Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op zoek naar een leuke 2e hands auto.. waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Hallo allemaal,

even een korte voorgeschiedenis:

Renault Clio uit 94 gehad precies 1 jaar. Na veel elektra problemen weg gedaan

VW Golf2 uit 91 met veel plezier 2 jaar in gereden, alleen toen was de APK gewoon te duur vergeleken met de auto.

Nu: Subaru Impreza CZ Sport (japan only model), ding bevalt goed. Alleen door gezondheids redenen moet ik hem nu weg doen. (kan maar aan een kant van mijn gezicht transpireren, hierdoor heb ik zeer snel last van warmte, en met het gebrek aan airco begin ik dat steeds meer te merken).

Allemaal via dezelfde dealer gekocht, dus heb er nooit echt veel over moeten nadenken.

Alleen nu zit ik dus te kijken voor een nieuw bakje.

Mijn vereisten:

max 5,000
met airco
liefst automaat
stationcar
zuiniger dan een impreza

Nu weet ik dat het stretching is binnen het budget, maar helaas is het niet anders. Alleen waar moet ik in godensnaam naar kijken. Ik weet dat de KM stand, de APK e.d. belangrijk zijn, maar ik zit nu tegen een muur te kijken waarvan ik niet weet wat wat is, en wat nuttig is.

Wat zijn jullie tips hiervoor? En misschien een domme vraag, is er een manier om een indicatie te krijgen van de zuinigheid van een auto? Als ik bijvoorbeeld kijk naar

BMW 523 i Touring

kom ik uit op 1 op 9,3.. is dat niet bizar laag? aangezien ik met mijn sport rammelbak al 1 op 12 haal?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vind je dat verbruik nu echt gek voor zo'n zware auto met relatief grote motor? :D Als je zuinig wil moet je een kleinere auto uitzoeken, die worden voor dat geld ook makkelijk met airco geleverd.

Paar voorbeelden:
Ford Focus 1.6
Volvo V40 1.8
Nog een Volvo V40 1.8
Skoda Fabia Combi 1.4
Opel Astra 1.6

Allemaal met airco, automaat, stationwagon-model, etc... Alleen veel zuiniger dan die BMW. En waarschijnlijk veel goedkoper onderhoud. Een BMW met die prijs zit in een prijscategorie waar mensen op afkomen die ook heel stoer een BMW willen, maar het eigenlijk niet kunnen betalen. Kortom: op onderhoud wordt bespaard. Wie weet hoeveel ellende je daarmee koopt?

Ik zou me overigens niet blindstaren op de kilometerstand. Liever een auto van 5 jaar oud en 200.000 km op de teller (van een vertegenwoordiger geweest, altijd met warme motor gereden) dan een van 5 jaar oud en 25000 km op de teller (van oud vrouwtje geweest, vooral korte ritjes met koude motor).

Mijn tip: zoek een paar modellen uit en ga eens op de Autoweek-website gebruikersreviews lezen. Dan heb je na 3-4 reviews per auto al snel door of er bekende problemen zijn, hoe betrouwbaar ze zijn en hoe tevreden men erover is. Echte verbruikscijfers haal je van spritmonitor.de bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 27-05-2014 12:22 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Een 523i is een auto van >1500kg, met een 2.5 liter zespitter van 170 pk. Dan is 1:9,3 toch niet bizar hoog?
Een iets jongere 520i (M54B22 2.2i met eveneens 170pk) zou alweer iets zuiniger lopen, dan is 1:10 goed haalbaar.

Het is gewoon een stuk groter en zwaarder dan een Impreza. Als ik vergelijk met een Impreza station 2.0 AWD van pakweg 1997 dan scheelt het gewoon 55pk en 400 kilo. Een 318i is een veel eerlijker vergelijk dan een 523i.

• corset
aah, dat verklaard een hoop! Bedankt voor de uitleg allebei!

