(Melk)/Bedrijfscomputer 24/7

Pagina: 1
Acties:

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:15
Geachte lezers,

Voor een klant heb ik twee systemen (alleen systeemkast) samengesteld die gaan draaien voor administratie en als voercomputer/statistieken van koeien bijhouden in een melkveestal.
Het belangrijkste is dat deze 24/7 aanstaan, stoffige omgeving en heel wat jaartjes meegaan.

Mijn visie op het systeem:
- Seriele poort (COM) op mobo!
- Rond de € 400-500
- Goede componenten
- mATX (beetje op de afmetingen lettend)
- Windows 7 32 bits (ivm benodigde software)

Het volgende heb ik samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 156,50€ 156,50
1Gigabyte GA-H81M-D2V€ 44,99€ 44,99
1MSI H87M-P32€ 49,-€ 49,-
1Cooler Master Silencio 352€ 49,79€ 49,79
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,97€ 12,97
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 43,50€ 43,50
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,65

Ik denk dat ik aardig op weg ben, i5 is misschien niet helemaal nodig, maar het budget is er en voor de toekomst alleen maar beter denk ik?

Er zijn voor mij twee grotere twijfels:
- SSD / HDD
- Gigabyte / MSI moederbord

Er is een backupsysteem in de vorm van een NAS met iedere nacht een backup van beide systemen.

Hebben jullie nog tips / suggesties?

Alvast bedankt!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:53

Croga

The Unreasonable Man

Voor die toepassingen kun je in principe nog een oude Core2Duo gebruiken... Er komt nauwelijks load op dat systeem te staan. Ik zou dus sterk adviseren om gewoon de goedkoopste processor er in te stoppen die je kunt vinden. Een Celeron van de huidige generatie gaat meer dan genoeg zijn.

Voor de rest zou je wellicht nog kunnen kijken om voor een mini-ITX systeem te gaan om het nog kleiner te maken. Nog sterker: Wellicht zou je nog een NUC kunnen overwegen en hem achter de monitor plakken.

Zoals gezegd; performance gaat hier niet je probleem zijn. De software is meer beperkend daarin dan de hardware (32 bit afdwingen is echt niet meer van deze tijd).

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Standaard vraag die ik stel bij zelfbouw in een bedrijfssetting: hoe belangrijk is uptime? Met andere worden, hoe erg is is het als het systeem door wat voor reden eens platligt? En is de ondersteuning daarvoor (jij?) aanwezig.

Ik kan me voorstellen dat het op dagelijkse basis niet om kleine bedragen gaat in melk(vee)bedrijven en waar adequate hulp het verschil kan betekenen tussen een gezond bedrijf en een flinke strop.

Nog voor wat betreft je build, een pentium/celeron gaat die taken waarschijnlijk ook met 2 vingers in de neus uitvoeren. Je huidige CPU is btw een Haswell refresh die misschien niet zonder biosupdate gaat werken op een "oud" moederbord.

En aangezien het systeem 24/7 aanstaat is een mooie gold voeding ook snel terugverdiend: bijv. pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt.

[ Voor 35% gewijzigd door br00ky op 27-05-2014 11:30 ]

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
@br00ky: Die eis staat al in de OP: 24/7 is belangrijkste..

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:04
Is het niet een idee om een derde systeem aan te schaffen, en deze op de plank te leggen voor als één van de twee systemen onverhoopt kapot gaat?

Verder zou ik letten op de stoffigheid van de omgeving. Als dit erg hoog is, is het wellicht het waard om een kast met wat meer stoffilters aan te schaffen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:51

Snow_King

Konijn is stoer!

Koop van SuperMicro oid een oudere office server? Die hebben mooie towers die bedoeld zijn om 24/7 te draaien. Wellicht kan je er daar een paar van op de kop tikken.

Zet er een SSD in en zoiets kan nog prima een langere tijd draaien.

• Maxustiti
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-03-2025
Als 24/7 belangrijk is, zou ik een systeem bij bijvoorbeeld HP of Dell oid. laten samenstellen met een supportcontract daarop. Alleen voor die prijs zal dat wat lastiger worden...

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
With fonsoy: redundancy!
ik zou zelfs denken aan een passief gekoeld systeem dat zo dicht mogelijk zit (heb je die optische drive permanent nodig of alleen voor installatie?) als het zoals je zegt in een stoffige omgeving staat

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Case-study schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:32:
@br00ky: Die eis staat al in de OP: 24/7 is belangrijkste..
Dat klopt, daarom vraag ik ook niet voor niets of dit wel de beste oplossing is ivm ondersteuning etc...

