Een raadsel en een uitdaging: computer wil niet langs POST.

Pagina: 1
Acties:

• Menghu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-12-2025
Beste tweakers,

Inmiddels zit ik al een flinke tijd met een apart probleem op de pc, dat tot nu toe onoplosbaar blijkt. Hoewel ik zelf niet erg handig met hardware ben (wel basiskennis), hebben drie vrienden die zelf pc’s in elkaar zetten en repareren er inmiddels naar gekeken. Ook is de pc een week lang bij een goede pc reparatiewinkel onderzocht. Ik sta open voor alle suggesties. Kort samengevat gaat het om een pc die zich spontaan uitschakelt, en vervolgens weigert op te starten. Het probleem is alleen niet te reproduceren, wat oplossen moeilijk maakt.

De PC:
Windows 7
Gigabyte P55-USB3
I5 760
Coolermaster heatsink (hyper 212)
Corsair OCZ 700w modulair
Asus GTX 460 directcu
8gb RAM (2x2)
2x 500gb in RAID 1
1x 250gb SSD

Het problem begon een half jaar geleden. Wanneer de PC in standby ging, besloot hij zich spontaan af te sluiten. Wanneer dat gebeurde, weigerde de pc opnieuw op te starten. Alleen een zwart scherm, geen piep, geen post, terwijl de fans en de lichen het wel deden. Pas na wat rust, 30 minuten – een uur, deed de pc het weer. Omdat dit zich alleen maar voordeed wanneer hij in slaapmode ging of standby, was de oplossing om de slaapmode uit te zetten.

Een paar weken daarna begon het zich veel vaker voor te doen. Nu ook gewoon tijdens internetten, schrijven in Word, maar ook tijdens het spelen van spellen. Hoewel het probleem onreproduceerbaar bleef, deed het zich het vaakst voor tijdens een potje Starcraft 2. Omdat SC2 de CPU flink gebruikt, dachten we dat het daar aan lag, maar de PC kan alle stress testen (Furmark, OCCT) gemakkelijk doorstaan. Alleen de PSU stress test van OCCT slaagde erin het probleem te reproduceren. Daarop wat stof verwijderd uit de PSU, en het leek opgelost.

Toch, na een paar weken bleef het probleem weer terugkomen, en nog steeds onreproduceerbaar. Met als hoogtepunt enkele malen per week. Meestal tijdens het spelen van DOTA2 en Starcraft2, maar ook wanneer de pc opgestart wordt.

Nadat er een aantal vrienden met veel verstand van hardware niks mee konden en er een flink aantal avonden aan hadden verspild, is de PC naar een goede reparetiewinkel in de stad gebracht. Daar is de PC iets langer dan een week getest. Het probleem was ook daar dat het niet te reproduceren was. Uiteindelijk hebben ze elk onderdeel los meerdere malen gestest, en lukte het ze onder stress het probleem te reproduceren bij het moederbord. Alle andere onderdelen zijn meerdere malen gecontroleerd en zouden goed zijn.

Daarop een gebruikt moederbord via vraag & antwoord gehaald (van een P7P55D naar een GA P55-USB3) en voor circa 2 maanden heeft de PC prima gefunctioneerd en deed niets vreemd zich voor. Tot afgelopen week, toen hij bij het opstarten weer dienst weigerde, en dezelfde avond tijdens een potje DOTA2 er de brui aan gaf.

Ik wil het proberen op te lossen, want het is nog een prima computer. Vandaar dat ik me tot jullie wend, in de hoop er nog frissie nieuwe ideeën zijn.

Wat we ondermeer al gedaan hebben:
De 250 GB SSD geinstalleerd met een versie Windows 7 installatie.
Verschillende onderdelen verwijderd, gewisseld en gecontroleerd.
Het DDR geheugen gecontroleerd.
Stof verwijderd.
De koeling schoongemaakt, nieuwe thermische pasta.
Een kleine overclock op de cpu verwijderd (van 3,3 terug naar 2,8)
De bios gereset en geupdate

Stress-testen leveren geen problemen op, en worden foutloos uitgevoerd. Het systeem is vrij koel, wanneer idle zijn CPU en GPU rond de 30 graden, en onder stress gaan ze naar respectievelijk 50 en 60 graden.

Het is een raadsel. Vrienden met veel hardware verstand kunnen het niet oplossen, en ook een lokale gerenommeerde PC winkel is het niet gelukt. Ik sta open voor alle ideeën.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:33
Wat heb je aan opslag?

