Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:29

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
In Nederland hebben we bij de vorige verkiezingen in België met verbazing - en misschien ook wel met wat leedvermaak :') - meegekregen dat België er meer dan 500 dagen heeft gedaan om een nieuwe regering samen te stellen. Interessant, maar ik heb in de Nederlandse media eigenlijk nooit gelezen wat het Belgische kiesstelsel daarmee te maken had. Wel heb ik kunnen lezen dat iedereen ruzie maakte met iedereen, maar daarin is België zeker niet uniek.

Op de website deredactie.be zat ik zojuist de Belgische verkiezingsuitslagen te bekijken. Wat me bij de uitslagen opviel, was dat een bepaald percentage van de stemmen in de Franstalige kieskringen veel meer zetels oplevert dan datzelfde percentage van de stemmen bij de Nederlandstalige kieskringen. Dat bracht me op de gedachte dat wellicht de helft van de zetels voor de Vlaamse kieskringen en de andere helft voor de Franstalige kieskringen is. Maar dat is ook weer niet zo, want de Vlaamse kieskringen hebben in totaal 87 van de 150 te verdelen, zo telde ik. De overige 63 zetels zijn voor de Franstalige kieskringen. Heeft iedere kieskring dan een bepaald aantal zetels toegewezen gekregen of zo :?. Ik meende tevens te begrijpen dat er in België twee parlementen zijn. Hoe zit dat dan weer? :S

Kan iemand mij in Jip-en-Janneke-taal uitleggen hoe dat systeem in België ongeveer in elkaar zit? Is het theoretisch mogelijk dat de Vlaamse partijen samen een coalitie vormen en daarmee de Franstalige partijen buitenspel zetten? En als er twee parlementen zijn: wordt er dan in beide parlementen over dezelfde voorstellen gestemd?

Het moge duidelijk zijn dat ik me niet grondig heb ingelezen. Anderzijds: ik ben ook nergens een artikeltje 'Belgische kieskringen voor dummies' tegengekomen. Ik snap het allemaal niet 8)7. Welke Belg kan het mij uitleggen?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-06 14:47
Er zijn de volgende niveaus: Gemeente-provincie-gewest/gemeenschap-federaal-europa.

Gewest/gemeenschap = Vlaanderen met het vlaams parlement.
(Gemeenschap is nederlandstalige cultuur, gewest is grondgebied. Lekker ingewikkeld allemaal).
Federaal: de kamer. (Vroeger was er nog de Senaat, maar die wordt niet meer rechtstreeks gekozen).
Op Federaal vlak worden er zetels toegekend per provincie. Dat zouden overal evenveel zetels per inwoner moeten zijn, maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Federaal en vlaams niveau zijn volledig gescheiden en hebben andere bevoegdheden. Stemmingen in het eene parlement hebben dus geen invloed op het andere (uiteraard is er een zekere weerslag, bevoegdheden overlappen soms zelfs een beetje).

Een coalitie vormen zonder meerderheid aan 1 kant van de taalgrens is in theorie mogelijk (vorige regering had geen meerderheid aan vlaamse kant). Er zijn echter wel beperkingen. Voor sommige stemmingen moet er een gewone meerderheid zijn, anders een gewone meerderheid langs beide kanten van de taalgrens en uitzonderlijk, vb grondwet, een 2/3 meerderheid.

Er zijn wel meer parlementen dan 2 in belgie, uit mijn hoofd al minstens: vlaams, federaal, waals, franse gemeenschap, duitstalige gemeenschap, brussels ( al zijn waals en franstalig wel gefuseerd ondertussen denk ik).

