[vragen] Aansluiten 5.1 set op laptop/PS3/TV

Pagina: 1
Acties:

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:03
Gezien ik qua audio-aansluitingen nog een noob ben en er niet helemaal wijs uit wordt, leek het me het handigst om het hier maar gewoon te vragen :9
Na veel plezier te hebben gehad van 2.1 audio set, wil ik toch eindelijk de overstap gaan maken naar 5.1. Nu zie ik echter bijna nergens in de specificaties van die setjes welke aansluiting(en) dat ze hebben, dus dat verward me een beetje. Het enige dat ik gewend ben qua audio aansluiten is een 3.5 mm jack plug, iets anders heb ik nog nooit gezien (behalve de andre gekleurde versies :P). Nu blijkt dus dat er meerdere zijn, dus vandaar dat ik om hulp vraag..
Het gaat dus om het geluid uit mijn PS3 en laptop. Mijn set-up nu is:
PS3 of laptop ---HDMI---> TV ---3.5mm jack plug---> 2.1 audio set.
Mijn laptop heeft dus een HDMI aansluiting alswel een 3.5mm jack plug. Mijn TV heeft verder ook nog een 'Digital audio out', wat dat dan ook mogen zijn.
Nu wil ik dus weten waar ik op moeten letten bij het kopen van een 5.1 set, welke aansluiting(en) die moet hebben? En omdat die er vaak niet bij staan, welke aansluiting(en) hebben die dingen standaard? En welke kabels heb ik eventueel nog nodig? Via welke aansluiting krijg je de beste geluidskwaliteit?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Digital out van je TV moet je naar je audio set, alle apparatuur vervolgens digitaal aansluiten op de tv. Voordeel is dat het geluid dan mee wisselt als je van input wisselt.

• Raymon89
Dank voor je antwoord!
Dus alle 5.1-setjes hebben zo'n aansluiting wat uit digital output out komt? (digital output in, of hoe heet dat? :P). Welke kabel is hiervoor nodig?

Verder zie ik vaak bij 5.1 setjes iets van een reciever.. Die heb ik dan toch niet nodig?

EDIT: als ik op digital output out google, zie ik dat dat een ronde, gele aansluiting hoort te zijn (S/PDIF), terwijl die bij mijn tv niet rond maar soort van vierkant is en geen kleur heeft (Toslink).. Maakt dit wat uit?

[ Voor 29% gewijzigd door Raymon89 op 25-05-2014 17:45 ]

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12 22:42

Mikayu

.srt

Waar jij dus naar op zoek bent is een compleet 5.1 setje met een optical ingang
S/PDIF heet de 'digital out' dat kan over een optische kabel (Toslink) of over de gele tulp aansluiting (Coax)

Uit mijn hoofd weet ik dat de Logitech Z5500 een aansluiting biedt voor beide digitale bronnen

• Raymon89
Mijn TV heeft dus geen coax, alleen Toslink.. Moet de 5.1 set dan ook Toslink hebben, of kan een Toslink to coax kabel ook (als die bestaan)?
Verder zie ik vaker dat sets een line in ingang hebben, als ik het goed begrijp is dit voor een 'normale' 3.5mm jack aansluiting? Werkt dit ook prima of is dit minder goed?

De Z5500 is helaas niet meer verkrijgbaar, maar ik ben inderdaad iets van die klasse aan het zoeken ;)

• Mikayu

Mikayu

.srt

De Z-680 is volgens mij de (mindere) opvolger, die heeft ook een toslink voor aan je tv

De 'normale' 3.5mm is voor analoog. Meestal uit een computer, met verschillende kleurtjes die je allemal nodig hebt als je echt 5.1 wil horen. Op een enkele krijg je dus 2.1 en doet de rest niets.

Een enkele toslink kabel gaat al doen wat jij wilt :)

• Raymon89
Volgens mij komt die zelfs voor de Z5500.. Hij is in elk geval ook niet meer te krijgen :P

Thanks! :) Op die manier zou mijn tv dus als receiver fungeren, en is geen aparte receiver nodig?

