Afweging maken tussen laptop en desktop in mijn situatie

Pagina: 1
Acties:

• Itsover9000
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-08-2022
Hallo allemaal,

Huidige situatie
Ik zit met een probleem. Ik ben opzoek naar een nieuwe computer, eentje waarmee ik de komende 4 jaar alle games wel op z´n minst low (dus echt niet superduper ultrapowerpower) kan draaien. Ik heb op het moment  deze laptop, met 4 gig RAM, een Nvdia GT540M, en een 2.1 gHZ processor met turbo boost up to 3.0 ghZ.

Hiermee kan ik de recentste games, zoals Watch-Dogs, Assassin's Creed IV en dergelijke niet meer draaien. Games als Far Cry 3, GTA IV en Call of Duty: Black Ops II kan ik enkel op een lage resolutie op low. Met andere woorden: als ik nieuwe(re) spellen wil spelen, heb ik een nieuwe computer nodig. Ik heb niet het beste van het beste nodig, maar wel eentje die de komende jaren bij kan blijven.

Keuze
Nu komt (voor mij) het moeilijkste: de keuze tussen een desktop of laptop. Een desktop heeft een betere prijs kwaliteit verhouding, en meer uitbreid - en customize mogelijkheden. Het nadeel is dat het ontzettend immobiel is (mijn ouders zijn gescheiden, dus dat is voor mij een flink nadeel aangezien ik heen en weer fiets met mijn spullen) en dat de stroomkosten een enorm stuk hoger zijn dan bij een laptop.

Een laptop is op die punten (mobiliteit en stroomkosten) een stuk beter, maar wat je bij een desktop voor 600 hebt, heb je bij een laptop voor duizend.

Een klein overzichtje:

TypeVoordelenNadelen
DesktopVeel betere prijs-kwaliteit verhoudingHogere stroomkosten, immobiel, wat onhandig is ivm scheiding van mijn ouders
LaptopMobiel, lagere stroomkostenVeel slechtere prijs-kwaliteit verhouding

Kunnen jullie mij advies, of misschien zelfs voorbeelden geven omtrent de keuze die ik hier moet maken geven?

Budget: maximaal 800 euro

Mogelijke derde keuze?
Een vriend vertelde me over een mogelijke derde optie: Een soort kastje dat je op je laptop aansluit, en in dat kastje zit ram, een processor en een grafische kaart. Dan kan je daarmee gamen, maar als je niet wilt gamen kan je je laptop ook gewoon 'los' gebruiken. Is dit een realistische mogelijkheid?

Bij voorbaat dank :D

Itsover9000

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:14
Volgens mij zit er in zo'n kastje alleen een grafische kaart. Maar die laptops zijn voor zover ook aan de prijs. Zelf eigenlijk nooit eentje gezien. Weet niet of ze nog bestaan.

Verwijderd

Een ITX game PC?

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Zo'n kastje bestaat niet. Er zijn wel wat projectjes geweest om een desktop grafische kaart extern aan te sluiten. Maar dat is niet een echt gangbare standaard geworden.

En hoezo is een laptop slecht in prijs-prestatie?
Volgens mij kun je voor €800,- heel leuke specs krijgen...

Met een ssd en een videokaart met 1gb dedicated geheugen ga je volgens mij erg blij zijn...

[ Voor 15% gewijzigd door warhamstr op 25-05-2014 18:08 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Verwijderd

Sowieso wanneer je spullen op en neer moet meenemen is laptop veel handiger.
Wanneer op beide plekken monitor staat is een kleine PC nog wel een optie.

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-04 14:59

two

Kunnen je ouders niet om de beurt je pc heen en weer brengen? Of als je 1 dagje bij de ander bent dat je 'm daar laat staan.

