SSD in hele oude pc?

Pagina: 1
Acties:

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-02 23:31
Ik heb een pc waar ik eigenlijk alleen maar mee download en zo nu en dan een filmpje mee kijk. Heb de pc via een hdmi kabel aangesloten op een 28" samsung tv.

Echter wil de pc alleen bestanden tot 1 gb afspelen. Daarboven gaat vlc player erg schokken.

Nu is mijn vraag of het zin heeft om een goedkope SSD te kopen om op zijn minst dit euvel te verhelpen en uiteraard deze oude pc een snelheidboost te geven!

Specs:
Pentium 4 2.8ghz
2gb ram
Ati radeon hd 4300/4500 series (nieuwste driver)
Windows 7 ultimate
Er zitten nu 2 oude Hitachi harde schijven in. HDS721680PLA380 en HDS721616PLA380

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bij het afspelen van media zullen de harddisks zeker niet de limiterende factor zijn, of er moet iets serieus mee mis zijn. Een SSD zal dan ook geen oplossing bieden. Een HD film afspelen kan ook prima vanaf een USB stick bijvoorbeeld.

Hoe is de processorbelasting tijdens het afspelen? Want ik gok er op dat die vrij hoog zal zijn en dat je daardoor bij de grotere bestanden met hogere resoluties en hogere bitrates tegen de limiet aan loopt.
Je videokaart is bij mijn weten in staat om veel videoformaten, waaronder ook het populaire h264, hardwarematig te decoderen. Maar dan moet je daar natuurlijk wel gebruik van maken.
Kijk eens of VLC wel gebruik maakt van de hardware acceleratie: https://wiki.videolan.org/VLC_GPU_Decoding/

Of pak eens andere software. Onder Windows is Media Player Classic HC ook een goede en als ik mij goed herinner deed deze voor lange tijd hardware acceleratie beter dan VLC.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 25-05-2014 11:53 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Ik zou eens naar de CPU en GPU load kijken tijdens het afspelen van zo'n bestand.

Voor het downloaden of afspelen van films lijkt een SSD mij niet echt nuttig.

• Kasper
Processorgebruik schommelt heel erg van 50% richting de 100
Geheugen blijft heel stabiel op 800mb
Gpu load stabiel rond de 33%

Bij het afspelen van een 1.3gb .mkv bestand

Wow hardware acceleratie stond inderdaad uit!
Na het inschakelen loopt hij stuk soepeler,
Cpu load redelijk stabiel nu rond de 40 a 50%
Geheugen stabiel rond de 800mb
En gpu load is nu iets hoger maar stabiel rond de 37%

Top! Bedankt voor jullie reacties. Dan kan ik nog weer een tijdje vooruit voordat ik iets nieuws koop.

[ Voor 48% gewijzigd door Kasper op 25-05-2014 12:15 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik denk dat je pc echt te oud is. Singlecore, 2GB geheugen. Het is waar dat een SSD bij mij het euvel van geheugentekort enigszins wegnam omdat je veel sneller ernaar weg kunt schrijven, maar dan nog, dan moet de rest van je pc het wel bijhouden, ook de GPU is erg oud. Ik zou echt overnieuw beginnen als ik jou was.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Koop een pentium g3420, moederbordje en geheugen. Ben je voor 110 euro klaar. Kan je gelijk de gpu weggooien is je pc meteen een stuk zuiniger en stiller.

• Kasper
Als ik een compleet nieuwe pc ga samenstellen, ga ik direct voor een goede gaming build. (Ik game nu bf4 op mijn laptop)
Maar daar heb ik voorlopig het geld nog niet voor helaas.

Met hardware acceleratie aan in vlc heb ik voor zover ik nu getest heb, bovengenoemde probleem opgelost. Verder doet de pc het nog wat die moet doen dus zal ik hem nog gebruiken tot ik geld heb voor een game pc!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:18
@Jejking;@Reepje: Guys, sorry hoor, maar hier word ik even boos om.
VLC is een mooi stukje software dat zelfs op een Pentium 3 nog een aardig filmpje kan afspelen.

Een P4 (478 of 775) heeft meer dan voldoende power voor een filmpje te bekijken, mits de GraKa hardwarematig mee kan doen. Dat is in dit geval zo, wat blijkt uit de laatste TS post.

1) WAAROM vernieuwen als het niet nodig is?
2) Niet iedereen heeft geld voor een nieuwe pc of build. Ook al is het maar 100 euro ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Pagina: 1