Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dubbele BSOD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MuFFIN 007
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11-01 04:17
Ha Tweakers,

Sinds enkele maanden zit ik met een probleem, wat af en toe de kop opsteekt. Omdat het af en toe op de meest vervelende momenten gebeurt, wil ik het nu toch wel eens oplossen. Het gaat om een spontane systeemcrash, met blauw scherm + melding. Ik heb twee pc's die ik veel gebruik, en op beide komt het voor, vandaar dat ik hoop met 1 oplossing helemaal klaar te zijn.

Het BSOD doet zich vooral voor bij snelle wisseling van de werklast, vooral op grafisch vlak. Voorbeelden zijn tijdens het inladen van een nieuwe map in een game, tijdens een Alt+tab vanuit een game naar Windows / browser, en bij het afsluiten van games. Altijd krijg ik de melding 'system service exception', waarbij soms ook win32k.sys en soms atimdag.dll vermeld worden (kan zijn dat ik er iets naast zit in de officiële settings). Op beide systemen wordt dan een crashdump gemaakt, meestal start 'ie uit zichzelf op, soms moet ik op de reset-button drukken als 'ie op 100 procent staat.

Specs:

Systeem 1 Systeem 2
Intel Core i5 4670K (stock) ||| Intel Pentium G860 (stock)
8 GB DDR3 1600 ||| 4 GB DDR3 1333 SODIMM
Seagate 500GB 7200 ||| Western Digital WD5000AAKX
Radeon R9 270 + Radeon HD7850 (non-CF) ||| Radeon HD5770
Win 7 Ultimate x64 ||| Win 7 Ultimate x64
Gigabyte Z87X-UD3H ||| Asus P8 H67-I Deluxe
600w PSU ||| 350w PSU
CM HAF 922 ||| CM Elite 120 Advanced

Op beide systemen is de meest recente versie van Catalyst geinstalleerd.

MuFFIN 007 wijzigde deze reactie 25-05-2014 20:00 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:14
En wat heb je zelf al geprobeerd? Memtest al gedraaid? Problemen met geheugen komen weliswaar niet altijd naar boven met Memtest. Indien meerdere latjes geheugen: gebruik de pc's eens enkele dagen met maar 1 latje. Daarna eens met het andere. Of het geheugen tussen beide pc's uitwisselen. Of de spanning op het geheugen lichtjes verhogen of verlagen en kijken of de BSOD's meer of minde optreden.

Het kan uiteraard ook totaal iets anders zijn ;) Bij zo'n zaken moet je selectief te werk gaan, telkens maar 1 ding wijzigen of proberen en daarna een paar dagen testen. Enkel zo kom je de oorzaak te weten.

D-Three wijzigde deze reactie 25-05-2014 23:40 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jonathan-458
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19-01 08:04
Wat zijn de volledige fout meldingen?

klik op hiervoor op meer info of gebruik een memory dump debugger om ze in te zien, deze geeft namelijk vaak een betere indicatie van het daadwerkelijke probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MuFFIN 007
Gerichte oplossing is idd stuk sneller. Hoe werkt dat precies met zo'n debugger? Moet ik dan een tooltje DL'en ergens?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19:08

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

atimdag.dll heeft te maken met de AMD driver - heb je deze al eens schoon geïnstalleerd? Oude verwijderen > nieuwste downloaden vanaf de site > installeren

Welke voedingen zitten er in de systemen? "600W" en "350W" zegt zo weinig :') .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MuFFIN 007
quote:
D4NG3R schreef op maandag 26 mei 2014 @ 00:49:
atimdag.dll heeft te maken met de AMD driver - heb je deze al eens schoon geïnstalleerd? Oude verwijderen > nieuwste downloaden vanaf de site > installeren

Welke voedingen zitten er in de systemen? "600W" en "350W" zegt zo weinig :') .
de ATI error krijg ik enkel op één van de systemen, maar ik kan wel eens een schone driver install doen. Het systeem waar ik nu op werk, heeft 5 min. geleden het tweede BSOD van vandaag gehad, midden in de installatie van een game :( Ben het echt helemaal zat, was nu geen aanleiding voor. Wat me wel opvalt is dat het RAM gebruik altijd hoog is (systeem idle met alleen chrome 3 tabs = 2.14 / 4 GB) en dat de CPU niet correct weergegeven word in task manager. Er zijn 2 cores / 2 threads, maar ik zie slechts de prestatiegrafiek van 1 core. Werkt de tweede wel, en hoe kan je dat controleren?

Wat betreft de voedingen, 600w is een Coolermaster Silent Pro. De 350w een OEM Delta Electronics. Persoonlijk denk ik niet dat hier problemen mee zijn, ze hebben het altijd perfect gedaan.

EDIT:

Win Debug gedraaid op het memory.dmp bestand. Noemt de volgende zaken:
- Cdd.dll als oorzaak van BSOD. Google zegt dat dit meestal corruptie in de registry inhoudt
- Aces.exe als veroorzaakt proces (WarThunder, is de game die ik bijna altijd draai op crashmoment)
- Win 7 Driver Fault als derde factor. Volgens Google op te lossen door een aantal recente Windows updates te draaien.

Ik ga een aantal zaken proberen, ik laat het resultaat hier weten. Oplossingen voor de vreemde Tskmgr en hoog RAM gebruik nog steeds zeer welkom

MuFFIN 007 wijzigde deze reactie 26-05-2014 01:16 (19%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Waar ik trouwens wel vragen bij stel, je hebt 2x Win7 x64 Ultimate - wat ik bij gewone consumenten eigenlijk niet geloof - is deze Win7 gekraakt? Aangezien hier nogal veel rommel bij mee kan komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MuFFIN 007
quote:
D4NG3R schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:10:
Waar ik trouwens wel vragen bij stel, je hebt 2x Win7 x64 Ultimate - wat ik bij gewone consumenten eigenlijk niet geloof - is deze Win7 gekraakt? Aangezien hier nogal veel rommel bij mee kan komen.
Als je het echt wilt weten, ja. Maar het is wel een versie waarmee ik gewoon alle MS updates kan installeren (incl. belangrijke beveiligings fixes), dus de versie zou identiek moeten zijn aan de retail Ultimate zoals die in Nederland draait.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

En je weet 100% zeker dat deze versie rommelvrij is..? Beide systemen draaien dit OS, en beide hebben last van BSOD's gerelateerd aan softwareproblemen. Trek hier eens een passende conclusie uit?

D4NG3R wijzigde deze reactie 26-05-2014 17:15 (24%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MuFFIN 007
Dat zal best, maar ik draai al jaren op deze versies, en tot enkele maanden terug had ik NOOIT last van BSODs. Games of programma's crashten wel eens, maar Windows niet. Het moet dus iets anders zijn.

EDIT: Win7 Service Pack 1 op beide systemen geinstalleerd, tot nu toe nog geen BSODs. Ik laat het weten zodra er opnieuw problemen zijn.

MuFFIN 007 wijzigde deze reactie 29-05-2014 11:45 (25%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True