• Mikayu

Mikayu

.srt

Je tv is dan slechts een bron. De receiver (ontvanger) zou dan het surround setje zijn die een versterker heeft voor al zijn speakers

Je kan ook kijken voor een complete home cinema set.(aparte receiver met losse speakers) Misschien iets duurder, maar wel 10x beter dan het logitech spul iig
2e hands is ook niet verkeerd om mee te beginnen

[ Voor 5% gewijzigd door Mikayu op 25-05-2014 18:16 ]

• Raymon89
Ah, op die fiets. Ik denk dat ik het begin te begrijpen :P

Klopt, maar zoveel wil ik niet uitgeven.. Tweedehands ben ik inderdaad ook aan het bekijken, is nog redelijk mooi spul te vinden. Heb nu een gevonden die voor zover ik nu kan zien twee line in ingangen heeft, verder niks: http://www.areadvd.de/ima...o_a102_hcs6_rueckseie.jpg
Hoe werkt dat dan weer? :P

• Mikayu

Mikayu

.srt

Dat is alleen een subwoofer, die moet worden aangesloten op een receiver

• Raymon89
Ah oke, dat is dus wat ik niet wil. Ik weet niet of de andere speakers van dit systeem nog andere aansluitingen hebben (kan dit?), ik zie namelijk ook geen subwoofer --> speakers aansluitingen oid.

Dus als ik het goed begrijp heeft een setje wat nog een receiver nodig heeft deze ingangen, en een set die geen reciever nodig heeft heeft een S/PDIF of Toslink aansluiting?

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-12 22:10
Een reciever is een apparaat waar meerdere aansluitingen opzitten. Deze schakelt tussen kanalen, dus tussen je TV ontvanger, je console, dvd/blu-ray speler en andere ongein. Versterkt het geluid, decodeerd het (in het geval van DTS bijv) en verdeelt het onder de speakers. Zie onderstaand plaatje, dit is de achterkant van een reciever, deze zijn er minder uitgebreid te vinden, en nog stukken uitgebreider.

Afbeeldingslocatie: http://www.son-video.com/images/dynamic/Amplificateur_home-cinema/articles/Onkyo/ONKHTR518NR/ONKHTR518NR_Dos_900.jpg

Hier aan hang je losse speakers, zoals die sub die je net linkte.

Echter, deze oplossing is wat prijziger.

Wat jij wilt is een standaard setje met niet te veel poespas, een Z5500 bijv. 2de hands vaak goedkoop op de kop te tikken, en ook zijn vervanger is prima. Gooi je PS3 gewoon met HDMI aan de tv, En vanaf tv met toslink(optical) naar de Z5500. Laat je trouwens geen peperdure toslink kabel aansmeren. Het is digitaal signaal wat er door heen gaat, licht. Zolang je die niet door te strakke bochten heen drukt gaat dat gewoon prima, dat stoort niet ;)

Nu vraag ik me echter wel af: gooien tv's dat signaal zo door zonder er mee te kloten (vraagje voor de medetweakers)

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenBatt op 25-05-2014 18:43 ]

Specs!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Meestal alleen Dolby Digital, dus goed genoeg voor xbox/playstation. Kan het wel even checken als je het type hebt

• Raymon89
Bedankt voor de uitleg over receivers :)

Als 3.5mm Jack maximaal 2.1 kan geven, hoe kan het dan dat er ook 5.1 setjes zijn die alleen deze aansluiting hebben: pricewatch: Logitech X-530 ? Of mis ik iets.. (dit is de 5.1 versie van het 2.1 setje dat ik nu heb, waar ik verder uitermate tevreden mee ben :) )

TV is de Philips 40PFK4309/12.

• GoldenBatt
Dat setje heeft inderdaad 3.5mm jack, maar er dan 3 van ;)

1X Front stereo (groen)
1X Rear stereo (zwart)
1X center en sub (oranje)

Heb ook zo'n setje, maar dan zijn grotere broer. Tegenhanger van de Z5500 maar dan van Creative. Deze heeft ook alleen maar 3X 3.5mm jack. Welke ik dan met een apart kastje gebruik om toslink van de PS3 om te gooien naar de speakers. Zo heb ik wel fijn DTS en Dolby Digital vanaf de PS3 op mijn slaapkamer

De Z5500 en zijn opvolger hebben zelf al aansluitingen met toslink & 3X 3.5mm jack. En kan ook DTS en Dolby digital decoderen ;)

Specs!

• Raymon89
Ah oke.. Toslink --> 3x 3.5 mm Jack is dus niet mogelijk?

Zal eens zoeken welke nu de opvolger is van de Z5500.. Al is die dus blijkbaar minder goed als zijn voorganger, als ik dat zo hoor.

• GoldenBatt
Nope. 3.5mm Jack is een analoog signaal met stroom. Toslink is digitaal, en werkt met licht. Kabel is glasvezel en aan de PS3 zit een laser, en in de Reciever een lens die t signaal weer leest zeg maar ;)

De opvolger is niet minder goed, het heeft wat minder vermogen. Maar de Z5500 heeft toch meer dan genoeg voor een normale woonkamer, en zijn opvolger is goed zat. Tevens vindt je de Z5500 dus nog wel eens voor leuke prijs 2de hands.

pricewatch: Logitech Z-5500 Digital

pricewatch: Logitech Z906

Ze hebben tevens ook de goedkopere Z506. Is ook 5.1, maar let daar op. Die gooit er alleen 5.1 uit via de 3X 3.5mm jack. Ze adverteren leuk met PS3 enz, maar ding heeft geen aansluiting om 5.1 in te gooien vanaf PS3 (toslink of hdmi) Tenzij je weer met aparte kastjes gaat werken...

