Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Afgelopen weekend was ik op de FG meet in het park. Heel erg leuk allemaal maar je wilt direct andere gear...

Op dit moment heb ik:
  • Nikon D5200
  • AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
  • AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G
  • AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G
  • AF-S NIKKOR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED VR
Tijdens de meet keek ik eens naar de andere modellen en viel mij op wat een klein donkere zoeker mijn huidige camera eigenlijk heeft. En kleine handigheidjes zoals direct inzoomen naar je focus punt op het display. Nu zat ik te denken aan een D7100 of een D610

D7100
  • +Goedkoper
  • +Betere zoeker
  • +Inzoomen naar focus puntje
  • +Profi knoppen layout
  • +Goeie AF
  • -Veel stof/olie op sensor?
  • -Geen fullframe
D610
  • +Fullframe
  • +Zelfde zoeker als D800
  • +Profi knoppen layout
  • -Slechtere AF (minder punten dan D7100 en D5200?)
  • -Duur ;(
Nou fotografeer ik net een jaar, en ik vind het leuk om te doen, en wil het ook blijven doen. Ik zit nu dus even te dubben wat ik moet doen. D7100 als tussen maatje nemen of even doorsparen en voor de D610 gaan. Of moet ik sowieso wachten op wat Nikon deze zomer aan nieuwe body's introduceert?

Wat zou de tweaker mij adviseren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Als je naar FullFrame gaat zul je je DX-lenzen ook niet meer kunnen gebruiken, dus dat speelt wellicht ook nog mee (nieuw glas=duur). Maar ik weet niet of de stap van D5xxx naar D7xxx groot genoeg is voor je om fijner te kunnen schieten...

Ik zelf zou eerst nog een tijdje deze set houden en proberen af en toe eens een betere camera te lenen/huren om een beetje een feeling te krijgen voor de andere camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Zanniebal schreef op maandag 26 mei 2014 @ 12:38:
Op dit moment heb ik:
  • Nikon D5200
  • AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
  • AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G
  • AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G
  • AF-S NIKKOR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED VR
Volgens mij heeft een body upgrade geen zin zonder een bijbehorende glas upgrade.
Zet eens de 18-35 1.8 Sigma op je D5200; dat is pas genieten.
Jammer dat je twee dagen te laat komt met je vraag.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe licht je zoeker is hangt voor een deel natuurlijk af van de lichtsterkte van je glas. ;)
Mijn advies, schiet je D5200 helemaal kapot en ga dan eens kijken wat er verder te halen valt. Met een andere body ga je geen betere foto's maken.
Ik heb ook getwijfeld tussen deze twee toestellen, maar kwam van een Sony NEX. Ik ben voor de D7100 gegaan, omdat ik FF niet nodig heb. Als je echter al een D5200 hebt, dan zou ik dat de upgrade niet waard vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

EcoR schreef op maandag 26 mei 2014 @ 12:44:
Als je naar FullFrame gaat zul je je DX-lenzen ook niet meer kunnen gebruiken, dus dat speelt wellicht ook nog mee (nieuw glas=duur). Maar ik weet niet of de stap van D5xxx naar D7xxx groot genoeg is voor je om fijner te kunnen schieten...

Ik zelf zou eerst nog een tijdje deze set houden en proberen af en toe eens een betere camera te lenen/huren om een beetje een feeling te krijgen voor de andere camera's.
Glas is nog prima te gebruiken en met een 24MP sensor zoals de D610 houdt je nog aardig wat pixels over ook (niet de volle 24MP van zijn huidige DX body, maar onbruikbaar is het alles behalve). Maar dan benut je een deel van de FX voordelen natuurlijk niet, maar voor een overgangsfase kan je prima vooruit met DX glas op FX body.
Zanniebal schreef op maandag 26 mei 2014 @ 12:38:
D7100
  • +Goedkoper
  • +Betere zoeker
  • +Profi knoppen layout
  • +Goeie AF
  • -Veel stof/olie op sensor?
  • -Geen fullframe
Dat stof/olie probleem was toch de D600? Heeft de D7100 daar ook last van?
D7100 heeft ook een nieuwer type LCD scherm. Kan geen kwaad om dat eens in de praktijk te checken hoeveel verschil dat maakt.
Verder heeft de D7100 wel ondersteuning voor 1080p 60fps video, D610 gaat slechts tot 30 fps op 1080p. Geen idee hoeveel waarde je daar aan hecht though.
D610
  • +Fullframe
  • +Zelfde zoeker als D800
  • +Profi knoppen layout
  • -Slechtere AF (minder punten dan D7100 en D5200?)
  • -Duur ;(
D610 heeft de FX variant van het 39-punts AF systeem. Dat zal dus minstens net zo goed zijn als van de D5200. D7100 heeft de DX variant van het 51-punts systeem. Hoe die twee systemen zich in de praktijk tot elkaar verhouden durf ik niet te zeggen. Dat hangt behalve het aantal (en type) AF-punten namelijk ook af van de processor die erachter zit.

