Fotobewerking PC

Pagina: 1
Acties:

• Sedugo
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-10-2016
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Mijn nieuwe pc wil ik hoofdzakelijk gaan gebruiken voor fotobewerking in Photoshop, Lightroom en programma's om bijvoorbeeld panorama of HDR afbeeldingen te genereren.
Daarnaast zal hij voor tekstverwerking en surfen gebruikt worden.

Een vereiste is dat ik drie monitoren aan kan sluiten op de pc.
De LG IPS 237L dient als primair scherm.
Twee oude 15 inch schermen wil ik er naast gebruiken om in lightroom en photoshop de gereedschappen op weer te geven. Volgens mij zou dit moeten kunnen met de GPU van de intel 4690.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Exclusief OS wil ik op maximaal 500 euro uitkomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een SSD en meerdere HDD's die ik mee neem in dit systeem.
De SSD is de Samsung 840 PRO- 128GB
Tevens gaat de DVD writer mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord
Processor
Geheugen
Voeding
Behuizing

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- Mogelijkheid tot gebruik van tenminste 2 en liefst 3 monitoren.
- SD, USB 2.0 en USB 3.0 aan de voorzijde van de behuizing
- Behuizing met geluidsdemping

Ik heb niet de behoefte te gaan overklokken.

Wat betreft de componenten heb ik deze gekozen op basis van de volgende eigenschappen:
- Asus H97 PRO- beschikt over DVI, VGA en HDMI en is voorzien van zowel SATA Express en M.2 met het oog op de toekomst.
- Intel 4690- hoogste kloksnelheid van de Hashwell i5 serie en volgens mij heeft een i7 geen meerwaarde voor mijn gebruik.
- Crucial geheugen: 2x4 GB omdat ik hoofdzakelijk enkelvoudige fotobewerkingen zal doen in photoshop. Het aantal photostacks waarbij bestanden van meer dan 1GB verwerkt moeten worden zullen zo beperkt zijn dat ik de dubbele prijs van 16 GB het niet waard vind.
- Seasonic voeding- modulair heeft de voorkeur. Nadat in mijn eerste ontwerp ik gekozen had gekozen voor een Corsair werd ik door mijn broer gewezen op een allerminst lovende review. Gezien de positieve reacties hier op Tn mbt de kwaliteit van de seasonic voedingen heb ik voor de M12II Evo gekozen. Bijkomend voordeel is de Hashwell compatibaliteit.
- Coolermaster silencio- zowel SD als USB 2 &3 aan de voorzijde van de kast en geluidsdemping.

Graag hoor ik van jullie of onderstaand systeem voldoet aan mijn eisen en een logische samenstelling heeft. Dus of er geen grote bottleneck in zit welke anderszins, binnen het budget, op te lossen is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 184,70€ 184,70
1Asus H97-PRO€ 96,80€ 96,80
1Cooler Master Silencio 452€ 56,03€ 56,03
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 61,55€ 61,55
1Seasonic M12II Evo 520W€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 457,08

[ Voor 12% gewijzigd door Sedugo op 24-05-2014 13:30 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Goede openingspost. Met de interne iGPU zal je al een heel eind kunnen komen, dus lijkt mij een goede keus.

Dit systeem trekt natuurlijk nooit het wattage dat deze voeding kan leveren dus je kan eventueel goedkoper met een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W of een pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze (die is wel goed in tegenstelling tot de modulaire Corsairs).

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-04 13:38
Misschien als je ooit met een programma dat CUDA gebruikt wilt werken is een 2de hands 560 iets. Dit omdat de 5xx serie de laatste zijn die volledige cuda's hebben die ook in quadro's zitten. Als je niet met cuda gaat werken is dit inderdaad niet iets wat echt meewaarde bied.
Misschien wil je ook een koeler aanschaffen voor je cpu iets als deze misschien: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 dan is hij een stuk koeler en stiller. (altijd fijn)

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Sedugo
Bedankt voor de reacties,

@br00ky
Ik ging er inderdaad vanuit dat de voeding enigszins overkill is voor dit systeem, maar kwam op deze uit aangezien de goedkopere vaak niet modulair zijn. En degene die wel modulair zijn dragen het merk Corsair.
De enige modulaire die Haswell compatibel is is de Cooler Master G450M welke in prijs lager ligt dan de Seasonic. Is 450 Watt voldoende en hoe is de Cooler Master kwalitatief gezien in vergelijking met de Seasonic, mede gekeken naar het prijsverschil?

