Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Ik weet dat dit een enorm basic RAID vraagje is, maar juist door die simpelheid begin ik te twijfelen:

Ik heb een NAS waarop ik ooit (heel slim) 2 schijven in RAID 0 heb gezet.
Nu zijn dit Green schijven, en die spinnen sowieso al heel traag op, echter heb ik het idee dat, doordat de 2 schijven in RAID 0 staan, bij élke actie állebei de schijven moeten spinnen.

Naar mijn idee spinnen de schijven namelijk niet tegelijk op, dit resulteert erin dat de eerste access naar een film o.i.d. met regelmaat een timeout oplevert.
In theorie zou dit moeten verbeteren als ik de schijven als JBOD configureer.

Klopt deze denkwijze? En is dit in de praktijk ook (vaak) zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Kun je spindown niet uitzetten op je nas?
Ik weet niet met welke client je de media afspeelt, maar hier met xbmc en browsen vanuit windows nog nooit een time-out gehad. Er is natuurlijk wel een delay voor ze beginnen/ verder browsen en dat met 6 Samsung F2 1.5 GB die stagered op spinnen(raid5)

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Spindown uitzetten is natuurlijk niet erg energievriendelijk. Ik kijk misschien 2-3x in de week iets vanaf de NAS, dan is het wel zo prettig als de rest van de week de boel gewoon plat blijft.

Ik krijg timeouts via mijn Smart TV's, Windows en anderen doen er gewoon erg lang over. Zo uit het blote hoofd geschat zal de timeout rond de 10-15 seconden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het kan zijn dat de NAS staggered spin-up ondersteund. De harde schijven zullen dan ten alle tijden na elkaar opstarten. Dit wordt gedaan om de voeding te ontlasten. Het grootste verbruik van een harde schijf is op het moment dat de harde schijf opstart, dit geeft ver weg de hoogste piek. Het zal dan ook in een dergelijke geval niet uitmaken of je JBOD of RAID0 gebruikt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
_Dune_ schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 09:54:
Het kan zijn dat de NAS staggered spin-up ondersteund. De harde schijven zullen dan ten alle tijden na elkaar opstarten. Dit wordt gedaan om de voeding te ontlasten. Het grootste verbruik van een harde schijf is op het moment dat de harde schijf opstart, dit geeft ver weg de hoogste piek. Het zal dan ook in een dergelijke geval niet uitmaken of je JBOD of RAID0 gebruikt.
Klopt, maar klopt mijn redenering dan niet dat wanneer er slechts op 1 schijf data aangesproken wordt, er maar 1 schijf hoeft op te spinnen?

Ik zou het allemaal ook kunnen proberen hoor, maar ik heb nu geen plek om ~3TB te parkeren terwijl ik de indeling verander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Laatst online: 19:57
Ik denk inderdaad dat je redenatie klopt. Ik weet niet zeker hoe JBOD hier mee omgaat, maar als je gewoon losse disks hebt gaat het zeker goed. Bij JBOD zou het zo kunnen zijn dat de index op Disk A staat en de data op Disk B (geen idee, mijn theorie). Hierdoor zouden toch beide disk moeten opspinnen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Niet helemaal in het geval van JBOD ziet het systeem/ de NAS alle harde schijfen als één grote hardeschijf, waarbij data pas op de tweede harde schijf wordt geschreven als de eerste vol is en de derde wanneer tweede harde schijf vol is. Ik verwacht niet dat het systeem zo intiligent is dat de tweede en derde harde schijf pas gaan draaien als de data op betreffende harde schijf daadwerkelijk wordt aangesproken. Persoonlijk verwacht ik dat gewoon alle harde schijfen zullen opstarten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Dus dan zou de beste oplossing zijn om de schijven echt los in te delen. Maar eens kijken of dat haalbaar is dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een bestand leest van een schijf of RAID array, kunnen er meerdere I/O requests verstuurd worden. De data maar ook de metadata die wordt ingelezen, en wellicht zaken met journalling als het writes betreffen. Door de meervoudige I/O kunnen meerdere disks opspinnen ook al lees je één plek van één bestand uit.

