Allround Game PC voor in de woonkamer (2500)

Pagina: 1
Acties:

• Kapitein Iglo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-04 00:47
Nu mijn oude game pc van 6 jaar geleden (core2duo, hd4870x2) niet eens COD Ghosts kan opstarten is het tijd voor een nieuwe pc. Dit is volgens mij een mooi punt om er één te kopen omdat de next-gen consoles nu zijn gelanceerd en met meer performance in de pc we deze generatie ook weer mee kunnen doen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Minstens 4 jaar de nieuwste games kunnen spelen, gaat voornamelijk om 'story en immersion' single player fps en 3rd person. Laatste games die ik heb gespeeld die eigenlijk net niet meer konden op de oude pc: BioShock Infinite, Tomb Raider, Max Payne 3 en de Batman's. Dat ik het eerste jaar de games op max kan spelen en dan ieder jaar een tandje moet zakken in grafische opties is prima. Na 4 a 5 jaar kunnen we ze dan weer herspelen op max kwaliteit zoals b.v. crysis die er met deze nieuwe pc er aan moet gaan geloven :)

Deze game pc komt in de woonkamer te staan en wordt aangesloten op een Philips TV die een max resolutie van 1920x1080 aankan.

Daarnaast zal er xbmc op gaan draaien, steamOS en zal hij ook gebruikt gaan worden als blu-ray (3d) speler, internet pc en muziek.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Maximum prijs is ongeveer 2500 euro exc verzend en assemblage.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Waarschijnlijk de samsung 250gb ssd. Verder is de rest wat men nu kan beschouwen als antiek.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle componenten voor een game pc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 490,-€ 490,-
1Asus Sabertooth X79€ 270,19€ 270,19
1MSI GeForce GTX 780 Ti Gaming 3GB€ 594,04€ 594,04
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 91,50€ 91,50
1Microsoft Windows 8.1 Pro EN OEM 64-bit€ 120,55€ 120,55
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 68,04€ 68,04
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 261,99€ 261,99
1LG BH16NS40 Bulk Zwart€ 68,50€ 68,50
1Corsair AX860i€ 167,94€ 167,94
1Samsung 840 EVO 500GB€ 216,92€ 216,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.349,67

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Grafische kaart van Nvidia. Ben erg tevreden met ATI echter wil ik graag van de extra features gebruik maken die Nvidia biedt zoals Physx.

Geen waterkoeling vanwege het onderhoud.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Groote: een midtower.

Temepratuur: Gezien ik in het bovenste appartement woon kunnen de huiskamer tempraturen makkelijk hoog oplopen met alles dicht (van de week 28 graden). Alhoewel het geen idieale situatie is en niet vaak zal voorkomen moet de pc hier wel tegen kunnen en het liefst niet supergek veel aan bijdragen ;)

Geluidsniveau: Ik weet dat temperatuur en stilte een beetje elkaars vijanden zijn maar probeer hier een goede mix te vinden. Het liefst heb ik namelijk de pc ook zo stil mogelijk aangezien de pc in de huiskamer staat en ook gebruikt kan gaan worden voor film kijken, interneten en muziek afspelen. Een stillere pc is daarbij dus wel zo interresant. Alhoewel het een nieuw gebied voor mij is heb ik geprobeerd mij hier in te lezen en ben ik zo gekomen tot de volgende componenten:

Be quit dark pro cpu cooler (andere keuze zou zijn DH-14), om een stillere cooler te hebben dan stock en daarnaast zouden deze koelers regelbaar moeten zijn via het moederbord (PWM). Andere optie is misschien h100i maar ik weet niet direct of deze nou stiller is dan be quit of dh-14 gezien deze ook alsnog 2 fans heeft. (geheugen is low profile zodat cpu koeler er op past, kan volgens internet wel probleem zijn met te dicht bij videokaart komen, misschien toch beter om DH14 te nemen?).

MSI geforce 780ti, dit zou de stilste en koelste moeten zijn van de 780ti serie.

De kast is bij verre het moeilijkste onderdeel. De design keuze is redelijk simpel, wit, strak en simpel en het liefst dus een silent case. Maar de grote vraag is, gaat dat allemaal goed komen met de warmte in kast (icm met hoge huiskamer temp) of kan ik toch beter voor een niet silent kast gaan? In dat geval kom ik uit op een phantom 530 of storm stryker.

Ik ga er vanuit dat het moederbord het beste weet wanneer de fans op welke toeren moeten draaien als er dus in de kast fans zitten met 3pins kan ik deze het beste vervangen door 4pins zodat het moederbord ze kan beinvloeden? Dit zodat de fans harder draaien met gamen en laag draaien met film kijken/audio luisteren.

Energieverbruik: Geen specifieke eisen/wensen, minder is beter maar hoeft niet. PC staat niet dag en nacht aan.

Ga je overklokken?
Het is een tak die ik nog nooit heb geprobeerd maar misschien dat zodra deze pc rond het einde komt van zijn levensdagen in de 4de of 5de levensjaar dat ik misschien hier wel een poging tot doe. Dit zal dan ook geen extreme overklok zijn.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het is niet per definitie een game pc die je hier hebt samengesteld, maar het zal wel werken.
Wel een beetje mager ssd'tje voor een computer die tegen de 2500 euro kost.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

even een paar dingen;
-je kunt beter een setup baseren die niet top of the range is, een 4670k of 4770k met z87 bordje zal in alle games even goed presteren, zeker op FHD.

