290 2ehands aanschaffen (mining schade?)

Pagina: 1
Acties:

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik kan vanavond eventueel een 290 ophalen. Alleen ik weet dat er als een beest mee is gemined!
Wordt de prijs van 250 euro dan nog rechtvaardigt? En kan dat veel kwaad lang minen met zon 290 serie?
Die 290 serie wordt nu zwaar gedumpt op marktplaats elke dag komen er wel 10 advertenties bij,

Ik ben zelf op zoek naar een videokaart alleen om te gamen! Ik heb nu een 4870 en die is aan vervanging toe.
Niet dat ik gek ben als ik uberhaupt een kaart aanschaf waar hard mee is gemined?
Met in het achterhoofd dat je nieuw een 290x hebt voor 350 euro.

[ Voor 27% gewijzigd door A87 op 26-05-2014 11:17 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Dat is altijd een risico. Over de kaart in kwestie kan niemand een gedegen advies geven.

Is de kaart overclocked tijdens het minen? Dan zou ik hem sowieso laten liggen, maar de verkoper zal waarschijnlijk 'nee' zeggen.

Hoelang is de kaart gebruikt? Een paar maandjes, is niet een 'paar maandjes' in normale termen, want jij belast je GPU niet 24/7 voor 99%. Net als bij een auto gaat het niet om het bouwjaar, maar om de kilometers.

Zoek even zelf uit wat de verdere risico's zijn van het (erg) lang laten draaien van een GPU op 99%+, en ga voor jezelf na of het je die 100euro goedkoper waard is. Persoonlijk zou ik zo'n GPU laten liggen, en zeker voor dat geld. Maar misschien kan er nog wat van de prijs af.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Als je er garantie op krijgt is er niet veel om je zorgen te maken.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

pryth schreef op maandag 26 mei 2014 @ 11:25:
Net als bij een auto gaat het niet om het bouwjaar, maar om de kilometers.
Een kromme vergelijking waar ik het niet mee eens ben. je hebt meer aan een auto met 500.000 km op de teller van 2005 dan een uit 1990 die vijftien jaar heeft stilgestaan en 5.000km heeft gelopen.

Hoi!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:45

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Die videokaarten zijn als miningtool niks meer waard en er is nu een enorm overschot aan het ontstaan. Het lijkt me dat de prijs gigantisch naar beneden kan, kwestie van vraag en aanbod. Als die dingen maar lang genoeg op de plank liggen dan is de kans groot dat ze voor 100 euro ook van eigenaar wisselen. Ik zou in jouw geval in ieder geval nog even rondkijken en hier en daar een lager bod uitbrengen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Verwijderd

Heb zelf waarschijnlijk een ex-miner in mijn pc steken, ik heb hem wel gekocht in webwinkel met garantie.
Ikzelf ben heel tevreden en voel mij toch wat veiliger door de garantie, maar heb wel nog geen problemen gehad...

BTW welke versie is het, een met de stock-koeling of iets anders?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2014 12:28 ]

• EG Mike
EWK schreef op maandag 26 mei 2014 @ 11:50:
[...]

Een kromme vergelijking waar ik het niet mee eens ben. je hebt meer aan een auto met 500.000 km op de teller van 2005 dan een uit 1990 die vijftien jaar heeft stilgestaan en 5.000km heeft gelopen.
Je pakt nu wel de extremen. Natuurlijk is een mechanisch klokwerk wat vijftien jaar stilstaat niet veel meer waard (Zeker als je meteen een paar honderd kilometer op vol vermogen gaat draaien), maar over het algemeen is een auto van het bouwjaar 2000 met 80.000km op de teller waar altijd normaal mee is gereden meer waard (onderhoud technisch) dan een auto van 3 jaar jong met 300.000km. Maar uiteindelijk komt het aan op geluk (auto's met 10.000km op de teller kunnen ook een blok kapot draaien), net als met een videokaart.

Of je er wel of geen problemen mee gaat krijgen kan niemand voorspellen, maar het risico stijgt wel exponentieel naar belasting. De vraag is of het risico het je waard is.