• 2fastTG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-02 21:19
Consumentenoplossingen inzetten in een stoffige omgeving is vragen om problemen. Zeker als de systemen 24/7 moeten draaien, en de boer afhankelijk is van de systemen.
Ga eens op zoek naar oplossingen die gebruikelijk zijn in de sector, je zult echter wel je budget moeten aanpassen.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Mijn eerste reactie:
-Vergeet niet: "If you pay peanuts, you get monkeys."
-Voor 400 tot 500 euro en dan vragen om 24/7 is onmogelijk.

Begin eerst af te vragen welke downtime acceptabel is. Een oneindig kleine downtime betekend een oneindig hoog bedrag. Ik zit veel in deze business en met een beetje doorvragen kom je er vaak op uit dat een updowntime tussen de 99% en 99,9% acceptabel is.

Een advies dat ik je kan geven: PC in betere omgeving zetten en een simpele RDP-client in de stoffige ruimte, zorg voor een twee cold-standby rdp-client. Totale kosten zitten dan wel richting de 1000 euro. (1 pc, 2 schermen, 2 rdp-clients)

[ Voor 7% gewijzigd door Tukk op 27-05-2014 13:37 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

hier zijn industriële computersystemen voor bedoeld, geen consumenten oplossingen .................

http://www.koningenhartman.nl/nl/webshop/fabrikant/iei
http://www.engineersonlin...21973-industriele-pc.html

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-03 11:32

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

De COM poort kan je, mocht die niet op het bord zitten, via een insteekkaartje regelen.
In 24x7 wil je zo min mogelijk bewegende delen (slijtage ed..) dus een SSD, passieve voeding en een passief gekoelde processor zijn echt wel een must...

Ik heb zelf bijv als nas een Intel Atom bordje...daar zit 2Gb geheugen op en een ssd'tje...omdat het systeem zo weinig gebruikt kan je ook makkelijk een passieve 120 watt voeding gebruiken...

Je kunt met die 500 euro best een systeempje samenstellen wat lang mee gaat...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:14
Welk systeem/merk gebruiken ze? Delavel of iets anders? Vaak is de PC alleen voor uitlezen en hangt het daadwerkelijke systeem aan de com poort. Ook kunnen eventuele aanpassingen uiteraard via de pc worden ingevoerd. Maar, kortom, bij mij op het werk in de stal heb ik het zo ingesteld dat hij na het uitlezen van de gegevens na het melken gewoon weer in slaap valt.

Heb er overigens een erg goedkope normale PC staan, af en toe beetje schoonmaken met perslucht en een backup maken. Loopt nu al 3 jaar en als hij kapot gaat zet ik er wel weer een nieuwe neer.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:24

mrsar

waar een sar is,is een wodka

keur0000 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:01:
hier zijn industriële computersystemen voor bedoeld, geen consumenten oplossingen .................

http://www.koningenhartman.nl/nl/webshop/fabrikant/iei
http://www.engineersonlin...21973-industriele-pc.html
Dit.

Ik werk hier met een fabriek en distributie/warehouse en in de stoffige omgevingen wil je echt geen normale pc als je hoge uptime wil.
heb zelf hier op meerdere plekken beckhoff panelen (voor aanstuur machines/fabriekssysteem) die dingen zijn stofdicht etc.

gewone dell pc's heb ik ook staan maar als die vervangen moet worden (vanaf de plank,dus voorraad houden) kan dit redelijk snel vanaf een image.

Dus ja er is meer geld nodig of de eisen moeten bijgesteld worden.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• upje
  • Laatst online: 17:52
Tukk schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:01:
Ik zit veel in deze business en met een beetje doorvragen kom je er vaak op uit dat een downtime tussen de 99% en 99,9% acceptabel is.
Aparte business is dat 8)7

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

upje schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 13:30:
[...]

Aparte business is dat 8)7
edit:
Ahh, downtime!= uptime

Hoezo? Meer uptime kost meer geld, die investering uitleggen betekent vaak dat met met minder genoegen neemt.

Met 'deze business' bedoel ik de industrie (en ook varkensstallen en kippenstallen). 99,9% betekend dat een pc er een paar uur per maand (gemiddeld) uit mag liggen. Voor veel bedrijven is dat voldoende.

Is dat niet het geval, als je naar 99,99% uptime (of meer) gaat dan ga je zeker aan de industriele oplossingen denken dit hierboven staan genoemd.