[Voor 5% gewijzigd door t-town op 27-05-2014 01:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:29

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Zijn Belgen meestal in het stemlokaal te vinden, of komen jullie ook nog weleens aan werken toe? :P

Het begint me nu een beetje te dagen hoe dat zit met die verschillende parlementen: wat ingewikkeld en onwerkbaar zeg :o 8)7

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:12
Tomatoman schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 07:40:
Zijn Belgen meestal in het stemlokaal te vinden, of komen jullie ook nog weleens aan werken toe? :P

Het begint me nu een beetje te dagen hoe dat zit met die verschillende parlementen: wat ingewikkeld en onwerkbaar zeg :o 8)7
Niet meer dan de Nederlanders me dunkt. Jullie hebben toch ook een periode gehad waarin je wel elk jaar mocht gaan stemmen? Bij ons is het voor het federale niveau nu 4 jaar geleden en voor de gemeentes is het 2 jaar geleden.

De vroegste verkiezingen die we nu gaan hebben (als ze daarboven allemaal eens vriendjes willen blijven) zou 2019 zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:46

steveman

Comfortabel ten onder

Wellicht werkt niet filmpje verhelderend.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:35

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Patat! Geen friet!

:P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DonCortizone
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-04 12:01
Simpel uitgelegd in België spreekt men 3 talen (= 3 culturen):

Per cultuur is er een Gemeenschap (bevoegd voor zachte materies zoals onderwijs en cultuur)

De Nederlandstaligen wonen in Vlaanderen en Brussel, de Franstaligen in Wallonië en
Brussel en de Duitstaligen (9 gemeenten) wonen aan de grens met Duitsland in Wallonië.

Zodus zijn er ook 3 gewesten gecreëerd nl. Het Waals, Vlaams en Brussels hoofdstedelijk gewest (bevoegd voor de harde materies zoals ruimtelijke ordening, wegenwerken en milieu). In Vlaanderen heeft men de Gemeenschap en het Gewest samengevoegd voor de efficiëntie en zo kan men ook beide budgetten samenvoegen.

Dan is er nog het federaal niveau die o.a. bevoegd is voor de sociale zekerheid en het leger.

Waarom zo complex? Omdat Walen en Vlamingen door de cultuurverschillen vaak heel anders stemmen en andere zaken belangrijk vinden wat tot conflicten kan leiden. Door elke gemeenschap zijn bevoegdheden te geven kan er in theorie beter bestuurd worden omdat er minder tegenstrijdige belangen zijn bij de besluitvorming.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 08:57

WhiteDog

met zwarte hond

Verkiezingen België - ik (Nederlander) snap het niet!
Troost je, de meeste modale Belgen snappen het zelf ook niet :)

Wat me persoonlijk het meeste stoort is dat eenvoudige dingen soms in de 3 landsdelen "afzonderlijk" geregeld worden. In elk landsdeel doet men hiervoor dan een aanbesteding, kiest men een andere leverancier en ontwikkelt men eigen systemen. Deze worden natuurlijk allemaal duur betaald.

Zoiets vind ik echt niet kunnen voor zo'n kleine doelgroep. Mensen die dan toevallig in 2 gewesten werken / wonen komen dan met al deze regeltjes in aanraking.

Maar ik begrijp dat dit in Nederland niet anders is en dat ook bij jullie elke gemeente zijn eigen IT-systeem heeft.

Bv. iets waar ik me enorm aan stoor: het verkrijgen van een identiteitskaart / paspoort / whatever document kan enkel in je eigen gemeente (nooit open) en kost overal wat anders (soms gratis, soms 200 €). Waarom kan ik niet gewoon overal een nieuwe ID-kaart afhalen en waarom kost deze niet gewoon hetzelfde?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 04-06 17:19
Misschien ook wel relevant: de Belgische Senaat (Eerste Kamer) wordt ingewikkeld gekozen. Een deel is indirect gekozen (net zoals Nederland, een ander deel benoemd. Op lager nivo zijn de parlementen unicameraal.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb een keer een hele middag geinvesteerd in het inlezen over BHV toen dat zo'n hot item was in de Belgische formatie. Dat was wel een eye-opener moet ik zeggen. Ik vind Nederland al nodeloos opgeknipt in teveel gemeenten en provincies voor zo'n klein land, maar wij hebben gelukkig geen communautaire alarmbelprocedures (wel goed voor scrabble!) en andere gekkigheden.