@Pataar
CUDA is voor mij onbekend, maar na wat gegoogle en raadplegen van wikipedia denk ik dat het een beetje begrijp (ik ben niet zo thuis is de computertechniek en het programmeerwerk)
Klopt het dat de CUDA techniek er voor zorgt dat de GPU werk van de CPU overneemt?

Photoshop 6 heeft een aantal elementen die gebruik maken van deze techniek, maar nog lang niet alles begrijp ik.
Of is CUDA iets om in de toekomst rekening mee te houden?

Wat betreft de andere koeler. Is dit nodig bij het gebruik voor photoshop en lightroom? Of gaat het om het lawaai dat de standaard koeler zou kunnen geven? Dan zou ik het even af kunnen wachten aangezien de kast geïsoleerd is en het mogelijk meevalt.

Groeten Ron

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Sedugo schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 17:33:
Bedankt voor de reacties,

@br00ky
Ik ging er inderdaad vanuit dat de voeding enigszins overkill is voor dit systeem, maar kwam op deze uit aangezien de goedkopere vaak niet modulair zijn. En degene die wel modulair zijn dragen het merk Corsair.
De enige modulaire die Haswell compatibel is is de Cooler Master G450M welke in prijs lager ligt dan de Seasonic. Is 450 Watt voldoende en hoe is de Cooler Master kwalitatief gezien in vergelijking met de Seasonic, mede gekeken naar het prijsverschil?
Haswell compatibel ken ik niet. Wat bedoel je daarmee? Elke goede voeding is in principe voldoende. Modulair is overigens niet per se een voordeel in elke case. Het is makkelijker een enkele niet-modulaire bundel kabels weg te werken achter een moederbord dan allemaal losse kabelboompjes van een modulaire voeding.

• Sedugo
@Br00ky
De compatibiliteit heeft te maken met een manier waarop de Haswell chipset klaarblijkelijk omgaat met de slaapstand en vermogensvraag.
http://techreport.com/rev...ll-psu-compatibility-list

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
De processor in je build is een Haswell refresh, en los daarvan, de voedingen die ik postte worden dagelijks zonder problemen in builds gezet. Zoek op Tweakers en gij zult vinden!

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 24-05-2014 20:15 ]

• Sedugo
Thanks br00ky, daar heb ik me inderdaad helemaal in vergist.
Dan zou een goedkopere voeding inderdaad geen problemen moeten geven.
Ik ga hier vanavond even verder naar kijken.

• Gyrrack
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-12-2025
Pataar schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 15:48:
Misschien als je ooit met een programma dat CUDA gebruikt wilt werken is een 2de hands 560 iets. Dit omdat de 5xx serie de laatste zijn die volledige cuda's hebben die ook in quadro's zitten. Als je niet met cuda gaat werken is dit inderdaad niet iets wat echt meewaarde bied.
Misschien wil je ook een koeler aanschaffen voor je cpu iets als deze misschien: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 dan is hij een stuk koeler en stiller. (altijd fijn)
Het lijkt me dat er gezien het budget op het moment niet veel ruimte is voor een losse GPU in de build. Wellicht dat als de TS veelvuldig gebruik gaat maken van software waar GPU acceleration veel winst op levert dat later nog aan kan schaffen, maar als ik deze test mag geloven is het verschil in prestaties tussen de 5xx en 6xx series bij Photoshop CS6 niet groot. Daarnaast ondersteunt Photoshop sinds CS6 ook kaarten van AMD. Hoe de huidige generatie GPU´s presteert kan ik zo snel niet vinden, maar het zal ongetwijfeld niet minder zijn dan de in de test openomen modellen.
Het lijkt me dus geen reden om nu ruimte te gaan maken voor een GPU (mogelijk ten koste van andere componenten).

• Sedugo
@Gyrrack
Bedankt voor je visie. Die sluit wel aan bij mijn idee over eventuele upgrade in de toekomst als mocht blijken dat dat nodig is.
Je link ondersteunt dat verhaal ook, dus dat is mooi.

Heeft iemand nog tips of opmerkingen op de build als geheel?
Of klopt het lijstje wel zo'n beetje en moet ik straks zonder problemen kunnen fotosoepen?

• Sedugo
Wat betreft de voeding heb ik er na flink afwegen voor gekozen om toch voor de Seasonic te gaan. Enerzijds door de betrouwbaarheid die hier op Tweakers veelvuldig wordt bekrachtigd en anderzijds door de aantrekkelijke prijsstelling ten opzichte van andere modulaire voedingen.

