten vogelen met de kabel misschien, maar fout-tolerantie was toch juist het uitgangspunt van RAID (= Redundant Array of Inexpensive Disks). Als je concroller het echter begeeft, tja, dan ben je wel zuur natuurlijk, want in RAID 0 hangen beide schijven aan dezelfde controller (heb nog nooit een controller stuk zien gaan trouwens -knock on wood-).

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ehm.. Ik weet de benamingen niet meer zeker, maar het was toch:

Raid 0: Striping zonder parity, dus niet fault tollerant..

Raid 1: Mirroring..

(en voor meerdere schijven ook nog Raid 5: Striping met parity, dus fault tolerant).

Maar met die oude bigfoots kun je gewoon raid 0 of 1 gebruiken.. (zal nog niet echt snel worden.. )

En controllers kapot.. Tja.. Vroeger met de ISA en VLB controllers etc. wel, maar de laatste jaren niet echt meer..

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met een raid 0 maak je 1 "disk" van meerdere hdd's. Gaat 1 hdd kapot dan is je "disk" kapot en al je data die er op stond is weg.
Met raid 1 maak je eigenlijk een copy van de 1e hdd naar de ander als de 1 kapot gaat hou je de ander over.
Voor andere raid varianten heb je min. 3 hdd's nodig.

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

Pagina: 1