Heb zelf even zitten kijken, en zit nu met de volgende ideeën

Renault -> na mijn Clio heb ik hier een angstig gevoel bij. Ook de Megane van mijn schoonvader was een ramp qua elektra

Dacia -> Leuke dingen, alleen erg goedkoop interieur

Subaru -> Geweldig, duur in onderhoud en redelijk onzuinig

Saab -> onderdelen zijn alstig en duur te krijgen dus valt snel af.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Peugeot 306 Break al dan niet op LPG. Ben je voor 2000 euro klaar.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 15:55

Trebbors

Failure is no option!

lanerios schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:48:
Saab -> onderdelen zijn alstig en duur te krijgen dus valt snel af.
Pardon? Voor een 9-3 sportsedan of een 9-5 zijn onderdelen geen enkel probleem. Duur is een relatief begrip, maar tot nu toe voor mij niet duurder dan een andere middenklasser.
Kijk maar eens op www.saabforum.nl, het leeft echt nog. Drukker dan vele andere autofora.

[ Voor 11% gewijzigd door Trebbors op 27-05-2014 13:03 ]

• corset
serieus? Ik begreep juist dat Saab een van de lastigere merken was om onderdelen voor te krijgen :)

Die peugeot 306 break zit er wel leuk uit ja! Dacht het wordt nog lastig zoeken binnen mijn budget, maar genoeg te zien.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 15:55

Trebbors

Failure is no option!

lanerios schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 13:08:
serieus? Ik begreep juist dat Saab een van de lastigere merken was om onderdelen voor te krijgen :)
Alleen de laatste 9-5NG, van vlak voor het faillissement. Die is lastig. Oudere auto's zijn nog zat nieuwe onderdelen voor.
Plaatwerk wordt zelfs nog met enige regelmaat geperst. :*)

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:55

Daniel36

vernieuwde formule

Renaults van voor 1995 o.i.d. kun je idd. beter mijden ivm. de electronica problemen destijds.
De types erna schijnen stukken beter te zijn.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
5000 euro is best veel geld. Kijk eens op onderstaande query:

http://www.gaspedaal.nl/B...max=180000&trns=14&srt=bj

Die zilveren 318i in Heerlen voldoet volgens mij aan al je eisen.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-11 15:19

Typhone

Who Dares Wins

Peugeot 306 is niet echt een heel betrouwbare auto voor zover ik kan nagaan. Dat is in dat segment ook vaak het geval met veel italianen. Gaan vaak veel 'listige' dingetjes aan kapot.

Als ik je een tip mag geven die ik vrij vaak meegeef aan mensen in een situatie als de jouwe. Ga voor een auto van 4000 euro kijken. Neem 1000 euro apart om de auto in orde te maken. De kans dat je een perfecte auto aantreft is vrij klein (te verwaarlozen) en niemand doet zomaar een goede auto weg. Dat betekent dat er links of rechts altijd wel wat nodig is qua onderhoud. Neem dat liever mee in de auto die je koopt dan om je budget volledig op te vullen.

Qua BMW's zou ik wel ff goed uitkijken. Wat hierboven al aangehaald wordt de modellen die er leuk uitzien onder de 5000 euro zijn veelal rommel. Daar heb je bij de 5-serie nog de bekende VANOS problemen en tenzij je zelf een beetje handig bent zijn dat dure reparaties. Automaten kunnen vaak ook een smering gebruiken (BMW) wat je voor circa 400-550 euro kunt laten doen bij ZF in Dortmund (aan te bevelen!).
Het gewicht en het verbruik moet je echter voor lief nemen. Paar keer in de stad stil staan of bij drukte bezoeken geeft een HEEL ander verbruik.