• Menghu
Excuses:

2x 500gb in RAID 1
1x 250gb SSD

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:33
Al is geprobeerd zonder de RAID opstelling? Of zonder de SSD

Een schijf die niet helemaal lekker is in een RAID opstelling kan rare problemen veroorzaken

• Menghu
Even gecontroleerd, ik heb een fout gemaakt. Toen we de SSD installeerden met een verse Windows 7 installatie erop (zodat we wisten dat het daar niet aanlag), hebben we gelijk de RAID-0 verwijderd, en er een reguliere RAID-1 van gemaakt. Het probleem deed zich daarvoor voor, en ook daarna. Het lijkt op een hardware probleem.

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 13:10
Uit bovenstaande posts lijk ik te kunnen concluderen dat je je PSU nog niet vervangen hebt?!

Blijven je voltages tijdens de OCCT PSU stress test een beetje oké? Zou zo maar kunnen zijn dat je PSU aan het overlijden is.

Verwijderd

Ik denk ook dat je voeding het probleem is.

• Menghu
Klopt de PSU is nog niet vervangen. Het was het enige wat we niet thuis konden testen, maar toen we hem naar de PC winkel brachten is juist daar explicitiet naar gekeken en gecontroleerd: er zou niks mis mee moeten zijn.

Ik zou wel bij de winkel een PSU kunnen lenen de komende week. Dat lijkt me een goede volgende stap.

Is er een manier waarop ik uit de OCCT PSU test kan aflezen of de voltages goed blijven? Binnen welke marges zouden ze moeten blijven? Het gaat om een Corsair OCZ 700w modulair.

En misschien nog een laatste opmerking: is het niet onlogisch dat de PC met het nieuwe moederbord het 1,5 maand vlekkeloos deed, voordat het probleem weer voorkwam? Of kan dit ook weer de PSU zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Menghu op 25-05-2014 20:23 ]

Verwijderd

Als je PC niet post... en je doet de computer aan knop indrukken... een aantal seconden. Vervolgens reset de bios. Daarna gaat systeem uit. Vervolgens druk je de aan knop weer een seconde of 3 in en pc boot?

Voltage probleem in bios? Alles handmatig ingesteld?

IMO als je voeding is doorgemeten en goed bevonden is het je voeding niet.

dergelijke problemen kunnen ontstaan als je pc van stroom haalt. Kan je niet in de gaten hebben (stofzuigen, computer af sluiten, aardlek, warmmmm weer) vervolgens zijn de asus bordjes "van slag" en zal iets met OC protect meuk te maken hebben van asus / mobo.

e.g. ik heb het ook. This beetje handleiding die je zelf moet schrijven. de relatie tussen jou en je moederbord O+ zeker als je OCED kan dat heel persoonlijk zijn. :D

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2014 20:39 ]

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-01 09:29
Zit je op een ongeaard stopcontact? Geeft vaak ook rare problemen. Misschien kon de zaak het niet reproduceren omdat ze dan wel geaard zitten?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:00

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

mss ergens kortsluiting of niet lekker in elkaar gezet, bouw het geheel eens uit de kast en leg het bv op de doos van je mobo, weet je het dan nog te reproduceren, dan zou ik eens een andere voeding proberen.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Voedingsproblemen kunnen soms heel lastig te vinden zijn.

Heb er zelf nu toevallig ook een gehad. PC gaat aan, start op, ploft uit. Zet je de PC weer aan, geen beeld (fans draaien wel). Dus ik had al het idee dat er iets met de voeding was.
Maar dan het gekke, de 2 dagen erna (ook andere dingen getest) niks aan de hand, PC start op en blijft ook lopen. Toch 1x tijdens een stresstest een vastloper gehad, hele tijd multi-meter aan de voeding gehad en de voltages deden niks geks.

Dus ondanks dat het ding is doorgemeten/getest bij een computerwinkel kan het nog steeds wel een probleem zijn van de voeding. Metname met het warme weer van de afgelopen dagen kan het zijn dat ie nét aan stabiel is, en als het weer een paar graad koeler is dat de voeding dan ineens weer instabiel word.

Als het mogelijk is dus toch even met een andere voeding testen.

• Menghu
Bedankt voor alle tips!

Van het weekend ga ik ermee aan de slag, en inderdaad eerst eens goed naar de voeding kijken en zorgen dat we die kunnen uitsluiten.

Mocht het opgelost worden, of niet, ik laat weer van me horen.

• Menghu
Update:

Later vandaag of morgen reageert de vriend die vanmiddag met de multimeter aan de slag was. Hij kan het beter omschrijven.

De pc blijkt niet geaard, maar dat heeft hij gelijk opgelost.

De voeding bleek prima (waardes van 12,4 / 12,39 en 12,35), maar toen hij de kast aan de achterkant (onderkant, luchtrooster voor de psu) pakte, kreeg hij een schok. Dat bleek 200 volt te zijn. De pc stond toen uit, en ook niet in verbinding met stroom. Aan de binnenkant geeft de psu geen stroom af. Met de multi meter blijkt dat het voltage terugloopt, dat zou wellicht verklaren waarom de pc na een tijdje rusten het weer doet?

