Toon posts:

Bootcamp -> krijg Windows partitie niet groot genoeg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil via bootcamp een windows 7 partitie aanmaken op mijn (late 2013) macbook pro met 512GB ssd.

Heb mijn HD al flink gebruikt en bij mijn eerste rondje bootcamp assistant kon ik de windows partitie niet groter maken dan 30 GB (terwijl ik wel 200GB 'vrij' had).

Dit zal wel komen doordag de schijf niet echt goed gefragmenteerd meer is, althans de vrije ruimte.

Had al op verschillende plekken gelezen dat als je repair disk (permissions) runt vanaf disk utility vanaf de install disk (opstarten met cmd-R), dat dat nog wel het euvel wil oplossen voor een deel. Na deze acties kon ik een partitie maken van 45 GB. Wel een verbetering, maar niet genoeg. Ik wil namelijk Rome II gaan spelen en denk wel minimaal 75 GB nodig te hebben voor windows en Rome. 45 is iig te weinig.

Verder gelezen dat er een programma is: iDefrag, die dus je schijf kan defragmenteren. Maar behoorlijk wat negatieve reacties gelezen.

Ook nog gelezen om een carbon copy van je systeem te maken, en die weer 'schoon' op je schijf te zetten.

En toen dacht ik ineens aan mijn situatie. Ik heb gewoon een Time Machine draaien die mijn systeem keurig backup't. Is het voor mij zo simpel om nog even een backup te draaien op mijn time machine, dan opstarten met cmd-R, dan via disk utility de schijf formateren, en daarna een backup te restoren van time machine?

Krijg ik dan gewoon mijn huidige systeem 100% terug, met alle bestanden keurig naast elkaar in het bestandssysteem. Dus hetzelfde effect als defragmenteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Ho, wacht even. Defragmentatie is voor Harddisks (je kent ze wel, die antieke dingen met een roterende schijf erin, die ja) , niet voor SSD's . https://www.google.nl/search?q=don%27t+defrag+a+ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
Je zou kunnen proberen je huidige partitie te resizen op de conventionele manier (disk utility), of heb je al echte vrije ruimte? (lees: niet geparitioneerde ruimte).
Mocht je moeten resizen dan kun je daarna bootcamp gebruiken om een partitietabel te maken die windows 7 ook snapt.

[ Voor 7% gewijzigd door blouweKip op 27-05-2014 01:41 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blouweKip schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 01:40:
Je zou kunnen proberen je huidige partitie te resizen op de conventionele manier (disk utility), of heb je al echte vrije ruimte? (lees: niet geparitioneerde ruimte).
Mocht je moeten resizen dan kun je daarna bootcamp gebruiken om een partitietabel te maken die windows 7 ook snapt.
Als ik dit probeer dan kan ik de SSD maar resizes tot 456 GB... de rest van het vlak is paars (en gebruikt). Dat laat het probleem ook goed zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:02

Joran

<3 natalee

Ik denk dat je een hoop mobilebackups hebt staan, dit zijn achtergrond timemachine-bestanden. Mac kan ze weggooien wanneer hij wilt en dus ziet ze dus in finder als vrije ruimte. Disk utility ziet echter de echte gebruikte ruimte.

Je kan deze ruimte geforceerd terugclaimen door je timemachine even uit te zetten.

zie ook hier

(ik weet niet zeker of dit het is, correct me if I'm wrong)

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thnx Joran! Dat was inderdaad het euvel.

Time Machine uit en ik kon doen wat ik wilde... inmiddels al een half uurtje Rome Total War II gespeeld, en draait meer dan prima :)
Pagina: 1