[ Voor 37% gewijzigd door GoldenBatt op 25-05-2014 19:57 ]

Specs!

• Raymon89
De Z906 (opvolger van Z5500) ziet er wel goed uit! Minder vermogen dan zijn voorganger misschien, maar nog steeds ongeveer 10 keer zoveel als mijn huidige set, dus meer dan genoeg :P Zal de reviews van beide eens gaan bekijken hoe het de kwaliteit van het geluid dat eruit komt zit.
Hoe zit dat met die kabeltjes; mochten die te kort blijken, zijn die dan gewoon (gemakkelijk) te verlengen?

• GoldenBatt
Kabels van de speakers zelf bedoel je? Daar kun je gewoon 2 aderig draad voor kopen ja. Kroonsteentje der bij tussen en dat werkt prima ;)

Specs!

• Raymon89
Die bedoelde ik ja :)

Bedankt voor de hulp allemaal!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Dat ziet er wel goed uit.

Ik heb niet kunnen vinden wat je tv kan uitsturen, dat moet je maar even proberen
De Z906 heeft 1x coax en 2x toslink zie ik, ruimte genoeg om het te testen aan je tv, playstation/xbox los en nog een pc met coax tegelijk :)

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-12 11:38
*Een schop met een flinke aanloop*

Ik heb sinds een een jaar of 4-5 een Z5500 op mijn kamer thuis, in combinatie met een gewone desktop. Bevalt prima, maar ik wil hem niet kwijt.
Op mijn studentenkamer heb nog geen fatsoenlijke speakerset, dus nu begint het kiezen weer van voor af aan.

Ik heb een laptop en een tv die aan de speakerset gehangen moeten worden, bij voorkeur kan ik dan switchen tussen de apparaten zonder kabels om te prikken.
Ik zou eigenlijk graag weer een Z5500 willen kopen (tweedehands), want bij deze set weet ik zeker dat je input kunt kiezen.

Maar hoe zou dit lukken met aansluiten?
TV: Sony W655, 3.5mm audio
Laptop: Asus N56, ook 3.55mm (S/PDIF)

De Z5500 heeft uudio (3,5mm) en uudio Digitaal (S/PDIF). Maar volgens mij heeft de Z5500 een vierkante, toslink aansluiting en 3 keer 3.5mm.
Gaat dit werken, en zoja, hoe? (Zonder externe geluidskaarten e.d. :) )

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 11:04

FeaR

In GoT we trust

De Z-5500 heeft drie/zes aansluitingen:
  • 1 x Optisch
  • 1 x Digitale Coax
  • 1 x Meerkanaals analoog in (3 x 3,5mm jack) dan wel 3 x analoog stereo (1 x 3,5mm jack)
Vanaf de laptop naar optisch had je zelf al gevonden dat het kan. Kwestie van een optische kabel zoeken met aan de ene kant 3,5mm jack en aan de andere kant de "normale" stekker, iets als dit..

De TV heeft meerde uitgangen op het gebied van geluid: Optical Out, headphone Out en analog out. Hoofdtelefoon zou ik niet snel gebruiken aangezien dat toch een mindere optie is. Beter is dan om van de Analog Out gebruik te maken die je met een verloopje op één van de analoge ingangen van de Z-5500 aansluit. Let wel dat je dan geen surround geluid hebt. Indien de TV 5.1 uit kan sturen zou ik eerder een optische kabel halen. Punt is dat je dan met twee optische kabels zit waar de Z-5500 er maar één ingang voor heeft, de Z906 heeft overigens wel twee optische ingangen. Wat je kan doen is een optical toslink-switch kopen. Of, de mooiere manier, een optica to coax-converter. Met die laatste ga je van optisch naar digitale coax en die digitale coax kan rechtstreeks in de Z-5500. Kan je netjes op de Controlpod wisselen. Maar dat laatste is dus alleen als je 5.1 uit wilt sturen, anders is analoog meer dan genoeg.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• yannickie111
FeaR schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:57:
De Z-5500 heeft drie/zes aansluitingen:
  • 1 x Optisch
  • 1 x Digitale Coax
  • 1 x Meerkanaals analoog in (3 x 3,5mm jack) dan wel 3 x analoog stereo (1 x 3,5mm jack)
Vanaf de laptop naar optisch had je zelf al gevonden dat het kan. Kwestie van een optische kabel zoeken met aan de ene kant 3,5mm jack en aan de andere kant de "normale" stekker, iets als dit..