Hoe fan ik ook van BMW ben, rationeel adviseer ik je eerder die V40's die hierboven genoemd worden of eventueel de Focus. Die is qua rijden van die bouwjaren onovertroffen! Verder wel wat kleine kwaaltjes maar goed, zoals gezegd pak er eentje die iets lager in het segment zit of stel je eisen bij. Dan ga je er vanuit dat je de kat in de zak koopt maar daar ben je dan wel op voorbereid.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Typhone schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 14:19:
Peugeot 306 is niet echt een heel betrouwbare auto voor zover ik kan nagaan. Dat is in dat segment ook vaak het geval met veel italianen. Gaan vaak veel 'listige' dingetjes aan kapot.
Bron? Ik sta op het punt zo eentje te kopen en voorzover ik kan vinden is het na de 2000 facelift 2 gemiddeld tot bovengemiddeld in pechstatistieken. Als je gelijk hebt moet ik m'n keuze heroverwegen, maar heb vrij grondig gezocht.
Als ik je een tip mag geven die ik vrij vaak meegeef aan mensen in een situatie als de jouwe. Ga voor een auto van 4000 euro kijken. Neem 1000 euro apart om de auto in orde te maken. De kans dat je een perfecte auto aantreft is vrij klein (te verwaarlozen) en niemand doet zomaar een goede auto weg. Dat betekent dat er links of rechts altijd wel wat nodig is qua onderhoud. Neem dat liever mee in de auto die je koopt dan om je budget volledig op te vullen.
Eens, maar daar zou ik veel verder in gaan: gebruik minder dan de helft van je budget, neem een oudere auto (maar wel eentje met airco en cc enzo, lukt zoals aangegeven makkelijk voor EUR 2k), reserveer de rest voor onderhoud of gewoon hele auto wegkiepen en andere kopen zodra 'in orde maken' niet meer zinnig is.
Qua BMW's zou ik wel ff goed uitkijken. Wat hierboven al aangehaald wordt de modellen die er leuk uitzien onder de 5000 euro zijn veelal rommel. Daar heb je bij de 5-serie nog de bekende VANOS problemen en tenzij je zelf een beetje handig bent zijn dat dure reparaties. Automaten kunnen vaak ook een smering gebruiken (BMW) wat je voor circa 400-550 euro kunt laten doen bij ZF in Dortmund (aan te bevelen!).
Het gewicht en het verbruik moet je echter voor lief nemen. Paar keer in de stad stil staan of bij drukte bezoeken geeft een HEEL ander verbruik.
Dat sowieso. Het zijn liefhebbersauto's en bovendien gemaakt voor de open weg, niet stop-start gereden worden.
Hoe fan ik ook van BMW ben, rationeel adviseer ik je eerder die V40's die hierboven genoemd worden of eventueel de Focus. Die is qua rijden van die bouwjaren onovertroffen! Verder wel wat kleine kwaaltjes maar goed, zoals gezegd pak er eentje die iets lager in het segment zit of stel je eisen bij. Dan ga je er vanuit dat je de kat in de zak koopt maar daar ben je dan wel op voorbereid.
Als V40 rijder op dit moment zou ik de V40 niet 'onovertroffen' maar vooral 'comfortabel' noemen. Rijeigenschappen vind ik niet zo denderend, en de benzine(/LPG)motoren zijn hoogtoerige ondingen IMHO die totaal niet bij karakter auto passen. De 1.9 diesel is wel zalig, maar dat wordt dure grap met weinig kms. En de benzines zijn ranzig onzuinig.

Als je genoeg kms rijdt voor een diesel (omslag lag vorig jaar toen wij hem kosten rond de 15k km tov benzine, al is LPG altijd goedkoper) zou ik de V40 een optie noemen, maar met benzine zou ik het afraden.

Focus is daarentegen fantastisch qua wegligging en de benzines zijn misschien niet denderend zuinig (1:14 ofzo), maar veel beter dan de V40. M'n moeder had ooit een hatchback Ghia met leren bekleding geregeld als leasebak (we spreken dan over 1999). Zalig auto :)

Oslik blyat! Oslik!

• corset
Qua budget halen jullie allebei een goed punt aan. Ik zat zelf te denken max 3000,- met dan 2000 als eventueel budget om auto "af te maken" en gewoon zelf helemaal goed te laten maken.

De Focus heb ik voor mijn werk in gereden en is inderdaad een goede optie (was me helemaal ontschoten eigenlijk!)

