Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Apart netwerk voor streamen

Pagina: 1
Acties:

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Synology DS112j NAS die ik films/series laat downloaden en waar mijn MacBook Air automatisch een TimeMachine backup op maakt. Hoewel de NAS niet supersnel is werkt dit allemaal prima. De media die op de NAS staat wordt vanaf 2 verschillende HTPC's dmv XBMC bekeken. 1 van deze PC's is bedraad aangesloten, de andere draadloos. Streamen naar de bedraad aangesloten PC gaat probleemloos, bij de draadloos aangesloten PC heb ik echter regelmatig dat er tijdens het afspelen gebufferd moet worden wat erg storend is. Ook het afspelen van muziek of video via AirPlay gaat op die PC lang niet altijd soepel terwijl ook dat op de bedraad aangesloten PC uitstekend werkt.

Mijn vermoeden is dat de problemen vooral ontstaan wanneer een andere computer aan het downloaden is of als er op een andere manier de internetverbinding redelijk wordt belast. Op zich niet zo gek natuurlijk, maar erg vervelend is het wel. Aangezien we zowel een draadloos modem als een draadloze router hebben dacht ik dat het wellicht een oplossing was om een apart netwerk aan te maken voor het streamen. Het probleem daarbij is echter dat gebruikers van het andere netwerk wel toegang moeten blijven houden tot de NAS. Er worden namelijk ook wel eens andere bestanden op de NAS gezet namelijk. Ziet iemand een mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen?

Het netwerk ziet er op dit moment zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZslLRP1.png

Wifi op het Ubee modem staat uitgeschakeld. Het modem is via een kabel verbonden met de Netgear router waar de TomatoUSB firmware op staat. Op de router zijn de apparaten waarvoor dat mogelijk en wenselijk is met een kabel aangesloten. Eén van deze apparaten is een switch die op een centrale plek in het huis hangt. Deze switch kan niet verplaatst worden en het is ook niet mogelijk om de andere apparaten (bijv. HTPC2) met een kabel aan te sluiten.

Wat ik voor ogen heb is een opstelling waarbij de apparaten die van streaming media moeten worden voorzien (HTPC1 en HTPC2) samen met de NAS in een apart netwerk komen, bijvoorbeeld het netwerk van de router. Alle andere apparaten zouden dan gebruik maken van het draadloze netwerk van het modem. Het lijkt mij echter dat je vanaf de apparaten aangesloten op het modem dan niet meer bij de bestanden op de NAS kan, de MBA geen backup meer kan maken en dat het niet meer mogelijk is om met de telefoons XBMC op de HTPC's te bedienen. Mocht dit wel mogelijk zijn of iemand een oplossing hebben om het streamen wel vlekkeloos te laten verlopen dan hoor ik dat graag! Het Wifi signaal zou in principe sterk/snel genoeg moeten zijn aangezien het af en toe ook wél prima werkt. Dit is volgens mij met name zo als alle andere apparaten uit staan.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Koop er een switch bij: uplink naar de Netgear, downlinks naar je NAS, de beide HTPC's en de switch van je bedrade pc's. Als je naar HTPC 2 geen draadje getrokken krijgt, kun je een powerline adapter overwegen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Vaste apparaten gewoon voorzien van vaste verbindingen. WiFi is per definitie gedeeld, best-effort en storingsgevoelig. Voor een tablet of telefoon kun je weinig anders, maar in een HTPC kun je prima een draad steken.

Oslik blyat! Oslik!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:58
Welke versie van WiFi gebruik je?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

WNR3500 doet alleen 2,4 GHz

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Dick
  • Niet online
Inderdaad 2,4 Ghz en dan in de N/G-mixed modus. Het Ubee modem ondersteund trouwens wel 5Ghz maar gaat zeer slecht om met statische IP-adressen en gebruik ik daarom liever niet daar voor.

Als ik er nog een switch tussen zet voor de beide HTPC's en de NAS dan creëer ik daar dus een apart bedraad circuit voor. Alles wat bedraad aangesloten zit gaat echter al probleemloos en maakt gebruik van gigabit verbindingen, ik zie niet zo in wat die extra switch dan nog voor nut heeft. Het gaat dus eigenlijk echt om het draadloze streamen naar HTPC 2.

Voor zover ik begrijp is er dus geen mogelijkheid om een apart draadloos (en eventueel bedraad) netwerk voor streamen te realiseren? Een kabel trekken naar HTPC2 is helaas geen optie, er mogen van de verhuurder geen gaten door de muur geboord worden. Een powerlink adapter zal ik eens naar kijken, al zit hier in huis overal behoorlijk oude bedrading en ben ik bang dat beide adapters dan op andere groepen zullen komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dick op 27-05-2014 17:32 ]

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-11 20:53
Powerline werkt meestal wel redelijk over verschillende groepen. Als het werkt.

android since G1.