-verder zou je het beste een r9 290 kunnen halen; nu al zwaar voor FHD, maar dit is minder groffe overkill dan de 780Ti die op FHD wel erg veel is.
-je hebt nergens 32gb geheugen voor nodig om te gamen, met 8gb heb ik nergens een bottleneck gevonden, en anders is uitbreiden naar 16gb zo gebeurd.
-je voeding is wel erg zwaar, een goede 550W voeding voldoet ruimschoots.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• plientje
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01 12:42
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 216,-€ 216,-
1MSI B85-G43 Gaming€ 83,50€ 83,50
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 441,89€ 441,89
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Corsair Carbide Air 540 Zwart€ 108,98€ 108,98
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,40€ 35,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 61,55€ 61,55
1Seasonic M12II Evo 620W€ 68,36€ 68,36
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.177,23

Een game pc vele malen goedkoper en net zo goed.
Wat jij daar nu hebt is een volle workstation.

http://steamcommunity.com/id/nvanes97/

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:49

hidde212

Free your mind...

Of eentje die hetzelfde presteert maar overclockbaar is, wat stiller en met een betere voeding?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 186,63€ 186,63
1ASRock Z87M Extreme4€ 95,43€ 95,43
1XFX R9 290 4GB Black Edition Double Dissipation€ 339,-€ 339,-
1Fractal Design Define Mini€ 74,95€ 74,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,94€ 57,94
1Cooler Master VS V550S€ 78,65€ 78,65
1Samsung 840 EVO 500GB€ 216,92€ 216,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.084,92

Het is echt belachelijk in mijn optiek om meer dan €1100 te besteden aan een apparaat wat games op 1080p moet draaien, naast wat XBMC/muziek.

...and your ass will follow

• Geitenkaas
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-02 23:33
30 euro goedkoper :)
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial M500 2,5" 480GB€ 186,85€ 186,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 186,85

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-03 22:36
Jeetje, je kunt zo veel meer met dat budget! Ik heb je complete lijstje op de kop gegooid, en daar is dit uit gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 186,63€ 186,63
1ASRock Z87M Extreme4€ 95,43€ 95,43
2Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 369,-€ 738,-
1Fractal Design Define Mini€ 74,95€ 74,95
1Microsoft Windows 8.1 Pro EN OEM 64-bit€ 120,55€ 120,55
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 121,-€ 121,-
1Seasonic M12II Evo 750W€ 87,50€ 87,50
1Crucial M500 2,5" 960GB€ 367,99€ 367,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.895,95

Processor: Meer als zat, en overklokbaar
Moederbord: Duur zat, en kan gewoon overklokken.
Videokaart: Je hebt het budget. En werkelijk waar, dit is echt beast. In idle (gewoon werken, niet gamen) zijn ze net als de rest van de PC stil, en met gamen komen ze tot leven, tot echte besten.
Case: Waarom niet een kleinere case? Deze koelt echt genoeg (die paar graden in je huiskamer maken echt niet het verschil), en ik heb de case al eens voor iemand anders gebruikt, en je hoort niets!
Processor koeling: Goede koeling, net zo goed als je had uitgezocht, alleen stuk goedkoper.
RAM: Future proof is altijd goed, net als de rest van je systeem. Pure future proof.
DVD speler: Heb je zelf uitgezocht, geen verstand van.
Voeding: Voor overklokken + CrossFire goed genoeg
SSD: Je hebt het budget... Dus waarom niet gewoon alles op de SSD pleuren? Veel sneller!
Sluit je je stereo installatie aan via de Digitaal Optisch (S/PDIF) uitgang? Zo niet, raad ik ook 100% een geluidskaart er bij aan.

Tsja. Eigenlijk is t een compleet belachelijk budget, maar als je t er toch voor over hebt, waarom dan niet gelijk goed, klein, stil, en tegelijk een beest #1? :*)

• Kapitein Iglo
Hey allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp inderdaad als het een vreemde gedachte is om nu veel uit te geven aan een pc maar zoals ik hopelijk goed heb uitgelegd in de startpost is dit een investering voor minstens 4 a 6 jaar waarop ik nu de nieuwste games op max wil draaien en in 6 jaar nog steeds met de pc aan de slag kan om dan de nieuwste games te spelen maar met natuurlijk niet meer de max specs maar wel nog steeds boven medium tot hoog. Dit zodat ik niet over 2 a 3 jaar bezig moet zijn met upgraden en of nieuwe computer kopen gezien ik het wel interessant vind om het 1 keer in de 5 jaar uit te zoeken maar niet ieder 2 jaar er mee bezig wilt zijn.

Hoe zouden jullie systemen verhouden in vergelijking met degene die ik heb opgesteld over zoveel jaar?

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:06
een i7 is gewoon niet handig omdat ze geen meerwaarde geven in games boven een goede i5. Je kan dan beter over 2-3 jaar een nieuw GPU erin hangen. Zoveel werk is dat niet.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kapitein Iglo schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 16:54:
Hey allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp inderdaad als het een vreemde gedachte is om nu veel uit te geven aan een pc maar zoals ik hopelijk goed heb uitgelegd in de startpost is dit een investering voor minstens 4 a 6 jaar waarop ik nu de nieuwste games op max wil draaien en in 6 jaar nog steeds met de pc aan de slag kan om dan de nieuwste games te spelen maar met natuurlijk niet meer de max specs maar wel nog steeds boven medium tot hoog. Dit zodat ik niet over 2 a 3 jaar bezig moet zijn met upgraden en of nieuwe computer kopen gezien ik het wel interessant vind om het 1 keer in de 5 jaar uit te zoeken maar niet ieder 2 jaar er mee bezig wilt zijn.

