CPU Cooler: socket 1156

Pagina: 1
Acties:

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Beste Tweakers,

(Er is geen handleiding voor dit component, dus als er informatie mist. Hoor ik dat graag.)

Probleem:
Mijn pc maakt te veel geluid en ik zou hem graag stiller willen hebben. Bovendien vind ik mijn temperaturen soms ook wat te hoog. Soms komt de temperatuur met het browsen (4 schermen van Google Chrome met 20 open tabs) tot wel 77 graden Celcius. Dit vind ik een beetje te veel van het goede. Dit zal waarschijnlijk komen door een van de pinnen van de stock Intel koeler die er niet lekker in zit en er ook niet goed meer in te krijgen is.

Mijn systeem: (alles is toentertijd nieuw gekocht en ik gebruik alleen de onderdelen die toen zijn meegeleverd)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P7P55D LE€ 0,-€ 0,-
1MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 47,12€ 47,12
1Antec Three Hundred Two€ 64,95€ 64,95
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 32,98€ 32,98
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 0,-€ 0,-
1Antec TruePower TP-550€ 90,-€ 90,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,05

Mijn gebruik:
Zoals ik zei ik surf vooral, en ik zou ook graag een spelletje willen spelen (maar daar kan ik helaas de tijd niet meer voor vinden). De spelletjes die ik speel zouden zijn: Crysis, COD en Battlefield (gewoon telkens de nieuwe versie), Watch Dogs, meer niet. Ik download ook, op gemiddeld 3GB, van zowel servers als multiupload als bittorrent verkeer.

Mijn onderzoek:
Ik zou in ieder geval een nieuwe CPU koeler willen kopen. Hier zou ik 30 euro aan willen uitgeven. Het probleem en de eigenlijke reden dat ik topic aanmaak is. Er is bijvoorbeeld een lijst als de volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,95€ 24,95
1Coolink Corator DS€ 23,50€ 23,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 71,40

De koeler die mij dus aan het twijfelen brengt, is de Coolink Corator DS wat ik hiervan heb gelezen (http://forum.overclock3d.net/showthread.php?t=34417), is dat dit een koeler is die ongeveer gelijk is aan de Noctua DH-14, maar dan met goedkopere onderdelen. Dit zou kwa bang/buck dus veel beter zijn dan de CM Hyper 212 EVO. Ook de Gelid wordt veel aangeraden zie ik, dus ik weet het simpelweg niet... (Ik denk dat ik voor de Coolink zou gaan, omdat, misschien is het wel niet waar, maar als hij vergeleken wordt met de Noctua DH-14, zal deze ongetwijfeld wat goed doen en hij is ook al flink in prijs gedaald. Terwijl de MSP van de andere minder zijn gedaald > dus lijkt deze mij het beste...)

De toekomst:
Ik heb toentertijd al heel wat in mijn systeem geinvesteerd. De enige upgrade waar ik aan zat te denken was een SSD, maar verder denk ik niet dat ik voor mijn systeem meer upgrades hoef uit te voeren. Ik wil deze pc voor langere tijd gebruiken. Misschien nog de komende 5 jaar en wil geleidelijk telkens onderdelen vervangen.

*Ik vroeg mij af: deze processor heeft hyperthreading, dus 4 physieke en 4 logische cores, waarom worden er dan temperaturen voor 8 cores aangegeven? Die vraag luidt er vooral op dat de logische cores juist een hogere temperatuur geven dan de physieke cores.
**Weet iemand trouwens nog of het mogelijk is om de goedkoopste aanbeider in de pricewatch te zien met de verzendkosten erbij (net zoals bij eBay mogelijk is)?

[ Voor 6% gewijzigd door moh.moh op 23-05-2014 23:19 ]

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Totaalprijs = prijs + verzendkosten

Ik raad je de gelid aan, boven de 212 evo.

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb de Gelid genomen, echter ben ik er nu achter dat het geluid vooral afkomstig is van de fans van de kast. Wat zijn goede fans om die van de kast te vervangen?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:05

D4NG3R

kiwi

:)

Filter in de Pricewatch eens op het goede formaat en kijk naar een paar fans die je aanstaan. Op google is genoeg te vinden over fans, vaak in de vorm van reviews of round-up's.

Populaire merken zijn Scythe, Gelid Solutions en Noctua.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Draaien je casefans steeds op 100% van hun snelheid? Je kunt ook hun snelheid regelen als je ze aansluit op het moederbord of een fancontroller, zelfs als het geen PWM fans zijn. Met mijn casefans is er ook een groot verschil tussen 1000rpm en 500rpm. Ik gebruik Speedfan om afhankelijk van de temperatuur de spanning naar de fans te regelen. Vanaf 45° stijgt de snelheid geleidelijk naar 100%. Je cpu fan kun je ook zo regelen, maar normaal gezien kun je dat ook instellen in het BIOS zodat je er geen extra software voor nodig hebt. Moderne moederborden hebben ook eigen software om de fansnelheden automatisch te regelen in Windows, maar met socket 1156 was dat nog niet zo gebruikelijk.

77° is trouwens nog te doen voor een processor, maximum is 100°/105° dus je zat er nog ruim vandaan. Ik heb zelf een Gelid Tranq Rev2 en Core i5 750, ook een Lynnfield dus. Die heb ik overklokt naar 3,8GHz en zit onder load rond de 65° (en dan is de Tranq wel heel duidelijk hoorbaar met fan op 1500rpm). Turbo heb ik wel uitgeschakeld.