Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Van Macbook Pro naar...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Na heel wat aflezen, toch maar een nieuw topic gestart, aangezien ik een beetje verzuip in alle informatie en dus iemand zoek met kennis die me wat gerichter kan sturen. Momenteel werk ik nog op een Macbook Pro (13-inch, Mid 2010) van mijn vorige werk, maar gezien ik deze terug moet inleveren, ben ik op zoek naar iets nieuws, en een nieuwe Macbook Pro ligt spijtig genoeg niet echt binnen mijn budget en is misschien ook niet echt nodig voor mijn gebruik. Op zich zoek ik iets voor licht gebruik, maar ik wil een computer waar ik niet van gefrustreerd geraakt omdat die vb. veel trager gaat dan ik gewend ben :)

Specs van huidig Macbook Pro:
- Processornaam: Intel Core 2 Duo
- Processorsnelheid: 2.66 GHz
- Aantal processors: 1
- Totaal aantal cores: 2
- L2-cache: 3 MB
- Geheugen: 4 GB
- NVIDIA GeForce 320M graphics processor with 256MB of DDR3 SDRAM
- Resolutie: 1280 x 800
- Opslag: 320.07 GB STA

Vereisten:
- niet te zwaar (< 2.5kg al ben ik bereid hierin concessies te doen als het prijs goed drukt)
- tussen 13'-15.4'
- batterijduur +-5u (het is niet echt realistisch van Macbook Pro prestaties te verwachten in dit segment, maar ik zou graag de betere prestatie van het niet Macbook segment hebben)
- snelle opstarttijd, snel opstarten van applicaties...
- budget: < €1000

Taken:
- video's kijken
- basis-fotobewerking
- programmeren in statistische programmeertaal R (waarschijnlijk op termijn ook andere programmeertalen)
- OS is niet zozeer van belang, ik ben van plan overstap naar Linux te maken omdat ik niet meer afhankelijk wil zijn van commerciële OS pakketten, fan ben van open source projecten en meer flexibiliteit wil in hoe mijn computeromgeving eruit ziet en werkt (al zal dit misschien steile leercurve worden).

Momenteel lijkt het me dat alle opties die ik overloop dat er wel iets is waardoor ik twijfel, maar goed je moet altijd ergens op inleveren waarschijnlijk als budget een belangrijke leidraad is ;) Producten die zelf momenteel mijn aandacht hebben getrokken:

Fujitsu Lifebook Ultra U574€ 761,09

Met zijn 1.6kg ontzettend licht (valt dan ook onder ultrabooks). SSD van 128GB . Intel Core i5. Bezorgdheid ligt hier vooral bij kwaliteit beeldscherm en gebrek aan DVD drive.

HP ProBook 640 G1 (H5G68EA)€ 918,39

Vergelijkbaar met Fujitsu, maar lijkt me net wat meer te bieden, met de DVD drive en betere schermresolutie.

Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6003QMH)€ 898,50

Qua schermresolutie en videoperformantie lijkt me deze de beste van de 3, maar vraag me af hoeveel SSD van 16GB scheelt in performantie met de andere 2 laptops.

Op de best buy guide ook nog een aantal mooie modellen tegengekomen. Maar de moeilijkheid in keuze komt me vooral bij voor SSD gaan of niet te liggen. De vraag is of ik SSD kan opofferen zonder te veel aan snelheid te moeten opofferen.

Anders is vb. de Lenovo Thinkpad L540 ook een hele mooie betaalbare keuze:
1Lenovo Thinkpad L540 (20AV002YMH)€ 825,50€ 825,50

Alle adviezen welkom. Als ik andere laptops over het hoofd zie ook altijd welkom.

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Of je koop eentje zonder SSD en zet er zelf een SSD in.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik voor een "zelfgeconfigureerde" Lenovo Thinkpad E540 ga gaan (pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6003VMH), goed voor €920 met acticode zelfs een mooie €856.