• A87
  • Niet online
Hm... ja, lastig.
BTW heb op meer kaarten geboden en iemand ging akkoord met 200 euro dus dat lijkt mij wel wat. Alleen 20 euro benzine voor het ophalen, maarja alle winkels (webshops) zitten nog veel verder weg voor mij.

Ik haal de kaart vanavond op als het mee zit.
Ik denk dat ik de kaart weg doe na 1-2 jaar, zeker niet langer... ik weet nu al dat ik de herrie niet te lang uit ga houden =). maar scheelt weer dik geld op een nieuwe videokaart.

[ Voor 57% gewijzigd door A87 op 26-05-2014 13:23 ]

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Ik heb voor 200 euro ook een (vermoedelijk ex-miner) gekocht, persoon verkocht er 4.
Heb hem nu een maand in gebruik en hij doet het prima. Realiseer je wel dat een R9 290 met stock koeling veel lawaai maakt.

• A87
  • Niet online
Ja dat accepteer ik dan maar. Anders zou het een 780ti moeten worden aangezien je dan pas echt duidelijk een verschil hebt in prestaties! Maarja 600 euro is bizar veel geld voor een 3dkaart en de normal GTX 780 is ook al dik boven de 400 met stock koeler. Ik heb een slechte airflow dus liever geen open-air koelers voor mij, slechte ervaring mee ook mede door kleine behuizing etc.. heb nu ook een open air 4870 en die maakt zon herrie omdat de kast te veel warmte vast houdt.. met 7970 closed had ik nergens last van trouwens.

[ Voor 23% gewijzigd door A87 op 26-05-2014 13:25 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:41
Je kan het ook anders zien natuurlijk. Misschien zijn de goedkopere kaarten juist wel van mensen die ze extreem hard hebben belast, ver overklokt, veel mee gehashed, terwijl de duurdere nog netter zijn, minder gebruikt, etc.

Persoonlijk vind ik het nogal zwartwit gesteld als je zegt dat bij miningkaarten het standaard goedkoop moet zijn. Dat je er misbruik van kunt/wilt maken is een tweede... mja. (daar ben ik natuurlijk ook niet blij mee als bezitter van R9 kaarten, uiteindelijk snijdt iedereen zich daarmee in de poten... iedereen zal ze wel een keer willen verkopen, telkens voor dumpprijzen?)

• EG Mike
marcel87 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:26:
Je kan het ook anders zien natuurlijk. Misschien zijn de goedkopere kaarten juist wel van mensen die ze extreem hard hebben belast, ver overklokt, veel mee gehashed, terwijl de duurdere nog netter zijn, minder gebruikt, etc.

Persoonlijk vind ik het nogal zwartwit gesteld als je zegt dat bij miningkaarten het standaard goedkoop moet zijn. Dat je er misbruik van kunt/wilt maken is een tweede... mja. (daar ben ik natuurlijk ook niet blij mee als bezitter van R9 kaarten, uiteindelijk snijdt iedereen zich daarmee in de poten... iedereen zal ze wel een keer willen verkopen, telkens voor dumpprijzen?)
TS stelt toch dat 'er als een beest mee is gemined'? Dan is het toch op z'n plaats dat er minder voor betaald mag worden dan voor een kaart die nauwelijks belast is (danwel door een miner of een andere gebruiker)?

En waarom zou jij balen als R9 bezitter dat er misbruik van de kaarten gemaakt kan worden?

• A87
  • Niet online
Volgens mij krijgen die pwms het nog het meest zwaar bij die kaarten?
Dat mensen al zo snel van die serie af willen lijkt mij duidelijk dat het voor mining was want het zijn geen slechte kaarten, waar je nu al vanaf zou willen.
Je ziet bijna niemand zijn 780 of 780ti wegdoen... daaruit concludeer ik dat mensen de 290serie voor minen hebben gebruikt en nu dumpen omdat ze gestopt zijn met mining.

Ik denk dat mensen die de 290 niet wegdoen de mensen zijn die er alleen mee gamen.

