Advies gevraagd NAS met wifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semavuur
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-02 00:30
Beste medetweakers,

Ik zoek een NAS met wireless routerfunctie of wireless switch.
Om het overzichtelijk te houden heb ik de opbouw van CAA aangehouden.

Wat wil je bereiken?
-Ik wil een NAS met minstens twee harde schrijven, per stuk minstens 1TB.
-Ik wil de NAS draadloos kunnen bereiken met mijn apparaten. En ook via de nas het internet op kunnen.
-Ik wil de opslagruimte alleen gebruiken voor domweg het plaatsen van bestanden, ik hoef geen programmaatjes die automatisch films opneemt of series download o.i.d.
-Ik wil de NAS kunnen bereiken over internet (dus van over de hele wereld ;) )

Wat mag het kosten?
-Plusminus 250€ inclusief schijven. Als blijkt dat wat ik wil niet voor deze prijs te krijgen is zal ik toch hoger moeten.

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
-Een gebruiksvriendelijke interface
-Het liefst werk ik met Linux en het zou mooi zijn als er in de toekomst nog andere Linux foefjes op kunnen.
-Qua merk heb ik geen voorliefde. Betrouwbaarheid vind ik het belangrijkst en stroomverbruik vind ik het minst belangrijk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
-De NAS zal worden aangesloten aan een modem met routerfunctie, dus de NAS zal geen dhcp uitvoeren. De modem+router zal juist worden ingesteld.
-Ik zal van de eerste schijf een backup maken op de tweede (met raid of een slim programmaatje die dagelijks de schijven synchroniseert). Dus de eerste schijf wordt vaker gebruikt en zwaarder belast dan de tweede.

Kunnen jullie mij vertellen of dat wat ik wil hier mee kan?

#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 47,-€ 94,-
1Shuttle Omninas KD22€ 162,79€ 162,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,79

Misschien is dit niet het goede topic maar ik weet niet precies waar het dan wel onder valt want zowel het netwerk als de componenten komen aan bod.

Alvast bedankt! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:47

lier

MikroTik nerd

Kan je uitleggen waarom de NAS ook voor het draadloos netwerk moet zorgen?
Wat is voor jou de toegevoegde waarde ten opzichte van een NAS en een accesspoint?

Sommige zaken zou je (naar mijn mening) niet samen moeten willen brengen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semavuur
lier schreef op zondag 25 mei 2014 @ 08:38:
Kan je uitleggen waarom de NAS ook voor het draadloos netwerk moet zorgen?
Wat is voor jou de toegevoegde waarde ten opzichte van een NAS en een accesspoint?

Sommige zaken zou je (naar mijn mening) niet samen moeten willen brengen.
Dat leek me makkelijk. Ik heb namelijk geen fysieke toegang tot de ziggo ubee modem/router. Ik heb alleen een kabel naar mij eigen woning en kan inloggen in die router (omdat het ww nog standaard is)
Als het gemakkelijker en goedkoper is met een losse wifi router en nas eraan welke componenten kan ik dan het best gebruiken? Het liefst heb ik dan een router die ondersteuning van dd-wrt heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:47

lier

MikroTik nerd

Router direct afhankelijk van de eisen die je eraan stelt (dual band/802.11ac, throughput, enz.), NAS van Synology of Qnap.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10
Quentin Dupieux schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 19:56:
Ik zoek een NAS met wireless routerfunctie of wireless switch.
Voordat we de technische kant in duiken, wat zijn je functionele eisen?
  • Je wilt 1 TB aan data op kunnen slaan
  • Je wilt een backup hebben van die 1 TB aan data. Wil je ook beschermd zijn tegen het per ongeluk verwijderen van bestandjes, en/of vorige versies van bestanden terughalen?
  • Je wil dat deze data vanaf het internet te benaderen is. Hoe / op welke manier? SFTP? FTPS? Regulier FTP (liever niet...)? WebDAV? OwnCloud? Via een VPN? Rechtstreeks?
  • Je wilt op die ene kabel die bij je binnenkomt gebruiken om meerdere apparaten bedraad aan te sluiten, Hoeveel apparaten?
  • Je wilt apparaten draadloos aan kunnen sluiten. Welke standaarden? Welke snelheden? Welke antenneconfiguratie?
  • Wil je een gescheiden netwerk van de rest van de mensen die de Ziggo-aansluiting delen of mag het allemaal op één netwerk?
Pas als je dat allemaal helder hebt moet je gaan kijken welke technische invulling je daar aan gaat geven, en zonder deze informatie kunnen wij je niet optimaal helpen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik zou voor twee apparaten gaan: een NAS en een wireless AP.
D'r zijn wel wireless routers die ook een NAS feature hebben, maar da's meestal een lullig USB2.0 poortje met minimale doorvoer. Kortom Uitermate Teleurstellend, dus