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 12:38

bord4kop

maximaal 100KB!

Voor 5000 heb je wel een Fabia Combi uit 2009 met 150.000Km

Auto ziet er van binnen en buiten nog tip-top uit. Luxe uitvoering, airco, piepers, getint glas etc.

PB me maar anders!

| Security Management |

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Paar ideetjes:

BMW E46 316 touring - 12/2002 - xenon, stoelverwarming, climate control - 179.000km - €4100
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=247841237 (BMW Climate control is erg fijn)

Mazda 6 2.0 - 11/2003 - climate control, cruise control - 171.000km - €4950
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=247841237 (maatje groter dan de 316, meer in het vaarwater van 5-serie en 9-5)

Nu weet ik niet of je persé een échte station zoekt, zoals bovenstaande modellen, of is een iets langere hatchback ook geschikt?

Anders is dit bijv interessant:
Mazda 323 1.6 - 08/2001 - Airco - 93.000km - € 2750,-
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=246627263
(dit is dan wel geen automaatje, maar een stuk voordeliger en met lage km stand)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Verwijderd

Vergeet ook niet om naar de gewichtsklasse te kijken, een zwaardere auto heeft naast een hoger verbruik ook hogere wegenbelasting.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:24
Typhone schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 14:19:
Peugeot 306 is niet echt een heel betrouwbare auto voor zover ik kan nagaan.
306jes zijn een van de meest betrouwbare peugeot's die er zijn, alleen omdat men ze vaak koopt als goedkope auto word er amper tot geen onderhoud aan gedaan en tja de rest kan zichzelf laten raden.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 13:06

NoFearCreations

3DPrint the world!

Volvo 850/V70 2.5 10/20v. Oerdegelijk en betrouwbaar, met jouw budget zijn er hele nette te vinden met nette kilometerstanden. Zijn over het algemeen full option. Onderhoud is niet duur. Handbak haalt makkelijk 1 op 12.

---RAWE CEEK!!!---

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-11 15:19

Typhone

Who Dares Wins

De informatie van die 306 heb ik uit een blad wat ik las toen we naar de CeBIT reden. Stond een heel overzicht in van manco's en die had veel problemen met de motor. Problemen die ervoor zorgen dat een auto voor jan modaal al snel totall loss is. Weet niet meer precies hoe dat blad heette want ben er aln ff naar op zoek vanwege de gigantische lijst aan auto's die erin stond.

Wat betreft onderhoud. Ik snap nooit dat mensen een auto wegdoen omdat er regulier slijtage onderhoud (dsitririem, waterpomp) aankomt. Daarbij denk ik altijd: je weet nu wat je hebt, is het fixen zoveel duurder dan een andere auto kopen die weer allerlei onbekende problemen heeft?

Mn 330i heb ik binnen 2 weken nadat ik hem kocht helemaal laten fixen. Grote beurt, alle rubbers eraf, nieuwe draagarmen, veren, schokbrekers, remmen/schijven, naar ZF automaat laten doen, nieuwe banden. Kon alleen maar omdat ik hem relatief goedkoop kon krijgen. Nu 9 maanden en 42.000km verder nog NOOIT iets gehad qua problemen. 2,5 liter olie erbij gedaan hooguit.

Maar goed mijn visie is wellicht wat overdreven in de ogen van velen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Typhone schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 00:45:
De informatie van die 306 heb ik uit een blad wat ik las toen we naar de CeBIT reden. Stond een heel overzicht in van manco's en die had veel problemen met de motor. Problemen die ervoor zorgen dat een auto voor jan modaal al snel totall loss is. Weet niet meer precies hoe dat blad heette want ben er aln ff naar op zoek vanwege de gigantische lijst aan auto's die erin stond.

Wat betreft onderhoud. Ik snap nooit dat mensen een auto wegdoen omdat er regulier slijtage onderhoud (dsitririem, waterpomp) aankomt. Daarbij denk ik altijd: je weet nu wat je hebt, is het fixen zoveel duurder dan een andere auto kopen die weer allerlei onbekende problemen heeft?