[ Voor 112% gewijzigd door A87 op 26-05-2014 13:34 ]

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zit met hetzelfde. Kan voor €175 een tweedehandse MSI 280X halen of voor €200 een tweedehandse Sapphire 290. Maar die 290 zal idd ex-mining rig zijn (staat er niet bij, maar dat neem ik aan), want de verkoper heeft er meerdere te koop staan. Een andere vraag is of mijn Cooler Master Real Power 620 Watt het nog wel zal trekken om zo'n 290 aan te kunnen.

• A87
  • Niet online
Joosie200 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:34:
Ik zit met hetzelfde. Kan voor €175 een tweedehandse MSI 280X halen of voor €200 een tweedehandse Sapphire 290. Maar die 290 zal idd ex-mining rig zijn (staat er niet bij, maar dat neem ik aan), want de verkoper heeft er meerdere te koop staan. Een andere vraag is of mijn Cooler Master Real Power 620 Watt het nog wel zal trekken om zo'n 290 aan te kunnen.
moet je kijken naar je Amps over de 12V... hoeveel watt daar over gaat amps x 12 = watt

[ Voor 4% gewijzigd door A87 op 26-05-2014 13:36 ]

• EG Mike
A87 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:31:
Volgens mij krijgen die pwms het nog het meest zwaar bij die kaarten?
Dat mensen al zo snel van die serie af willen lijkt mij duidelijk dat het voor mining was wat het blijven geen slechte kaarten.
Met 'die pwms' bedoel je de fans neem ik aan (PWM is geen 'ding')? Zo ja, komen we weer terug op het auto verhaal. de fans zijn de enige bewegende delen (met uitzondering van de mechanische stress op je componenten) op je kaart. Hoe meer draaiuren (kilometers) hoe groter de kans wordt dat ze stuk gaan.

• A87
  • Niet online
nee bedoel de stroomvoorziening...
http://www.custompcreview...-pc-review-19-294x196.jpg

[ Voor 255% gewijzigd door A87 op 26-05-2014 13:39 ]

• A87
  • Niet online
dubbel post (bug)

[ Voor 72% gewijzigd door A87 op 26-05-2014 13:36 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Iemand wie fatsoenlijk met mining bezig was heeft ook fatsoenlijk gekoeld. Ik ben er zelf ook mee bezig geweest. Er blies bijna een storm door mijn kast om die dingen koel te houden (R9 270x, R9 280x en HD7970). Temperaturen zelden boven de 70 graden geweest. In een normale behuizing kom je daar met gamen nog makkelijk boven en zal een kaart het in zo'n geval misschien nog wel meer schade hebben opgelopen.

Als je het mij vraagt is niet per se het lang op volle load draaien het probleem maar meer de omstandigheden er om heen. En die kun je als koper helaas niet nagaan. Ik gebruik een van mijn oude mining kaarten nu in mijn pc en daar is niets aan te merken. Ik verwacht niet dat deze minder lang mee gaat als een exemplaar waar niet mee gemined is maar dat is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:41
@GH45T: precies, jij snapt het. ;)
pryth schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:30:
[...]

TS stelt toch dat 'er als een beest mee is gemined'? Dan is het toch op z'n plaats dat er minder voor betaald mag worden dan voor een kaart die nauwelijks belast is (danwel door een miner of een andere gebruiker)?
Ja minder, maar hoeveel minder dan?
Ik heb er ook mee gemined, mja... tussen minen en minen zit wel verschil. Je kan je kaart in de pc proppen en er niets aan doen en deze 24/7 95 graden laten werken... of je past de kloks+voltages aan en hangt er nog een serverfan boven. Mijn kaarten zijn bijv. nooit warmer geweest dan 70 graden, wat nog bijzonder fris is... zeker zelfs t.o.v. sommige mensen die er mee gamen.

Dus ja, het zegt allemaal geen kont als je "minen" noemt. Het gaat er maar om hoe iemand zijn kaart heeft behandeld of mishandeld. Er zijn ook genoeg gamers waar je eigenlijk geen kaart van zou moet willen kopen, maar daar hoor je dan weinig mensen over. Dat vind ik een beetje jammer dan.