Of dat je zorgt dat ie elk weekend bij de ouder staat waar je slaapt? Dan hoef je je in het weekend sowieso niet te vervelen ;)

Signature

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Een pc moet je niet te vaak verslepen. Daar is de hardware echt niet op berekend. Vooral een videokaart weegt op de duur aardig door.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
warhamstr schreef op zondag 25 mei 2014 @ 18:16:
Een pc moet je niet te vaak verslepen. Daar is de hardware echt niet op berekend. Vooral een videokaart weegt op de duur aardig door.
Gewoon plat leggen zodat de videokaart en CPU koeler rechtop staan. Lijkt mij echt geen probleem, ook niet op lange termijn.

Verwijderd

Een kleine PC meenemen is nog wel te doen maar nog een monitor erbij maakt het stuk lastiger.

Verwijderd

Je kan ook gewoon bijvoorbeeld een pricewatch: BitFenix Prodigy M Zwart kast nemen. Deze is voor LAN-Party's dus makkelijk mee te nemen!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-03 21:39
makkelijk is relatief natuurlijk. Als je een stuk moet fietsen is het nog steeds een log bakbeest om mee te nemen.

Wat betreft mobiel zijn is een laptop eigenlijk onovertroffen. Maar ja wel een stuk beperkter (qua upgraden enzo).
Ik heb het idee dat het regelmatig meenemen wel echt belangrijk is, dus dan denk ik dat je niet echt ontkomt aan een laptop.

Nu met thunderbold in opkomst komen externe gpus denk ik wel weer in beeld. Maar in zoverre het nu al bestaat zal het nu nog steeds een nichemarkt zijn (en dus heel duur)

[ Voor 19% gewijzigd door timberleek op 25-05-2014 19:31 ]

• Dude360
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik sluit me aan bij het idee dat als je randapparatuur bij beiden kan hebben, een mini-ITX systeem het meeste te bieden heeft. De best buy guide laat een voorbeeld zien van zo'n systeem: reviews: Desktop Best Buy Guide: mei 2014. Afmetingen van de kast: 19*22*35cm. Zou in principe in een rugzak passen volgens mij.

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-04 14:59

two

warhamstr schreef op zondag 25 mei 2014 @ 18:16:
Alles behalve een probleem. Je weet dat je in de meeste behuizingen een GPU zijn slots kan vastschroeven?

Signature

Verwijderd

timberleek schreef op zondag 25 mei 2014 @ 19:29:
makkelijk is relatief natuurlijk. Als je een stuk moet fietsen is het nog steeds een log bakbeest om mee te nemen.

Wat betreft mobiel zijn is een laptop eigenlijk onovertroffen. Maar ja wel een stuk beperkter (qua upgraden enzo).
Ik heb het idee dat het regelmatig meenemen wel echt belangrijk is, dus dan denk ik dat je niet echt ontkomt aan een laptop.

Nu met thunderbold in opkomst komen externe gpus denk ik wel weer in beeld. Maar in zoverre het nu al bestaat zal het nu nog steeds een nichemarkt zijn (en dus heel duur)
Als hij moet fietsen kan hij dan niet beter gewoon naar het huis fietsen waar zijn computer staat? Als je wilt gamen op een Laptop moet je wel meer uitgeven dan 800 euro denk ik!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-04 22:00
Ik zou:
Of een laptop kopen (bv deze: pricewatch: Medion Akoya P6647 (30016607) )
Of een console (xbox one/ps4/ps3 slim).
Een desktop zou ik niet doen als het echt voor te gamen is, een console is namelijk goedkoper en blijft 6/7 jaar supported, een desktop moet je om de zoveel jaar upgraden. Ook zijn de games die je aangeeft er ook gewoon voor consoles.
Een laptop lijkt me in jou geval het makkelijkst, hoewel de huidige consoles ook wel makkelijk mee te nemen zijn (xbox one weet ik niet, he zelf alleen ervaring met ps4/ps3 slim.) en makkelijk aan te sluiten.

Als je toch per se een pc wil ipv een console moet je voor een laptop gaan. Je wil ook niet elke paar dagen met een dure/nieuwe pc rondzeulen (mijn desktop heeft het om die reden ooit begeven).

