Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-07 15:47
Beste Tweakers,

Een goede vriend van mij heeft op het moment een (zeer) oude Lenovo R61. Dit systeem werkt op dit moment op zich nog redelijk maar is gewoon echt traag. Vanwege zeer beperkt budget heeft hij besloten tot een upgrade. Hij wil dat ik extra werkgeheugen koop (zit nu 2x 512mb in) en een SSD (80 gb) in combi met Windows 7 (draait nu nog xp). Ik vroeg mij echter af of dit verstandig is. Ik zou dit dan zelf monteren, dat is geen probleem.

Ik zou dan dit werkgeheugen kopen:
http://www.amazon.com/Upg...67-PC2-5300/dp/B00336Z0J4

En deze SSD:
pricewatch: Kingston SSDNow V300 60GB

Wanneer er een nieuwe laptop gekocht zou moeten worden zou dit er waarschijnlijk een van 300 euro worden. De laptop wordt met name gebruikt voor office, internet en enkele lichte accountancy programma's.

Dus:
Wat gaat er met de laptop gebeuren: office, internet en lichte accountancy programma's.
Wat mag de (nieuwe) laptop kosten: 300 euro (liefst zo goedkoop mogelijk, 2e hands liever niet)
Wordt de laptop veel meegesleept? Nee.
Heb je nog merk voorkeuren? Lenovo bevalt goed.

Ik hoop dat jullie mij van wat advies kunnen voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb een T61, da's redelijk vergelijkbaar geloof ik. Die heeft een C2D (heeft die R61 ook een C2D of een Celeron?) en 2GB geheugen en voor mij voldoet ie prima (zolang ik niet een spelletje wil spelen) op zich. Voor wat jij hier noemt is het wat mij betreft overkill.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik geen Windows erop draai maar Windows 7 zou echt geen probleem mogen zijn. Als je het geheugen zou upgraden naar het dubbele, dan moet het toch echt goedkomen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Cyphax schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:40:
Ik heb een T61, da's redelijk vergelijkbaar geloof ik. Die heeft een C2D (heeft die R61 ook een C2D of een Celeron?) en 2GB geheugen en voor mij voldoet ie prima (zolang ik niet een spelletje wil spelen) op zich. Voor wat jij hier noemt is het wat mij betreft overkill.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik geen Windows erop draai maar Windows 7 zou echt geen probleem mogen zijn. Als je het geheugen zou upgraden naar het dubbele, dan moet het toch echt goedkomen.
Lijkt inderdaad vergelijkbaar. Volgens mij heeft dit model een Celeron. Geklokt op 1.8 als ik me goed kan herinneren. Maar ik weet niet hoe dat bij jou zit maar deze laptop doet er echt bijna 10 minuten over om op te starten. Daarnaast schiet ie de laatste tijd om onverklaarbare wijze in slaapstand. Ik vermoedde hitte, dus heb hem opengemaakt en de stofzuiger erover gehaald. Nog niet gehoord of dat probleem nu is opgelost.

Maar in principe zou een upgrade van 1gb ram naar 3 en een SSD wel duurzaam zijn denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Heh ja, die SSD is wel een wondermiddel. Ik heb ook een SSD in die machine en dat maakt zo absurd veel verschil dat ik er niet meer aan moet denken nog achter een machine zonder SSD te moeten zitten.

Je moet Windows toch een keer opnieuw installeren dan, ben je gelijk van die lange opstarttijden af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicAddict
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 21:25
Ik denk dat men vrolijker wordt van een (goedkope) nieuwe laptop, want een simpele google vertelt mij dat de T61 uit 2007 komt. In ieder geval het model maar zoiets verwachtte ik al als het apparaat nu komt met 2x512mb ram :P

Kijk eens naar een leuke Dell Inspiron 15 of de nieuwere inspiron 15 3000 series. Voor net over 300 euro prima laptopjes, en standaard veel sneller dan een upgrade kan gaan bieden.