Mn 330i heb ik binnen 2 weken nadat ik hem kocht helemaal laten fixen. Grote beurt, alle rubbers eraf, nieuwe draagarmen, veren, schokbrekers, remmen/schijven, naar ZF automaat laten doen, nieuwe banden. Kon alleen maar omdat ik hem relatief goedkoop kon krijgen. Nu 9 maanden en 42.000km verder nog NOOIT iets gehad qua problemen. 2,5 liter olie erbij gedaan hooguit.

Maar goed mijn visie is wellicht wat overdreven in de ogen van velen.
Enige 'echte' motorische probleem van die dingen is dat de koppakking een wat beperktere levensduur heeft. Echter als die mee vervangen word met de distributie valt het qua kosten hartstikke mee en je kan veelal al duizenden kilomters van te voren zien dat er een probleempje aan het ontstaan is. (Op de hoek bij de distributie begint er olie naar buiten te komen, hier kun je, zo lang het niet op de distributie riem komt echter mee door rijden. Ik heb met mijne 30k km gereden voordat de koppakking ook intern wat begon te lekken. En dan weet ik niet hoelang de vorige eigenaar van het blok er zo mee gereden heeft. Een blok van de sloop is in mijn auto gekomen voordat ik 'm kocht, echter was het blok schoongemaakt :().

Punt is dat veel mensen zich kapot schikken: NOES KOPPAKKING! dat bij z'n Peugeot blokje het allemaal wel mee valt (zolang je er niet lang mee doorrijd als hij intern ook gaat lekken en hij niet te warm word) gezien de kop dan 90% zeker niet krom is en de motortjes verder eenvoudig zijn.

Verder heeft elke auto zijn dingetjes en zaken die relatief snel verslijten (Een Clio 2 met Doffe koplampen om maar wat te noemen). Echter bij z'n 306 valt het wel mee als je weet waar je op moet letten als je 'm koopt. Verder blijven het natuurlijk autos van 2.000 euro van 12 jaar oud dus ja, dan zul je waarschijnlijk wel eens iets moeten vervangen.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
NoFearCreations schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 23:56:
Volvo 850/V70 2.5 10/20v. Oerdegelijk en betrouwbaar, met jouw budget zijn er hele nette te vinden met nette kilometerstanden. Zijn over het algemeen full option. Onderhoud is niet duur. Handbak haalt makkelijk 1 op 12.
Als je zijn startpost leest, voldoet die totaal niet aan zijn eisen. Volgens Spritmonitor zitten ze qua verbruik eerder op 1:9, wat redelijk overeenkomt met mijn Saab 9-5 2.3T :) 1:12 lijkt me voor zo'n grote auto redelijk optimistisch :) Misschien met heel veel kilometers op provinciale wegen, maar met ook maar een beetje stadsverkeer zakt dat enorm in.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
bord4kop schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 18:57:
Voor 5000 heb je wel een Fabia Combi uit 2009 met 150.000Km

Auto ziet er van binnen en buiten nog tip-top uit. Luxe uitvoering, airco, piepers, getint glas etc.

PB me maar anders!
Je moet bij getint glas wel uitkijken dat de ruiten van de bestuurder/bijrijder niet te donker zijn. In sommige landen gelden andere regels m.b.t. getinte ruiten, waardoor het zo maar zou kunnen dat jouw getinte ruiten in NL te donker zijn. Als je wordt aangehouden mag je 180 euro neertellen en kunnen je autopapieren ingenomen worden. Bovendien als je een ongeluk maakt dan is de verzekering wettelijk gezien niet verplicht de gemaakte schade te vergoeden. Echt heel belangrijk dus om te checken!!!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 12:38

bord4kop

maximaal 100KB!

Gewoon zo uit de fabriek..

Geen doe-het-zelf tokkie plakplaatjesfolie.. ;)

| Security Management |

Pagina: 1