Hoe zouden jullie systemen verhouden in vergelijking met degene die ik heb opgesteld over zoveel jaar?
Met een i5 kan dat net zo goed. Ik draai zelf nog met een i5 2500 en merk nergens dat deze ontzettend veel trager is in games tov een i7. Enige wat je dan zou kunnen gaan upgraden over een paar jaar is de videokaart en meer niet.
Basekid schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 16:58:
een i7 is gewoon niet handig omdat ze geen meerwaarde geven in games boven een goede i5. Je kan dan beter over 2-3 jaar een nieuw GPU erin hangen. Zoveel werk is dat niet.
Sterker nog, met een i7 gaat de performance in sommige games zelfs achteruit. Leuk dat een i7 hyperthreading heeft en sommigen geloven er nog altijd heilig in, dat dat ook voor gaming nuttig gaat worden. Echter komen de meeste games nog altijd uit als single threaded en een enkeling heeft multithread, maar dat is de meerprijs van een i7 gewoon totaal niet waard.

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 24-05-2014 16:59 ]

• Sandert98
Hey allemaal,

Ik weet zeker dat het lijstje die ik hierboven heb gepost aan je verwachtingen gaat voldoen. Deze is echt 100% future proof.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:06
Volgensmij is een R9 290 al genoeg. Een hogere resolutie van 1080p gaat er toch niet gespeeld worden.

• Reepje
  • Niet online
Sandert98 schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 16:59:
[...]

Ik weet zeker dat het lijstje die ik hierboven heb gepost aan je verwachtingen gaat voldoen. Deze is echt 100% future proof.
Volgend jaar DDR4 voor consumenten pc's. Past niet op dat moederbord.
Nu zeg ik niet dat iedereen straks gelijk moet overstappen, maar als je een pc van tegen de 2000 euro hebt, dan is het natuurlijk wel pijnlijk als je alleen met dat langzame DDR3 zit. Je buurman koopt dan een bakkie met DDR4 voor tegen de 1000 euro en is al sneller O-) En er gaat meer veranderen volgend jaar. Kortom: 0% futureproof.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-04 15:24
*zucht*

Er zijn geen componenten die 6 jaar meegaan, ook al geef je een ton uit...

Voeding en kast, die kunnen 6 jaar meegaan. De rest is over 4 jaar behoorlijk verouderd en is dan gedegradeerd tot basis/office pc i.p.v. game PC.

De kunst is upgrades plannen:
  • Nu: GamePC ~1100 euro
  • Over 2 jaar: Nieuwe GPU ~400 euro
  • Over 3 jaar: Nieuw CPU + RAM + Mobo ~400 euro
  • Over 4 jaar: Nieuwe GPU ~400 euro
  • Eventueel tussendoor: Extra SSD/HDD ~200 euro
Astu, Game PC die €2500 kost en 6 jaar mee gaat.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:52
Hey allemaal,

Daar gaan die veel duurdere onderdelen je echt helemaal niets bij helpen... dan kan je het geld wat je daarop kan besparen (ongeveer de helft!) beter op je spaarrekening zetten en over 4/6 jaar weer een sterke game pc kopen. Over 5 jaar zal vrijwel iedere budget pc dat systeem op de donder kunnen geven... het is echt de investering niet waard als je niet van plan bent het uiterste uit je systeem te gaan slepen... en zelfs dan kan het nog een stuk goedkoper. Buiten dat heb je ook onderdelen gekozen die gewoon duur zijn of niet nodig, die leveren wat dat betreft sowieso geen extra prestatie...

"future-proof" is dan ook zo'n onzinnige term die je overal tegenkomt... maakt niet uit hoeveel geld jij nu uitgeeft aan een game pc, over 5 jaar bouw je een pc voor een derde van het geld wat beter presteert. Voorbeeldje... 5 jaar terug was een i7 920 icm met een HD4890 een game machine van het kaliber wat jij nu wenst... iedere game pc van 700 euro loopt daar nu rondjes omheen.

• Reepje
  • Niet online
Balance schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 17:06:
*zucht*

Voeding en kast, die kunnen 6 jaar meegaan. De rest is over 4 jaar behoorlijk verouderd en is dan gedegradeerd tot basis/office pc i.p.v. game PC.

Hee, mooi stukje. Eindelijk een zinnige reactie.

Ik ben vast niet de enige die doodmoe wordt van die jongens die een "futureproof" pc willen en dat denken te bereiken door het dubbele uit te geven.

• Kapitein Iglo
*zucht*

Volgend jaar DDR4 voor consumenten pc's. Past niet op dat moederbord.
Nu zeg ik niet dat iedereen straks gelijk moet overstappen, maar als je een pc van tegen de 2000 euro hebt, dan is het natuurlijk wel pijnlijk als je alleen met dat langzame DDR3 zit. Je buurman koopt dan een bakkie met DDR4 voor tegen de 1000 euro en is al sneller O-) En er gaat meer veranderen volgend jaar. Kortom: 0% futureproof.
Aan de andere kant heb ik nu een :
Core2Quad q9550
Radeon HD 4870x2
4gb Ram
En deze heeft het 6 jaar uitgehouden en kon nog steeds bioshock op medium settings draaien (hetzij wel met een kleine hickup als er een deel van de map moest worden geladen maar nog steeds perfect speelbaar).

het is dus wel mogelijk en heb ik mij niet hoeven te verdiepen na 2 jaar over nieuwe moederborden, nieuwe chipssets wat de upgrade altijd weer net duurder maakt omdat je b.v. nieuw moederbord gaat kopen maar daar dus ook weer voor DDR4 moet kopen. of een nieuwe socket die weer incompatible is met je koeler. En er komt altijd volgend jaar weer wel wat nieuws ;)

Overigens ben ik zeker open minded en bekijk ook elke setup goed waaronder ook die van jou Sandert98. En zoals aangegeven ben ik niet op zoek naar het heile graag systeem wat over 6 jaar COD: 12 op max settings draait maar toch minstens nog mee kan draaien op de medium tot iets hogere settings. Daarna is weer een nieuwe pc en kan de game herspeeld worden op de max settings.

