Future proof gaming pc

Pagina: 1
Acties:

• Weedme
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-11-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Voornamelijk gamen, maar ook af en toe 3D-programma (Blender).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is rekbaar tot ongeveer 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Case, CPU-koeler, SSD, HDD, monitor (als secundair scherm), muis en keyboard neem ik mee (zie onder).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, moederbord, videokaart, monitor (primair, Full HD).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
CPU: Intel (performance en energieverbruik).
Videokaart: Tussen AMD en Nvidia twijfel ik nog. Ik neig naar AMD vanwege de betere prestaties voor hetzelfde geld, echter Nvidia-kaarten zijn beter voor het gebruik in Blender (CUDA vs OpenCL, hoewel AMD heeft beloofd haar drivers hiervoor te verbeteren...). Wat betreft merk: lichte voorkeur voor Gigabyte en MSI vanwege hun goede en stille koeling.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik heb niet graag een stofzuiger naast me tijdens het gamen, dus ik probeer vooral te letten op een laag geluidsniveau. Verder betaal ik zelf de energierekening, dus dat weegt ook wel mee.

Momenteel denk ik aan de volgende componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 259,-€ 259,-
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 98,03€ 98,03
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 368,03€ 368,03
1Dell P2414H€ 192,95€ 192,95
1Kingston HyperX Beast KHX24C11T3K2/8X€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 977,96

...en uit mijn huidige systeem neem ik mee:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Antec Performance One P180€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster 226BW Zwart€ 0,-€ 0,-
1Zalman CNPS10X Performa€ 29,-€ 29,-
1Logitech G11 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX518€ 0,-€ 0,-
1XFX PRO650W€ 68,52€ 68,52
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 119,99€ 119,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 217,51

Ik heb zoveel mogelijk vooronderzoek proberen te doen, en ben daarbij uitgegaan van de meest recente BBG hier op Tweakers. Uiteindelijk zijn er toch wel een hoop dingen veranderd, met het oog op 'toekomstbestendigheid'. Hieronder geef ik mijn beweegredenen:

OP CPU?
Ik wil graag lang met dit systeem vooruit kunnen. Dat houdt in dat ik bijv. na twee jaar alleen de videokaart zou hoeven te vervangen om nog fatsoenlijk (lees: 'op ultra') te kunnen gamen. Ik heb daarom gekozen voor de i7, die misschien nu wat te zwaar is in verhouding, maar ik verwacht dat de ontwikkeling op processorgebied de komende tijd niet meer zo hard zal gaan (glazen bol). Zowel AMD als Intel hebben aangegeven problemen te ondervinden bij de volgende stap in het verkleinen van het procédé naar 14nm en daarom de volgende generatie te hebben moeten uitstellen. Aan de andere kant verwacht ik dat games meer en meer gebruik zullen gaan maken van meerdere CPU-cores, vandaar dat ik niet voor de i5 zou willen gaan.

Meerdere videokaarten?
Hoewel ik momenteel een systeem heb met een Crossfire-opstelling, zie ik hier in het vervolg toch van af. Liever verkoop ik dan de oude kaart en stop er een nieuwe in.

Moederbord
Het moederbord past bij de nieuwe Haswell Refresh en heeft bovendien een M.2 connector. Ook hier met het oog op de toekomst, zodat ik er een nog snellere SSD in kan plaatsen (die niet door SATA3 gebottleneckt zal worden).

Geheugen: sneller is beter?
Hier heb ik gevonden dat de i7 gretig gebruik maakt van de extra bandbreedte, en dus sneller geheugen goed tot zijn recht komt. Waarom dan deze set van 2400MHz ipv 2133MHz? Ach ja, ik zag dit setje toevallig voorbijkomen in de pricewatch, en niet duur. Sneller is beter, toch?

Ik zou heel graag jullie kijk hierop willen hebben. Maak ik hiermee een verstandige keuze, of zie ik nog iets over het hoofd? Alvast bedankt :*)

• teunw
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
De RAM heeft een best hoge latency, en dit wil je zo laag mogelijk houden.
Probeer iets te vinden met lagere latency.

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:58
latency blijkt weinig uit te maken: reviews: De grote Tweakers-geheugentest
Extra geheugen heeft weinig invloed, terwijl strakkere timings al helemaal geen zoden aan de dijk zetten. Als je een losse videokaart gebruikt, lijk je dus prima voor goedkoop geheugen te kunnen gaan, maar wel in kitjes van twee en zoveel je wilt.

[ Voor 50% gewijzigd door SlaadjeBla op 26-05-2014 23:58 ]

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Ander scherm,
pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H Zilver, Zwart
Maar een beetje duurder en veel meer inputs. En (subjectief) beter design

Ander mobo,
pricewatch: ASRock Z97 Pro4
Paar extra usb poorten

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:58
Leo1010 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 00:09:
Ander scherm,
pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H Zilver, Zwart
Maar een beetje duurder en veel meer inputs. En (subjectief) beter design
En IPS, dus betere kijkhoek en kleurechtheid, maar ook hogere latency. Ik zou de reviews er even op naslaan in hoeverre hij geschikt is voor gaming.

• Weedme
Bedankt voor jullie reacties. Vreemd idd dat latency toch niet uit lijkt te maken. Dit setje wordt hier wel goed beoordeeld (geen idee of dit een betrouwbare reviewsite is).
Maar nu ik verder kijk, vraag ik me af of deze wel onder de koeler passen...

Monitor: die Ultrasharp had ik idd ook op het oog, maar hier zeggen ze dat hij niet veel onder doet voor die Ultrasharp. Beiden zijn overigens IPS
Meer inputs is wel iets om over na te denken, en ja, hij is ook wel mooier...

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
SlaadjeBla schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 00:11:
En IPS, dus betere kijkhoek en kleurechtheid, maar ook hogere latency. Ik zou de reviews er even op naslaan in hoeverre hij geschikt is voor gaming.
Ik heb er zelf 2 staan hier, no problems met gaming.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• Weedme
Wat betreft het Asrock moederbord: wat extra USB poorten doet het niet echt voor mij. Ik zie dat de Asrock Single BIOS heeft, en de Gigabyte dual. (al zou ik niet echt weten wat ik daarmee moet, overklokken ga ik niet...)
en de audiochip: hoe verhoud zich de Realtek ALC892 van ASrock tot de Realtek ALC1150 van Gigabyte? Weet iemand dat?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Je zal je best moeten doen om scherm te vinden wat ongeschikt is voor gamen. Vroegah waren AMVA en IPS idd zwaar ondergeschikt aan TN als het aankwam op gaming, nu durf ik te zeggen dat juist AMVA en IPS beter geschikt zijn voor gaming dan TN, immers, de reactiesnelheden zijn bijna hetzelfde, van ghosting is ook nog amper sprake.

Echter, in kleur, kijkhoek en contrast wordt TN afgemaakt door IPS en AMVA. Ik zou zelf gewoon een goede AMVA, zoals de BenQ GW2450HM of een goede IPS, zoals ongeveer iedere Dell Ultrasharp nemen.

De ALC1150 zou een betere audiochip zijn volgens mij, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Of je het merkt, is een tweede.

People as things, that’s where it starts.

• Weedme
Ik denk dat ik de monitor verander in die UltraSharp. Dat is toch waar je uiteindelijk naar kijkt.
Zou ik nog wat feedback mogen ontvangen op mijn keuze voor de i7, en de uitleg die ik daarvoor heb gegeven. Is het een zinnig idee?
Pagina: 1