Dus het begrip miningkaart slaat kant nog wal.
En waarom zou jij balen als R9 bezitter dat er misbruik van de kaarten gemaakt kan worden?
Omdat wat ik zeg "iedereen wil ze op een gegeven moment weer verkopen", dus waarom moet dat tegen dumpprijzen. TS had ook voor een kaart kunnen gaan dat niet voor het minen was gebruikt, maar zit nu in dubio dat het zogenaamd nog goedkoper moet omdat hij wellicht even voor het minen is gebruikt. Immers genoeg aanbod toch?

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Ik heb laatst een r9 290 van sapphire overgekocht van een tweaker. Deze gaf aan dat hier niet mee was gemined, en de kaart werkt perfect. Ik had er 235 euro voor neergelegd, excl verzenden.

• A87
  • Niet online
Ik haal die kaart vanavond op voor 200 euro, dan zie ik wel hoe het allemaal gaat.

• royb3
en des noods zet je er een aftermarket cooler op, de reference cooler maakt zowieso al een ongelovelijke herrie.

• EG Mike
marcel87 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:40:
TS had ook voor een kaart kunnen gaan dat niet voor het minen was gebruikt, maar zit nu in dubio dat het zogenaamd nog goedkoper moet omdat hij wellicht even voor het minen is gebruikt. Immers genoeg aanbod toch?
Nogmaals, TS geeft duidelijk aan dat de kaart flink wat overuren heeft gedraaid ('als een beest' is een nietszeggend begrip, maar mijn aanname is dat dit niet 'even is gebruikt' betekend)

Natuurlijk kan je proberen je kaart te verkopen voor de prijs die 'de gek ervoor geeft', maar ik zeg alleen maar dat ik kaarten waarmee gemined is links laat liggen. Ik heb nooit over bedragen gesproken.

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-01 21:23
Zonder garantie zou ik het niet doen als ik jou was, met garantie dan waarom niet??

Het is altijd een risico als je hardware koopt, je weet niet hoe ermee is omgegaan wat ermee is gebeurd. Maar als het werkt dan werkt het en blijft het waarschijnlijk werken tenzij in jou omgeving is gebeurd. Als op een gecontroleerd manier wordt gemined dan komt er geen schade aangezien de kaart gemaakt is voor hoge temperature. Maar natuurlijk weten we niet of hij op 100 graden gedraaid heeft of niet, maar dit geld net zo veel voor normale kaarten die niet gemined heeft, of in crossfire hebben staan draaien.

Er is altijd risico's maar als je gewoon garantie hebt. Dan zie ik er geen probleem van in.

• Djampire
  • Laatst online: 23:21
Hele verhaal van schade na mining is met een korrel zout te nemen. de vergelijkingen tussen autos en pc-hardware zijn in dit geval zinloos. Wat wel belangrijk is, is dat de kaarten tijdens het minen waren

* voorzien van een deugdelijke voeding, die stabiel de stroom kon leveren en de
* voorzien van deugdelijke koeling die de kaarten koel kan houden.
* in een stofvrije situatie gedraaid

veel games kunnen bij de gemiddelde gebruiker de kaarten niet eens ver genoeg stressen om ze echt in het rood te krijgen. bovendien weet je 2e hands nooit wat je koopt, dus het blijft een gok.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• royb3
Dat zijn VRM's, Condensators en chockes?

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04:52

fynrd1

Fooled by Randomness

De kaarten kunnen dat prima hebben, belangrijk is de dat de temperatuur constant goed is geweest, dat ze goed onderhouden zijn op gebied van stof, en vooral de grote rigs hebben ze vaak undervolted gedraaid.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zie ook geen enkel probleem voor deze kaarten, vroeger zeiden ze ten tijden van de AMD Athlon XP dat als je deze overklokte je nog maar een levensduur had van een jaar of 10 ipv de 15 jaar.

Verder geldt voor chips dat ze het beste functioneren op een constante temperatuur en belasting, precies wat een mining rig doet.

• A87
  • Niet online
oke, thanks

Pagina: 1