• Paul
  • Laatst online: 15:54
Je hebt een probleem met streamen naar HTPC 2; deze is wireless aangesloten. Ik zou zeggen dat het probleem in het gedeelde medium zit, het draadloze. Als een netwerkkabel echt, echt, ECHT geen optie is dan zijn er 2 opties: een nieuw draadloos SSID met eigen AP op een ander kanaal in de hoop dat het daar wel rustig is of powerline overwegen. Verschillende groepen is niet zo erg, verschillende fases wordt lastiger.

Ook zonder gaten boren kun je overigens best netjes kabels wegwerken maar een verhuurder mag voor zover ik weet (zolang het geen monumentaal pand is) niet zomaar weigeren dat je een gaatje boort. Wel mag hij van je verlangen dat je dat weer dichtmaakt als je de huur opzegt. Hoe moet je anders een schilderij ophangen, of een lamp? Dat je er geen gaten van anderhalve vierkante meter in zaagt voor de afzuiging van je wietkwekerij, ok, maar een gaatje van 7mm onderaan achter of vlak boven de plint om een netwerkkabel door te voeren verbieden is gewoon onzin.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dick
  • Niet online
Paul schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:57:
Je hebt een probleem met streamen naar HTPC 2; deze is wireless aangesloten. Ik zou zeggen dat het probleem in het gedeelde medium zit, het draadloze. Als een netwerkkabel echt, echt, ECHT geen optie is dan zijn er 2 opties: een nieuw draadloos SSID met eigen AP op een ander kanaal in de hoop dat het daar wel rustig is of powerline overwegen. Verschillende groepen is niet zo erg, verschillende fases wordt lastiger.
Een eigen AP met een ander SSID is dus wel een optie? Maar hoe krijg ik het dan voor elkaar dat deze HTPC nog kan communiceren met de andere apparaten die op het andere netwerk zitten? Ik zie dan deze situatie voor me:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uUIJ1tg.png

De bandbreedte van de draadloze verbinding zou dan meer dan genoeg moeten zijn, maar hoe komt HTPC2 bij de bestanden op de NAS en hoe kunnen de smartphones XBMC op HTPC2 bedienen of daar Airplay content naar toe sturen?
Paul schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:57:
Ook zonder gaten boren kun je overigens best netjes kabels wegwerken maar een verhuurder mag voor zover ik weet (zolang het geen monumentaal pand is) niet zomaar weigeren dat je een gaatje boort. Wel mag hij van je verlangen dat je dat weer dichtmaakt als je de huur opzegt. Hoe moet je anders een schilderij ophangen, of een lamp? Dat je er geen gaten van anderhalve vierkante meter in zaagt voor de afzuiging van je wietkwekerij, ok, maar een gaatje van 7mm onderaan achter of vlak boven de plint om een netwerkkabel door te voeren verbieden is gewoon onzin.
Laat het nou net inderdaad een monumentaal pand zijn ;) Het probleem is trouwens ook niet zo zeer het gaatje zelf maar meer dat ik de kabel dan door kamers van andere huisgenoten heen moet en dat het ontzettend harde en dikke muren zijn. Dingen ophangen mag uiteraard gewoon maar met een normale boormachine koste dit al behoorlijk wat moeite. In overleggen en met samenwerking met de verhuurder zal het waarschijnlijk wel lukken maar eerlijk gezegd heb ik daar voor het half jaartje dat ik hier nog woon niet heel veel trek in.

Iedereen bedankt voor het mee denken :)

• Paul
Dick schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 18:39:
Een eigen AP met een ander SSID is dus wel een optie? Maar hoe krijg ik het dan voor elkaar dat deze HTPC nog kan communiceren met de andere apparaten die op het andere netwerk zitten? Ik zie dan deze situatie voor me:
Daar voeg je niet alleen een AP toe maar ook een router toe :) Als je de WAN-poort van die Netgear niet gebruikt en op die Netgear DHCP uitschakelt gaat het gewoon werken; alles zit dan in 192.168.178.0/24 :)

Je kunt ook kijken of je met de Ubee voldoende dekking hebt bij HTPC 2, de Ubee is goed genoeg om naar één client te streamen maar het wireless gedeelte van de Netgear is al snel beter dan van de Ubee.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dick
  • Niet online
Paul schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 18:57:
[...]
Daar voeg je niet alleen een AP toe maar ook een router toe :) Als je de WAN-poort van die Netgear niet gebruikt en op die Netgear DHCP uitschakelt gaat het gewoon werken; alles zit dan in 192.168.178.0/24 :)

Je kunt ook kijken of je met de Ubee voldoende dekking hebt bij HTPC 2, de Ubee is goed genoeg om naar één client te streamen maar het wireless gedeelte van de Netgear is al snel beter dan van de Ubee.
Super, ik heb ondertussen nog het een en ander opgezocht en kreeg al zo'n vermoeden! De Netgear kan ik heel eenvoudig als AP instellen waar dat bij het Ubee modem wat lastiger is. Internet via de Wifi verbinding is ook een stuk sneller als er verbinding wordt gemaakt met het Ubee modem ipv met de Netgear dus het lijkt mij een prima optie om de Netgear als AP te gebruiken enkel voor HTPC2.