Succes en sorry voor het ietswat warrige verhaal ;)

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:56

Flappiewappie

Hier nog meer

Dude360 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 19:38:
Ik sluit me aan bij het idee dat als je randapparatuur bij beiden kan hebben, een mini-ITX systeem het meeste te bieden heeft. De best buy guide laat een voorbeeld zien van zo'n systeem: reviews: Desktop Best Buy Guide: mei 2014. Afmetingen van de kast: 19*22*35cm. Zou in principe in een rugzak passen volgens mij.
Behalve dat ik het heel vervelend vind voor TS dat hij gezien de situatie zo heen en weer moet fietsen. Bovenstaande zou inderdaad een optie zijn omdat het echt om games gaat; mits je twee beeldschermen hebt staan (ik zou dan wel voor de RAZER kast gaan, die kan echt in een rugzak).

TS zou ook nog even kunnen kijken in V&A, komen ook altijd prima oplossingen voorbij;

V&A aangeboden: Dell Alienware M17xR3
V&A aangeboden: BTO Gaming laptop 17 inch

Hier staat wat

• Jack_Nick
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:21
Flappiewappie schreef op zondag 25 mei 2014 @ 19:48:
[...]

Behalve dat ik het heel vervelend vind voor TS dat hij gezien de situatie zo heen en weer moet fietsen. Bovenstaande zou inderdaad een optie zijn omdat het echt om games gaat; mits je twee beeldschermen hebt staan (ik zou dan wel voor de RAZER kast gaan, die kan echt in een rugzak).

[...]
Even een kleine topicheist / vraag: Doel je op de Silverstone RAVEN RVZ01 of op welke kast doel je? Want bij mijn weten maakt RAZER geen kasten, toch?

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:56

Flappiewappie

Hier nog meer

Jack_Nick schreef op zondag 25 mei 2014 @ 20:39:
[...]

Even een kleine topicheist / vraag: Doel je op de Silverstone RAVEN RVZ01 of op welke kast doel je? Want bij mijn weten maakt RAZER geen kasten, toch?
Die bedoel ik idd, dacht dat de kast van razer was....

Erge mooie kast imo...

Hier staat wat

Verwijderd

Een externe grafische kaart kan wel:

http://www.techradar.com/...p-graphics-adaptor-915616

• ManDeJan
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-12-2025

ManDeJan

Vaak vrolijk

Als je iets bouwt in een Node 110 of een Corsair 250D zal meenemen zeker geen probleem worden, en je kan genoeg kwijt in zon kastje voor een mooie game PC

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Haha, en vervolgens de GPU weer in een barebone stoppen 8)7.

Verwijderd

Maar als je wat verder zoekt kom je dit tegen:
http://www.hwtools.net/Adapter/PE4H%20V3.2.html

Dat is natuurlijk geen optie, maar een mITX systeem meenemen moet wel te doen zijn hoor, er werd naar lan partys wel mee versleept op de fiets/met ov...

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2014 12:17 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:51
Waarom niet zoiets?
pricewatch: Razer Blade (2013)

Ik zou niet gaan slepen met (mini) desktop kasten, dat wordt je heel snel zat. Je kan natuurlijk een desktop voor gaming kopen (en die gewoon bij een van je ouders laten) en een tablet of goedkope laptop voor onderweg, maar dan kan je niet overal gamen.

Of je koopt gewoon twee desktops :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:44
Ramon schreef op maandag 26 mei 2014 @ 12:26:en een tablet of goedkope laptop voor onderweg, maar dan kan je niet overal gamen.
Volgens mij heeft hij al een degelijke laptop.

Dell XPS laptops zijn prima dingen, als hij daarnaast een alternatief koopt voor games.

Is een andere optie dan niet om, mocht je die spelen, eventueel oudere games op je laptop te blijven spelen en een desktop bij één van de ouders neer te zetten en daar de nieuwere games te spelen?
Pagina: 1