Het enige waar ik nu nog over twijfel is de grootte van het geheugen.
Op internet vind ik wisselende berichten tot de aanbevolen grootte van het geheugen in relatie tot het gebruik van Photoshop.
Wat zijn de ervaringen hier op Tweakers?
Ik render niet en enorme projecten zal ik ook niet creeeren. Het gaat met name om bewerkingen op enkele foto's. Is 8GB dan voldoende of heeft iemand de ervaring dat het bewerken van 10-12 mb foto's tot problemen leidt?
Oftewel is 16 GB een eis of een aanbeveling voor Photoshop?

Verwijderd

Een aanbeveling wel, een eis niet. Foto's van 10-12 mb per stuk zullen wel redelijk tot goed te bewerken zijn met 8gb, echter je gaat toch wel merken dat je computer meer aankan met die 16gb. Je kunt het uiteraard eerst ook proberen met 8gb en er later alsnog 8gb bijprikken.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als ik hier even kijk, dan is mijn geheugengebruik met firefox en photoshop open 77 processen in totaal en pakweg 100 kiekjes open zo 3,4 GB.

Dus met 4 GB zou ik er ook wel mee komen.

• Sedugo
@maartjepaartje
Daar heb ik wel over nagedacht; Ik ben echter bang dat de bezetting van een enkele bank ipv twee een dusdanige negatieve invloed heeft op mijn systeem dat dat uberhaubt niet lekker werkt. Het geeft me dan dus een verkeerd beeld van een 8GB systeem. reviews: De grote Tweakers-geheugentest

@reepje
Ben je deze foto's ook aan het bewerken? Wat is de grootte van je fotobestanden?
Zou relax zijn als 8GB voldoende geheugen zou zijn. Scheelt toch weer 70 euro die ik eigenlijk niet begroot heb.

Thanks voor de snelle reacties!!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Sedugo schreef op maandag 26 mei 2014 @ 12:58:
@maartjepaartje
Daar heb ik wel over nagedacht; Ik ben echter bang dat de bezetting van een enkele bank ipv twee een dusdanige negatieve invloed heeft op mijn systeem dat dat uberhaubt niet lekker werkt. Het geeft me dan dus een verkeerd beeld van een 8GB systeem. reviews: De grote Tweakers-geheugentest
Je ziet juist dat het verschil niet heel erg groot is (sectie 7, kopje photoshop: 31.7sec vs 34.3sec)... Dual RAM is natuurlijk sneller, maar als je voor deze keus staat, 8GB of 16GB met maar 2 sleuven op je bord zou ik het wel weten. edit: Waarom is dit uberhaupt een discussiepunt met 4 RAM sleuven? Beginnen met 8(=2x4) en als het te weinig blijkt nog 8 erbij.

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 26-05-2014 13:10 ]

• Sedugo
De Asus H97 Pro heeft wel 4 sleuven. Ik zou dus de mogelijkheid hebben om te starten met 2x 4GB en later eventueel uit te breiden met nogmaals 2x 4GB. Echter, heeft het nadelige gevolgen dat de set dan geen Quad channel ondersteuning heeft?
Edit: ik zie dat br00ky dat ook heeft ge'edit

@br00ky
Ik heb me in de test inderdaad teveel gericht op de tekst, deze geeft namelijk aan dat er eigenlijk nooit gekozen moet worden voor een enkele geheugenstrip. In de statistieken is het verschil inderdaad niet zo groot. Thanks voor de relativering.

[ Voor 4% gewijzigd door Sedugo op 26-05-2014 13:24 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Sedugo schreef op maandag 26 mei 2014 @ 12:58:

@reepje
Ben je deze foto's ook aan het bewerken? Wat is de grootte van je fotobestanden?
Nee, ik heb voor deze test gewoon effe 100 willekeurige fotos ingeladen en toen naar geheugengebruik gekeken. Photoshop zelf neemt 604 MB.

Neem maar gewoon 2x4, later evt 2x4 erbij.
En ondersteund die processor wel quad channel?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat Reepje zegt, quad channel wordt niet ondersteund door deze processor of socket of chipset.

[ Voor 26% gewijzigd door br00ky op 26-05-2014 13:27 ]

• Sedugo
Oke dat wist ik niet. Quad Channel is dus uberhaubt geen optie.

Even gezocht en op tomshardware begrijp ik dat het geen enkel nadeel heeft om het geheugen te verdelen over 2 danwel 4 banken.

Dan ben ik er helemaal uit. Dan wordt het gewoon 2x 4GB zoals jullie aangeven.
Mocht de praktijk dan uitwijzen dat het onvoldoende is, is het probleem snel opgelost.

Hartstikke bedankt voor de hulp :)
Ik heb mijn systeem compleet en ga het maar eens bestellen.
Pagina: 1