(Uitsluitend) Windows overzetten naar SSD

Pagina: 1
Acties:

• proest
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-01 15:00
Beste Tweakers,

Al sinds enige maanden heb ik in mijn laptop (Lenovo Y510P) een SSD (Crucial M500 240GB) zitten.
Mijn SSD zit in mijn ultrabay slot, ik draai dus een HDD en een SSD naast elkaar. Momenteel draait Windows echter nog op de HDD en is de SSD nog volledig leeg.

Ik wil graag windows inclusief een aantal belangrijke programma's naar de SSD verplaatsen en de rest (zoals mijn film en serie collectie) op de HDD houden. De vraag is echter, hoe pak ik dit aan. Als ik op internet zoek naar programma's om te HDD te clonen enkel programma's tegen welke de volledige HDD partitie kunnen shrinken en integraal op de SSD kunnen zetten.

Ik wil echter Windows inclusief een aantal programma's overzetten, hoe pak ik dit aan?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22
Je kan natuurlijk niet een deel van de een schijf clonen. Dat zit al in het woord, je kloont de schijf (of eventueel een partitie), dus alles wat erop staat.

Overigens is het verstandig en makkelijker om gewoon een nieuwe install te doen (dan was je in de tijd dat het duurde voor ik reageer al halverwege) aangezien je bij een clone de alignment van je SSD goed moet zetten terwijl Windows dat bij een nieuwe install uit zichzelf doet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• proest
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-01 15:00
Opzich vind ik het herinstalleren van Windows geen bezwaar, echter ik kan nergens een OEM code of iets van een product key terugvinden in en om mijn laptop. Hoe ga ik daar mee om?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22
Waarschijnlijk staat er op je harde schijf een herstelpartitie. Die zet je op een USB-stick (daar is vaak ook software voor meegeleverd) en dan start je je computer ervan op en kan je installatie op je SSD doen. Wellicht moet je daarvoor tijdelijk je HD even eruit halen. Dan heb je geen product key nodig omdat die in de bios zit.

En voordat je iets gaat doen eerst een backup maken van je bestanden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-01 11:50

weebl

YARR!

Die laptop wordt geleverd met Windows 8. De code zit dus in je BIOS. Je kan gewoon de standaard versie van Windows 8 van Microsoft downloaden en deze installeren. Vervolgens kijkt ie naar je BIOS of er een key in staat en als dat zo is wordt Windows automatisch geactiveerd. Je hoeft dus zelf nergens een key in te vullen :)