Ik ga hier vanavond eens mee stoeien, bedankt!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
Ik zou ook is naar 5Ghz kijken...zeker gezien de aanwezigheid van Apple apparatuur

• Dick
  • Niet online
Op de oplossing die Paul aangeeft zal dat ook het geval zijn. Op HTPC2 na zullen alle apparaten verbinding maken met het Ubee modem die ik dan op 5Ghz uit laat zenden. Enkel HTPC2 zal verbinding maken met de Netgear op 2,4Ghz.

Krijgt de Netgear als AP trouwens ook nog een eigen IP-adres in deze opstelling of geeft deze alleen het signaal door en worden alle IP-adressen nog door de Ubee uitgegeven?

• Paul
Dick schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 19:12:
Op HTPC2 na zullen alle apparaten verbinding maken met het Ubee modem die ik dan op 5Ghz uit laat zenden.
Kunnen al die apparaten dat wel? De Wii heeft toch alleen 2.4?
Krijgt de Netgear als AP trouwens ook nog een eigen IP-adres in deze opstelling of geeft deze alleen het signaal door en worden alle IP-adressen nog door de Ubee uitgegeven?
Krijgen niet, de meeste consumentenrouters kunnen op de LAN-interface niet als DHCP-client optreden (profi trouwens ook niet... Een router heeft juist een bekend adres...). Wel kun je zelf een fixed IP instellen.

Het uitgeven van IP-adressen gebeurt door de DHCP-server. Dat is in die opstelling de Ubee, daarom zetten we de DHCP-server van de Netgear ook uit :) Zou de Netgear (ook) uitdelen dan krijgen de computers het verkeerde gateway-adres (en waarschijnlijk de verkeerde DNS).

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dick
  • Niet online
Paul schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 19:33:
[...]
Kunnen al die apparaten dat wel? De Wii heeft toch alleen 2.4?
[...]
De Wii heeft inderdaad geen 5Ghz maar internet daarop is niet echt van belang. Hij wordt sowieso bijna nooit gebruikt en die enkele keer dat dat wel zo is kan het wel zonder internet of alsnog op het AP. HTPC2 en de Wii zullen namelijk toch nooit tegelijkertijd gebruikt worden aangezien ze op dezelfde televisie aangesloten zitten :).

Alle andere apparaten zijn vrij nieuw ondersteunen naar ik aanneem wel 5Ghz. Ik zal het voor de zekerheid nog even controleren.

[ Voor 11% gewijzigd door Dick op 27-05-2014 20:50 ]

• Dick
  • Niet online
Het heeft iets langer geduurd dan gepland maar uiteindelijk vanavond de tijd gevonden om er eens mee aan de slag te gaan.

Ik heb de NetGear als AP ingesteld met een IP-adres buiten de range van de Ubee. De Ubee deelt de IP-adressen uit wat tot nu toe ook goed lijkt te gaan met de statische adressen. Alle draadloze apparaten maken verbinding met de NetGear, met uitzondering van HTPC2, deze maakt als enige draadloze apparaat verbinding met de Ubee. HTPC1 en de NAS zitten bekabeld aangesloten op de Ubee, deze apparaten staan toch naast elkaar en ik zag geen voordeel van het aansluiten van deze op de NetGear. Alle apparaten lijken probleemloos met elkaar te kunnen communiceren :).

Wat mij wel opvalt is dat de internetsnelheid op de apparaten met de Ubee verbinding maken een stuk hoger is dan bij de apparaten die op de NetGear zitten:

NetGear:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3536866108.png

Ubee:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3536826342.png

Beide tests uitgevoerd via een draadloze verbinding. Bekabeld op de NetGear gaat nog wat langzamer dan draadloos, bekabeld op de Ubee geeft ongeveer dezelfde snelheid als draadloos. In principe zou ik toch verwachten om (bekabeld) zo'n 80Mbps te halen (Ziggo Z2, 90Mbps abonnement). Binnenkort hier maar eens verder mee prutsen :).

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je wilt vergelijken is het slim om dezelfde server te gebruiken; je hebt nu de ene keer naar Groningen gemeten en de andere keer naar Dronten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:58
Upload is wel prima stabiel, het gaat alleen om de download.

• Dick
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op maandag 02 juni 2014 @ 08:08:
Als je wilt vergelijken is het slim om dezelfde server te gebruiken; je hebt nu de ene keer naar Groningen gemeten en de andere keer naar Dronten
Daar heb je een punt. Ik heb ook even via de NetGear met de server in Dronten getest en kom al een stuk hoger uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3538224670.png

Al heeft dat er volgens mij ook grotendeels mee te maken dat ik nu zeker weet dat alle andere apparaten uit staan waarbij het gister wel eens zo kon zijn geweest dat er nog wat andere activiteit op de verbinding was.

Via 5Ghz op de Ubee is de snelheid ook draadloos geweldig trouwens, ik haal dan zo'n 80-85Mbps. HTPC2 bleek toch niet over een 5Ghz geschikte netwerkkaart te beschikken dus die heb ik net besteld. Zodra die binnen is schakel ik de Ubee over op 5Ghz, alle apparaten die daar op zitten ondersteunen dat dan :).
Pagina: 1