[ Voor 11% gewijzigd door Tukk op 27-05-2014 13:37 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• upje
  • Laatst online: 17:52
Lees je eigen zin nog eens nauwgezet. Dan valt je vast iets op. Je hebt 'm door.

[ Voor 16% gewijzigd door upje op 27-05-2014 13:38 ]

Verwijderd

Is zo'n lijstje niet wat?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel D33217CK€ 167,32€ 167,32
1Akasa Newton (OEM)€ 43,-€ 43,-
1Crucial CT51264BF160BJ€ 29,50€ 29,50
1Adata Premier Pro SP310 64GB€ 40,40€ 40,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,22

• O_Tiby
Wow, dit zijn al veel reacties. dank daarvoor! Ik denk dat ik het een en ander moet nuanceren.

Er staan nu systemen met een Pentium Dual-Core E5200 op een Foxconn g31mx, met 1 GB RAM en 160GB HD. Ook een normale consumenten pc. Deze pc is afkomstig van een bedrijf dat meer van dit soort werk doet. Een reden om te upgraden is dat ze nog op Windows XP draaien en graag naar Windows 7 willen.

Met stoffig wilde ik zeggen dat het niet in een woonkamer staat, maar in een kantoortje.

Van die mobo + Haswell processor is een goede tip, ff niet aangedacht maar al wel eens eerder meegemaakt :S

COMpoort via insteekkaartje, tsja.. werkt dat ook 100%?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je wil upgraden naar win7, hoef je daarvoor geen nieuw systeem te kopen. Je haalt dan gewoon een win7 licentie en klaar is kees. Het bakje zal er ook een stukje beter op draaien.

Wil je toch wat nieuws, neem dan geen processor van 150 euro, want een processor van 50 euro voldoet al ruimschoots.

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
O_Tiby schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 14:36:

COMpoort via insteekkaartje, tsja.. werkt dat ook 100%?
Bij ons thuis (gea/westfalia carrousel) heeft de pc (zelfde kast als jij in gedachte had) 1 ethernet insteekkaart en een compoort insteekkaart

verder draait er windows 7 home (64 bits) op maar achteraf was windows 7 proffesionel een betere keuze vanwege remote desktop

• O_Tiby
Dit systeem zal software van Saturnus en AgroVision draaien. Als OS wilde ik al voor Windows 7 Pro 32bits gaan.

@redbullet, je kunt toch teamviewer gebruiken?

EDIT:
Mijn eerste aanbod was ook om de huidige systemen te blijven gebruiken, alleen een nieuwe HDD/SSD erin met Windows 7 er op en extra RAM erbij. (Dan kan ik altijd de oude HDD terugplaatsen en is het systeem zeker weer werkend)

Echter kwam het bedrijf waar deze systemen vandaan komen met de aanbeveling om nieuwe systemen neer te zetten en kreeg ik de vraag of ik dat ook wilde doen.
Uit commercieel oogpunt van dat bedrijf natuurlijk begrijpelijk, maar misschien ook wel omdat de hardware verouderd is en voordat het het begeeft vervangen door iets nieuws wat weer jaren mee kan.

EDIT2:
Gigabyte geeft aan dat het moederbord de nieuwe Haswell's ondersteund vanaf BIOS F4, maar hoe weet ik dat die op het moederbord zal staan? :)

[ Voor 73% gewijzigd door O_Tiby op 27-05-2014 15:34 ]

• O_Tiby
Is het een idee om een zuinige i5 S of T versie te gebruiken?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-04 20:10
Dat is een idee, maar in dit geval niet een bepaald goed idee. De S of T modellen zijn niet zozeer zuinig, maar hebben een lager TDP. TDP is alleen maar indirect gekoppeld aan stroomverbruik. De reden waarom deze CPU's een lager TDP hebben is omdat ze begrenst zijn (lagere kloksnelheid).

Vergelijk het met een auto die op 120 km/u begrenst is, op de Duitse autobahn zal deze minder brandstof verbruiken dan de niet begrensde auto, maar vooral omdat je met die andere auto wel 170 km/u kan. Wanneer je met de niet begrensde en wel begrensde auto over een 80 km/u weg gaat is er helemaal geen verschil te merken tussen de 2.

• O_Tiby
Ach sooo, aah ok.

Voor de rest ben ik blij met alle reacties, erg nuttig allemaal! Dank daarvoor!
Pagina: 1