Hoe precies verder is ons nog onduidelijk. Er hoort in ieder geval geen 200 volt op te staan. Misschien heeft dat het eerste moederbord de das omgedaan, en moederbord 2 na 1,5 maand ook?

Verwijderd

Klinkt alsof er een elco staat te ontladen op de aarde.
Zou snel eens een andere voeding gaan aanschaffen.....of die van de winkel even lenen.
Dit is in ieder geval niet ok.

Verwijderd

Zou goed kunnen dat het moederbord daardoor beschadigd is geraakt. Maar zoals de rest zegt PSU vervangen is waarschijnlijk de oplossing.

• Menghu
Helaas, nieuwe voeding lost het niet op. De spanning blijft op de achterkant (wel nu niet meer op het rooster van de voeding, maar op een rooster daar net boven).

Is er nog iets dat we kunnen proberen?

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-01 09:29
Heb je alles al uitgebouwd? Uit de pc kast dus.

• Menghu
Update:

Inmiddels een maand later lijkt het probleem opgelost, maar het blijft een mysterie. Het lijkt aan de electriciteit buiten de pc gelegen te hebben. De pc zit, samen met wat randapparatuur, in een stekkerdoos, die verbonden is met een volgende stekkerdoos, en die stekkerdoos zit in het stopcontact in de muur (ongeaard).

pc --> stekkerdoos 1 --> stekkerdoos 2 --> muur (ongeaard)

Het probleem zit ergens rond stekkerdoos 1. Wanneer die aan staat (zit zo'n oranje aan/uit knop op) staat er 110 volt op de pc (zoals het hoort bij een ongeaarde pc). Maar wanneer hij uit staat, en het dus 0 zou moeten zijn, komt er 220 op de pc.

Als de pc alleen op stekkerdoos 2 aangesloten is, staat er gewoon 110 volt op.

Nu komt het gekke; vervangen we stekkerdoos 1 met een resevere stekkerdoos, dan werkt die zoals het hoort (0 volt uit, 110 aan). Maar, op een ongeaard stopcontact op een andere kamer, gaat het andersom. Daar zet de reserve stekkerdoos 220 volt op uit op de pc, en werkt de stekkerdoos 1 zoals het hoort.

Onder het mom if it ain't broke don't fix it, is de pc nu op de stekkerdoos 2 aangesloten, en de randapparatuur op 1. Sindsdien geen vastlopers meer. Het lijkt wel alsof er iets in de electriciteit in de muur zelf verkeerd zit. Vooral de manier waarop het in de kamers omgedraaid wordt, is ons een groot raadsel. Het lijkt alsof iets heel logisch ons hier ontgaat. Wellicht iemand met electriciteitskennis die dit iets zegt?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Lijkt erop dat ergens in de stekkerdozen iets verkeerds zit, dat er een sluiting is tussen "fase" naar aarde...
Hierdoor komt dus ook spanning op jouw behuizing te staan, omdat het aardpunt van je stekkerdoos een bepaald voltage heeft gekregen.

Waarom wisselt het zich per kamer?

Kan puur te maken hebben met de wandcontact doos daar... Er is geen standaard hoe om fase en null moet zitten.

Dus in kamer 1 kan de WCD aangesloten zijn als links fase en rechts nul en in de andere kamer kan er null - fase zijn.
Normaal maakt dit allemaal niks uit, want het is wisselspanning, maar in geval van sluitingen maakt het opeens wel veel uit...

Als je dus de stekker wisselt tussen de WCD's wissel je dus ook met wat sluiting heeft richting aarde, wat dus de wisseling kan verklaren in voltages...
Je zou het zelfde probleem weer moeten krijgen, als je de stekker op de kop erin steekt, want dan is de polariteit weer andersom en heeft fase sluiting met aarde.

Dit zul je waarschijnlijk ook hebben met de stekkerdozen, door de juiste afwisseling, komt uiteindelijk geen sluiting fase-aarde bij de slechte doos...
Maar je zit dan met een null-aarde sluiting, wat minder dramatisch is.

Hoe dan ook, je stekkerdozen zijn gaar... weggooien die zooi...

Edit:
Wil je zekerheid...
Stekkerdozen los trekken, multimeter eens pakken en weerstand tests uitvoeren, kijken of er inderdaad verbinding is tussen een pen en aarde...

Voltages nameten terwijl de dozen zijn ingestoken moet je niet doen, maar dat brengt alleen maar dubieuze resultaten :P

[ Voor 22% gewijzigd door Swordlord op 14-07-2014 20:00 ]

Pagina: 1