Tegenvallend geluidsbeeld Onkyo HT-S3505

Pagina: 1
Acties:

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Sinds een aantal jaar heb ik (naar tevredenheid) een Onkyo HT-S3305 set (met de HT-R380 receiver), in combinatie met de speakers uit de set, waarvan ik de frontspeakers heb vervangen door twee Eltax Monitor III's. Dit levert in mijn woonkamer (~25 m2 met een half open keuken van 6 m2) een redelijk vol en prettig geluid op.

Naar aanleiding hiervan heeft m'n vader voor bij mijn ouders thuis (ter vervanging van een alles-in-1 Philips 2.1 audiosetje) een HT-S3505 set (pricewatch: Onkyo HT-S3505) gekocht. En toen viel het geluid eigenlijk een beetje tegen. Dit heeft hij een tijdje aangehoord waarna besloten werd dat het aan de frontspeakers moest liggen, want die had ik immers ook vervangen.

Dit zijn na luisteren in (ik meen de Correct, was er zelf niet bij) de Heco Victa Prime 502 zuilspeakers geworden. Hierop is de geluidsweergave wel wat verbeterd, maar nog steeds geen echt vol geluid, zoals hij deze met zijn vorige set wel had.

Vanaf het begin eigenlijk al de hele tijd met de instellingen, bas- en individuele speakerniveaus, equalizer, crossover, double bass, ex bass, en al die muziekverbeteringsfuncties bezig geweest, maar tot een prettig geluid heeft het nog niet geleid. Voornaamste kritiekpunt is dat het luisteren van radio (kabel) en andere stereobronnnen niet echt vol klinken. De bas of subwoofer hoger/harder zetten zorgt er alleen voor dat het geluid brommerig/dreunend wordt zonder voller te worden. Over 5.1 geluid van bijvoorbeeld DVD's of HD films geen klachten.

Ik heb zelf ook geluisterd en moet toegeven dat het geluid in mijn situatie met mijn set een stuk beter/warmer klinkt. Nu ben ik geen held qua audio en hi-fi, maar het enige verschil is dat de ruimte waar de opstelling in staat iets groter is dan bij mij. De zithoek is ongeveer even groot, maar de totale ruimte inclusief open keuken komt ergens in de buurt van 50 m2.
Waar kan dit aan liggen? Paar ideeën:
  • Speakerkabels: de frontspeakers hebben niet echt dikte, denk 0.75 oid, waar ik zelf op 1.5mm zit.
  • Formaat ruimte: aangezien de ruimte niet kleiner kan worden betekent dit dat de receiver gewoon te zwak is en er een andere receiver nodig is?
  • Frontspeakers: zijn deze wel geschikt en niet juist te zwaar voor de receiver?
  • Instellingen: hebben we ergens een instelling gemist die de complete klankkleur aanpast?
Heb eventueel wel de mogelijkheid mijn fronts of receiver in de auto te gooien en daar even neer te zetten, maar dat is toch wel wat gedoe ;)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De akoestiek heeft een grote invloed, die door meer dan alleen het formaat van de ruimte wordt bepaald. Denk aan de inrichting is (veel glas, weinig meubels), de muren (gipsplaat of steen) enz. Verder maakt de opstelling van de speakers veel uit. Staan ze in de buurt van muren of juist niet? Zowel de akoestiek als de plaatsing van de speakers als de luisterplek hebben invloed op hoeveel last je hebt van room modes; staande golven in de kamer. De verzwakken sommige frequenties terwijl andere juist harder worden. Daarom kan een simpele basregelaar het probleem niet oplossen.

Heeft de versterker of receiver iets van audyssey o.i.d.?

[ Voor 36% gewijzigd door TBTL op 25-05-2014 22:21 ]

• spone
  • Niet online
Als je doelt op een calibratiemicrofoon o.i.d., daar is geen mogelijkheid voor. Het is wel mogelijk om handmatig de niveaus van de individuele kanalen in te stellen.

De ruimte qua aankleding: geheel gladgestuc'd (plafond volgens mij zelfs ook), met laminaat op de vloer, hier en daar wat glazen oppervlakken. Meubels grotendeels leer. Klinkt niet echt heel super voor de akoestiek als je er zo over nadenkt he? De frontspeakers staan ~15 cm van de muur, tegen een muurtje dat net iets hoger is dan de zuilen zelf. In defense: er ligt een (hoogpolig) vloerkleed in het luisterdeel.

Grote vraag is, hoe krijg ik dit beter (anders dan gordijnen ophangen, meer stoffen elementen in het interieur plaatsen, vloerbedekking leggen en de muren granollen ;)). En waarom klonk het vorige (2.1-) setje relatief goed in dezelfde ruimte?

[ Voor 34% gewijzigd door spone op 25-05-2014 22:46 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:31
Ik ga dit topic volgen, heb zelf een Onkyo 707 receiver, en heb hetzelfde "niet volle" geluid.
Wel in surround met films, maar geen lekkere volle stereo muziek. Luidsprekers zijn de Wharfedale serie, met de grootste staanders als fronts.

• spone
  • Niet online
*bump*

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:55
Hier ook wel een beetje dat gevoel met een 626. Maar wou voor mijn Project Debut III een losse (stereo) versterker (Yamaha CA-610, een oudje maar klinkt goed), en heb dus ook de mogeheid om daar de BD-speler aan te zetten kLinkt net even beter.

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Pagina: 1