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semavuur
Paul schreef op zondag 25 mei 2014 @ 09:26:
[...]
Voordat we de technische kant in duiken, wat zijn je functionele eisen?

• Je wilt 1 TB aan data op kunnen slaan
ja
• Je wilt een backup hebben van die 1 TB aan data. Wil je ook beschermd zijn tegen het per ongeluk verwijderen van bestandjes, en/of vorige versies van bestanden terughalen?
het liefst wel, de opslag is voor een klein startend bedrijfje
• Je wil dat deze data vanaf het internet te benaderen is. Hoe / op welke manier? SFTP? FTPS? Regulier FTP (liever niet...)? WebDAV? OwnCloud? Via een VPN? Rechtstreeks?
hier heb ik me eerlijk gezegd NOG niet in verdiept. het mooiste zou zijn als je de schijf toe kan voegen in windows verkenner
• Je wilt op die ene kabel die bij je binnenkomt gebruiken om meerdere apparaten bedraad aan te sluiten, Hoeveel apparaten?
1pc bedraad, maximaal 11 mobiele apparaten zoals laptop, tablet, telefoons
• Je wilt apparaten draadloos aan kunnen sluiten. Welke standaarden? Welke snelheden? Welke antenneconfiguratie?
802.11n 2,4ghz en 802.11ac, een snelheid van 300 Mbps is prima, bereik is geen probleem want de woning is maar klein(appartementje).
• Wil je een gescheiden netwerk van de rest van de mensen die de Ziggo-aansluiting delen of mag het allemaal op één netwerk?
het liefst heb ik de schijven beveiligd, maar de rest mag gedeeld zijn zodat bestanden en verbindingen gedeeld kunnen worden over het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semavuur
Zoiets?
#ProductPrijsSubtotaal
2Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 64,89€ 129,78
1Asus RT-AC56U€ 91,-€ 91,-
1Synology DiskStation DS214se€ 131,94€ 131,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 352,72

ik neem aan dat er een overvloed aan kabels bij zit? dus dat ik niet nog sata kabels moet gaan kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:10
Nee er zitten geen sata kabels bij, waar denk je deze voor nodig te hebben bij een NAS

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semavuur
Downloader_NL schreef op zondag 25 mei 2014 @ 10:35:
Nee er zitten geen sata kabels bij, waar denk je deze voor nodig te hebben bij een NAS
ohja dom van me 8)7 , bedankt voor de corrigerende tik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Quentin Dupieux schreef op zondag 25 mei 2014 @ 10:17:
hier heb ik me eerlijk gezegd NOG niet in verdiept. het mooiste zou zijn als je de schijf toe kan voegen in windows verkenner
Binnen je eigen netwerkje of over het internet? Binnen je eigen netwerk is dat geen probleem, over internet is de standaard manier daarvoor zeer sterk af te raden. Wat wil je vanaf een andere locatie met die bestanden doen? Mogelijk is een VPN de beste optie, dan hoef je zo min mogelijk te installeren op andermans PC en kun je er toch bij... Alternatief is nog 'OwnCloud', maar dan moet je wel opletten wat je synct en of het weer van die PC verwijderd is als je vertrekt.
het liefst heb ik de schijven beveiligd, maar de rest mag gedeeld zijn zodat bestanden en verbindingen gedeeld kunnen worden over het netwerk.
Wat noem je dan 'beveiligd'? Je wilt de schijven beveiligen en delen...