http://www.dell.com/nl/p/...=nldhs1&l=nl&s=dhs&~ck=mn

of

Dan heb je wel voor 309 en respectievelijk 329 een nieuwe laptop, (of zelfs 10% extra korting met een VIP kode)die qua specificaties in ieder geval een hele rits sneller is dan wat de upgrade kan gaan. Zit standaard geen SDD in maar dat lijkt me op het eerste gezicht ook niet nodig, dat heeft mijn Dell ook (nog) niet die start ook binnen 5 seconden op met windows 8.1. Maar dat is mijn mening daarover, ooit houd het een keer op. Je kunt nu nog wel het oude beestje wat uitrekken, maar als er eventueel een budget is van 300 dan is dat prima mogelijk om er iets nieuws van te kopen :)

[ Voor 11% gewijzigd door MusicAddict op 26-05-2014 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
MusicAddict schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:59:
Ik denk dat men vrolijker wordt van een (goedkope) nieuwe laptop, want een simpele google vertelt mij dat de T61 uit 2007 komt. In ieder geval het model maar zoiets verwachtte ik al als het apparaat nu komt met 2x512mb ram :P

Kijk eens naar een leuke Dell Inspiron 15 of de nieuwere inspiron 15 3000 series. Voor net over 300 euro prima laptopjes, en standaard veel sneller dan een upgrade kan gaan bieden.

of

Dan heb je wel voor 309 en respectievelijk 329 een nieuwe laptop, (of zelfs 10% extra korting met een VIP kode)die qua specificaties in ieder geval een hele rits sneller is dan wat de upgrade kan gaan. Zit standaard geen SDD in maar dat lijkt me op het eerste gezicht ook niet nodig, dat heeft mijn Dell ook (nog) niet die start ook binnen 5 seconden op met windows 8.1. Maar dat is mijn mening daarover :)
Die gedachte had ik zelf ook al. Alleen t punt is dat kosten op dit moment leidend zijn. Dus als die upgrade ook goed zou werken zou dat natuurlijk veel voordeliger zijn. Nieuwe ram stripjes zijn 40 euro. SSD ook en Windows upgrade kan ik als student voor 25 euro kopen. Dus gaat dat ook op de langere termijn werken dan ga ik voor de upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MusicAddict schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:59:
Ik weet niet echt veel over de kwaliteit van die Inspirons maar de ThinkPads zijn onwijs goede laptops, dat vind ik ook niet onbelangrijk. Ik zou op basis van m'n net zo oude T61 eigenlijk alleen nog laptops van deze kwaliteit willen hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicAddict
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 21:25
Verona27 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 16:05:
[...]

Die gedachte had ik zelf ook al. Alleen t punt is dat kosten op dit moment leidend zijn. Dus als die upgrade ook goed zou werken zou dat natuurlijk veel voordeliger zijn. Nieuwe ram stripjes zijn 40 euro. SSD ook en Windows upgrade kan ik als student voor 25 euro kopen. Dus gaat dat ook op de langere termijn werken dan ga ik voor de upgrade.
Uiteraard begrijp ik dat :)

Het punt hierbij is dat er wel besloten moet worden hoe lang je nog met het apparaat wilt werken nadat je de upgrade hebt gedaan. Aan de ene kant kan je prima (als het inderdaad daarna prima werkt) nog vooruit, maar dan is het maar de vraag of de laptop in deze tijd niet ergens anders last van zal gaan krijgen. Ik weet niet hoe lang hij nu al in gebruik is, maar lijkt me dat er sowieso geen garantie meer op zit.

Hardware wise -> (snelheid dus) ga je er het meeste op vooruit, bouwkwaliteit is daarbij niet compleet vergelijkbaar, maar daar is het budget dan ook naar.

De goedkoopste Inspiron van 309 euro heeft een 50% snellere CPU (vergeleken uit benchmarks), 4GB ram , 500GB hardeschijf, windows 8.1 en een veel snellere grafische kaart. Als ik de specificaties vergelijk is vooral de grafische kaart uit de R61 echt tergend traag, op het moment een class 5 versus een mid class 3 als je van notebookcheck uit moet gaan. En daar is vooral wat je het meeste op gaat merken, ookal doe je de basics op de laptop.
Cyphax schreef op maandag 26 mei 2014 @ 16:14:
[...]