Je zou natuurlijk nog even af kunnen wachten wat er deze zomer / begin najaar uitkomt rond de Fotokina.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 26-05-2014 13:18 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
Vishari Beduk schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:00:
[...]
Volgens mij heeft een body upgrade geen zin zonder een bijbehorende glas upgrade.
Zet eens de 18-35 1.8 Sigma op je D5200; dat is pas genieten.
Jammer dat je twee dagen te laat komt met je vraag.
Ik kan de D5200 + 18-105mm aan een vriend van mij verkopen, dan houd ik alleen de 30mm nog die ik moet verkopen. Ik heb jou D7100 in mijn handen gehad volgens mij :)
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:15:
Hoe licht je zoeker is hangt voor een deel natuurlijk af van de lichtsterkte van je glas. ;)
Mijn advies, schiet je D5200 helemaal kapot en ga dan eens kijken wat er verder te halen valt. Met een andere body ga je geen betere foto's maken.
Ik heb ook getwijfeld tussen deze twee toestellen, maar kwam van een Sony NEX. Ik ben voor de D7100 gegaan, omdat ik FF niet nodig heb. Als je echter al een D5200 hebt, dan zou ik dat de upgrade niet waard vinden.
Er zit echt een mega verschil tussen de DX (d5200) en FX(d610/d800) zoeker, dat niet alleen aan het glas ligt wat erop zit.

D7100 zou wel mooi zijn in de zin dat de prijs meevalt maar je er wel een betere zoeker en functies voor terug krijgt. Dan zou de overstap naar FF over een paar jaar kunnen. Ik ben alleen een beetje bang dat de D7200 net uitkomt als ik de 7100 gekocht heb :+

@Orion84 dacht dat er door het weghalen van dat low pass filter meer stof op de sensor kwam, op internet staan veel klachten over veel en snel stof op de sensor. Video doe ik helemaal niks mee op het moment dus dat maakt mij niet zo heel veel uit.

[ Voor 18% gewijzigd door stimm op 26-05-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
Dit klinkt als een typisch geval van jezelf gek laten maken :P Natuurlijk kun je nog prima uit de voeten met die 5200 van je en als je geen andere spullen geprobeerd had was er ook niks aan de hand geweest.

Het is heel simpel: of je houdt voorlopig wat je nu hebt en blijft zo nog lekker foto's maken. Of je neemt datgene waar je het meest naar verlangt, doe geen tussenstap.
Mijn advies: je bent nog maar een jaartje bezig, geef het nog de tijd en dan krijg je op een gegeven moment wel door wat de ergernissen of beperkingen zijn en wat wel of geen verbetering in jouw situatie gaat opleveren (je manier van fotograferen is nml. erg bepalend voor de keuze van camera en lens), dan wordt het veel makkelijker een weloverwogen keuze te maken :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zanniebal schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:27:

[...]

Er zit echt een mega verschil tussen de DX (d5200) en FX(d610/d800) zoeker, dat niet alleen aan het glas ligt wat erop zit.
Dat zal ik ook niet ontkennen, maar is dat nu de beperkende factor in je fotografie? Dat lijkt me namelijk heel sterk. Voordat je bij beperkingen van een body komt moet je tegenwoordig eerst langs je eigen beperkingen en die van het glas dat je gebruikt, tenzij je echt functies mist. Dat is in ieder geval hoe ik er over denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
Abbadon schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:31:
Dit klinkt als een typisch geval van jezelf gek laten maken :P Natuurlijk kun je nog prima uit de voeten met die 5200 van je en als je geen andere spullen geprobeerd had was er ook niks aan de hand geweest.