Als het niet erg is dat de andere mensen die op diezelfde Ziggo-verbinding zitten bij je NAS, PC, laptops en tablets kunnen dan kun je volstaan met een wireless access point, als je niet wil dat die mensen bij jouw netwerk kunnen heb je een router nodig. Omdat je 3 netwerkkabels hebt lijkt me een wireless router in dit geval het beste, deze kun je ook instellen als AP door de WAN-poort niet te gebruiken en DHCP uit te zetten.

Ik denk dat je met je lijstje een hele mooie setup hebt :) Je hebt wel 2 TB schijven ineens maar dat had je vast al wel door :P

[ Voor 4% gewijzigd door Paul op 25-05-2014 11:13 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semavuur
Paul schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:07:
[...]
Binnen je eigen netwerkje of over het internet? Binnen je eigen netwerk is dat geen probleem, over internet is de standaard manier daarvoor zeer sterk af te raden. Wat wil je vanaf een andere locatie met die bestanden doen? Mogelijk is een VPN de beste optie, dan hoef je zo min mogelijk te installeren op andermans PC en kun je er toch bij... Alternatief is nog 'OwnCloud', maar dan moet je wel opletten wat je synct en of het weer van die PC verwijderd is als je vertrekt.

[...]
Wat noem je dan 'beveiligd'? Je wilt de schijven beveiligen en delen...

Als het niet erg is dat de andere mensen die op diezelfde Ziggo-verbinding zitten bij je NAS, PC, laptops en tablets kunnen dan kun je volstaan met een wireless access point, als je niet wil dat die mensen bij jouw netwerk kunnen heb je een router nodig. Omdat je 3 netwerkkabels hebt lijkt me een wireless router in dit geval het beste, deze kun je ook instellen als AP door de WAN-poort niet te gebruiken en DHCP uit te zetten.

Ik denk dat je met je lijstje een hele mooie setup hebt :) Je hebt wel 2 TB schijven ineens maar dat had je vast al wel door :P
Simpelgezegd wil ik een goedkoop dropbox alternatief want mijn collega's zitten over heel nederland. Is het misschien gemakkelijker om de schijven via je browser te benaderen?
Ik bedoel dat de schijven met een wachtwoord beveiligd zijn, dat moet geen probleem zijn geloof ik.
Mijn buren mogen alles zien van mij, die snappen er toch niks van, en aangezien ze voor de schijven dan een wachtwoord nodig hebben maakt dat ook niet uit. De computers en apparaten binnen het netwerk moet iedereen zelf maar bepalen wat er openbaar is enz. vind ik.
Dat die router ingesteld moet worden als AP en geen ip adressen moet uitdelen enz. gaat me wel lukken.
Ik heb nu ineens 2TB schijven ja omdat die per GB net iets goedkoper waren en ze uiteindelijk wel vol raken denk ik. (ben van gedachte veranderd)
Maar kan deze nas dan ook vorige versies van bestanden tevoorschijn halen?

Ik had een tijd terug een Apple Time Capsule gekocht omdat ik dacht dat het daar allemaal mee kon, maar je kan er bar weinig mee. Het zou een mooie uitkomst zijn als ze daar eens custom firmware voor maken. Gelukkig behouden Apple producten aardig zijn waarde dus gaat ie mooi op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Quentin Dupieux schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:37:
Simpelgezegd wil ik een goedkoop dropbox alternatief
Ah, dan is OwnCloud ideaal :) Dat draait als ik het goed heb ook (al dan niet als community package) op die Synology.
Maar kan deze nas dan ook vorige versies van bestanden tevoorschijn halen?
Time Backup :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semavuur
Ik heb deze besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
2Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 64,89€ 129,78
1Asus RT-AC66U€ 129,-€ 129,-
1Synology DiskStation DS214se€ 131,94€ 131,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,72

Meer dan wat ik initieel had gehoopt maar hier hoop ik dan ook lang mee te doen.
Heel erg bedankt allemaal!
Pagina: 1