Ik weet niet echt veel over de kwaliteit van die Inspirons maar de ThinkPads zijn onwijs goede laptops, dat vind ik ook niet onbelangrijk. Ik zou op basis van m'n net zo oude T61 eigenlijk alleen nog laptops van deze kwaliteit willen hebben. :)
Inderdaad, ook de bouwkwaliteit is belangrijk. Ik weet dat vooral de oudere Thinkpads echt prima kwaliteit zijn, daar twijfel ik niet over. Uiteraard kan men geen thinkpad kwalteit verwachten voor 300 euro, maar daar is het budget ook niet naar.

Maar daarom is het ook belangrijk hoe de TS de toekomst ziet van de laptop; nu (goedkoper) upgraden -> gebruiken en dan ooit echt een ander kopen wanneer het niet meer kan (eventueel met een hoger budget) Of nu dus al investeren in iets nieuws wat voor de taken standaard een hele rits sneller zal zijn, en daarbij wat op de bouwkwaliteit inleveren.

Als vergelijking van de inspiron -> buitenkant hetzelfde, hardware van binnen is anders. Dus voor bouwkwaliteit wel vergelijkbaar materiaal.
http://www.notebookcheck....620-Notebook.93924.0.html

[ Voor 4% gewijzigd door MusicAddict op 26-05-2014 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MusicAddict schreef op maandag 26 mei 2014 @ 16:28:
[...]
Maar daarom is het ook belangrijk hoe de TS de toekomst ziet van de laptop; nu (goedkoper) upgraden -> gebruiken en dan ooit echt een ander kopen wanneer het niet meer kan (eventueel met een hoger budget) Of nu dus al investeren in iets nieuws wat voor de taken standaard een hele rits sneller zal zijn, en daarbij wat op de bouwkwaliteit inleveren.
Ik verwacht dat "hele rits sneller zal zijn" niet aan de orde is als je een SSD installeert. Als ik mijn werk-laptop (windows 7, i7, 8GB RAM) vergelijk met m'n T61 (dus die C2D, 2GB RAM, etc), dan is het dus niet zo dat het op die i7 allemaal echt veel sneller gaat. Het is misschien meetbaar, maar voor mij niet merkbaar. De verschillen komen pas naar voren als je met video aan de gang gaat: full HD wil niet altijd even goed op m'n ThinkPad, gamen is ook niet echt interessant, maar dat is voor wat TS hier beschrijft niet zo heel relevant.

Het is echt hoofdzakelijk de SSD waar je blij van gaat worden. Je kunt wel een hagelnieuwe kopen voor 300 euro maar die zal geen SSD hebben en die zal echt wel trager zijn door de HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 569031

ram stripjes genoeg liggen voor leuk prijsje stuur maar DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
MusicAddict schreef op maandag 26 mei 2014 @ 16:28:
[...]

Uiteraard begrijp ik dat :)

Het punt hierbij is dat er wel besloten moet worden hoe lang je nog met het apparaat wilt werken nadat je de upgrade hebt gedaan. Aan de ene kant kan je prima (als het inderdaad daarna prima werkt) nog vooruit, maar dan is het maar de vraag of de laptop in deze tijd niet ergens anders last van zal gaan krijgen. Ik weet niet hoe lang hij nu al in gebruik is, maar lijkt me dat er sowieso geen garantie meer op zit.

Hardware wise -> (snelheid dus) ga je er het meeste op vooruit, bouwkwaliteit is daarbij niet compleet vergelijkbaar, maar daar is het budget dan ook naar.

De goedkoopste Inspiron van 309 euro heeft een 50% snellere CPU (vergeleken uit benchmarks), 4GB ram , 500GB hardeschijf, windows 8.1 en een veel snellere grafische kaart. Als ik de specificaties vergelijk is vooral de grafische kaart uit de R61 echt tergend traag, op het moment een class 5 versus een mid class 3 als je van notebookcheck uit moet gaan. En daar is vooral wat je het meeste op gaat merken, ookal doe je de basics op de laptop.