De TV heeft meerde uitgangen op het gebied van geluid: Optical Out, headphone Out en analog out. Hoofdtelefoon zou ik niet snel gebruiken aangezien dat toch een mindere optie is. Beter is dan om van de Analog Out gebruik te maken die je met een verloopje op één van de analoge ingangen van de Z-5500 aansluit. Let wel dat je dan geen surround geluid hebt. Indien de TV 5.1 uit kan sturen zou ik eerder een optische kabel halen. Punt is dat je dan met twee optische kabels zit waar de Z-5500 er maar één ingang voor heeft, de Z906 heeft overigens wel twee optische ingangen. Wat je kan doen is een optical toslink-switch kopen. Of, de mooiere manier, een optica to coax-converter. Met die laatste ga je van optisch naar digitale coax en die digitale coax kan rechtstreeks in de Z-5500. Kan je netjes op de Controlpod wisselen. Maar dat laatste is dus alleen als je 5.1 uit wilt sturen, anders is analoog meer dan genoeg.
Ok.
Dus toslink --> 3.5mm jack voor de laptop voor 5.1 geluid
2RCA --> 3.5mm voor de tv. , zonder 5.1 geluid.

Of gewoon een tweede optische kabel, met een switch. Zit er nog verschil in kwaliteit bij dit soort switches? Op ebay kost hij 7.5 dollar...
En hetzelfde voor de toslink-kabel, zit hier verschil in kwaliteit? Aangezien het een digitaal signaal is, net als HDMI kabels?

Thanks voor de info!

[ Voor 5% gewijzigd door yannickie111 op 21-10-2014 20:38 ]

• Mikayu

Mikayu

.srt

Er zou geen verschil in geluidskwaliteit moeten zijn. Hooguit in de degelijkheid van het spul, maar meestal prik je het er 1x in en blijft het verder liggen

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-12 11:27
yannickie111 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 20:21:
[...]

Waarschijnlijk ter overvloed, maar hier heb je een verloopje voor nodig. Toslink kun je niet direct aansluiten op en analoge 3.5mm jack.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 11:04

FeaR

In GoT we trust

yannickie111 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 20:21:
[...]
Ok.
2RCA --> 3.5mm voor de tv. , zonder 5.1 geluid.

Of gewoon een tweede optische kabel, met een switch. Zit er nog verschil in kwaliteit bij dit soort switches? Op ebay kost hij 7.5 dollar...
En hetzelfde voor de toslink-kabel, zit hier verschil in kwaliteit? Aangezien het een digitaal signaal is, net als HDMI kabels?

Thanks voor de info!
Ik zou met toslink niet voor de goedkoopste gaan aangezien die soms echt extreem dun zijn en je dan kans hebt om de interne ader te breken. Niet dat je meteen tientallen euro's neer hoeft te leggen, iets van HQ-kabels is al meer dan goed genoeg. Qua werking maakt het allemaal niet uit. Als je niet zo'n lompe boer bent als ik kan de goedkoopste ook gewoon goed gaan :+

Maar toch is die converter wel een mooiere optie, iets duurder maar dan kan je alles via de ControlPod van de Z5500 regelen.
Flans schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 08:34:
[...]
Waarschijnlijk ter overvloed, maar hier heb je een verloopje voor nodig. Toslink kun je niet direct aansluiten op en analoge 3.5mm jack.
Ligt er maar net aan welke kabel je koopt ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• yannickie111
Een andere optie, in plaats van een Z5500 een Z2300 kopen. Ik zit namelijk toch weer te twijfelen hoe ik de achterspeakers van de Z5500 zou kunnen plaatsen (losliggende kabels vermijd ik zoveel mogelijk :P ). Daarbij gaat de Z2300 mijn kamertje toch ruimschoots vullen met geluid gok ik (jammer van surround dan).

Maar de Z2300 heeft alleen een 3.5mm ingang volgens mij. In dat geval zou ik dus 2RCA naar 3.5mm nodig hebben voor de tv, en een gewone 3.5mm voor de laptop. Dit wordt dus kabeltjes omprikken. (Of bestaat er een soort splitter waarmee beide apparaten tegelijk aangesloten zijn, en misschien zelfs beide geluidsstromen tegelijk over de speakers gaan. (Wat je dan natuurlijk zelf wel na elkaar gaat gebruiken.)

• yannickie111
Ok, onder voorbehoud een Z5500 gekocht. Vanavond ophalen.
Optische kabel en analoge kabel zitten er zelfs bij als het goed is :)
Pagina: 1