Maar goed ik heb het gevoel dat er hier meer een filosofie botsing aan het gebeuren is dan dat we samen naar de setup kijken. Was misschien aan mijn kant ook te verwachten sinds we hier op een tweakers forum zitten.. mijn excuses daarvoor ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Kapitein Iglo op 24-05-2014 17:27 ]

• Sandert98
Oke, ik trek me terug met mn lijstje, mensen hierboven hebben een punt ^,^

• Reepje
  • Niet online
Als je nu een dergelijk zwak computertje hebt, en je kon er tot nu toe nog redelijk mee uit de voeten, dan betekend dit dat je niet al te veeleisend bent. Dan is het al helemaal raar dat je nu voor de absolute overkill wil gaan.

Advies blijft dan ook, koop nu een top-end game bak. Dat is al ruim meer dan je nodig hebt, kost je rond de 1100 euro. Misschien doe jij daar weer 6 jaar mee, misschien denk je over 3 jaar ik wil sneller: dan heb je nog 1400 euro op de bank staan en je koopt dan gewoon helemaal een nieuwe bak.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-04 15:24
Sandert98: Je had een prima lijstje hoor, alleen SSD en SLI opstelling waren een beetje overkill :).

Reepje: Thnx, ik wordt ook gek van die mensen die denken dat ze voor 2 tot 3 duizend eurie een pc kunnen hebben die eindeloos meegaat.

Kapitein Iglo: €1000 tot €1200 is de sweetspot voor high-end games PC's. Als je graag een grote SSD wilt mag dat iets meer zijn maar meer dan €1500 is gekkenwerk voor een PC die voor niets meer dan gamen gebruikt wordt. Die componenten die jij selecteert zijn bedoelt voor video renderen en complexe 3D modellen doorrekenen, niet voor gamen. Het is zelfs beter om de 3 jaar een complete PC van €1250 te kopen dan elke 6 jaar een van €2500.

Ik zal je even uitleggen hoe het gaat over 3 jaar als je nu dat systeem van €2500 koopt.

CPU --> Iedereen zit op 14nm Skylake en lachte je vierkant uit met hun hexacore i5 6670K op 4,5GHz voor minder dan €200.
GPU --> Kepler? Wat is dat? Bestaat dat nog? Niet in het museum? Wat een fossiel, nu 3x de performance met 0.5x het stroomverbruik voor minder dan €400. oOo #16nm FinFet
Mobo --> Die aansluiting, ROFL :D. Sata 600 AHCI, PCIe 2.0 Southbridge en dan die USB 3.0 _/-\o_.
RAM --> 3x zo snel DDR4 voor dezelfde prijs en 0.6x van het stroomgebruik 8).
SSD --> Sata 600 AHCI? Kijk mij een 10x die IOPS en 6x de sequential snelheden halen op mijn €200 1TB NVMe SSD halen :7. In 2,4 seconden van 0 naar 100% opgestart.

En de kans is behoorlijk groot dat dat dan allemaal in een Mini-ITX kast past. Over 3 jaar. Als je geen trek hebt in een slim upgrade plan, koop dan op z'n minst elke 3 jaar een PC van €1250 i.p.v. elke 6 jaar een PC van €2500. Dan kan je namelijk altijd alles op ultra blijven spelen, niet alleen de eerste paar jaar.

• Kapitein Iglo
Reepje schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 17:26:
Als je nu een dergelijk zwak computertje hebt, en je kon er tot nu toe nog redelijk mee uit de voeten, dan betekend dit dat je niet al te veeleisend bent. Dan is het al helemaal raar dat je nu voor de absolute overkill wil gaan.

Advies blijft dan ook, koop nu een top-end game bak. Dat is al ruim meer dan je nodig hebt, kost je rond de 1100 euro. Misschien doe jij daar weer 6 jaar mee, misschien denk je over 3 jaar ik wil sneller: dan heb je nog 1400 euro op de bank staan en je koopt dan gewoon helemaal een nieuwe bak.
Oke, nog steeds de filosofie, ik begrijp jullie standpunt volledig laten we daarmee beginnen, maar laten we het zo proberen om ook mijn kant duidelijk te maken (met een niet zo mijn favoriete ding om te gebruiken, een analogie): Ik koop nu een nieuwe state of the art auto, op dit moment echt nu de mooiste en de aller nieuwste features, ik geniet er compleet van (deels omdat hij nu al die mooie features heeft wat ik nu maar kan wensen) en ik rijd hem helemaal op totdat hij echt niet meer verder kan. Op dat moment koop ik weer een nieuwe state of the art auto en wow, wat een groot verschil heb ik opeens, ik kan nog eens terug gaan naar het race cirquit en al deze nieuwe performance en features eens proberen en wat een verschil dat is!

Ondertussen heeft mijn buurman 4 nieuwe auto's gekocht en iedere keer had ie weer net ietsje meer power/features, maar hij heeft nooit zo een state of the art auto gehad als ik nu al jaren in rijd en hij moest wel iedere keer net op het juiste moment wachten tot kopen, brochures lezen, reviews lezen of de auto wel net iets sneller is of die nieuwe airbag wel interessant is maar ook uitzoeken waar dit het goedkoopst was. Misschien is het zijn hobbie dan kost het de buurman allemaal geen moeite, dat kan natuurlijk maar dat hoeft niet te betekenen dat het ook mijn hobbie is. En ondertussen heeft de buurman nooit het gevoel gehad van die grote sprong gehad van vooruitgang.

En vul nu in plaats van auto: console, telefoon,tablet etc in en begrijpen jullie hopelijk waar ik vandaan kom :) Maar goed zoals gezegd ik luister ook naar jullie en neem jullie adviezen mee om misschien het één en het ander te downtunen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Maar die state of the art auto heb je dus ook met een PC van 1200/1400 euro, dát is wat wij zeggen.
Je komt hier om advies, wij adviseren je om een goedkopere PC te nemen, die hetzelfde (zo niet beter op gaming gebied) presteert en vervolgens sla je dat nu eigenlijk in de wind, dus wat wil je nou?

