Welke luidsprekerkabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 32.866 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03 10:02
Ik ben sinds kort verhuist, en nu moet ik 1 nieuwe luidspreker kabel hebben á ~15 meter.
Ik heb voor al mijn huidige speakers Van den Hul kabel (de rode). Die vond ik opzich al redelijk prijzig á €7,- per meter.

Ik zit er alleen niet echt op te wachten om nog even €105,- neer te leggen voor 1 speakertje. Kan iemand misschien een goede, en betaalbare kabel adviseren? Ik heb namelijk geen idee waar ik precies op moet letten.

Mijn set-up:
Marantz SR5007
Dali Zensor Vocal
4x Dali Zensor 1

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:14
Zou toch even hier gaan lezen als ik jou was.

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5

[ Voor 18% gewijzigd door aveenhuysen op 26-05-2014 12:36 ]

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Gewoon een rolletje OFC bij de electronica winkel halen, 2.5mm² is in de meeste gevallen voldoende.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:59

FeaR

In GoT we trust

Op zich vind ik €7,- de meter voor een A-merk niet eens echt heel schokkend, mijn Van den Hul is ook roodgekleurd maar toch net wat anders van prijs. Echte HiFI-merken zal je niet vinden voor de prijzen die ze bij de gemiddelde bouwmarkt vragen, het is aan jou wat je uit wilt geven en waar je waarde aan hecht. Let wel dat je echt koper neemt en geen CCA (Copper-clad aluminium wire).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03 10:02
Het punt is meer, in hoeverre ga je echt het verschil horen? Zoals je ook aan mijn setup kunt zien ben ik geen "audiofiel", maar ik wil gewoon leuk/mooi geluid. Mijn setje bied dat voor mij prima, maar als ik nu met een simpel kabeltje aan kom voor 1 speaker, ga ik dan echt een gigantisch verschil merken?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nee, je gaat geen verschil horen met 2,5mm^2 à 1-2 euro per meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dit is een prima en net afgewerkte kabel voor 2,50 / meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Laatst online: 07-05 22:52

SED

Deze heb ik al een hele tijd liggen Prima kabel tegen goede prijs:
http://www.amazon.de/Belk...tr-Pure-Awg/dp/B0021TCDO4

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:06

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Bij beiden is echter niet gespecificeerd of het koper is of niet, dus dat zou ik nog even nagaan.
warp schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:45:
Dit is een prima en net afgewerkte kabel voor 2,50 / meter.
Grappig is dat er een enorme lijst met specificaties bijstaat maar er wordt niet vermeld welk materiaal de kabel zelf van gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Laatst online: 07-05 22:52

SED

http://www.procab.be/files/productsheets/procab/ls25.pdf BC = Bare Copper

http://www.belkin.com/pbs/291310.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door SED op 26-05-2014 15:13 ]

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
Mr_gadget schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:51:
Bij beiden is echter niet gespecificeerd of het koper is of niet, dus dat zou ik nog even nagaan.
Grappig is dat er een enorme lijst met specificaties bijstaat maar er wordt niet vermeld welk materiaal de kabel zelf van gemaakt is.
Staat er wel bij hoor:
afmetingen geleider: BC 224 x 0.12 mm
BC = Bare Copper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb zelf laatst deze gehaald: König 2.5 mm2 25m bij Bol.com. Voor een deel met Airmiles betaald, dus dan kwam het helemaal gunstig uit. Het zijn wel heel veel kleine draadjes dus het is even pielen om die netjes aan je speaker en versterker aan te sluiten, maar als het eenmaal zit klinkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-05 12:43

Tortelli

mixing gas and haulin ass

FeaR schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:02:
Op zich vind ik €7,- de meter voor een A-merk niet eens echt heel schokkend, mijn Van den Hul is ook roodgekleurd maar toch net wat anders van prijs. Echte HiFI-merken zal je niet vinden voor de prijzen die ze bij de gemiddelde bouwmarkt vragen, het is aan jou wat je uit wilt geven en waar je waarde aan hecht. Let wel dat je echt koper neemt en geen CCA (Copper-clad aluminium wire).
Wat zou jij aanraden voor mijn setup:
Marantz SR7008
B&W 683 S2
B&W 685 S2 (als rears)

Ik heb er best wat voor over, maar om nu €500 te gaan betalen voor wat kabels is misschien wat overdone..... Kabels voor de fronts zijn overigens vrij kort, schat een metertje of 3-4 per stuk. Rears zullen onder de vloer door gaan (~7 meter?).
Heb totaal dus al snel een dikke 20 meter nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Tortelli op 26-05-2014 22:13 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:06

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Tenzij je echt enorm zware speakers hebt kan je gewoon dezelfde kabels pakken als boven geadviseerd.
warp schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:22:
[...]