Specs:
- intel core i5
- res: 1920x1080
- geheugen 8GB
- 128GB SSD
- 6-cell battery 62wh
- +- 2.5kg

Het lijkt me een laptop waar ik hopelijk jaren plezier aan kan beleven. Mmmm lap, en dan duw je op de "winkelwagen" knop en kom je tot de vaststelling dat levering België niet mogelijk is. Via België kan je alleen naar andere online retail-sites en daar is de flexibiliteit qua instellingen dan toch wat minder en heb je natuurlijk niet mooie actie van 7% wat meteen €100 scheelt.

Update: door de BULK aanbieding van Bol.com wat nieuwe mogelijkheden (http://www.bol.com/nl/l/c...weergave/lijst/index.html)
- Opm.: Acer laat ik weg omdat ik negatieve dingen hoor over hardware kwaliteit en support
Asus N550JV-CM068H€ 1.075,05Nu € 976

- Of toch de Lenovo E540 voor €898 die ik toch in aanbieding heb gevonden op Eurosys (http://webshop.eurosys.be...e-e540-20c6003umb-p403427) zij het nog altijd met 4GB RAM (eventueel upgradebaar later?), maar wel NVIDEA GEFORCEin tegenstelling tot mijn eigen configuratie.

Op dit moment gaat gevoel op 1 of andere manier nog altijd naar Lenovo uit, maar andere beargumenteringen welkom.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2014 07:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even update: aangezien niet echt reactie hier kortere versie.

Keuze is nu teruggebracht op ofwel de Lenovo Thinkpad E540 ofwel Asus N550JV-CM068H.
Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6003QMH)€ +-847-920

Aangezien specs nogal variëren van subtypes E540 bij deze samenvatting van diegene die binnen mogelijkheden valt:
- intel core i5
- res: 1920x1080
- geheugen 4GB
- 128GB SSD
- 6-cell battery
- +- 2.5kg

Asus N550JV-CM068H€ 1.075,05Nu € 976

Heeft iemand ervaringen met deze laptops of merken in het algemeen? Welke zou jij aanraden en/of zijn er dingen die ik over het hoofd zie of alternatieve laptops die je aanraadt?

Bedankt!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Als je even wacht tot maandag, dan weet je of Apple nog de prijsverlaging gaat aankondigen. En is de MacBook Air 13" niets voor jou? Kost niet heel veel extra t.a.v. jouw budget. Heeft betere specificaties dan je Pro nu. ;)

An  a day keeps the doctor away.

Verwijderd

Topicstarter
Goh ik had eigenlijk helemaal geen rekening gehouden met Macbook omdat deze sowieso boven €1000 uitvalt, tenzij inderdaad misschien mits prijsverlaging :) Nu ja, ik ben eigenlijk al wat over mijn aanvankelijke ingestelde budget van €850 aan't gaan, dus om dan daar telkens nog wat aan te blijven toevoegen, is niet echt goed plan :) maar ja voor iets degelijk wil ik wel die extra inspanning doen.

Andere overweging om niet voor Apple te gaan, was omdat ik ga overstappen naar Linux OS. Had eigenlijk gedacht dat verschil in prijs tussen Macbooks en vergelijkbare Windows-computers groter ging zijn (vb. extra voor design, merknaam...), maar uit de voorlopige zoektocht blijkt dat systemen met mijn voorkeur-specs qua prijsklasse heel kort bij Macbook komen te liggen. Wel ja, de Macbook Air alleszins, Pro scheelt toch redelijk.

Goed :) toch nog mee in overweging te pakken. Thanks

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Mijn ervaring met Apple is: heb je eens een Apple, dan ga je nooit meer terug. En de appel valt niet ver van de boom, dus... gewoon die MacBook Air halen! Spijt zul je iig niet krijgen! En met een beetje vakantiegeld lukt het toch wel? :)

An  a day keeps the doctor away.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:39

Sandyman538

SandstorM [148839]

Haribo112 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 19:35:
Of je koop eentje zonder SSD en zet er zelf een SSD in.
Ben zelf ook aan het zoeken naar zoiets als de OP, maar als je een 'gewone' laptop koopt en dan achteraf een SSD in gaat bouwen, dan is daar niet je hele laptop op gebouwd toch? Ik zoek namelijk iets wat stil is (en het liefst helemaal geen fan heeft). Ik begrijp dat veel apple producten dat hebben, maar ik heb toch liever een windows machine. Weet jij daar meer van?

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Pagina: 1