Het is heel simpel: of je houdt voorlopig wat je nu hebt en blijft zo nog lekker foto's maken. Of je neemt datgene waar je het meest naar verlangt, doe geen tussenstap.
Mijn advies: je bent nog maar een jaartje bezig, geef het nog de tijd en dan krijg je op een gegeven moment wel door wat de ergernissen of beperkingen zijn en wat wel of geen verbetering in jouw situatie gaat opleveren (je manier van fotograferen is nml. erg bepalend voor de keuze van camera en lens), dan wordt het veel makkelijker een weloverwogen keuze te maken :)
Haha, dat is op zekere hoogte ook zeker zo, maar de zoeker en knopjes op de D7100 of D610 vind ik wel echt meerwaarde hebben t.o.v. mijn D5200. Net zoals het snel checken of de foto scherp is met een portret serie. Fullframe is misschien wat overdreven nog.
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:45:
[...]

Dat zal ik ook niet ontkennen, maar is dat nu de beperkende factor in je fotografie? Dat lijkt me namelijk heel sterk. Voordat je bij beperkingen van een body komt moet je tegenwoordig eerst langs je eigen beperkingen en die van het glas dat je gebruikt, tenzij je echt functies mist. Dat is in ieder geval hoe ik er over denk.
Niet direct beperkend nee zeker niet. Het zou puur om functies gaan, eigenlijk maar hele kleine functie verschillen maar het zijn er een paar en ze ik weet nu hoe lekker ze kunnen zijn. :) Wat is jou ervaring met je D7100, ben je er blij mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zou even doorsparen en voor een (tweedehands) D600 of D610 gaan (pas met een tweedehands D600 wel op; alhoewel, als die flinke olieproblemen heeft stuur je 'm 5 keer naar Nikon op en krijg je misschien wel een nieuwe D610 van ze :P). Tussen die twee zit ook nog wel aardig wat verschil qua prijs. Full-frame ga je echt heel fijn vinden, zeker omdat jij portretfoto's maken ook wel leuk vindt. Nadeel is wel dat je een aantal lenzen van je zult moeten wegdoen. Maar met de 50mm kun je dan al leuk uit de voeten in ieder geval. En ga zeker niet op een nieuw model wachten.

[ Voor 17% gewijzigd door Nordlys op 26-05-2014 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
Nordlys schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:08:
Ik zou even doorsparen en voor een (tweedehands) D600 of D610 gaan (pas met een tweedehands D600 wel op; alhoewel, als die flinke olieproblemen heeft stuur je 'm 5 keer naar Nikon op en krijg je misschien wel een nieuwe D610 van ze :P). Tussen die twee zit ook nog wel aardig wat verschil qua prijs. Full-frame ga je echt heel fijn vinden, zeker omdat jij portretfoto's maken ook wel leuk vindt. Nadeel is wel dat je een aantal lenzen van je zult moeten wegdoen. Maar met de 50mm kun je dan al leuk uit de voeten in ieder geval. En ga zeker niet op een nieuw model wachten.
Anders doe jij je D800 even in de verkoop voor een D610 prijs ;)
Ik hoef alleen de 30mm extra te verkopen, maar die kan ik misschien aan diezelfde vriend verkopen. Maar jij zou de D7100 overslaan? Wat zou het fullframe voordeel zijn voor portretten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Je krijgt er nog een kleinere DoF mee, wat bij portretfotografie erg fijn is ("meer bokeh"). Ik zou zelf de D7100 overslaan, tenzij je meer voor wildlife/vogel/vliegtuig/... fotografie wilt gaan. Het prijsverschil is het sparen wel waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Nordlys op 26-05-2014 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Zanniebal schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:03:
[...]

Haha, dat is op zekere hoogte ook zeker zo, maar de zoeker en knopjes op de D7100 of D610 vind ik wel echt meerwaarde hebben t.o.v. mijn D5200. Net zoals het snel checken of de foto scherp is met een portret serie. Fullframe is misschien wat overdreven nog.
Ik heb beide camera's en de meerwaarde van de knopjes zie ik niet echt. Het enige wat ik handig vind is de 2e draaiknop. Alle overigen knopjes... tja... ze zitten op een andere plek. Maar of die plekken beter zijn....volgens mij is het ook gewenning. Ik vond namelijk de overstap naar de D7100 qua knop layout 3 keer niets. Maar dat kwam vooral door mijn ervaringen met de D5200. Het is dus maar net wat je gewend bent.

