Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Dell Latitude M3800 start niet op wegens alcoholprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11 18:45
Ik heb hier een Dell M3800, leuk ding met 16GB geheugen, Core i7, nVidia Hatseflats, etc.

De laptop heeft besloten een biertje te nuttigen Afbeeldingslocatie: http://matis-digital.com/meuk/smile/images/bier.gif en zodoende het alcoholprobleem. Ik heb hem uit elkaar gehaald en alles schoon lopen schrobben met 96% alcohol. (when in doubt, more alcohol) Hier en daar zat wat roest, maar hij is nu weer schoon. Op het zicht dan.

Als je hem nu aanzet gaat het aan-lampje voor zo'n ~25sec branden en dan gaat het weer uit.

Zet ik hem aan en druk ik de powerknop dan 4sec in, dan gaat hij wel netjes uit. Accu lijkt ook op te laden.

Fans spinnen niet op, beeldscherm gaat niet aan, geen piepjes, niets te horen op de hoofdtelefoonuitgang. Tobo backlight flitst even als je hem aanzet. Externe monitor via HDMI zegt als de laptop uitstaat "check signal cable" en als ik de laptop aanzet gaat ie in power saving mode. FN+F8 (schakelen tussen externe monitor/laptopscherm) doet niets.

De kater is dus nog niet over. Sterker nog, de patient ligt in coma.

Mijn conclusie tot zover: mobo dood (wat niet zo gek is op zich gezien de biervlekken en roest die ik eraf heb gepoetst). Of zie ik nog iets over het hoofd wat ik kan testen? Bepaalde knop die ik kan indrukken voor een recovery mode oid? :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:07

breinonline

Are you afraid to be known?

Schitterende titel.

Volgens mij klopt je conclusie trouwens wel. Je kan wellicht nog andere losse onderdelen in een andere pc testen om te zien welke het wel overleefd hebben.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dell vragen of het nog garantie heeft. En je verzekering even bellen, dit soort ongelukjes vallen nog wel eens ooit onder de dekking van je inboedelverzekering namelijk :)

Technisch gezien: mobo dood idd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mentalist
breinonline schreef op zondag 25 mei 2014 @ 06:56:
Schitterende titel.

Volgens mij klopt je conclusie trouwens wel. Je kan wellicht nog andere losse onderdelen in een andere pc testen om te zien welke het wel overleefd hebben.
Tis een laptop dus dat gaat lastig worden zonder andere vergelijkbare laptop. :)
The Eagle schreef op zondag 25 mei 2014 @ 17:36:
Dell vragen of het nog garantie heeft.
Dit soort dingen vallen niet onder garantie, tenzij je accidental dinges hebt afgesloten. :)
Technisch gezien: mobo dood idd.
Ja dat dacht ik dus ook al. Alleen zo maf dat ie wel 25sec aanblijft.

En spijtig, want mobo met onboard CPU en nVidia GPU is best een duur dingetje.

Het is trouwens niet mijn laptop (echt niet! geloof me!). Er is ook een nieuwe M3800 en daar is direct limonade overheen gegaan. Maar die doet het nog.

[ Voor 13% gewijzigd door Mentalist op 26-05-2014 02:40 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat zegt FN-Diagnostics?
Bij een moederbord dat dood lijkt, wil het nog weleens wat diagnostische info via de LED's geven via de FN-Diagnostics.

Van welk alcoholincident zit er roest op? Want roest heeft een poosje nodig om te verschijnen...

[ Voor 33% gewijzigd door Trommelrem op 26-05-2014 02:41 ]

• Mentalist
Trommelrem schreef op maandag 26 mei 2014 @ 02:40:
Wat zegt FN-Diagnostics?
Bij een moederbord dat dood lijkt, wil het nog weleens wat diagnostische info via de LED's geven via de FN-Diagnostics.
Hoe trigger ik dit/waar moet ik op letten?
Van welk alcoholincident zit er roest op? Want roest heeft een poosje nodig om te verschijnen...
Klopt, na het drinkspel is hij eerst naar de detox afdeling van Dell gegaan, maar de offerte daarvoor viel nogal tegen toen ze hem hadden onderzocht.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
W3ird_N3rd schreef op maandag 26 mei 2014 @ 02:43:
[...]

Hoe trigger ik dit/waar moet ik op letten?
FN-toets ingedrukt houden als je hem inschakelt.

• Mentalist
Trommelrem schreef op maandag 26 mei 2014 @ 02:44:
[...]

FN-toets ingedrukt houden als je hem inschakelt.
Dan zie ik niets anders dan anders, helaas.

[edit]
De CMOS batterij is ook leeg zo te zien (lijkt net iets boven de 1V te zitten). Dat kan misschien ook de startprocedure nog tegenhouden, maar ik weet niet of ik dat makkelijk kan testen. (CR2032 met een speciaal stekkertje eraan)

[edit]
Nope, CMOS batterij is wel leeg maar niet het probleem.

[ Voor 42% gewijzigd door Mentalist op 26-05-2014 03:10 ]

• s2sw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 21:26
Moederbord is kapot, valt verder niks aan te testen. Aangezien je al corrosie had, is de kans vrij groot dat er ergens iets stuk is.

Nieuw bord kun je bestellen via Dell Tech Support en zelf wel inbouwen (400~500€) of je kunt 'm op eBay kopen (~300€). Als je creatief wilt zijn, kun je ook een XPS 15 9530 bord kopen, past ook ;)

Alles zit op het bord, ben je in 1 keer klaar. Eventueel nog 2 sodimmetjes vervangen maar dat zijn de kosten ook niet meer.

• Mentalist
Bedankt voor de tip.

Enige mobo dat ik kan vinden is http://www.ebay.nl/itm/OE...oards&hash=item338f3fcc5a. Zo'n XPS mobo zie ik nergens helaas.

Er moet ook nog een nieuwe fan in (http://www.waresphere.com...an-h98ct-dc28000drf0.html). Het rode draadje is stukgetrokken en de stekker zit vol lijm. Ik zal nooit kunnen achterhalen of ik het heb stukgetrokken of dat Dell dat heeft gedaan. Ik meen er toch echt voorzichtig mee te zijn geweest, maar ik heb van tevoren geen foto's gemaakt.

[ Voor 43% gewijzigd door Mentalist op 26-05-2014 20:34 ]

Pagina: 1