Ik snap de onderliggende redenen voor de interne politieke kamerschermen in .be, maar ik wil niet weten hoeveel dat meer kost op jaarbasis... Een beetje de ellende van Europa nog een keer op nationaal niveau: teveel clubjes die zich overal tegenaan bemoeien, allemaal geld kosten en elkaar de tent uitvechten van tijd tot tijd...

[Voor 15% gewijzigd door Bundin op 27-05-2014 22:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Bundin schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 22:34:
Ik heb een keer een hele middag geinvesteerd in het inlezen over BHV toen dat zo'n hot item was in de Belgische formatie. Dat was wel een eye-opener moet ik zeggen. Ik vind Nederland al nodeloos opgeknipt in teveel gemeenten en provincies voor zo'n klein land, maar wij hebben gelukkig geen communautaire alarmbelprocedure (wel goed voor scrabble!).

Ik snap de onderliggende redenen voor de interne politieke kamerschermen in .be, maar ik wil niet weten hoeveel dat meer kost op jaarbasis...
Af en toe komen ook die vergelijkingen langs en dan zeggen ze "dat het niet veel meer kost". Hou er ook voor de lol nog even rekening mee dat we bovenop dit alles ook nog een koningshuis te betalen hebben.

Ik heb op zich ook niks tegen onze koning, maar het is niet meer van deze tijd. Een sterk Vlaanderen en Wallonië binnen Europa zou veel oplossen en veel minder kosten. Het fenomeen "België" komt dan te vervallen, maar dat is OK. We zijn uiteindelijk allemaal gewoon Europeanen. Het is 2014, welcome to the world :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
offtopic:
De waarde van een koningshuis moet je niet onderschatten, zelfs met incidentele rare prinsen die teveel geld uitgeven. Het is een verbindende factor en kan zowel nationaal als internationaal een belangrijke (stille) diplomatieke rol spelen waar je als burger niets van merkt, want ministriële verantwoordelijkheid. Ik kan me voorstellen dat een brief van een koning(in) toch hoger op de inkomende post stapel komt te liggen dan die van een minister-president. Vooral als het ontvangende staatshoofd er zelf ook een is. En die paleizen (nationaal erfgoed) moeten toch onderhouden worden, koning of niet.

[Voor 6% gewijzigd door Bundin op 27-05-2014 22:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02 13:50
WhiteDog schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 22:22:
[...]
...
Maar ik begrijp dat dit in Nederland niet anders is en dat ook bij jullie elke gemeente zijn eigen IT-systeem heeft.
...
Daar hebben we in Nederland ten eerste GBA voor en daarnaast ook nog eens Vereniging Nederlandse Gemeentes (VNG) die adviseert hoe je oa je ICT processen moet inrichten.
Verschil in gemeentes worden steeds kleiner.

Hetzelfde geld voor politie, hadden we in het verleden een heel scala aan eigen eilandjes die alleen opereren, nu zie je steeds meer dat alles wordt gestroomlijnd. Zal ook nooit van de ene op de andere dag gaan omdat je apparatuur moet afschrijven en ook met lopende contracten zit.

En het lijkt misschien minder in België maar vergeet niet dat het werkt. Als buitenstaander denk je dat het onlogisch is maar er zit wel een bepaalde logica in. En als westers land mogen ze dat best wat meer uitdragen want het is een van de weinige landen die twee verschillende culturen met een eigen taal in een landgrens combineert.

• Bundin
  • Niet online
Als niet-Belg zal ik me er verder buiten houden :) Ik weet er niet genoeg van.

[Voor 77% gewijzigd door Bundin op 28-05-2014 00:19]

• DonCortizone
WhiteDog schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 22:41:
[...]
Een sterk Vlaanderen en Wallonië binnen Europa zou veel oplossen en veel minder kosten. Het fenomeen "België" komt dan te vervallen, maar dat is OK.
Vlaanderen en Wallonië apart dat klinkt goed. Maar men vergeet altijd Brussel dat grotendeels Franstalig is. Ook als Brussel een stadstaat zou worden verlies je als Vlaming invloed in een belangrijke politieke en economische regio waar o.a. meer dan 246.000 Vlamingen werken.