De zoeker op je 5200 is overigens te vervangen door tientallen andere modellen. Een grotere zoeker, een ronde, een hoekzoeker... er is een flink aanbod. Zowel van nikon als van 3rd party. En voor de prijs hoef je het niet te laten. voor 3 tientjes heb je al een leuke zoeker.

Persoonlijk vond ik de stap tussen de 5200 en 7100 niet heel groot. Ik had een camera nodig met een focus motor maar dat was voor mij de grootste vooruit gang. Alle overige upgrades waren wel aardig maar zeker niet noodzakelijk.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ChojinZ schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:30:
[...]
De zoeker op je 5200 is overigens te vervangen door tientallen andere modellen. Een grotere zoeker, een ronde, een hoekzoeker... er is een flink aanbod. Zowel van nikon als van 3rd party. En voor de prijs hoef je het niet te laten. voor 3 tientjes heb je al een leuke zoeker.
Uhh, je kan wellicht wat accessoires op het oculair schroeven, maar daarmee vervang je natuurlijk niet het hele zoekerhuis. En dat is nu net waar het verschil zit (pentamirror vs. pentaprism, verschil in dekking en vergroting).

D5200 vs. D7100
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/umP1eMCqwviQyqHWgf0WITbu/full.png

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
De kleinere scherptediepte en de veel duidelijkere zoeker helpt je tijdens het maken van portretten. Eens dus met Nordlys, gewoon even rustig hier mee door fotograferen en dan een D600/610 in V&A kopen.
Mocht je nu al door willen naar FF, dan vind ik de D700 nog steeds een monster camera, met fijne zoeker / AF en bediening. En 12MP is zat wat mij betreft.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Orion84 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:35:
[...]

Uhh, je kan wellicht wat accessoires op het oculair schroeven, maar daarmee vervang je natuurlijk niet het hele zoekerhuis. En dat is nu net waar het verschil zit (pentamirror vs. pentaprism, verschil in dekking en vergroting).

D5200 vs. D7100
[afbeelding]
Klopt, maar dat heb ik ooit nooit beweerd. ;)
Je kan echter met een andere zoeker wel wat winst boeken. Zo heb ik laatst deze voor mijn D7100 gekocht:
http://www.nikonusa.com/e...-Magnifying-Eyepiece.html
En dat is toch wel een redelijk verschil.
Overigens merk ik weinig verschil tussen de D7100 en D5200. Het verschil irl is in iedergeval kleiner dan dat de tabel je doet geloven.

[ Voor 8% gewijzigd door ChojinZ op 26-05-2014 15:01 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zanniebal schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:03:

[...]

Niet direct beperkend nee zeker niet. Het zou puur om functies gaan, eigenlijk maar hele kleine functie verschillen maar het zijn er een paar en ze ik weet nu hoe lekker ze kunnen zijn. :) Wat is jou ervaring met je D7100, ben je er blij mee?
Ja, heel blij! Ik kom echter van een NEX-5N en ben vooral overgestapt vanwege betere ergonomie en AF. Klein is leuk maar ik kreeg kramp, dus nu een D7100 met grip. :P
Ik wil ook wel een keer FF, maar heb geen haast. Eerst spelen met de 18-35 van Sigma straks.
Nu overstappen naar de D7100 als je toch FF wil... Is dom! Dan sluit ik me aan bij Nordlys en Nomad, wacht op een leuke occasion. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:47
Oei, daarom zijn de meets zo slecht :D ik heb nu een e-norreme lijst met wat ik allemaal wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ghengis schreef op maandag 26 mei 2014 @ 18:22:
Oei, daarom zijn de meets zo slecht :D ik heb nu een e-norreme lijst met wat ik allemaal wil hebben.
Wil je overstappen op Nikon? :P Of bedoel je de Canon 70-200 f/2.8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:47
Nordlys schreef op maandag 26 mei 2014 @ 21:42:
[...]

Wil je overstappen op Nikon? :P Of bedoel je de Canon 70-200 f/2.8?
Overstappen op Nikon hoeft niet direct, die 70-200 klinkt al een stuk aantrekkelijker.

Eigenlijk wil ik gewoon een 5D3 met een 35 1.4 en een heleboel andere lenzen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runnerY
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2022
NAS = Nikon Aquisition Syndrome 😃
Pagina: 1