Staat er wel bij hoor:

[...]

BC = Bare Copper
Ah, check, die term kende ik nog niet. Het is wel weer een verhullende term zoals CCA maar wel een goede in dit geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-05 16:37

Jag

Mr_gadget schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:28:
Tenzij je echt enorm zware speakers hebt kan je gewoon dezelfde kabels pakken als boven geadviseerd.

[...]

Ah, check, die term kende ik nog niet. Het is wel weer een verhullende term zoals CCA maar wel een goede in dit geval :)
Procab en Belkin zitten niet op echt op de marketing geloof ik, redelijk recht toe rechtaan bedrijven. Prima spul. Ik zou overigens zelf altijd ook nog connectoren aan speaker kabels zetten, werkt netter dan die losse draadeinden, maar dat is persoonlijke voorkeur. Verder zijn er geen hoorbare verschillen te verwachten van luidspreker kabels op huiskamer afstanden.

[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 26-05-2014 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray-ban
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-03-2024
Wat bij erg goedkope kabels (van bouwmarkt) kan gebeuren is dat de isolatie rondom de koperdraden niet helemaal luchtdicht is aangebracht en er oxidatie kan optreden. Als dat gebeurd ga je het na verloop van tijd wel horen/merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Goedkope kabels (1 euro / meter) zijn meestal ook wat minder flexibel dan gewone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Uhoh, moet ik me nu zorgen gaan maken met mijn kabel van maar €0,56 per meter?

Om eerlijk te zijn, ik heb heel wat jaren kabels verkocht en heb verschillende kabels aan mijn set gehad (Cambridge Audio 540R en Monitor Audio RS8 speakers, een set die de twee hier genoemde sets met gemak overtreft) en heb werkelijk nog nooit verschil kunnen horen.
Mijn stelregel is vooral dat je kabel dik genoeg moet zijn (1,5 tot 2,5 mm2 voor fronts die op minder dan 10 meter staan) en dat het oog soms ook wat wil (daarom zit er mooie transparante OFC kabel aan de fronts). Mijn rears krijgen 0,75mm2 wit OFC van €0,56 /meter. Voor de huidige rears is dit meer dan genoeg. Misschien, als er ooit RS1's komen, dat ik het upgrade naar 1,5mm2.

Om je een idee te geven, check deze site eens. Onderaan staat een rekenmodelletje waarmee je kan uitreken welke kabeldikte je nodig hebt. Als vuistregel kan je voor de spanning 40 Volt invullen, dat komt redelijk overeen met wat een gemiddelde versterker maximaal uit de uitgang kan gooien.

Ik kom voor een afstand van 15 meter (maximale kabellengte voor een surround bij mij) met maximaal 100W vermogen en 5% verlies (is ongeveer 0,5dB) op een benodigde kabeldikte van maar 0,66mm2. Zelfs voor de 175W krachtige RS8 op vol vermogen is een kabeldikte van 1,66mm2 nog voldoende. Aangezien je die vermogens nooit in huis gaat halen (dan staat echt alles mee te trillen, tot aan 3 huizen verder), is 1,5mm2 ordinair koper doorgaans meer dan genoeg.