Verwijderd

@Kapitein Iglo: Je begrijpt het verkeerd inderdaad. In games is er tussen een PC van 1300 euro en eentje van 2500 euro geen enkel verschil in performance (en die van 2500 is ook niet meer futureproof). Het zijn gewoon allebei Ferrari's.

Voor alleen gamen is jouw setup gewoon geld over de balk gooien.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2014 17:59 ]

• MicGlou
Kapitein Iglo schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 17:16:
[...]

[...]

Aan de andere kant heb ik nu een :
Core2Quad q9550
Radeon HD 4870x2
4gb Ram
En deze heeft het 6 jaar uitgehouden en kon nog steeds bioshock op medium settings draaien (hetzij wel met een kleine hickup als er een deel van de map moest worden geladen maar nog steeds perfect speelbaar).

het is dus wel mogelijk en heb ik mij niet hoeven te verdiepen na 2 jaar over nieuwe moederborden, nieuwe chipssets wat de upgrade altijd weer net duurder maakt omdat je b.v. nieuw moederbord gaat kopen maar daar dus ook weer voor DDR4 moet kopen. of een nieuwe socket die weer incompatible is met je koeler. En er komt altijd volgend jaar weer wel wat nieuws ;)
Oke, nog steeds de filosofie, ik begrijp jullie standpunt volledig laten we daarmee beginnen, maar laten we het zo proberen om ook mijn kant duidelijk te maken (met een niet zo mijn favoriete ding om te gebruiken, een analogie): Ik koop nu een nieuwe state of the art auto, op dit moment echt nu de mooiste en de aller nieuwste features, ik geniet er compleet van (deels omdat hij nu al die mooie features heeft wat ik nu maar kan wensen) en ik rijd hem helemaal op totdat hij echt niet meer verder kan. Op dat moment koop ik weer een nieuwe state of the art auto en wow, wat een groot verschil heb ik opeens, ik kan nog eens terug gaan naar het race cirquit en al deze nieuwe performance en features eens proberen en wat een verschil dat is!

Ondertussen heeft mijn buurman 4 nieuwe auto's gekocht en iedere keer had ie weer net ietsje meer power/features, maar hij heeft nooit zo een state of the art auto gehad als ik nu al jaren in rijd maar hij moest wel iedere keer net op het juiste moment wachten tot kopen, brochures lezen, reviews lezen of de auto wel net iets sneller is of die nieuwe airbag wel interessant is maar ook uitzoeken waar dit het goedkoopst was. Misschien is het zijn hobbie dan kost het de buurman allemaal geen moeite, dat kan natuurlijk maar dat hoeft niet te betekenen dat het ook mijn hobbie is. En ondertussen heeft de buurman nooit het gevoel gehad van die grote sprong gehad van vooruitgang.
Je mist het punt volledig... je kiest voor dure onderdelen die 0,0 toevoegen aan die wens. Je kan een moederbord en cpu nemen van de helft voor het geld, een voeding voor de helft van het geld, de helft minder geheugen etc zonder dat je daar het verschil in zal merken. Je bespaard daar zoveel geld mee dat je tegen die tijd gewoon een compleet nieuw systeem zou kunnen bouwen. Het gaat het verstandige echt voorbij...

Waarom kies je voor een duur crossfire/sli + extreem overclock moederbord als je daar toch nooit gebruik van gaat maken?
Waarom kies je voor 32GB geheugen, de helft is al meer dan genoeg... games gebruiken nu nog steeds amper meer dan 4GB geheugen.
Waarom kies je voor een ontzettend dure overclockers cpu als je aangeeft voorlopig niet te willen overclocken en als je het gaat doen dan wss maar marginaal... totaal niet nodig die cpu.

Voor al die onderdelen bestaan veel goedkopere alternatieven die 100% zullen voldoen aan jouw eisen de komende jaren. Jouw vergelijking met de auto gaat dan ook niet helemaal op... want je vergeet de klasse auto te vermelden. Wat koop jij en wat koopt de buurman? Een Skoda of een Mercedes?

Maar wat CptChaos zegt... wil je eigenlijk wel advies of was je eigenlijk meer op zoek naar bevestiging?

Kijk bijvoorbeeld eens naar het systeem wat Plientje presenteert... dat is een systeem met nagenoeg 99% dezelfde prestaties alleen met beter toegepaste en budgettair verstandigere onderdelen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De enige pc's die makkelijk 5+ jaar meegaan zijn officebakken. Als je nu een officebakje van 300 euro neerzet zal die over 5 jaar nogsteeds een prima officebakje zijn.

Kijk bijvoorbeeld naar de videokaarten. Toen mijn HD5780 uitkwam voor 400 euro rond juli 2010, was het 1 van de snelste kaarten en de eerste DX11 kaart. Ondertussen is een R9 270 van 130 euro al sneller en is mijn HD5870 totaal ongeschikt voor de meeste moderne games op ultra/high vanwege te weinig VRAM.

Mijn X6 1100T idem dito, heeft vrij lang rond de 170 euro gekost, de FX-6300 is sneller en kost de helft.

CPU's en zeker GPU's verouderen verschrikkelijk snel, zeker nu DDR4, nieuwe aanslutingen, stacked RAM, Mantle, en heel wat andere dingen voor de deur staan.

People as things, that’s where it starts.

• Kapitein Iglo
MicGlou schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 18:01:
[...]

[...]

Je mist het punt volledig... je kiest voor dure onderdelen die 0,0 toevoegen aan die wens. Je kan een moederbord en cpu nemen van de helft voor het geld, een voeding voor de helft van het geld, de helft minder geheugen etc zonder dat je daar het verschil in zal merken. Je bespaard daar zoveel geld mee dat je tegen die tijd gewoon een compleet nieuw systeem zou kunnen bouwen. Het gaat het verstandige echt voorbij...