Als je goed zuinige schijven neemt zoals WD40EZRX met 2,8 watt, dan heb je geen spindown meer nodig. 24/7 operatie zou dan 5 euro en 60 cent kosten per schijf per jaar. Voor spindown kun je 0,7 watt rekenen en dan kom je op 1 euro en 40 cent. Je zou dus 4 euro en 20 cent per jaar per schijf besparen door spindown te gebruiken. Bij andere schijven is dat verschil véél groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er is een wezenlijk verschil tussen RAID0 en JBOD, zoals hierboven ook al uitgelegd. JBOD is een non-raid configuratie
JBOD (derived from "just a bunch of disks"): an architecture involving multiple hard drives, while making them accessible either as independent hard drives, or as a combined (spanned) single logical volume with no actual RAID functionality.
JBOD (abbreviated from "just a bunch of disks") is an architecture using multiple hard drives, but not in a RAID configuration, thus providing neither redundancy nor performance improvements.
RAID0 betekent snelheidswinst en beide disks worden altijd gebruikt.
Om eerlijk te zijn weet ik niet of je NAS bij JBOD altijd alle disks opspint of alleen diegene die hij gaat gebruiken, mijn vermoeden is het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Dit kun je toch gewoon controleren door direct na het accesssen van de file de status van de drives te checken.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als JBOD geen RAID is, dan is RAID0 ook geen RAID. JBOD -- ook wel concatenating genoemd -- kun je gewoon als RAID beschouwen. Immers: niet alle disk multiplexing schemes (wat wij 'RAID' noemen) beschikken over redundantie. Dat is alleen maar waar RAID in den beginne populair mee is geworden. Een JBOD wordt op vrijwel dezelfde manier behandeld als een RAID0. Multiple Input -> Multiplexer -> Single output; en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

jbod wordt als 1 partitie gezien waarbij de FAT en cFAT op beide hdd's staan (begin en eind) dus bij iedere file access spinnen beide hdd's op. Pas bij een JBOD van meer dan 2 HDD's is er een 'kans' dat er maar 2 HDD's opspinnen maar vaker is dit afhankelijk van de controller en de write back/read ahead policy.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jbod wordt als 1 partitie gezien
Ik begrijp je niet helemaal? :?

JBOD - net als RAID0 of RAID5 - heeft niets te maken met partities. Partities zijn gewoon data en daar houdt een RAID engine zich niet mee bezig. Die leeft in de wereld van LBA. Wat jij doet met de opslag is totaal irrelevant voor de RAID engine.

Het is ook zeker niet zo dat bij iedere file access beide disks opspinnen. Dat is heel zeldzaam. In principe heb je met JBOD maar dat er één apparaat opspint. Echter kan het wel zo zijn dat de benodigde metadata zich net op de andere schijf bevindt. Dan spint deze inderdaad wel op.

Ook write back policy zie ik niet als een factor die invloed heeft op opspinnen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 16:35:
Als JBOD geen RAID is, dan is RAID0 ook geen RAID. JBOD -- ook wel concatenating genoemd -- kun je gewoon als RAID beschouwen. Immers: niet alle disk multiplexing schemes (wat wij 'RAID' noemen) beschikken over redundantie. Dat is alleen maar waar RAID in den beginne populair mee is geworden. Een JBOD wordt op vrijwel dezelfde manier behandeld als een RAID0. Multiple Input -> Multiplexer -> Single output; en andersom.
Eensch, RAID is een breed algemeen begrip.
RAID (originally redundant array of inexpensive disks; now commonly redundant array of independent disks) is a data storage virtualization technology that combines multiple disk drive components into a logical unit for the purposes of data redundancy and performance improvement.
DukeBox schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 16:35:
jbod wordt als 1 partitie gezien waarbij de FAT en cFAT op beide hdd's staan (begin en eind) dus bij iedere file access spinnen beide hdd's op. Pas bij een JBOD van meer dan 2 HDD's is er een 'kans' dat er maar 2 HDD's opspinnen maar vaker is dit afhankelijk van de controller en de write back/read ahead policy.
Volgens deze post: http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=25&t=46675#p208799 startte altijd alle disks. Geen idee of het klopt maar het klinkt aannemelijk. Ik denk dat de meeste NAS'sen bij het aanspreken alle disks starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Aannemelijk, maar vet onwenselijk... Standaard ready time voor deze disks is 12 seconden(!), als ze in het ergste geval, echt na elkaar opspinnen is dat een gezellige 24 seconden wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik heb een DS412+ en als ik deze aanspreek spinnen alle disks ook na elkaar op. Echter heb ik hier nooit daadwerkelijk last van dat ik foutmeldingen krijg oid. Mijn verkenner blijft hoogstens even wachten.
Wrong. The OS (i.e. DSM) is located on *all* disks.
There is one 2GB partition for the system and one 2GB partition for the swap space taken at beginning of each disk (they are not shown in DSM UI).
All those system partitions and all those swap partitions are joined together into two RAID 1 mirrors, so that as far there is at least one healthy disk, the NAS has a chance to keep running.
Before you ask, you cannot disable that mirroring feature.
Waarschijnlijk ook een reden dat alle disks upspinnen :D

Nog wat meer info: Wikipedia: Spin-up

[ Voor 61% gewijzigd door Viper® op 30-05-2014 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Viper® schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 16:47:
Ik heb een DS412+ en als ik deze aanspreek spinnen alle disks ook na elkaar op. Echter heb ik hier nooit daadwerkelijk last van dat ik foutmeldingen krijg oid. Mijn verkenner blijft hoogstens even wachten.

[...]

Waarschijnlijk ook een reden dat alle disks upspinnen :D

Nog wat meer info: Wikipedia: Spin-up
Explorer heeft er ook geen probleem mee, maar mijn TV wel.
Pagina: 1