Alle andere dingen zijn, mijns inziens (LET OP, dit is dus MIJN mening), complete kul.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:59

FeaR

In GoT we trust

Tortelli schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:13:
[...]
Wat zou jij aanraden voor mijn setup:
Marantz SR7008
B&W 683 S2
B&W 685 S2 (als rears)
Helemaal niets ;) Het is wat jij er voor uit wilt geven, en dat is dan veelal weer bepaalt over of je verschillen hoort of niet. Ik heb toevallig een handige connectie waardoor ik dit soort aanschaffen heb kunnen doen, anders had ik ook geen kabel van tegen de 50 euro de meter aangelegd (en al helemaal geen 50 meter).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ray-ban schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:30:
Wat bij erg goedkope kabels (van bouwmarkt) kan gebeuren is dat de isolatie rondom de koperdraden niet helemaal luchtdicht is aangebracht en er oxidatie kan optreden. Als dat gebeurd ga je het na verloop van tijd wel horen/merken.
Is dat echt zo, of is dit weer het zoveelste verkooppraatje van een handelaar in krankzinnig dure onzin-producten? Heel eerlijk gezegd geloof ik hier niets van. Ik loop in de elektrotechniek al heel wat jaartjes mee en ik heb hier nog nooit van gehoord.

Edit:
Ze verkopen je met name in geval van goedkope spullen soms aluminiumdraad (CCA) waar je koperdraad zou mogen verwachten, dat wel.

PS, zelfs al zou dit in een denkbeeldig geval waar zijn, dan nog merk je daar helemaal niets van, want het gaat om het goede contact met de stekkertjes en dat heeft niets met al of niet geoxideerde aders te maken.

[ Voor 24% gewijzigd door Techneut op 29-05-2014 10:31 ]

• Bert2004
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-02 11:51
Jammer dat het al oud is wat hier geschreven is, maar wil toch een wat kwijt. U spreekt over 1 kabel, ik neem aan dat er 1 luidspreker verder weg komt te staan dan dat hij stond, dus 1 lange kabel en 1 die beduidend korter is, is al uit den boze en als u ook nog eens een ander merk kabel gaat nemen is het leed al helemaal niet te overzien. Dus als het een kan, alle kabels even lang en van hetzelfde merk.
Wat een heer hier al zei, OFC speakerdraad is al erg goed en beduidend beter dan gewoon elektriciteit draad.

• Jag
  • Laatst online: 10-05 16:37

Jag

En dit vind je een boodschap die het waard is een 2jaar oud topic voor te kicken :+ ?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bert2004 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 20:56:
Jammer dat het al oud is wat hier geschreven is, maar wil toch een wat kwijt. U spreekt over 1 kabel, ik neem aan dat er 1 luidspreker verder weg komt te staan dan dat hij stond, dus 1 lange kabel en 1 die beduidend korter is, is al uit den boze en als u ook nog eens een ander merk kabel gaat nemen is het leed al helemaal niet te overzien. Dus als het een kan, alle kabels even lang en van hetzelfde merk.
Wat een heer hier al zei, OFC speakerdraad is al erg goed en beduidend beter dan gewoon elektriciteit draad.
Oké, je vindt het dus blijkbaar belangrijk genoeg om deze boodschap na bijna twee jaar stilte nog eens te verkondigen. Een onderwerp overigens waar elders al heel veel over is gediscussieerd, zonder enig resultaat. Heb je hier bijna twee jaar op zitten studeren, alle pro en contra's naast elkaar gezet? Wel, dan daag ik je uit om uitteleggen waarom je vindt dat die ofc beduidend beter is dan gewone koperen elektriciteitsdraad met verder volledig de zelfde eigenschappen. Tot nu toe is dit nog door niemand gelukt. Ik ben daarom reuze benieuwd. Evenals dat verschil dat wordt verondersteld tussen twee merken, wederom, beide met dezelfde kenmerken.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Bert2004 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 20:56:
Bert, zou het daardoor kunnen komen dat ik mijn linker geluid altijd iets eerder waarneem die kabel is bij mij 5 sec. korter nl?

altijd watt | NRG | some things will never change

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 17:44
GerardVanAfoort schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 23:09:
[...]

Bert, zou het daardoor kunnen komen dat ik mijn linker geluid altijd iets eerder waarneem die kabel is bij mij 5 sec. korter nl?
Dan zou ik eens kijken of de + en - goed aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

GerardVanAfoort schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 23:09:
Als je je hoofd 5 graden draait dan komt het geluid al 3ms later binnen in het andere oor. Dus als je in de volle glorie van je superdure merk kabels wilt 'genieten' zul je je hoofd op een standaard moeten zetten en absoluut niet meer bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 15:34

MrMarcie

CFMoto 650MT

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dit topic is al wat ouder. Hierop verder gaan borduren, voegt niets meer toe. Topic op slot dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.