Waarom kies je voor een duur crossfire/sli + extreem overclock moederbord als je daar toch nooit gebruik van gaat maken?
Waarom kies je voor 32GB geheugen, de helft is al meer dan genoeg... games gebruiken nu nog steeds amper meer dan 4GB geheugen.
Waarom kies je voor een ontzettend dure overclockers cpu als je aangeeft voorlopig niet te willen overclocken en als je het gaat doen dan wss maar marginaal... totaal niet nodig die cpu.

Voor al die onderdelen bestaan veel goedkopere alternatieven die 100% zullen voldoen aan jouw eisen de komende jaren. Jouw vergelijking met de auto gaat dan ook niet helemaal op... want je vergeet de klasse auto te vermelden. Wat koop jij en wat koopt de buurman? Een Skoda of een Mercedes?

Maar wat CptChaos zegt... wil je eigenlijk wel advies of was je eigenlijk meer op zoek naar bevestiging?

Kijk bijvoorbeeld eens naar het systeem wat Plientje presenteert... dat is een systeem met nagenoeg 99% dezelfde prestaties alleen met beter toegepaste en budgettair verstandigere onderdelen.
Qua auto's zou het inderdaad gaan om een ferari versus een mercedus maar wat ik van jullie begrijp nog dus eigenlijk geen mercedus maar nog steeds een ferari...maar als ik jullie begrijp zou die van de state of the art koper van goud zijn terwijl dat niks toevoegd aan zijn power of features, daar zoek ik niet naar ;) ik ben hier voor advies absoluut en zoals eerder gezegd luister ik ook naar jullie en bekijk ik zeker de setups die hier zijn gepost, wat ze gemeen hebben, wat de beste componenten uit die lijsten zijn en daar een andere setup op te baseren.

Maar goed als je alsnog mijn redenering wilt horen voor deze setup:
Het klopt dat de 32 gb compleet overkill is, eerste idee was16gb maar de 32 zat nog binnen het budget wat ik voor mezelf had opgesteld.
i7 omdat in mijn verwachtingen ook games steeds meer multi threaded op zullen gaan of er in ieder geval baat bij zullen hebben.
Ik dacht juist dat TUF moederbord geen extreem overklok moederboard was in tegenstelling tot de gamingboards.

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-04 14:59

two

Kapitein Iglo schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 18:23:
[...]

Qua auto's zou het inderdaad gaan om een ferari versus een mercedus maar wat ik van jullie begrijp nog dus eigenlijk geen mercedus maar nog steeds een ferari...maar als ik jullie begrijp zou die van de state of the art koper van goud zijn terwijl dat niks toevoegd aan zijn doel, daar zoek ik niet naar ;) ik ben hier voor advies absoluut en zoals eerder gezegd luister ik ook naar jullie en bekijk ik zeker de setups die hier zijn gepost, wat ze gemeen hebben, wat de beste componenten uit die lijsten zijn en daar een andere setup op te baseren.

Maar goed als je alsnog mijn redenering wilt horen voor deze setup:
Het klopt dat de 32 gb compleet overkill is, eerste idee was16gb maar de 32 zat nog binnen het budget wat ik voor mezelf had opgesteld.
i7 omdat in mijn verwachtingen ook games steeds meer multi threaded op zullen gaan of er in ieder geval baat bij zullen hebben.
Ik dacht juist dat TUF moederbord geen extreem overklok moederboard was in tegenstelling tot de gamingboards.
No offense, maar als je zo graag een PC van 2500 euro hebt, haal dan ook alles uit die 2500 euro.

Reepje & Balance, ik sluit me compleet bij jullie aan... Maar tja, laten we hem nou gewoon advies geven wat hij wilt. We zijn hier toch om te adviseren en niet om te overtuigen?

Signature

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Multicore komt er zeker meer, echter, een i7 heeft 8 threads, niet 8 cores. Of games daadwerkelijk van alle 8 die thread gebruik maken, is maar de vraag. HT werkt gewoon niet lekker samen met alle engines.

Overigens is een AMD dan ook geen heel gek idee, gezien die al 8 echte cores hebben. Bij games die 8 cores ondersteunen, zoals BF4, doet een FX-8320 niet onder voor een i5.

• Kapitein Iglo
mimang schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 18:28:
[...]

No offense, maar als je zo graag een PC van 2500 euro hebt, haal dan ook alles uit die 2500 euro.

Reepje & Balance, ik sluit me compleet bij jullie aan... Maar tja, laten we hem nou gewoon advies geven wat hij wilt. We zijn hier toch om te adviseren en niet om te overtuigen?
Het is inderdaad eerder een (interessante) discussie geworden dan een advies thread. Des al nietemen pak ik alsnog jullie advies/overtuigingen op en ga ik zoals gezegd kijken naar de andere systemen. Zal vragen of een mod hierop de boel wilt afsluiten :)

• MicGlou
Kapitein Iglo schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 18:41:
[...]

Het is inderdaad eerder een (interessante) discussie geworden dan een advies thread. Des al nietemen pak ik alsnog jullie advies/overtuigingen op en ga ik zoals gezegd kijken naar de andere systemen. Zal vragen of een mod hierop de boel wilt afsluiten :)
Uiteindelijk is het uiteraard jouw geld... je moet het helemaal zelf weten, het gaat zoals je merkt alleen heel erg tegen het verstand van velen in hier. :) En dat is waar je volgens mij naar vroeg... het is gewoon zo zonde van JOUW geld :+

Het is een afweging van toegevoegde waarde per uitgegeven euro en die houdt bij jouw wensen zo rond de 1300 euro echt op... plus dat mijn verstand heel hard roept dat het bespaarde geld over een paar jaar weer een leuke pc oplevert die rondjes om deze setup zal rennen en prestatie op de lange termijn is de uiteindelijke wens toch?

