[CPU] Core i7 vervangen of betere cooler

Pagina: 1
Acties:

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Met ze warme dagen merkte ik dat ik bij games af en toe wel eens tragere frames kreeg, ondanks dat mijn load van mijn systeem niet maximaal was. Na wat onderzoek merkte ik dat de CPU makkelijk 95°C (speedfan) en ik vermoed dat mijn systeem de kracht van mijn CPU dan naar beneden brengt. De GPU is daar in tegen veel cooler (45°C).

Na het grondig kuisen van de CPU en aanbrengen van nieuwe coolpasta bleek de resultaten wel beter, hoewel nog steeds boven de 90°C, dus ik vermoed dat mijn analyse wel correct is. Nu sta ik eigenlijk wat in twijfel of ik moet uitkijken naar een nieuwe CPU (+ moederbord en geheugen) of dat ik beter investeer in een betere cooler. Rekening houden dat ik moderne games speel. Wat denken jullie? Want ik heb het gevoel dat de CPU niet de bottleneck is als hij maar cool genoeg blijft.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:53
Misschien wel handig om te weten: Welke CPU heb je en welke koeler? :P Kast en ventilatoren zijn ook wel handig om te weten. Zit er verder een OC op?

[ Voor 9% gewijzigd door Balance op 24-05-2014 19:07 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Meet eens met CoreTemp of RealTemp ipv met Speedfan. Speedfan is enorm onbetrouwbaar.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Balance schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 19:07:
Misschien wel handig om te weten: Welke CPU heb je en welke koeler? :P Kast en ventilatoren zijn ook wel handig om te weten. Zit er verder een OC op?
Oei, totaal vergeten.

Core i7 920, stock ventilator. Eum kast denk ik antec 300 (niet zeker)
PilatuS schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 19:09:
Meet eens met CoreTemp of RealTemp ipv met Speedfan. Speedfan is enorm onbetrouwbaar.
Wist ik niet, ik vond dat vroeger wel een betrouwbare tool:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/L6XnZUHhdq8xquJeViY4Mbeg/full.png

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Waarom denk je dat temp2 van de cpu is?
Links, coretemp, staat 62 graden, dat lijkt me prima.

[ Voor 7% gewijzigd door EWK op 24-05-2014 19:23 ]

Hoi!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:53
Uit de stats zie ik dat alle temperaturen best oké zijn, behalve Temp2 van Speedfan. Welke temperatuur dat is weet ik niet, maar zo te zien niet de CPU. Core Temp geeft aan dat de cores niet te warm worden.

Zoek eens uit waar Temp2 dan gemeten wordt.

Ik zie trouwens dat Speedfan aangeeft dat 1 van je cores al op 100% draait. Dat kan ook iets met de framedrops te maken hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Balance op 24-05-2014 19:26 ]

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Die temperaturen zien er inderdaad veel beter uit. Jammer genoeg heb ik nu niet echt een vergelijking met de waardes voor het aanbrengen van nieuwe coolpasta, maar de prestaties van ESO (bijvoorbeeld) zijn nu wel weer top.

Enig idee hoe ik kan achterhalen waarvoor temp 2 staat?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Leesvoer ;) :

Waarschijnlijk staat het nergens voor.

http://www.techenclave.co...-temp3-in-speedfan.93939/

Hoi!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:41

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

IStealYourGun schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 19:16:
[...]

Oei, totaal vergeten.

Core i7 920, stock ventilator. Eum kast denk ik antec 300 (niet zeker)

[...]

Wist ik niet, ik vond dat vroeger wel een betrouwbare tool:
[afbeelding]
Maar zijn dit idle of stressed temperaturen? Voor idle is het veels te hoog, ook met stockkoeler lijkt me.

Dus wat was de pc aan het doen toen je de coretemp screen nam?

Specs

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
bvk schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 20:39:
[...]

Maar zijn dit idle of stressed temperaturen? Voor idle is het veels te hoog, ook met stockkoeler lijkt me.

Dus wat was de pc aan het doen toen je de coretemp screen nam?
ESO draaide toen al in de achtergrond dus er was wel wat load. Op dit moment (net opgestart) blijft de temperatuur mooi onder de 40C. Nu vraag ik mij alleen nog af of de (vermoedelijke) hoge temperaturen zouden kunnen meegespeeld hebben met de framedrops, ik merk nu dat ESO toch een stuk vlotter draait. Anderzijds is het hier nu ook iets een iets frissere omgevingstemperatuur.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:41

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Als je nou gewoon nogmaals gaat spelen en coretemp laat draaien zie je vanzelf wat de hoogste temperatuur geweest is. Blijft dat die max. van 62 graden dan moet je het probleem ergens anders zoeken, want dan gaat de cpu nog niet throttlen.

Maar een betere dan de stockkoeler is nooit weg natuurlijk, kan je ook nog gaan overklokken als je dat wil. Mocht de cpu zélf een bottleneck zijn...

Specs

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
bvk schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 21:39:
Als je nou gewoon nogmaals gaat spelen en coretemp laat draaien zie je vanzelf wat de hoogste temperatuur geweest is.
Max = 68°C
Alles bleef mooi vlot draaien.
Blijft dat die max. van 62 graden dan moet je het probleem ergens anders zoeken, want dan gaat de cpu nog niet throttlen.
Dat is nu wat moeilijker te achterhalen. Ondertussen heb ik het stof verwijderd en heb ik nieuwe koelpasta aangebracht. De oude was overigens bijna versteend en sinds het ingrijpen heb ik geen problemen meer ondervonden.

Pagina: 1