[...]

Inderdaad, ook de bouwkwaliteit is belangrijk. Ik weet dat vooral de oudere Thinkpads echt prima kwaliteit zijn, daar twijfel ik niet over. Uiteraard kan men geen thinkpad kwalteit verwachten voor 300 euro, maar daar is het budget ook niet naar.

Als vergelijking van de inspiron -> buitenkant hetzelfde, hardware van binnen is anders. Dus voor bouwkwaliteit wel vergelijkbaar materiaal.
http://www.notebookcheck....620-Notebook.93924.0.html
Thanks voor je uitgebreide reactie. Wat jij nu benoemt vind ik zelf dus ook lastig. Garantie heeft de laptop sowieso niet meer, is via het werk verkregen en hij draait denk ik al vijf of zes jaar. Dat is echt lang, zeker voor een laptop. Aan de ene kant is het mooi dat hij het nu nog doet maar bijvoorbeeld dat probleem met acuut in slaapstand schieten en de hoge (voelbare) temperaturen baren mij wel zorgen. Zoals ik al zei weet ik nog niet of dit is opgelost met het ontstoffen. Mocht dit probleem blijven bestaan is het denk ik wel verstandig om een nieuwe te kopen. Maar de huidige gebruiker heeft dus nu al het geduld om 10 min te wachten tot ie is opgestart en als ie eenmaal draait doet hij het wel aardig. Dus ik denk dat de snelheid niet heel belangrijk is. Zoals Cyphax al zei, die zal tov een nieuwe wel meetbaar zijn maar zeker voor deze gebruiker niet merkbaar.
Cyphax schreef op maandag 26 mei 2014 @ 16:34:
[...]

Ik verwacht dat "hele rits sneller zal zijn" niet aan de orde is als je een SSD installeert. Als ik mijn werk-laptop (windows 7, i7, 8GB RAM) vergelijk met m'n T61 (dus die C2D, 2GB RAM, etc), dan is het dus niet zo dat het op die i7 allemaal echt veel sneller gaat. Het is misschien meetbaar, maar voor mij niet merkbaar. De verschillen komen pas naar voren als je met video aan de gang gaat: full HD wil niet altijd even goed op m'n ThinkPad, gamen is ook niet echt interessant, maar dat is voor wat TS hier beschrijft niet zo heel relevant.

Het is echt hoofdzakelijk de SSD waar je blij van gaat worden. Je kunt wel een hagelnieuwe kopen voor 300 euro maar die zal geen SSD hebben en die zal echt wel trager zijn door de HD.
En dit is het ook, de taken die worden verricht zijn heel basic en vereisen bv ook totaal geen goede CPU. Dus dat is niet zo het probleem. Ik maak me dus meer zorgen over de temperaturen en evt problemen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zult niet de eerste zijn die spijt krijgt van een 300 euro laptop als je een Thinkpad gewend bent. Ik ken er meer.

Grote vraag is wat voor R61 het is: de oudere R61's met de nvidia graphics kunnen daaraan plots overlijden. Dan kijk je tegen een moederbordswap aan (liefst naar eentje met Intel 'onboard' graphics). In mijn geval was dat 34 euro, een half uurtje en een fietstochtje naar mijn Duitse DHL Packstation, maar dan moet je wel zo'n bord zien te vinden. Swap naar Intel graphics bezorgd je meteen een koelere laptop die anderhalf keer zolang meegaat op een accu.

Een Celeron kun je altijd nog relatief goedkoop vervangen door een C2D T8100 / T7300 / T9300; als het goed is allemaal compatible. Update wel eerst de BIOS. De T8xxx serie draait koeler dan de T7xxx en is tevens zeer goedkoop op eBay.

En dan vooral wat voor scherm er in zit. Als je een 15.4" R61 met 1680x1050 scherm hebt ga je zeer zeker spijt krijgen van 1366x768 wat alom op de 300 euro laptops zit.

Vervangen van Wifi kaart schijnt ook het verbruik wat te drukken.
Pagina: 1