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-03 11:06
*zucht*

Wat hier nog een groot voordeel is naast dat je pc altijd up to date is, is dat je na die 4 jaar niet een compleet nieuw systeem hoeft te kopen. maar gewoon weer bij jaar 3 kunt beginnen. Dat is dus een besparing van 2500 euro na die 6 jaar en je hebt een beter systeem win win win win

[ Voor 5% gewijzigd door SBTweaker op 24-05-2014 19:11 ]

• Reepje
  • Niet online
MicGlou schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 18:01:

haha, dat is precies wat ik dacht toen ik de OP las. Zie ook mijn eerste reactie in dat licht, ik had al meteen een voorgevoel dat we hier met iemand te maken hadden die zijn besluit al had genomen. Beter geen energie insteken.

Maar toch is dit een best interessant topic geworden voor velen hoop ik (behalve voor Kapitein Iglo, maar ik denk dat het voor andere mensen toch zeer nuttig kan wezen).

• Kapitein Iglo
Reepje schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 19:13:
[...]

haha, dat is precies wat ik dacht toen ik de OP las. Zie ook mijn eerste reactie in dat licht, ik had al meteen een voorgevoel dat we hier met iemand te maken hadden die zijn besluit al had genomen. Beter geen energie insteken.

Maar toch is dit een best interessant topic geworden voor velen hoop ik (behalve voor Kapitein Iglo, maar ik denk dat het voor andere mensen toch zeer nuttig kan wezen).
[...]
Overigens ben ik zeker open minded en bekijk ook elke setup goed waaronder ook die van jou Sandert98
[...]
Maar goed zoals gezegd ik luister ook naar jullie en neem jullie adviezen mee om misschien het één en het ander te downtunen.
[...]
Dank je voor je reactie Reepje, ik hoop inderdaad ook dat andere mensen conclusies kunnen trekken uit deze topic zoals ik heb gedaan ;)
[...]

Het is een afweging van toegevoegde waarde per uitgegeven euro en die houdt bij jouw wensen zo rond de 1300 euro echt op... plus dat mijn verstand heel hard roept dat het bespaarde geld over een paar jaar weer een leuke pc oplevert die rondjes om deze setup zal rennen en prestatie op de lange termijn is de uiteindelijke wens toch?
Thanks MicGlou! Ik ga kijken wat een budget oplevert van 1300 euro en dan kom ik in plaats van over 6 jaar terug, nu over 3 jaar terug voor een upgrade advies ;)

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:44
Idd, wat hier al meerdere malen is aangegeven, ik sluit mij ook aan bij de 1200-1300€ builds.

Snap alleen niet dat, wanneer TS een mooie en degelijke kast uitkiest (specifiek model en kleur) deze dan ook vervangen wordt. Lijkt mij dat hij deze niet bij willekeur uitkiest.

Met zo'n budget zou je eventueel ook kunnen kijken naar third-party koeling voor de videokaart, niet alle fabrikanten doen namelijk moeilijk over het verwijderen van de koeler :)

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:50

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

VasZaitsev schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 18:30:
Multicore komt er zeker meer, echter, een i7 heeft 8 threads, niet 8 cores. Of games daadwerkelijk van alle 8 die thread gebruik maken, is maar de vraag. HT werkt gewoon niet lekker samen met alle engines.

Overigens is een AMD dan ook geen heel gek idee, gezien die al 8 echte cores hebben. Bij games die 8 cores ondersteunen, zoals BF4, doet een FX-8320 niet onder voor een i5.
TS stelt een 4930K voor in zijn build, die heeft 6 cores. En daar maakt BF4 inderdaad graag gebruik van ;)

Specs

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ja, alleen is zo'n beetje iedere videokaart daar de bottleneck, tenzij je bijv. een R9 295 neemt. Vandaar dat het verschil tussen i5/i7/FX-8320 eigenlijk niet merkbaar is bij BF4 zolang je een nog enigsinds normale videokaart gebruikt.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:50

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

En uiteraard hangt het er ook vanaf op welke resolutie je speelt. TS wil met een 780 Ti gaan spelen op 1080p en dan heeft die kaart het nog erg gemakkelijk...

Met 2x een 780 Ti en op 1440p wordt het een ander verhaal natuurlijk met BF4 op Ultra, dan zijn GPU en CPU al weer wat meer in balans.

Maar goed, daar is het budget niet naar en we weten ook niet of TS wel BF4 gaat spelen.

Specs

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:40
In de ts zegt Iglo dit:
...gaat voornamelijk om 'story en immersion' single player fps en 3rd person. Laatste games die ik heb gespeeld die eigenlijk net niet meer konden op de oude pc: BioShock Infinite, Tomb Raider, Max Payne 3 en de Batman's.
Ik heb niet het idee dat een i5 moeite heeft met dit soort games.

• Kapitein Iglo
bvk schreef op zondag 25 mei 2014 @ 13:31:
En uiteraard hangt het er ook vanaf op welke resolutie je speelt. TS wil met een 780 Ti gaan spelen op 1080p en dan heeft die kaart het nog erg gemakkelijk...

Met 2x een 780 Ti en op 1440p wordt het een ander verhaal natuurlijk met BF4 op Ultra, dan zijn GPU en CPU al weer wat meer in balans.

Maar goed, daar is het budget niet naar en we weten ook niet of TS wel BF4 gaat spelen.
BF4 is zeker wel een game die mogelijk gespeeld gaat worden. Wat ik begreep heeft die ook een leuke single player die ik graag in max zou willen spelen.