Daarnaast is splitsen heel erg moeilijk en daarom niet goedkoper. Hoe splits je bijvoorbeeld het leger, Belgische patrimonium (en kunst), ... Is het onderhoud van twee F16 basissen goedkoper?

• rik86
  • Laatst online: 20:20
dan geef je brussel aan frankrijk, is frankrijk z'n straatsburg-argument kwijt voor 't europarlement.

Je schaft de nationale legers af, ook gelijk in Nederland en begint op die manier als voormalig Belgie en Nederland met de basis voor een Europees leger wat veel kostenefficiëntie kan opleveren.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

rik86 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 09:15:
dan geef je brussel aan frankrijk, is frankrijk z'n straatsburg-argument kwijt voor 't europarlement.

Je schaft de nationale legers af, ook gelijk in Nederland en begint op die manier als voormalig Belgie en Nederland met de basis voor een Europees leger wat veel kostenefficiëntie kan opleveren.
Goed plan! :)

Brussel maak je gewoon ook een regio van binnen Europa. Brussel mag van mij ook iets groter worden (wat randgemeenten erbij) op voorwaarde dat het dan één zone wordt en niet zoals nu met 27 gemeentes.

Alles wat Belgisch is (patrimonium) kan je gewoon aan ofwel de deelstaten ofwel aan Europa schenken.

Ik denk dat dit ook een goede oplossing is voor bv. Catalonië (Stuk Spanje + stuk Frankrijk). Laat dat ook gewoon een Europese regio worden.

Ik denk dat het grote verschil tussen mijn eigen "visie" en die van bv. de N-VA is dat je ook moet kunnen loslaten "for the greater good". Chauvinisme en dorpspolitiek heeft imho nog nooit ergens toe geleid.

• DonCortizone
rik86 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 09:15:
Vervang anders het woord "Brussel" eens door "Amsterdam" en 'Frankrijk" door "Duitsland" en denk eens na over de consequenties. Misschien dat het helpt om in te zien hoe kortzichtig jouw oplossing is.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

DonCortizone schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 14:53:
[...]

Vervang anders het woord "Brussel" eens door "Amsterdam" en 'Frankrijk" door "Duitsland" en denk eens na over de consequenties. Misschien dat het helpt om in te zien hoe kortzichtig jouw oplossing is.
Ik vermoed dat het maar een grapje was.

Maar je hebt wel een punt, in feite zou elk land zichzelf moeten ontbinden en aan Europa schenken. Een vergelijking met het "derde rijk" is dan niet ver weg. Maar je woont nu ook al in Europa en een heleboel wetten en regeltjes heeft je eigen land nu ook al niets meer over te zeggen. We evolueren uiteindelijk toch naar zoiets.

Blijven vasthouden aan Nederland / België / Vlaanderen... denk niet dat we het daarmee gaan redden.

Maar goed, ik dwaal af, het topic ging over de verkiezingen :)

• MSalters
  • Laatst online: 04-06 17:19
Oh, die oplossing is minder controversieel dan je zou denken. De Belgen zijn een stuk eurofieler dan de Nederlanders. Waarschijnlijk omdat de EU nogal efficient is naar Belgische normen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:35
Ik heb me dit ook wel afgevraagd. Het meest opvallende is wel dat het helemaal geen probleem is om 500 dagen geen nieuwe wetgeving te maken!

Ik stel voor om de formaties te versnellen door:
-a. alle formatieonderhandelingen staand te doen
-b. pas salaris te betalen als de formatie is afgerond

Ik denk dat het opeens binnen een week geregeld is.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
vergeet verboden te pissen niet...

overigens zit volgens mij de grootste tegenstand voor splitsing van Belgie in Wallonie en Vlaanderen in het feit dat het grootste deel van de Belgische economie in Vlaanderen draait... specifieker: Antwerpen... Wallonie hangt er maar een beetje bij en heeft Vlaanderen nodig om financieel te kunnen overleven...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee