ssd met windows formatteren, hoe doen jullie dat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik wil graag de Samsung EVO SSD in mijn zelf samengestelde Gigabyte PC formatteren.
Daarop staat Windows 7 pro OEM, het lukt mij niet om de SSD (partitie) te formatteren; Windows laat dat niet toe! :(

Op het internet is een methode te lezen om toch te kunnen formatteren die echter ver voorbij mijn PC kennis ligt, is er een methode om heel simpel ('for dummies like me' ) de SSD te formatteren om vervolgens alles opnieuw te installeren?
Hoe pakken jullie zoiets aan?

Gerrit

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-07 17:47
Je probeert de SSD te formateren terwijl je windows opgestart is vanaf deze ssd?
Dit laat windows inderdaad niet toe...de rede daarvoor lijkt me duidelijk.

Als je van plan bent windows opnieuw te installeren kan je het formateren het makeklijkste doen vanaf de installatie cd.

:w wim!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Natuurlijk kan Windows niet zichzelf formateren.

Dat doe je door de Windows cd in je drive te doen. Vervolgens boot (opstarten) je van die CD. Dan krijg je de optie om Windows te instaleren, en vervolgens ook op welke drive. Dan kun je je SSD helemaal formateren.

Iemand was me voor... :z

[ Voor 5% gewijzigd door warhamstr op 25-05-2014 11:21 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:05

Eagle Creek

Breathing security

Analogie:

Probeer je schoenen eens uit te trekken terwijl je erop staat? Dat lukt niet ;-).

Heeft overigens niets met een SSD te maken. Al had je Windows geïnstalleerd op een hard disk, usb-stick of floppy drive.. Principe blijft hetzelfde.

Opstarten vanaf cd/dvd/usb (= zorgen dat Windows niet geladen is) en dan formatteren...

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik dacht even 'misschien heeft windows wel een ' self-destruct button' :+

Ik zal die cd er bij pakken en nog wat verder zoeken naar info.

Gerrit

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midy922
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 16:19
Goeie analogie :*)

Trouwens als je een nieuwe Windows install wilt doen op een SSD kan je hem beter niet formatteren op de 'mechanische harde schijven' manier.
Je kan dan beter eerst een 'secure erase' uitvoeren en dan een verse Windows install doen.
Hier heb je een uitleg hoe dat moet: http://www.cnet.com/how-t...urely-erase-an-ssd-drive/ of hier in Youtube: http://youtu.be/udxNL6sCuDQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 11:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een SSD kun je beter een Secure Erase geven, en daarna opnieuw partitioneren en formatteren, dan een Quick Format van enkel het bestandssysteem. De Secure Erase reset alle blokken van de SSD en herstelt de performance, het is een echte full wipe.

Windows heeft inderdaad een vervelende limitatie dat het niet zijn eigen disk kan wissen, zelfs niet als jij het als beheerder zou wensen. Er is bij mijn weten geen "override" voor om hetzo maar even uit te drukken. Zelfs met tooltjes van de fabrikant, waarmee je een Secure Erase kunt uitvoeren, is dit vaak niet mogelijk.

Je zult dus moeten starten vanaf een ander medium wil je de SSD een Secure Erase kunnen geven. Een goede optie hiervoor kan starten van een Linux LiveCD/DVD zijn en vervolgens enkele instructies opvolgen voor het uitvoeren van een Secure Erase. Hoe dat moet is wel elders op internet te vinden. Ik meen dat er in de wiki van Arch Linux een universele uitleg voor de command line staat.
Zelf doe ik het eigenlijk altijd op die manier met een willekeurige LiveCD.

Of je moet kiezen voor enkel formatteren vanaf de Windows installatie DVD, want daarbinnen kun je weer geen Secure Erase geven.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Eagle Creek schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:22:
Analogie:

Probeer je schoenen eens uit te trekken terwijl je erop staat? Dat lukt niet ;-).
Onder Linux geen enkel probleem! Analogie: haal onder het rijden de motor uit je auto. Gaat prima, maar je rit houdt wat sneller op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 11:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

RemcoDelft schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:46:
[...]

Onder Linux geen enkel probleem! Analogie: haal onder het rijden de motor uit je auto. Gaat prima, maar je rit houdt wat sneller op.
Inderdaad. Er is geen sterke reden waarom het OS niet zijn eigen disk zou kunnen wissen. Dat het daarna geen nieuwe instructies meer kan laden vanaf de disk is begrijpelijk, maar het uitvoeren van een gegeven instructie is geen probleem. Het OS draait immers vanuit het RAM, niet vanaf disk.
Linux en bij mijn weten zelfs MS-DOS kunnen zonder protesteren hun systeemdisk onder zichzelf vandaan wissen. Bij Windows heeft Microsoft deze limitatie ingebouwd om de gebruiker voor fouten te behoeden.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midy922
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 16:19
*maak een topicreport aan; dit soort reacties zijn overbodig*

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 25-05-2014 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Ik heb ook gelezen dat je een Windows bevattende HDD of SSD in een Linux PC systeem kan plaatsen en daar gaat formatteren, helaas weet ik niet iemand die een Linux PC heeft.
Misschien mijn lokale PC boer, dat zal ik morgen moeten vragen.

Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:31

Mavamaarten

Omdat het kan!

frisianstar schreef op zondag 25 mei 2014 @ 13:44:
Ik heb ook gelezen dat je een Windows bevattende HDD of SSD in een Linux PC systeem kan plaatsen en daar gaat formatteren, helaas weet ik niet iemand die een Linux PC heeft.

Gerrit
Dat is nergens voor nodig. Je kan ook linux op USB stick of CD'tje zetten. Dan kan je linux draaien zonder te installeren, en kan je zo je harde schijf wissen.

Maar euh, dat is óók nergens voor nodig. Je kan je SSD gewoon formatteren in de windows-setup, zoals enkele mensen hierboven al zeiden.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:21
frisianstar schreef op zondag 25 mei 2014 @ 13:44:

Gerrit
Waarom zo moeilijk doen? Gewoon je Windows DVD of USB-stick erin steken, opnieuw opstarten en kiezen voor formatteren?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

Heb je specifieke reden om dit te doen? Misschien een tip om Acronis software te gebruiken en image of goede back-up terug te zetten, ik weet niet hoe vaak je die OEM kunt gebruiken en dan hoef je niet weer alle updates te installeren enzo.
Zeker nooit die cursor linksboven een regel zien zakken na boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Na wat zoeken over 'secure-erase' voor het veilig formatteren van een SSD, blijkt dat in de software van de Samsung EVO SSD die in mijn PC zit ('Samsung Magician software') , een functie heeft om de SSD veilig mbv een bootable USB drive of CD/DVD te formatteren, wat heb ik toch moeilijk gedaan gister en vandaag...

Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ook, als je een SSD quickformat in windows 7/8 dan wordt deze daarna getrimmed en is dit ook een secure erase, als in, de snelheid is weer als een lege nieuwe ssd.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:05

Eagle Creek

Breathing security

Waarom zou formatteren vanuit de Windows set-up bezwaarlijk zijn (if any)?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

Ik weet niet goed wat je vraagt Eagle Creek en heb er te weinig verstand van helaas.
De TS heeft het over een zelfbouw-systeem.
Nadat die de CPU en geheugen in het moederbord gestoken heeft en de PC de eerste keer aanzet initialiseert de hardware zich. Daarna doet het OS ook nog wat instellingen.
Ik heb een keer op het ondersteuningsforum van Linux gelezen dat een bepaalde geluidskaart niet gebruikt kon worden tenzij het al eens door Windows geïnitialiseerd was.
In ieder geval raakt hij zijn eerste installatiedatum kwijt, misschien wat belangrijke logbestanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enjee
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-06 22:38
Zelf gebruik ik graag diskpart vanaf windows setup, veel informatie over te vinden op het grote internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacoblad
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-04-2024
hallo mensen,

ik heb mijn ssd gekloond met windows 8.1 erop(ik heb dus nu twee ssds met windows kan ik 1 van de twee dan formatteren?

mvg jacob :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05:00
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacoblad
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-04-2024
oke bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Maar uiteraard alleen diegene waarvan je niet ben opgestart.
Pagina: 1