Ondertussen ben ik aan het werk gweest met de suggesties, suggesties van vrienden en kom ik momenteel op een lijst als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 259,-€ 259,-
1MSI Z97-G45 GAMING€ 123,03€ 123,03
1MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 421,04€ 421,04
1Aerocool XPredator X3 White Edition€ 88,32€ 88,32
1Microsoft Windows 8.1 Pro EN OEM 64-bit€ 118,75€ 118,75
2Aerocool Shark Fan White Edition, 140mm€ 8,47€ 16,94
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 129,49€ 129,49
1Cooler Master VS V650S€ 75,95€ 75,95
1Crucial M500 2,5" 480GB€ 186,85€ 186,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.523,27
  • i7 beetje vanwege dezelfde reden als: Verwijderd in "Gaming PC (Future proof)" maar geen extreme overclockers edition meer dus ook geen socker 2011 meer. In fact helemaal geen overclockers edition meer.
  • Gaming bord msi g35 werd aangeraden die heb ik ietsje hoger ingezet (g45) vanwege de coaxial output die ik graag wilde hebben en dit bord heeft + mogelijk sliverder op in zijn levensjaren.
  • 16gb van de veel aangeraden corsair ballistix serie, 2 modules voor mogelijk straks nog een setje erbij.
  • 780 in plaats van 780 ti, is dit net hetgene waar ik niet op zou moeten bezuinigen? Budget laat het toe. Originele wens voor nvidia blijft.
  • Heb heel veel afwisselende voedingen gezien dus heb er nu eentje gepakt die mogelijk overpowered is maar hopelijk voor sli genoeg is.
  • Iets goedkopere en stoerdere case ipv de ds4.
  • SSD had ik ipv 500 gb een 250 kunnen pakken omdat ik al 250 overneem maar dit geeft mij een fijner gevoel, wel corsair ipv samsung. Eén zal dan windows draaien en de ander steam os. Puur om (veel) games te installeren, documenten etc staan allemaal op nas aparte tb schijf is dus niet nodig.
Hoe zou zo een pc zich verhouden tot de max settings van b.v. battlefield 4, watch dogs etc op 1080p?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Kapitein Iglo schreef op zondag 25 mei 2014 @ 20:23:
[...]

BF4 is zeker wel een game die mogelijk gespeeld gaat worden. Wat ik begreep heeft die ook een leuke single player die ik graag in max zou willen spelen.

...

Hoe zou zo een pc zich verhouden tot de max settings van b.v. battlefield 4, watch dogs etc op 1080p?
Slecht, want overkill voor 1080p. Maar dat is al gezegd.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Ik zou geen Haswell refresh CPU op een Z87 bord zetten. Het is mogelijk dat er een BIOS update komt, maar voor hetzelfde geld komt die niet en dan gaat het niet werken. ;)

Neem dus een Z97 bord. Een paar mogelijkheden die allemaal geschikt zijn voor SLI (goedkoopst -> duurst):
Gigabyte GA-Z97X-SLI geen S/PDIF Out, wel M.2 PCIe en SATA Express

MSI Z97-G55 SLI geen S/PDIF Out, wel M.2 PCIe, geen SATA Express

Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3: geen coaxial S/PDIF Out (wel optisch), wel M.2 PCIe en SATA Express

ASRock Z97 Extreme4 geen coaxial S/PDIF Out (wel optisch), wel M.2 PCIe en SATA Express

MSI Z97-G45 GAMING wel coaxial S/PDIF Out (ook optisch), geen M.2 PCIe, geen SATA Express

MSI Z97S SLI PLUS geen S/PDIF Out, wel M.2 PCIE en SATA Express

Asus Z97-A geen coaxial S/PDIF Out (wel optisch), wel M.2 PCIe en SATA Express

Gigabyte G1.Sniper Z97: wel coaxial S/PDIF Out (ook optisch), geen M.2 PCIe, geen SATA Express

Er zijn natuurlijk nog een hoop andere zaken die van belang kunnen zijn, maar er zijn gewoon teveel moederborden om hier allemaal op te noemen. ;) Het valt wel op dat je zult moet kiezen tussen een coaxial S/PDIF en een M.2 PCIe. Borden met coaxial en SATA Express zijn er wel.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Weet je trouwens zeker dat je zo'n dure videokaart écht wilt? Over ongeveer 2 en met 3 jaar zeker is die videokaart zeker al achterhaald. Niet dat hij de videokaart dan qua games te traag is, maar de techniek is dan wel heel veel verder, terwijl de kaarten dan ook goedkoper zijn. Koop dan nu eentje die wat meer bang-for-the-buck heeft en upgrade die over 2 a 3 jaar. Ik denk dat je, zeker als gamer, daar veel meer profijt van gaat hebben dan nú al je geld in een dikke videokaart te steken.

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 26-05-2014 08:34 ]

Verwijderd

*zucht*

Of iets lang mee gaat hangt helemaal er vanaf wat je verwacht van een pc. Ik speel nu nog steeds Battlefield 4 met Q6600 en een Geforce 560. De Q6600 is van 2007 en ik wacht tot Haswell E met vervanging.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Zo overdreven is een GTX 780 nu ook weer niet. Een r9 290 wordt hier vaak aangeraden en is mss 50€ goedkoper, wat op een bedrag van 1500€ nu niet meteen het verschil zal maken. Bovendien heeft de GTX 780 toch nog 3GB Vram wat mij wel belangrijk lijkt als er over een jaar ofzo SLI gebruikt gaat worden (tov GTX 770). (Nvidia omwille van SteamOS)

bericht aan de TS:
Als je niet van plan bent om binnen de 1,5 jaar een tweede GPU te nemen, kan je beter voor een single GPU gaan. Dan hoef je minder uit te geven aan je moederbord en voeding.
Pagina: 1